Du som har transparens som ljudideal - spelar du vinyl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 10:33

Jajjemän:

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-24 10:35

phon skrev:
Svante skrev: Jag störs också av det vinylknaster som åtminstone inte jag kunde låta bli att få på mina skivor.

Jag har länge önskat mig en liten vinylknastergenerator så jag kan få riktigt ljud från cd.

Kan du inte hacka ihop en enkel sådan, du är ju bra på små roliga program? :)

Det är väl bara att spela lite gamla skivor på Spotify, så får man knastret med på köpet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-24 10:38

Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-02-24 11:03

Klart jag spelar vinyl, helst fina sådana från t ex deutsche grammophon. Av mitt lyssnande blir det typ 60% radio (p2), 25 cd, resten vinyl. Började redan köpa LP skivor på sent sextiotal så man har ju några godbitar att lyssna på. Min första skiva var f ö Beatles Revolver.
Salve

Användarvisningsbild
lennartj

Optimering?

Inläggav lennartj » 2012-02-24 11:15

PekkaJohansson skrev:Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Säger inte det uttalandet mer om vad du (inte) gjort för att optimera din vinylavspelning än om mediet som sådant? :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Optimering?

Inläggav Micke23 » 2012-02-24 11:26

lennartj skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Säger inte det uttalandet mer om vad du (inte) gjort för att optimera din vinylavspelning än om mediet som sådant? :oops:

Jo, det låter som typiska symtom på medioker Dual-skivspelare i anläggningen... Eller? :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-24 11:33

Vad tråkigt livet måste vara för dig ;-)

Du kanske har en riktigt sunkig vinylspelare?

Rent ljudmässigt kan det ibland låta mindre bra om vinyler. Men musikmässigt är de fortfarande på topp. Jag spelar både gammalt och nytt och jag slås hela tiden av hur engagerande och livfullt det låter om många vinyler. Inte alla givetvis, det finns riktigt urusla vinyler också. En av de senare vinylerna jag har är Ane Bruns senaste. Vid en snabb jämförelse låter den ungefär likadant (dvs superbra) på både vinyl och CD (eller snarare strömmande via Squeezeboxen).

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-24 11:38

Jag lyssnar i huvudsak på äldre inspelningar på vinyl och senare på CD. Tror att gränsen drogs någon gång mellan 85-90. Har varken ork eller intresse att digitalisera eller "köpa om" gamla plattor av (oftast) sämre kvalitet...

phon skrev:
Svante skrev: Jag störs också av det vinylknaster som åtminstone inte jag kunde låta bli att få på mina skivor.

Jag har länge önskat mig en liten vinylknastergenerator så jag kan få riktigt ljud från cd.

Kan du inte hacka ihop en enkel sådan, du är ju bra på små roliga program? :)

Kan det vara någon vits att uppfinna hjulet igen? :roll:

http://www.winamp.com/
http://www.winamp.com/plugin/vst-winamp-bridge/146317
http://freemusicsoftware.org/category/free-vst-effects-2/vinyl-simulation

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-24 12:13

He he, nu ser jag att lennartj, Micke23 och Bill50x har dragit förhastade slutsatser av mitt inlägg ovan. Något större fel är det inte på min vinylavspelning. Den låter väl så bra som något annat jag känner till. Bristerna ligger i skivorna och deras högst varierande skick. Jag har för övrigt spelat med samma pick-up i en rad olika spelare och skillnaderna har varit desamma.

Möjligen har jag blivit mer kräsen genom åren och tolererar mindre av de typiska vinylfelen i dag. De framträder också tydligare i en god lyssningsmiljö. Några få platta och välcentrerade skivor i perfekt skick låter lysande medan resten låter från OK till skräp. Det ligger dock i sakens natur att inte ens den bästa vinylpressning kan konkurrera med en riktigt god cd-överföring. Ett talande exempel hörde jag nyligen när jag körde den goda USA-vinylpressningen av Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat" parallellt med den första cd-utgåvan.

I någon mån får jag förstås skylla mig själv när jag drar hem så mycket loppisjunk och 60-talsplattor som har behandlats omilt. Men vad ska man göra när man vill åt musiken?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-24 12:28

Vad har du för nålslipning? Enligt egna och ändras erfarenheter är van den Hul bäst på att återge slitna skivor med minimerad distorsion etc. Gyger och några till är också
ganska bra. Vanlig rund eller ellips bör absolut undvikas för sådana följer just den del av spårväggarna som redan är som mest sliten och skadad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-02-24 12:37

Ja , jag spelar vinyl över 25 % och är nöjd med det.

Bo Hansson ärade mig nog med den sista av sina skivspelarverk ( LP:s )

//lech

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-02-24 12:45

lennartj skrev:Vad har du för nålslipning? Enligt egna och ändras erfarenheter är van den Hul bäst på att återge slitna skivor med minimerad distorsion etc. Gyger och några till är också
ganska bra. Vanlig rund eller ellips bör absolut undvikas för sådana följer just den del av spårväggarna som redan är som mest sliten och skadad.

Jag har två spelare med Ortofon OM-40.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-02-24 13:09

Fjonkalicious skrev:Jajjemän:

Bild

Frank Valdor!
Letar efter honom på loppisar ;-)
Fast du borde ha visat ett omslag istället....

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-02-24 14:39

Jag har typ transparens som idéal för hifianläggningen. Och jag spelar vinyl ganska sällan. Ett par gånger i månaden kanske. Och då för att jag vill lyssna på något jag bara har på vinyl. Orsakerna till att jag inte lyssnar mer är främst bekvämlighet (jag orkar inte springa och byta sida var 20 minut och det är litet småbökigt att zappa på en LP jämfört med CD, eller dator). Dessutom lyckas jag inte hålla mina LP-skivor helt knaster- och brusfria. Annars tycker jag nog att LP-skivorna på det hela taget "låter" lika bra som CD.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-24 15:49

MichaelG skrev:Hälsn. Michael

Hej, kul å se dig. Det var länge sedan :-)

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 15:57

shaft skrev:

Bild

Frank Valdor!

Jag letar också efter honom. Har en samling på iaf 20-30 olika album och några dubbletter :-D He is the man! (jag har en rolig historia att berätta om honom med!)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-24 16:08

Bild

Nu börjar det bli lite stil och klass på tråden!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2012-02-24 16:47

95 procent vinyl.
Men jag eftersträvar musikalitet och dynamik.
Lite synd att det blir så lite cd faktiskt.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-02-24 16:52

Fjonkalicious skrev:
shaft skrev:

Bild

Frank Valdor!

Jag letar också efter honom. Har en samling på iaf 20-30 olika album och några dubbletter :-D He is the man! (jag har en rolig historia att berätta om honom med!)

Respekt! Har du utgåvorna med Party-kiten också?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 17:30

Oja, det är väl bara två eller tre. I vilket fall, jag har alla. Någon dubblett i sämre skick. Dock brukar innanmätet saknas, men jag har två eller tre barhanddukar :-D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-24 18:13

Är i nuläget återfallsvinyldiggare.

Allt startade när jag spelade dc:n Discovery med ELO och inte kände igen plattan tänkte,, fan vad trist den låter.. så här skall den inte låta!

Fick nyligen en Thorens 166mkII och ovan nämda platta, spelade den och yeah musiken är tillbaka och det soundet som jag känner igen!

Vid en A-B spelning låter CD-versionen spretigt basfattigt och jävligt trist medan vinylen är mullig å dynamisk med precis lagom topp..

Har dessutom fulladdat plattan från andra i studiesyfte och alla digitala jag hittat låter lika tråkigt..

Så kan det gå när man överför äldre musik till CD på ett dåligt sätt. Skall tillägga att det finns bra exempel oxå T.ex Supertramp låter bra på CD med samma karaktär som på vinylen men bättre på många sätt :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-24 18:32

ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-02-24 18:33

Fjonkalicious skrev:Oja, det är väl bara två eller tre. I vilket fall, jag har alla. Någon dubblett i sämre skick. Dock brukar innanmätet saknas, men jag har två eller tre barhanddukar :-D

Japp den transparanta skivan kom i ett party LpBox med barhandduk som jag inte har tyvärr. Inte heller den åtråvärda uppblåsbara kudden finns kvar...men en vacker dag så.

Sorry för lite OT här men en av fördelarna med vinyl kan ju vara att utgåvorna kan göras lyxiga (och roliga som i Frank Valdors fall).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-24 20:54

PekkaJohansson skrev: Jag har för övrigt spelat med samma pick-up i en rad olika spelare och skillnaderna har varit desamma.

Med vänlig hälsning

Pekka

Då så, då har du ju hittat felet själv.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-02-24 21:26

PekkaJohansson skrev:He he, n... Men vad ska man göra när man vill åt musiken?

Med vänlig hälsning

Pekka

Man måste ha en annan skivspelare än en Dual 50# med en OM##. Om man har en sådan skivspelare är det du vill jättesvårt. Om det fortfarande är så att du stänger av 95 % av alla skivor sedan du hört 10 sekunder av dem (eller vad det var du nu skrev) är det uteslutet att bristerna ligger någon annanstans än hos dig. Eyy annat sätt att få det du vill kan vara att sluta att läsa i LTS tidning - det finns mycket skit att läsa om skivspelare i den tidningen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-24 21:29

Jag har inte "transparens" som ljudideal, däremot vill jag höra vad som finns på skivan. (Vilket inte med nödvändighet är samma sak)

Jag spelar vinyl.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-24 21:40

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:He he, n... Men vad ska man göra när man vill åt musiken?

Med vänlig hälsning

Pekka

Man måste ha en annan skivspelare än en Dual 50# med en OM##. Om man har en sådan skivspelare är det du vill jättesvårt. Om det fortfarande är så att du stänger av 95 % av alla skivor sedan du hört 10 sekunder av dem (eller vad det var du nu skrev) är det uteslutet att bristerna ligger någon annanstans än hos dig. Eyy annat sätt att få det du vill kan vara att sluta att läsa i LTS tidning - det finns mycket skit att läsa om skivspelare i den tidningen.

CODY, kan man tolka ovan som att du inte är speciellt
förtjust eller begeistrad i/över Molt(LTS tidning) . . . :wink:
(Beror det månne på papperskvalisorten . . . ?).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-24 21:56

Jag har "transparens" som ljudideal, däremot vill jag inte höra vad som finns på skivan. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-24 21:59

Jag vill först och främst ha underhållning.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-24 22:02

Objektivisten skrev:Jag har "transparens" som ljudideal, däremot vill jag inte höra vad som finns på skivan. :)

:roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi