Miper skrev:MagnusÖstberg skrev:Texten ändrar sig inte ju fler gånger du hänvisar till den i hela, eller mindre utvalda delar. Den är densamma.
Jag anser att herr Atkinson är en mycket kunnig herre, men jag är inte fast i auktoritetsträsket och tittar på var sak för sig.
I det här fallet är jag helt enig med Svante om han han är på hal is, vilket väldigt demonstrativt visats för dig.
Du hänvisar ofta till auktoriteter både på det här forumet och annorstädes istället för att analysera innehåll tycker jag. Det blir ofta bra trådar till slut, men argument som att en så duktig skribent skulle vara vansinnig bara för att han har fel är ju egentligen ditt sätt att säga att vi som inte förstår att en så prominent skribent vet mer än oss andra är de som är tokiga

Det håller inte som argument för mig iallafall.
Nu förstår jag inte, är det inte bättre att undersöka hur det förhåller sig innan man uttalar sig, gör man inte det så är det just i auktoritetsträsket man befinner sig (då man litar blint på vad någon annan säger). Både jag och Richard har undersökt, vilket vi redovisar här, har du?
Jopp, undersöka is teh thing!
Jag har undersökt vad som passar för mig, i mitt system. Och det har varierat beroende på vad jag har lekt med. I vissa fall har det inte spelat någon roll alls och då har polaren svarvat snygga mässingskoner som fått stå på 10-öringar under mina högtalare. Sådana har jag minsann sparat. SD-kuddar är skitfula (när jag skissade på Ino i6 med Ingvar föreslog jag att botten skulle göras tjockare så att SD-kuddarna blev mindre synliga genom att plats för dem frästes ner).
I vissa fall har SD-kuddar gjort enorm skillnad. Men jag har aldrig varit med om att spikes gjort det bättre än SD-kuddar.
Idag har jag SD-kuddar under grannen ovanförs högtalare. De står i en IVAR-bokhylla från IKEA. Det gjorde det bättre för både grannen och mig, även om jag egentligen sket i grannens ljud.
Mina högtalare (bygger ju själv) kommer alltid ha försänkningar för SD-kuddar, men jag kan inte säga att jag alltid kommer använda sådana.
Att undersöka och delge sina erfarenheter som du gör är något helt annat än auktoritetstro. Att däremot bekräfta sina erfarenheter mot en känd auktoritet utan att egentligen fullt ut analyserat dem och hävda något är en annan sak. Särskillt när man kan se att exemplet är taget ur ett så extremt perspektiv att det inte ens är rimligt och där det framgår i texten att man drar helt felaktiga slutsatser. Då köper man det skrivna helt utan att reflektera och det är enligt mig överdriven aukoritetstro och det man egentligen söker är bekrätelse på sina upplevelser - och när man anser att man får det så köper man innehållet helt okritiskt.
Jag är helt övertygad om att Richard faktiskt inte satt sig in i betydelsen av det som skrivs utan är nöjd med att Atkinson är skribenten och att det han skriver stödjer hans upplevelse. Annars är ju Atkinson vansinnig - och det är han väl inte... blir liksom argumentet.
Jag vill bara klargöra att man får ha vilken jäkla pryl man vill under sina högtalare om det passar, men att påstå något om andra metoder utifrån Atkinsons text duger inte.
Nu vill ju inte Richard ha något räkneexempel utifrån sina högtalare. Det är synd tycker jag för då hade vi haft något att spåna kring som faktiskt har med hans upplevelse att göra och inte Atkinsons text. Men han kanske tror att målsättningen med övningen var att förlöjliga hans egna upplevelse.