Bygge av 2*12" sub med CSS TRIO12

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lgs

Bygge av 2*12" sub med CSS TRIO12

Inläggav lgs » 2012-02-26 22:26

Fiskade lite för några veckor sen om tips ang ett bygge av sub som jag planerade.
Det slutade i att jag beställde 2 CSS TRIO12 som ska sitta i varsin BR låda på 100l med avstämning på 21Hz.

Så här ser en simulering ut i WinIsd 0.7 med 350W in och ett HP-filter vid 16Hz:
Bild

Tanken är att bygga en stereobänk/skänk med två lådor på vardera sidan och hyllor i mitten.
Elementen/portarna kommer alltså vara riktade mot golvet. Så här såg min skiss ut:
Bild

När jag väl bestämt mig för element/låda började jag räkna och fundera på mått för att slippa såga så mycket som möjligt.
Det resulterade i att djupet blev 395mm och höjden 595mm, standardbredd på mdf hos byggmax.
Sen ringde jag Beijer och bad om pris för att få allt tillsågat. Dom var billigare än om jag skulle köpt själv och sågat så det valet var inte så svårt.
Det visade sig vara ett (av mina få) bra beslut, allt är perfekt tillsågat med mm-precision.

När så väl skivorna var hemma började jag måtta ut lite på ungefär var element och port skulle vara:
Bild
På ovansidan syns ett av mina dåliga beslut. Jag ville ha 2*19mm i baffeln och bestämde mig för att sätta en mindre skiva just där själva lådan kommer hamna.
Det smartaste hade definitivt varit att göra hela nedre skivan dubbel. Dessutom upptäckte jag nåt jag inte haft en tanke på, det blev riktigt tajt men det fick plats :)

Fick sen hem min fräs och nu kunde jag äntligen börja fräsa lite hål för elementen:
Bild
Ytterligare ett av mina fantastiska beslut var att fräsa först och limma ihop med förstärkningsskivan sen.
Jag kommer inte ihåg hur jag kom fram till det men jag misstänker att det var lite whisky inblandat...
Det resulterade iaf i att hålen för elementen (som jag trodde jag fräst perfekt) inte alls passade med ett antal timmars slipande som följd.

Jag lekte en del i SolidWorks med FEM-analys av lådorna och kom fram till att den svagaste delen var fram och bakstycket.
Det kunde man iofs räknat ut med röven men det var kul o leka iaf! Eftersom alla andra som bygger stagar så att lådorna skulle klara ett kärnvapentest ville inte jag
vara sämre. Det resulterade i ett par stag på mitten av front och bakstycke.
Bild

Sen blev det dags att få ihop lådorna. Torrmonterade först och borrade och sen vid limningen så låste jag delarna med pop-nit. Funkade klockrent!
Bild

Efter ytterligare fräsande, slipande och svärande så fick jag äntligen ihop baffeln:
(här har jag precis lagt baffeln ovanpå lådan och upptäckt att röret kommer ta i min fina stagning)
Bild

Fick såga ur en del och så har jag även tätat/förstärkt invändigt med PL300:
Bild

När lådorna väl var limmade var det dags för toppskivan:
Bild

Efter det så har jag slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat och limmat hyllplan.
Så här ser skapelsen ut idag:
Bild

Sitter o funderar på om jag ska göra nån form av "blinddörrar" på framsidan.
Får se vad som händer där, tror det skulle snygga till det hela avsevärt.

Nu återstår några timmar slipande och målande. Kör med sprutspackel på burk och det kan jag verkligen rekommendera,
otroligt lättarbetat. Lutar åt att jag kommer sprutmåla med vanlig burkfärg, har spruta och kompressor men ingenstans att vara :(

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-02-27 01:29

Ser ut att bli ett bra slutresultat! Se till att få en bra yta på det innan du börjar lacka bara! :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-27 15:46

Snyggt! Konceptet ser bekant ut... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-27 16:23

S skrev:Ser ut att bli ett bra slutresultat! Se till att få en bra yta på det innan du börjar lacka bara! :)

Ja, det är väl inte det roligaste att spackla och slipa men man brukar ha igen det mångfaldigt i slutändan.

Glebster skrev:Snyggt! Konceptet ser bekant ut... ;)

Tackar! Din var en av dom jag sneglade på när jag snodd... eh blev inspirerad till min "design" :)

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-04 14:03

Nu har det hänt en del! 2 steg fram, 3 bak, ett åt sidan o så i mål :)

Spenderade veckan med att spackla, slipa och grundmåla. Igår monterade jag element, portar och ben.

Bild

Maskerade undersidan och våtslipade sen resten till perfekt finish. Allt klart för lack!

Köpte "Multona" från mekonomen och det kommer jag inte göra om.
Otroligt svår att måla med. Lite för lite så flöt det inte ut och lite, lite, lite för mycket så började det rinna.
Det hela slutade med att jag gav upp. Lät färgen torka och sen våtslipning igen...

Nästa försök blev sent igår med vanlig (ordentligt utspädd) färg som jag hade kvar sen jag målade om ett bord.
Resultatet blev helt OK. Visst syns det några penseldrag här och där om man synar ordentligt men inget
jag irriterar mig på.

Bild

Ljudmässigt då?
:P :lol: :D :o :P :P

Min sambo gav mig onda ögat förut när glasen i kökskåpen började vandra runt och lampan
ovanför köksbordet kom i självsvängning :twisted:
Det låter kort sagt fantastiskt bra. Återstår att försöka mäta och skruva i miniDSP'n.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-04 15:04

:D :D :D :D

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-04 15:20

Skit i va tanten säger! :P Fläska påå efter egen smak och tycke :P Om frugan misstycker så vet hon vars döra e :P ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-04 15:34

Blev snyggt :)

Om du ställer den på SD-fötter så kanske frugans skåp vibrerar mindre. Kan vara värt att testa.

Vad gäller DSP: Testa att dela vid 80Hz med 30/18db per oktav.

Vill du avlasta topparna mer så kan du testa att höja delningen till 100Hz.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-04 16:21

adzer skrev:Blev snyggt :)

Om du ställer den på SD-fötter så kanske frugans skåp vibrerar mindre. Kan vara värt att testa.

Kör delning vid 100Hz nu (24dB/oktav). Menade du att jag ska ha olika branthet för HP resp LP?

Bra idé med SD-fötter! Får bli en beställning, gäller bara att försöka uppskatta vad åbäket väger :roll:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-04 16:37

lgs skrev:

Kör delning vid 100Hz nu (24dB/oktav). Menade du att jag ska ha olika branthet för HP resp LP?

Bra idé med SD-fötter! Får bli en beställning, gäller bara att försöka uppskatta vad åbäket väger :roll:

Annar så kan du väl sätta henne på bänken ett tag så kommer hon på andra tankar. 8O

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-04 17:05

boom skrev:
lgs skrev:

Annar så kan du väl sätta henne på bänken ett tag så kommer hon på andra tankar. 8O

:D
Det kanske vore nåt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-04 18:30

Det blev väldigt tjusigt! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-04 18:38

lgs skrev:Kör delning vid 100Hz nu (24dB/oktav). Menade du att jag ska ha olika branthet för HP resp LP?

Oki kanon.
Ja ofta så faller ju små toppar akustiskt med ca 12dB/okt så därför delar man dessa flackare elektriskt för att både bas och toppar skall falla lika mycket akustiskt.

Men det är inte alltid det är bäst, det är bara en bra utgångspunkt sas. Du kan ju lyssna eller mäta vad du själv föredrar.

Jupp sd-fötter är kanon. Har det på allt som vibrerar :D
Jadu ställ den på en våg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-05 13:09

Hur långt blev br-röret och vilken diameter på rör använde du?

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-05 13:29

Glebster skrev:Hur långt blev br-röret och vilken diameter på rör använde du?

4", 42cm rör + trattarna (aero-portar). Läste att man skulle räkna varje tratt som 4cm så totalt 50cm alltså.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-05 19:29

lgs skrev:
Glebster skrev:Hur långt blev br-röret och vilken diameter på rör använde du?

4", 42cm rör + trattarna (aero-portar). Läste att man skulle räkna varje tratt som 4cm så totalt 50cm alltså.

Avstämnd till 20.2hz

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-05 23:33

Kanoners att du fick ner avstämningen så långt 4"-rör till trots, kan tänka mig att det mullrar på bra med två vettiga 12"or med rejäl låda och låg avstämning! :)

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-06 23:01

Mätte lite ikväll med en Panasonic VM61A o hemmabyggd batterilåda. Vet inte riktigt hur tillförlitligt det blir men mina ändringar i miniDSP'n slog igenom väldigt tydligt. Fick höja mycket runt 30Hz (bortemot 10dB) innan kurvan blev hyfsat rät. Ska prova mer under helgen då jag kan dra på lite mer.

Bild

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-03-06 23:05

Att höja dippar är inte helt bra då det drar massor med effekt, särskilt om du höjer med så mycket som 10 dB. En liten rekommendation bara, tycker du att det funkar ändå så är det ju ingen fara :)

Ser mycket snyggt ut annars får man ju säga! Kan tänka mig att det skakar på bra :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-06 23:05

Ja 10dB motsvarar ju 10ggr effekten. Det driver både element och förstärkare väldigt mycket hårdare.
Du får lyssna helt enkelt om det är värt det.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-06 23:11

Blir det nån skillnad om jag sänker "runt om" dippen istället eller blir summan så att säga den samma? Jag har sänkt bägge sub-kanalerna med 7dB för att få nivån på toppar o sub ungefär lika.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-06 23:14

Nja alltså det är ju nivån på signalen in i elementen som är det intressanta så det spelar liksom ingen roll om du sänker runt om och sedan höjer allt eller om du bara höjer vid svackan.
Att höja svackor äter effekt och slaglängd oavsett.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-06 23:21

OK. Får testa mer under helgen när jag kan dra på ordentligt, inte riktigt läge när barnen sover :)
Är som sagt lite tveksam till hur bra mätningarna blir med mitt hemmabygge också så det bästa är nog att försöka lyssna.

Återgå till DIY-forum