Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Många positiva inlägg.
Verkar inte finnas någon som inte är nöjd här med sina Ino högtalare eller hur?
Mvh
Wolfie skrev:"Bra" inspelningar låter fruktansvärt realistiskt, "taskiga" inspelningar
låter just som taskiga inspelningar.
Min upplevelse är att högtalarna har otroligt lite egenljud.
Wolfie skrev:Dessutom är elementen han konstruerar helt jävla sjuka!
Som bas/ mellanregister elementen i pi60s exempelvis.
Det är ett 8/9" element som lirar mellan 19-~7000 Hz!
Det kan samtidigt som det spelar ut de lenaste rösterna pumpa såpass
mycket luft att det får soffan att vibrera![]()
I mitt fall i en volym av flera hundra kubikmeter
adzer skrev:Ja det är olika lådor. i6 är stativhögtalare medans pi25 är golvhögtalare.
Ja siffran är en approximation av volymen.
Jag är väldigt nöjd.
Slutna, men pi25 är portade.
Alla Ino toppsystemen("i" prefix) är slutna.
Högtalarmodellen pi25 i sina studioversion (pr25/pr19), har tagits fram på önskemål från inspelningsstudior (främst inspelningsteknikerskolan Studio Blue) som en ersättare till pr18/pr24, en ”lagom-modell”. Modellen pr18 var avsedd att i någon mån vara en ”smart kompromiss” och dess syfte skilde sig därför lite ifrån pr10 och pr60, för att inte säga från alla andra Ino-högtalare.
Ambitionerna med pr18 var nämligen att göra en högtalare som i basområdet klangligt är förhållande representativ för vad folk lyssnar på hemma (både pr60 och lilla pr10 går klart djupare ned i basen).
Att pr18 gav en någorlunda ”basnormal” lyssning uppfattades ha ett värde speciellt för den som arbetar med producerad musik och snabbt vill kunna bilda sig en uppfattning om hur produktionerna kommer att låta i icke perfekta högtalare vad avser utsträckning nedåt i basområdet. Men även andra skillnader finns.
Men först och främst är piP, pi60, pi60s, i14, i16s, i28, i32s, i56, i64s, o s v... allihopa äkta ädla holofoniska "stereohögtalare", alltså högtalare som är specifikt gjorda för att arbeta tillsammans med varandra, uppställda för två- eller flerkanalig musik- (eller för filmljuds-)återgivning, tillsammans med två, fyra, fem, sex eller sju (föralldel flera också) kanaler. De har för att optimera denna uppgift försetts med kompensationer för de stereo-intrinsiska felen.
Det var faktiskt inte pr18 och pr24!
Ino pi18/pr24 var snarare generella ljudkällor, konstruerade för att varje högtalare som enskildhet skall skapa en "teknisk optimal återgivning av en enkanalig ljudsignal”.
Ursprunget till pr18 var alltså det av inspelningsstudior annonserade behovet av en generell ljudkälla av hög kvalitet, för generell utvärdering av ljud, huvudsakligen >80 Hz. De som använde dem som musikmonitorer och ville veta hur produktionerna skulle komma att låta i riktigt bra anläggningar brukade komplettera med ett par profundusX. Med den lite större pr24 kunde man i många applikationer klara sig utan basmoduler även för hygglig fullregisterlyssning.
Liksom de flesta högtalare på marknaden var alltså pr18 och pr24 i allt väsentligt gjorda utan hänsyn till stereosystemets små hyss, och detta för att de skulle vara representativa för hur det låter med en såpass ofullkomlig uppställning – alltså såsom kommer att bli fallet med majoriteten av marknadens högtalare. Många studior gillar det konceptet, i synnerhet de som är lite mera… kommersiellt inriktade.
Alla andra Ino-högtalare var dock kapabla att ur många aspekter spela på en ännu högre kvalitetsnivå, eftersom de är klart mera avancerade ljudfältsdekodrar. Även lilla piP alltså.
Man skulle kunna säga att pr18 var en helt vanlig högtalare – men bättre! Ino pr24 var samma sak, fast bredbandigare! Den nya pi25 (liksom studioversionerna pr25 och pr19) är dock precis som övriga Ino-högtalare gjorda för att dekoda musiksignalen så bra som det är möjligt!"
Ragnwald skrev:Håller med dig, men jag tycker inte att dåliga fonogram är helt onjutbara avlyssnade genom Ino-system. Högtalarna är ju inte ur negativ bemärkelse analytiska. De avslöjar, men skänker lyssningsglädje med i stort allt man matar dem med.
Dåligt anpassade rum, kan däremot få de bästa högtalare, oavsett fabrikat, att låta apa även med goda fonogram. Något att verkligen ta i beaktning.
Sagt av en som diggar både Ino och Carlsson.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster