Det slutade i att jag beställde 2 CSS TRIO12 som ska sitta i varsin BR låda på 100l med avstämning på 21Hz.
Så här ser en simulering ut i WinIsd 0.7 med 350W in och ett HP-filter vid 16Hz:
Tanken är att bygga en stereobänk/skänk med två lådor på vardera sidan och hyllor i mitten.
Elementen/portarna kommer alltså vara riktade mot golvet. Så här såg min skiss ut:
När jag väl bestämt mig för element/låda började jag räkna och fundera på mått för att slippa såga så mycket som möjligt.
Det resulterade i att djupet blev 395mm och höjden 595mm, standardbredd på mdf hos byggmax.
Sen ringde jag Beijer och bad om pris för att få allt tillsågat. Dom var billigare än om jag skulle köpt själv och sågat så det valet var inte så svårt.
Det visade sig vara ett (av mina få) bra beslut, allt är perfekt tillsågat med mm-precision.
När så väl skivorna var hemma började jag måtta ut lite på ungefär var element och port skulle vara:
På ovansidan syns ett av mina dåliga beslut. Jag ville ha 2*19mm i baffeln och bestämde mig för att sätta en mindre skiva just där själva lådan kommer hamna.
Det smartaste hade definitivt varit att göra hela nedre skivan dubbel. Dessutom upptäckte jag nåt jag inte haft en tanke på, det blev riktigt tajt men det fick plats
Fick sen hem min fräs och nu kunde jag äntligen börja fräsa lite hål för elementen:
Ytterligare ett av mina fantastiska beslut var att fräsa först och limma ihop med förstärkningsskivan sen.
Jag kommer inte ihåg hur jag kom fram till det men jag misstänker att det var lite whisky inblandat...
Det resulterade iaf i att hålen för elementen (som jag trodde jag fräst perfekt) inte alls passade med ett antal timmars slipande som följd.
Jag lekte en del i SolidWorks med FEM-analys av lådorna och kom fram till att den svagaste delen var fram och bakstycket.
Det kunde man iofs räknat ut med röven men det var kul o leka iaf! Eftersom alla andra som bygger stagar så att lådorna skulle klara ett kärnvapentest ville inte jag
vara sämre. Det resulterade i ett par stag på mitten av front och bakstycke.
Sen blev det dags att få ihop lådorna. Torrmonterade först och borrade och sen vid limningen så låste jag delarna med pop-nit. Funkade klockrent!
Efter ytterligare fräsande, slipande och svärande så fick jag äntligen ihop baffeln:
(här har jag precis lagt baffeln ovanpå lådan och upptäckt att röret kommer ta i min fina stagning)
Fick såga ur en del och så har jag även tätat/förstärkt invändigt med PL300:
När lådorna väl var limmade var det dags för toppskivan:
Efter det så har jag slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat och limmat hyllplan.
Så här ser skapelsen ut idag:
Sitter o funderar på om jag ska göra nån form av "blinddörrar" på framsidan.
Får se vad som händer där, tror det skulle snygga till det hela avsevärt.
Nu återstår några timmar slipande och målande. Kör med sprutspackel på burk och det kan jag verkligen rekommendera,
otroligt lättarbetat. Lutar åt att jag kommer sprutmåla med vanlig burkfärg, har spruta och kompressor men ingenstans att vara