Moderator: Redaktörer
Miper skrev:En fråga, skulle du med hörselns hjälp kunna avgöra om ljudet är färgat eller inte på en för dig okänd anläggning?
Svante skrev:Miper skrev:En fråga, skulle du med hörselns hjälp kunna avgöra om ljudet är färgat eller inte på en för dig okänd anläggning?
Hmm, ja, om jag fick välja skivor själv så skulle jag nog kunna säga en hel del om hur det är färgat. För det är det, alltid.
Sen är jag medveten om att mina referenser driver, men i grova drag iaf.
Och referensen mig är verkligheten. Alltså, helakustiska spelningar.
(Ovanstående sagt om när jag vill bedöma en anläggning.)
phon skrev:Kan man inte testa olika fötter utomhus istället, på nåt underlag som definitivt inte ger något ljud ifrån sig?
Asfaltsgata, grusgång, gräsmatta eller urberg kanske?
Låter högtalaren annorlunda när den står med spikes på asfalt mot att den står med SD på asfalt? Mäter den annorlunda?
Richard skrev:phon skrev:Kan man inte testa olika fötter utomhus istället, på nåt underlag som definitivt inte ger något ljud ifrån sig?
Låter högtalaren annorlunda när den står med spikes på asfalt mot att den står med SD på asfalt? Mäter den annorlunda?
Jag är inte alls säker på att det är underlagets " sound" som har betydelse med spikes.
De högtalare jag hört som låtit bättre med spikes än med mjuka kuddar har låtit bättre oavsett golvets material, betong, parkett ....
Så vad beror då förbättringen på ?
Provade igår att ställa rx 6 : orna så de stod en aning ostabilt genom att skruva in en av spikesen några millimeter i plinten. Resultatet blev en odistinkt basåtergivning med bummel vid vissa frekvenser. Justerade allt rätt igen och bumlet försvann helt.
Samma golv, samma högtalare, - det som skiljde var att en högtalare stod ostabilt ( kunde vickas på ) .
Svante skrev:Richard skrev:phon skrev:Kan man inte testa olika fötter utomhus istället, på nåt underlag som definitivt inte ger något ljud ifrån sig?
Jag är inte alls säker på att det är underlagets " sound" som har betydelse med spikes.
De högtalare jag hört som låtit bättre med spikes än med mjuka kuddar har låtit bättre oavsett golvets material, betong, parkett ....
Så vad beror då förbättringen på ?
Provade igår att ställa rx 6 : orna så de stod en aning ostabilt genom att skruva in en av spikesen några millimeter i plinten. Resultatet blev en odistinkt basåtergivning med bummel vid vissa frekvenser. Justerade allt rätt igen och bumlet försvann helt.
Samma golv, samma högtalare, - det som skiljde var att en högtalare stod ostabilt ( kunde vickas på ) .
Du beskriver skillnaderna som så stora att det börjar ringa placeboklockor i mitt huvud.
De här skillnaderna bör normalt vara ganska små om man inte har ett extremt resonant golv. Och är det inte golvet (som du ju inte tror) så pratar vi om knappt hörbara effekter. När du då beskriver dem som stora så kan jag inte låta bli att tro att det finns överdrifter med i spelet.
Det var bra att du gjorde blindtestet, men de här testerna verkar inte ha varit blinda? Och blindtestet visade att det fanns en hörbar skillnad, men egentligen inte vilket alternativ som var "bäst" i objektiv mening.
Dimensionen bra - dålig är lurig eftersom den inte går att verifiera riktningen på vetenskapligt. Man kan bevisa med någon signifikans att en skillnad hörs, men eftersom man måste lita helt till det subjektiva om vilket som är bäst så blir det gungfly. Du kan ändra dig i morgon och säga att du tycker att den ändra är bäst och ingen kan säga emot dig. (Det gäller förstås allmänt, även det andra och jag tycker.)
Så i stället för att fråga dig vad förbättringen beror på bör du fråga dig vad skillnaden beror på.
Jag tror fortfarande att du gillar när det kommer extra ljud från golvet. Och att det inte är särskilt kritiskt hur det ljudet är.
Miper skrev:Men.....det uppenbart odistinkta (med vissa högtalare) ljudet som uppstår med SD kuddar, hur förklarar man det? Skulle det bli mer detaljskärpa/klarhet i ljudet enbart med det extraljudet från golvet då?
DQ-20 skrev:Miper skrev:Men.....det uppenbart odistinkta (med vissa högtalare) ljudet som uppstår med SD kuddar, hur förklarar man det? Skulle det bli mer detaljskärpa/klarhet i ljudet enbart med det extraljudet från golvet då?
Med tanke på hur starkt du beskriver skillnaderna (att alltihop blir "pannkaka" och i princip olyssningbart) mellan mjukfötter och spikar så är den mest sannolika förklaringen vanlig självsuggestion, dvs. inbillning. Det är inte menat att slå dig i huvudet med, men det är det mest sannolika.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Miper skrev:Men.....det uppenbart odistinkta (med vissa högtalare) ljudet som uppstår med SD kuddar, hur förklarar man det? Skulle det bli mer detaljskärpa/klarhet i ljudet enbart med det extraljudet från golvet då?
Med tanke på hur starkt du beskriver skillnaderna (att alltihop blir "pannkaka" och i princip olyssningbart) mellan mjukfötter och spikar så är den mest sannolika förklaringen vanlig självsuggestion, dvs. inbillning. Det är inte menat att slå dig i huvudet med, men det är det mest sannolika.
/DQ-20
Richard skrev:Detta är knappast placebo, Miper har säkerligen provat flera gånger och jämfört med spikes av eller påmonterade. Varför skulle stora skillnader alltid vara placebo?
Richard skrev:Placebo ? - inte en chans.
Nattlorden skrev:En annan variant är att med det tillkommande ljudet från golvet så klarar folk inte lika bra att fokusera på resten... så det är inte förrän detta skalats bort som de kvarstående problemen (troligen rums/placeringsrelaterade) klart kan identifieras. Detta har två lösningar: återvänd och dölj fel med fel (spikes) eller gå vidare och rätta till resten. (obs, inget påstående, utan en hypotes)
Richard skrev:Säg att du skulle helt bortse med ljudet från golvet. Säg att det inte stämmer att det är bidragen från golvet som gör att spikfotsanhängarna gillar ljudet . Säg att det inte stämmer, om högtalaren står på ett stabilt betonggolv som inte vibrerar alls.
Spikes upplevs ändå som bättre med vissa högtalare, oavsett underlag- varför tror du det kan vara så ?
Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under GISSAR medans jag VET, det är fakta!
Conan skrev:Det verkar inte troligt att det skulle vara väldigt stora skillnader mellan spikkfötter och mjuka tassar, och därför är det rimligt att anta att "placebo" kryddar på upplevelsen en smula.
Men om vi nu antar att det är en skillnad och spikfoten föredras, kan jag tänka mig att det generella problemet med A/B-jämförelser spökar en del. Om vi antar att högtalaren har ett visst "sound" med spikfötter så riskerar det soundet speglas över "omvänt" på upplevelsen av mjuka tassar.
Dvs om jag lite provokativt anar att spikfötter under högtalaren ger ett "hårt" klangtillskott pga resonanser i kabinett & underlag, kan mjukfötterna upplevas som luddiga och "instängda". Jmf med att dricka en väldigt smakrik klosteröl först, som gör att den efterföljande lagern (som i absoluta termer är ganska smakrik) nu smakar blekt och tråkigt.
Ett intressant test för spikfots-förespråkare vore därför att lyssna med mjuka tassar en hel månad och sen byta till spikes igen. Undrar om man då fortfarande föredrar spikfötterna?
Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under
GISSAR medans jag VET, det är fakta!
Richard skrev:Tänk om det är som Rudling påstod, att de mjuka fötterna är optimerade för hur en tonarm är konstruerad , inte för en högtalare som kräver helt andra konstruktionslösningar ?
Svante skrev:De här skillnaderna bör normalt vara ganska små om man inte har ett extremt resonant golv. Och är det inte golvet (som du ju inte tror) så pratar vi om knappt hörbara effekter. När du då beskriver dem som stora så kan jag inte låta bli att tro att det finns överdrifter med i spelet.
Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under
GISSAR medans jag VET, det är fakta!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster