Nattlordens projekt med 8 st NHT 1259 (i LTS-baslådor)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Nattlordens projekt med 8 st NHT 1259 (i LTS-baslådor)

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 15:04

Ja... eftersom jag nu lagt en beställning på 8 stycken så kommer ju tankarna på hur man egenligen skall bygga med dessa...

Dels finns ju möjligheten att splittra på dem och använda några i hemmabioanläggningen... säg maximalt 4 element där och fyra till huvudstereon... och som motpol att använda alla 8 till stereon vilket om inget annat blir mäktigt rent visuellt.

Skulle kunnat göra detta till nån omröstning, men det kommer kanske så småningom?

Om vi tills vidare leker med tanken på 8 st som bassupport till mina piP... vad bör jag välja?

B4h är ju en möjlighet, men de är ganska djupa så blir det så jättebra ihop med dämpväggsbygge? Halva djupet känns nästan roligare, så skall man kanske istället ställa två B2h sidanom varandra? Eller kanske en på varje sida bakvägg/sidvägg i hörnet?

Eller skall kanske B4h ligga ned på golvet istället så man bygger dämpväggen ovanför? *vet dock inte hur bred spalten i mitten mellan dämpväggarna blir då, för en sån skall man ju ha*

Lite inledande tankar bara.... Hjälp/input/idéer uppskattas!
Senast redigerad av Nattlorden 2005-08-03 10:08, redigerad totalt 2 gånger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-17 15:42

Jag tänkte ju göra en B2h, men efter Naqrefs tips och min senaste beställning blir det i stället 4 st B1h.
Det är ju mycket flexiblare tycker jag. (Maan kan ju dels stapla dom på varandra = B2h, dels dessutom ställa dom rygg mot rygg = B4h.

Enda problemer är portarna (om man bygger basreflexvarianten). De måste ju ha fritt utrymme alldeles framför. Vilket kanske blir lite mer komplicerat när man staplar ihop B1h:er.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-17 17:58

Så länge du bygger med 4 hemma hos mig så är jag nöjd...

Alltså, 8 st NHT 1259... Hur mycket plats har du?
Jag har funderat åp att bygga med det elementet, men fann att lådorna skule bli för stora för att vara rimliga möbleringsmässigt. Men bygger man med slutna lådor kan volymen minskas en hel del utan att det gör så mycket. Men med tanke på det väl tilltagna antalet så antar jag att möblering och sånt inte är något problem.
Alltså: Börja med att bygga 8 lådor med ett element i varje. T.ex. den modellen som LTS har någon beskrivning på, med en högsmal låda. Bygg 8 sådana. Exprimentera med att flytta runt dom och placera på olika sätt. Bygger du jättelådor får du ett h-e varje gång du vill testa nåt annat. När du funnit en bra placering, bygg nya lådor, om nödvändigt.

Edit: grmfbrtzlx!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 18:31

Rummet är 392x760. Så idén med dem liggande funkar inte. Och om det är meningen de skall spela framåt och bakåt (vilket jag inte visste, så funkar de nog inte alls.

Utrymme är inget hinder för god återgivning... och bor ensam, så något fans... eh... kjolstyg är inte heller i vägen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 19:15

Nattlorden skrev:Rummet är 392x760. Så idén med dem liggande funkar inte. Och om det är meningen de skall spela framåt och bakåt (vilket jag inte visste, så funkar de nog inte alls.

Utrymme är inget hinder för god återgivning... och bor ensam, så något fans... eh... kjolstyg är inte heller i vägen.

Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 19:35

n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.

Tror det borde räcka att förankra lådorna i väggen. Motriktade med elementkorg utåt faller på sin fulhet... trots allt skall det befinna sig i vardags-/finrummet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 19:49

Nattlorden skrev:
n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.

Tror det borde räcka att förankra lådorna i väggen. Motriktade med elementkorg utåt faller på sin fulhet... trots allt skall det befinna sig i vardags-/finrummet.

Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 19:53

n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda

Men då måste ju lådan sticka ut mycket från väggen... blir ju svårt att dämpa bort reflexer från något så stort... helst vill jag kunna integrera dem i bygget av dämpvägg.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 20:08

Nattlorden skrev:
n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda

Men då måste ju lådan sticka ut mycket från väggen... blir ju svårt att dämpa bort reflexer från något så stort... helst vill jag kunna integrera dem i bygget av dämpvägg.

Nån gammal MoLT innehåller en beskrivning hur man placerar såna här dubbelelementslådor, snyggt.

Men, visst funkar det med enkelriktade. Skakar mer på höga nivåer, väl.

(Fast IÖs subbar på en studio jag sett var enkelriktade. TROR jag)

Att bulta fast dom kanske inte är det bästa, i alla fall.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-06-17 20:11

För egen del tror jag att jag kör 4 moduler isobarik-kopplade för att få ner volymen tills dess att jag får ett dedikerat lyssningsrum.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 20:15

n3mmr skrev:Nån gammal MoLT innehåller en beskrivning hur man placerar såna här dubbelelementslådor, snyggt.

Men, visst funkar det med enkelriktade. Skakar mer på höga nivåer, väl.

Visst är Ino-basarna enkelriktade, så det kan inte vara något stort problem om ens något.

Edit: quote-fix.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-06-18 16:42

Jag har också funderat endel på att integrera/bygga in lådor i en dämpvägg och det blir ju lite svårt om man samtidigt vill ha lådor med basarna på sidorna mittemot varandra i lådan. Jag tror det är bra att montera elementen på detta sätt, framförallt om man samtidigt har höga och smala lådor och elementen sitter högt upp. Just nu kör jag med lådor som sticker ut en bra bit i rummet. Kolla här... http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40759

Tips om man skall bygga väldigt höga lådor som går upp till tak:
- Gör två delar, en övre och en undre. Mycket enklare att flytta.
- Gör en låg låda som placeras mellan dom andra två. Denna låga låda anpassas så att total höjden blir bra i det aktuella rummet. Om du senare behöver flytta lådorna till ett rum med annan takhöjd, så kan man bygga en ny mellanlåda med annan höjd. Medans dom riktiga lådorna går att återanvända. Denna mellanlåda skulle man kunna använda för placering av slutsteg.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-21 12:52

Iofs ett intressant bygge, men för komplicerat för mig. Nej det får bli vanliga lådor.

Men vilket är eg. bäst?
2 pelarrader:
Kod: Markera allt
 X                                      X

sid vid sida:
 X X                                 X X

X X                                 X X

eller kanske annat möster:

X                                X
    X                                X

Eller en basbottenrad:

X    X    X    X    X    X    X    X

Eller en mix av båda?

X                                   X

X    X    X               X    X    X

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-30 07:02

Hmm.... jag är klart förvånad över att ingen verkar ha några åsikter i frågan, för att kunskap finns här tvivlar jag inte på...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-06-30 08:17

Nattlorden skrev:Iofs ett intressant bygge, men för komplicerat för mig. Nej det får bli vanliga lådor.

Men vilket är eg. bäst?

Jämnast ljud (och mest) blir det nog med baselement uppe och nere i alla åtta hörnen. Nu verkar trots allt inte i.ö. tycka att det är väldigt bra med subbar bakifrån, utan att det ger en bättre psykoakustisk verkan om basen kommer framifrån.
Därmed skulle jag provat följande uppställning om jag hade alla dessa element:

X           X            X           X

X           X            X           X
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-30 09:03

Bakhörnen har jag ingen möjlighet att nyttja ändå... det ena av rena husfysiska skäl och det andra av möbleringstekniska, så det är ju skönt att iö tycker så.

Okej... skulle i så fall piP:arna hamna mellan basarna på varje sida? Liksom i skärningspunken mellan "basdiagonalerna"?

Hur går det då med det odämpade "hålet" i mitten av dämpväggen? Känns som det blir bortmaskerat helt eller delvis av centerbasarna?
Eller skall jag behöva bygga ut dämpväggen till flush med baslådfronterna och sätta piP helt utanför? (Fast då borde man väl bli mer fel i time-alignment av konerna?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-04 08:21

*ändrat på titeln för att kanske få lite mer respons*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-04 08:37

Nattlorden skrev:Okej... skulle i så fall piP:arna hamna mellan basarna på varje sida? Liksom i skärningspunken mellan "basdiagonalerna"?

Det behövs mer geometrisk info om rummet och lyssningsplatsens placering för att ens kunna gissa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-12 10:08

393cm brett är rummet i alla fall... skulle gissa kring 8 m långt och med öppningar mot hall och kök i icke-lyssningshalvan. Lyssningsavståndet ligger nog kring 2-2½ meter (visualiserings-gissningsmått).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-16 12:42

3 meter fågelvägen är det f.n. till piP, så det bör ju ge en bredd mellan dem på 2½meter, dvs. de kommer att komma ut i stort sett kloss till B4:orna vilket väl inte känns helt dumt?

En annan fråga är, hur stort odämpat "hål" i mitten av väggen bör man ha... funderar på 130cm för att någon dag få plats med en plasmatv där, men det kanske är för mycket?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 10:16

Då var det ivägskickat pengar till LTS för Årgång 1996 av MoLT... förhoppningsvis inte två månaders väntetid...

Har varit och kikat på Ege-taepper heltäckningsmatta. "Silence" verkar ha gått ur sortimentet, men ersättaren såg tjock och vettig ut. Svindyrt, tycker jag, men men.... Har hört att man bör mattifiera hela rummet, men det kommer jag inte att göra... får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge". Den sociala delen med snackasoffor där vill jag att mitt enda äkta parkettgolv skall synas. Färg får bli något som matchar dämpväggarna, så vitt jag förstår är de grå, så det får väl bli en nyans mörkare grå på mattan... Bredden på mattan var ju bra... 7cm bredare än rummet, så det är bara att köpa typ 3 meter av den...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-03 12:10

Nattlorden skrev:...får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge".

Hmm... Frågan är om det inte vore bättre att ha mattan där högtalarna står. Har du förresten inte sofforna i "logedelen"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 12:59

Magnuz skrev:
Nattlorden skrev:...får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge".

Hmm... Frågan är om det inte vore bättre att ha mattan där högtalarna står. Har du förresten inte sofforna i "logedelen"?

Du missförtod mig. Jag syftar självklart på den delen där högtalarna står. Där är iofs en lyssningsoffa som "avslutar" den delen, men bakom den finns den sociala soffgruppen.

Så här ser logedelen ut, typ:
Bild

Här ser vi två lyssnare i lyssningssoffan, andra soffgruppen i blått syns bakom:

Bild

Här en bild på den soffgruppen (med obyggda piP vid tillfället):
Bild

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-03 13:06

Aha, då gick det bättre att begripa. Normalt sett menar man väl dock med loge den del av rummet där man sitter när man lyssnar - i motsats till det ställe där högtalarna står.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 13:30

Magnuz skrev:Aha, då gick det bättre att begripa. Normalt sett menar man väl dock med loge den del av rummet där man sitter när man lyssnar - i motsats till det ställe där högtalarna står.

Så blir det kanske om man sitter i andra ändan av rummet, nu sitter jag ju i samma ända.... jag syftade från där jag sitter och framåt mot ljudbilden/högtalarna/framväggen.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-03 18:55

Är det en Pioneer PD-S 06 med Legato Link man skymtar i racket? :wink:

Mvh Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 21:06

jonasz skrev:Är det en Pioneer PD-S 06 med Legato Link man skymtar i racket? :wink:

Sure thing. Är du på jakt efter en sådan så är det bara att köpa en 668:a till mig, så är den din. :wink:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-04 15:31

Nja, har redan en likadan faktiskt. :) Den ska (förmodligen) bytas ut mot något annat. Trevlig apparat förövrigt tycker jag, spelar skjortan av min DV-656 i alla fall. :wink:

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-04 15:52

Den duger helt klart. Innan har den mest gått som transport till rumskorrigeringens D/A, men det låter ju i alla fall. Kan alltid lyfta ned 668:an om det skall extremfinlyssnas, annars går den i filmtjänst på ovanvåningen. Fast går priset på 668:or ned lite grand så bangar jag inte för att köpa en till... (alt. köpa något annat till film när man fått en bra rekommendation där...)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-19 12:58

Nu har jag vart och fått lyssnat på 4st LTS B1:or och det lät mycket bra, så projektet är lovande redan. :D

I väntan på ritningar, så kommer här ett par bilder tills vidare.

Liten hög med kartonger:
Bild

Innehåll:

Bild
8 st NHT 1259:or :D

Nästa

Återgå till DIY-forum