Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 18:33

MagnusÖstberg skrev:Texten ändrar sig inte ju fler gånger du hänvisar till den i hela, eller mindre utvalda delar. Den är densamma.

Jag anser att herr Atkinson är en mycket kunnig herre, men jag är inte fast i auktoritetsträsket och tittar på var sak för sig.

I det här fallet är jag helt enig med Svante om han han är på hal is, vilket väldigt demonstrativt visats för dig.

Du hänvisar ofta till auktoriteter både på det här forumet och annorstädes istället för att analysera innehåll tycker jag. Det blir ofta bra trådar till slut, men argument som att en så duktig skribent skulle vara vansinnig bara för att han har fel är ju egentligen ditt sätt att säga att vi som inte förstår att en så prominent skribent vet mer än oss andra är de som är tokiga ;)

Det håller inte som argument för mig iallafall.

Nu förstår jag inte, är det inte bättre att undersöka hur det förhåller sig innan man uttalar sig, gör man inte det så är det just i auktoritetsträsket man befinner sig (då man litar blint på vad någon annan säger). Både jag och Richard har undersökt, vilket vi redovisar här, har du?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-06 18:40

mx skrev:
bassman skrev:Rytm skapas av cylindrar inte spikar eller mjukfötter. Kolla själv i denna fina demo.. Fysik å sånt är intressant!

http://www.break.com/index/physics-tric ... nomes.html

Rytm skapas väl alternativt av dig när du släpper lös? :lol:

Släpper(en) lös* . . . ? 8O :D

*Eller menar du loss . . . :idea: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-06 18:40

Laila skrev:
mx skrev:
bassman skrev:Rytm skapas av cylindrar inte spikar eller mjukfötter. Kolla själv i denna fina demo.. Fysik å sånt är intressant!

Dialektal tomato potato.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 18:41

mx skrev:
Laila skrev:
mx skrev:

Dialektal tomato potato.

....Piteå :D
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-06 18:42

Richard skrev:
mx skrev:
Laila skrev:
mx skrev:

Dialektal tomato potato.

....Piteå :D

Riktiga Norrland slutar nere vid Jävre. Det vet alla.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 19:05

Miper skrev:
MagnusÖstberg skrev:Texten ändrar sig inte ju fler gånger du hänvisar till den i hela, eller mindre utvalda delar. Den är densamma.

Jag anser att herr Atkinson är en mycket kunnig herre, men jag är inte fast i auktoritetsträsket och tittar på var sak för sig.

I det här fallet är jag helt enig med Svante om han han är på hal is, vilket väldigt demonstrativt visats för dig.

Du hänvisar ofta till auktoriteter både på det här forumet och annorstädes istället för att analysera innehåll tycker jag. Det blir ofta bra trådar till slut, men argument som att en så duktig skribent skulle vara vansinnig bara för att han har fel är ju egentligen ditt sätt att säga att vi som inte förstår att en så prominent skribent vet mer än oss andra är de som är tokiga ;)

Nu förstår jag inte, är det inte bättre att undersöka hur det förhåller sig innan man uttalar sig, gör man inte det så är det just i auktoritetsträsket man befinner sig (då man litar blint på vad någon annan säger). Både jag och Richard har undersökt, vilket vi redovisar här, har du?

Jopp, undersöka is teh thing!

Jag har undersökt vad som passar för mig, i mitt system. Och det har varierat beroende på vad jag har lekt med. I vissa fall har det inte spelat någon roll alls och då har polaren svarvat snygga mässingskoner som fått stå på 10-öringar under mina högtalare. Sådana har jag minsann sparat. SD-kuddar är skitfula (när jag skissade på Ino i6 med Ingvar föreslog jag att botten skulle göras tjockare så att SD-kuddarna blev mindre synliga genom att plats för dem frästes ner).

I vissa fall har SD-kuddar gjort enorm skillnad. Men jag har aldrig varit med om att spikes gjort det bättre än SD-kuddar.

Idag har jag SD-kuddar under grannen ovanförs högtalare. De står i en IVAR-bokhylla från IKEA. Det gjorde det bättre för både grannen och mig, även om jag egentligen sket i grannens ljud.

Mina högtalare (bygger ju själv) kommer alltid ha försänkningar för SD-kuddar, men jag kan inte säga att jag alltid kommer använda sådana.

Att undersöka och delge sina erfarenheter som du gör är något helt annat än auktoritetstro. Att däremot bekräfta sina erfarenheter mot en känd auktoritet utan att egentligen fullt ut analyserat dem och hävda något är en annan sak. Särskillt när man kan se att exemplet är taget ur ett så extremt perspektiv att det inte ens är rimligt och där det framgår i texten att man drar helt felaktiga slutsatser. Då köper man det skrivna helt utan att reflektera och det är enligt mig överdriven aukoritetstro och det man egentligen söker är bekrätelse på sina upplevelser - och när man anser att man får det så köper man innehållet helt okritiskt.

Jag är helt övertygad om att Richard faktiskt inte satt sig in i betydelsen av det som skrivs utan är nöjd med att Atkinson är skribenten och att det han skriver stödjer hans upplevelse. Annars är ju Atkinson vansinnig - och det är han väl inte... blir liksom argumentet.

Jag vill bara klargöra att man får ha vilken jäkla pryl man vill under sina högtalare om det passar, men att påstå något om andra metoder utifrån Atkinsons text duger inte.

Nu vill ju inte Richard ha något räkneexempel utifrån sina högtalare. Det är synd tycker jag för då hade vi haft något att spåna kring som faktiskt har med hans upplevelse att göra och inte Atkinsons text. Men han kanske tror att målsättningen med övningen var att förlöjliga hans egna upplevelse.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-06 19:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-06 19:16

Håller med om att SD-kuddar är skitfula. Vilken smaklös ingenjör stod för färgvalet...?! Om de åtminstone vore svarta.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-06 19:17

Det är nog en avgörande faktor till varför högtalartillverkare skickar med
spikes. Det ser jävligt fränt ut. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 19:20

MagnusÖstberg skrev:
Miper skrev:

Jopp, undersöka is teh thing!

Jag har undersökt vad som passar för mig, i mitt system. Och det har varierat beroende på vad jag har lekt med. I vissa fall har det inte spelat någon roll alls och då har polaren svarvat snygga mässingskoner som fått stå på 10-öringar under mina högtalare. Sådana har jag minsann sparat. SD-kuddar är skitfula (när jag skissade på Ino i6 med Ingvar föreslog jag att botten skulle göras tjockare så att SD-kuddarna blev mindre synliga genom att plats för dem frästes ner).

I vissa fall har SD-kuddar gjort enorm skillnad. Men jag har aldrig varit med om att spikes gjort det bättre än SD-kuddar.

Idag har jag SD-kuddar under grannen ovanförs högtalare (som står i en IVAR-bokhylla från IKEA. Det gjorde det bättre för både grannen och mig, även om jag egentligen sket i grannens ljud.

Mina högtalare (bygger ju själv) kommer alltid ha försänkningar för SD-kuddar, men jag kan inte säga att jag alltid kommer använda sådana.

Att undersöka och delge sina erfarenheter som du gör är något helt annat än auktoritetstro. Att däremot bekräfta sina erfarenheter mot en känd auktoritet utan att egentligen fullt ut analyserat dem och hävda något är en annan sak. Särskillt när man kan se att exemplet är taget ur ett så extremt perspektiv att det inte ens är rimligt och där det framgår i texten att man drar helt felaktiga slutsatser. Då köper man det skrivna helt utan att reflektera och det är enligt mig överdriven aukoritetstro och det man egentligen söker är bekrätelse på sina upplevelser - och när man anser att man får det så köper man innehållet helt okritiskt.

Jag är helt övertygad om att Richard faktiskt inte satt sig in i betydelsen av det som skrivs utan är nöjd med att Atkinson är skribenten och att det han skriver stödjer hans upplevelse. Annars är ju Atkinson vansinnig - och det är han väl inte... blir liksom argumentet.

Jag vill bara klargöra att man får ha vilken jäkla pryl man vill under sina högtalare om det passar, men att påstå något om andra metoder utifrån Atkinsons text duger inte.

Nu vill ju inte Richard ha något räkneexempel utifrån sina högtalare. Det är synd tycker jag för då hade vi haft något att spåna kring som faktiskt har med hans upplevelse att göra och inte Atkinsons text. Men han kanske tror att målsättningen med övningen var att förlöjliga hans egna upplevelse.

Tack för ett utförligt svar!

Jag vill dock understryka att jag inte är en förespråkare för spikes utan
har enbart konstaterat att det är det som fungerar bäst under ett par 802D. Jag har erfarenhet av ljudförbättring med SD kuddar på andra högtalare, så till de högtalarna skulle jag rekommendera SD.

Vad gäller Richards slutsatser så har jag läst det som så att de har baserats på hans tester med Monitor Audio som han redovisade tidigare i tråden men letar förklaringen till dessa slutsatser hos liknande tester med samma utfall. (lång mening där).

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-06 19:20

mx skrev:Det är nog en avgörande faktor till varför högtalartillverkare skickar med

Infällda svarta SD-kuddar hade ingen klagat på även om instabiliteten som en högtalare på kuddar bidrar till sänker helhetsintrycket.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 19:24

Glebster skrev:
mx skrev:Det är nog en avgörande faktor till varför högtalartillverkare skickar med

Infällda svarta SD-kuddar hade ingen klagat på även om instabiliteten som en högtalare på kuddar bidrar till sänker helhetsintrycket.
Kunde man puffa på en högtalare med frekvens över 15Hz skulle de nog inte upplevas instabila, eller egentligen typ 8Hz.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 19:26

MagnusÖstberg: du påstår en massa saker som inte är sant. Jag har satt mig in i Atkinsons text.

Du skriver att " det inte duger att diskutera " det Atkinson skrivit.
Varför får vi inte diskutera det ? Har du något slags patent på diskussioner ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 19:28

Glebster skrev:Håller med om att SD-kuddar är skitfula. Vilken smaklös ingenjör stod för färgvalet...?! Om de åtminstone vore svarta.

Infällda ser de ju ganska smutt ut, dvs de syns ju inte alls då .

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-03-06 19:30

Jag läste just igenom alla 121 sidor och jag håller absolut med!!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 19:35

MagnusÖstberg skrev:

"SD-kuddar är skitfula (när jag skissade på Ino i6 med Ingvar föreslog jag att botten skulle göras tjockare så att SD-kuddarna blev mindre synliga genom att plats för dem frästes ner). "

Har du och Ingvar ett samarbete med hans högtalare ?

Det visste jag inte . 8O :!:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 19:45

Njae, jag skrev att vi skissade lite på högtalaren. Jag hjälpte till med att få fram en prototyp.

Jag har inget att göra med det slutgiltiga utseendet eller filter och är heller inte på något vis involverad i företaget, men jag tyckte att foten skulle kunna fräsas ner och så blev det också.
Jag saknar dig.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-06 19:46

MagnusÖstberg skrev:Problemet är att det för de flesta inte är intressant att ta reda på varför något blir som det blir utan de nöjjer sig med att det passar dem.

Således är det få som bryr sig om varför det upplevdes på det ena eller andra sättet utan konstaterar att "det här är fan bäst, det kan ju vem som helst höra" och sedan behöver man inte lyssna till förklaringarna eftersom de är ju fel eftersom det inte stämmer med den egna upplevelsen.

Fullträff!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-06 19:58

MagnusÖstberg skrev:
Glebster skrev:

Kunde man puffa på en högtalare med frekvens över 15Hz skulle de nog inte upplevas instabila, eller egentligen typ 8Hz.

Jag syftade snarare på en frekvens på ca 0,00000038Hz. Det vill säga en gång i månaden.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-06 19:59

Jag VET att spikes inte gör något för ljudet. Jag har testat!
Nästa gång jag testar skall jag sätta på dem innan...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 20:00

Miper skrev:
DQ-20 skrev:Vilken jävla tråd! Vem fan var det som väckte det här aset till liv? Högtalarfötter? De levande döda går återigen på jorden på jakt efter färskt kött. Det är inte rätt.

/DQ-20

Det var nog Richard tror jag, han behöver allt stöd han kan få (han har ju rätt) :)

Tack för stödet, speciellt då ämnet handlar om sådant som ( för vissa) inte ens får diskuteras här på faktiskt.*

*Det finns väldigt många ekonomiska intressen i omlopp här, inte bara i SD- fotstillverkning utan även i högtalarbyggeri.

Någon absolut sanning om något alls är nog svårt att få fram på detta forum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-06 20:05

petersteindl skrev:Det finns en bra grej med Tune dem och det är: If it sounds good it is good. Just listen and hear. Egentligen räcker det för konsument. That's it. Smakar det bra så är det gott. Fast denna truism är gammal som gatan och inget som Linnfolket hittat på. Det är bara att prova och lyssna. Det räcker.

MvH
Peter

Håller bara med !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 20:06

Glebster skrev:Jag syftade snarare på en frekvens på ca 0,00000038Hz. Det vill säga en gång i månaden.
Städar ni så ofta :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-06 20:10

Richard skrev:MagnusÖstberg: du påstår en massa saker som inte är sant. Jag har satt mig in i Atkinsons text.

Mja, har du verkligen gjort det? Har du tittat på graferna?

Richard skrev:- är John Atkinson vansinnig?

Eller är han bara ovanligt kunnig ?

Jag skulle vilja hävda att han helt klart är medvetet eller omedvetet extremt vilseledande i delar av sin argumentation och slutsatser. Han teoretiserar kring Newtons treje rörelselag med en synnerligen extrem, teoretisk högtalare, blandar in lite dopplerdistortionseffekter utan att närmare gå in på hur oerhört infinitdecimala effekterna de facto är utan hintar istället med att effekten är i samma storleksordning som ljudvågorna som lämnar diskanten, och proklamerar till sist slutsatsen att en spike minskar den reaktiva rörelsen än någon mjuk fot gör:

Spiking the speaker or its stand to the floor beneath the rug gives the system a much better mechanical "ground," reducing its reactive motion to the benefit of its sound.

Har man lite bildning eller praktisk efarenhet av klassisk mekanik och resonanta system så förstår man direkt att Atkinson inte förstått eller valt att helt enkelt bortse från att högtalare på spikar är ett klassiskt exempel på ett resonant system som har resonansfrekvenser i arbetsområdet, som påtagligt förstärker vibrationerna i högtalaren -inte sällan flera tusen gånger eller ännu mer.

Har du själv tittat noggrannt på vattenfallsgraferna han visar? Har du sett att i samtliga (?) fall med spik kontra mjukfot/fästmassa så visar spikfötterna en i sammanahanget gigantisk, lång, ringande resonans runt 140-160Hz?

Atkinsons hammrar ju för böveln själv in sista spiken ( 8) ) i kistan på sin egna felaktiga slutats, och leder också i bevis vad t ex Svante och ett inte oansenligt antal andra personer förklarat om och om och om och om och om och om och om igen i den här tråden vad gäller spikes och vibrationer i högtalare och golv...

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 20:10

Richard skrev:
Miper skrev:
DQ-20 skrev:Vilken jävla tråd! Vem fan var det som väckte det här aset till liv? Högtalarfötter? De levande döda går återigen på jorden på jakt efter färskt kött. Det är inte rätt.

/DQ-20

Det var nog Richard tror jag, han behöver allt stöd han kan få (han har ju rätt) :)

Tack för stödet, speciellt då ämnet handlar om sådant som ( för vissa) inte ens får diskuteras här på faktiskt.*

*Det finns väldigt många ekonomiska intressen i omlopp här, inte bara i SD- fotstillverkning utan även i högtalarbyggeri.

Ingen orsak, vi har ju dragit samma slutsatser baserat på de tester vi har gjort vilket säger mig att det inte finns någon absolut sanning som gäller för alla högtalare.
Vad gäller eventuella ekonomiska intressen från vissa här på forumet kan jag inte uttala mig om då jag inte vet någonting om det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 20:11

Richard skrev:Tack för stödet, speciellt då ämnet handlar om sådant som ( för vissa) inte ens får diskuteras här på faktiskt.*

:D

Nu är det forumets fel att du får kritik.

Okej. Tappade du inte ansiktet lite nu?

Den här gången tyckte Svante att Atkinson hade fel - vilka ekonomiska intressen har han menar du?

Jag hade invändningar över din aukoritetsövertro - vilka ekonomiska intressen har jag?

Du är däremot inte intresserad av att utifrån reella förutsättningar diskutera den vinklingen Atkinson har, du snarare skiter i att ens besvara frågan - är det så att du köpt aktier i någon firma som säljer spikes menar du? 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 20:13

Miper skrev:Ingen orsak, vi har ju dragit samma slutsatser baserat på de tester vi har gjort vilket säger mig att det inte finns någon absolut sanning som gäller för alla högtalare.

Det där delar jag, man skall undersöka förutsättningslöst.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 20:17

hevi skrev:
Richard skrev:MagnusÖstberg: du påstår en massa saker som inte är sant. Jag har satt mig in i Atkinsons text.

Mja, har du verkligen gjort det? Har du tittat på graferna?

Richard skrev:- är John Atkinson vansinnig?

Eller är han bara ovanligt kunnig ?

Jag skulle vilja hävda att han helt klart är medvetet eller omedvetet extremt vilseledande i delar av sin argumentation och slutsatser. Han teoretiserar kring Newtons treje rörelselag med en synnerligen extrem, teoretisk högtalare, blandar in lite dopplerdistortionseffekter utan att närmare gå in på hur oerhört infinitdecimala effekterna de facto är utan hintar istället med att effekten är i samma storleksordning som ljudvågorna som lämnar diskanten, och proklamerar till sist slutsatsen att en spike minskar den reaktiva rörelsen än någon mjuk fot gör:

Spiking the speaker or its stand to the floor beneath the rug gives the system a much better mechanical "ground," reducing its reactive motion to the benefit of its sound.

Har man lite bildning eller praktisk efarenhet av klassisk mekanik och resonanta system så förstår man direkt att Atkinson inte förstått eller valt att helt enkelt bortse från att högtalare på spikar är ett klassiskt exempel på ett resonant system som har resonansfrekvenser i arbetsområdet, som påtagligt förstärker vibrationerna i högtalaren -inte sällan flera tusen gånger eller ännu mer.

Har du själv tittat noggrannt på vattenfallsgraferna han visar? Har du sett att i samtliga (?) fall med spik kontra mjukfot/fästmassa så visar spikfötterna en i sammanahanget gigantisk, lång, ringande resonans runt 140-160Hz?

Atkinsons hammrar ju för böveln själv in sista spiken ( 8) ) i kistan på sin egna felaktiga slutats, och leder också i bevis vad t ex Svante och ett inte oansenligt antal andra personer förklarat om och om och om och om och om och om och om igen i den här tråden vad gäller spikes och vibrationer i högtalare och golv...

Det du skriver är för mig ett klassiskt exempel på att teori och verklighet inte alltid stämmer överens, möjligt att Atkinsons förklaringsmodell går att smula sönder men det innebär inte per automatik att spikes inte är det bättre alternativet rent ljudmässigt, eller hur?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-06 20:19

MagnusÖstberg skrev:
Glebster skrev:Jag syftade snarare på en frekvens på ca 0,00000038Hz. Det vill säga en gång i månaden.
Städar ni så ofta :D

Städfrekvenser ligger ca faktor 10 högre. Det är däremot ungefär så ofta som jag stör mig på hur instabila högtalare känns när de står på SD-fötter och är tvunget att igen få det konfirmerat genom att peta på min högra L6a.

Hur skulle det bli om man fäller in en SD-fot i ett hål med en diameter som är marginalt större än foten själv. Alltså, är SD-fötter designade för att även ta upp kraft i "sidled" eller skulle man få en negativ inverkan om "väggen" tar emot? Man borde iaf få en stabilare känsla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 20:22

Åh, bra fråga. Jag gissar dock på något sämre verkan. Men det är en kvalificerad gissning.

Är den dock marginellt större borde det gå bra, bara den inte ligger emot.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-06 20:27

Vill bara igen förklara hur jag upplevde spikes kontra SD
på mina högtalare.

SD- Odistinkt, grötigt, bumlig bas.
Spikes-Distinkt, detaljerat med klippfast bas.

Jag tar med glädje emot alla förklaringar på vad som ger detta utfall.
(Dock inte att jag gillar färgat ljud då jag garanterar att så inte är fallet)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi