DQ-20 skrev:petersteindl skrev:DQ-20 skrev:Jag håller alltså med du
Öhh...
Vaddå? Säger du aldrig "Jag håller med du?" Lantis.
/DQ-20

Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:DQ-20 skrev:Jag håller alltså med du
Öhh...
Vaddå? Säger du aldrig "Jag håller med du?" Lantis.
/DQ-20
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:LasseA skrev:John Atkinson skrev:As a rule of thumb, if you want to suppress cabinet resonances the least, you should support your speaker on upward-pointing spikes or cones. If you want to suppress resonances the most, you should use thin pads of Blu-Tack about the size of a nickel.
Haha... som gjort för att missförstås genom att invertera skrivsättet! Mannen har humor också.
Det beror snarast på om man har engelska som modersmål. Det är helt korrekt skrivet av Atkinson. I princip alla vetenskapliga artiklar med mätningar som är skrivna på engelska uttrycker sig på liknande sätt. Man får verkligen som ickeanglosaxisk vara allert på alla syftningar och se upp med vad som egentligen står. Ibland har jag rådfrågat min vän Donald North på Aurasound angående sådana syftningar som jag är lite tveksam inför.
Då han förklarar blir det helt uppenbart och det är rent språkligt.
MvH
Peter
Svante skrev:KarlXII skrev:Finns inte en chans att svampfotsfolket ska kunna applicera några vetenskapliga argument på varför en mjukupphängd högtalare skulle låta bättre än en spikförsedd vid varje givet tillfälle. Det kan ju vara så att spikarnas effekt kompenserar för brister i rum eller högtalarkonstruktion, eller rentav ingår som ett designkriterium i konstruktionen.
Åjo, nu får du läsa vad jag har skrivit.
Svante skrev:Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under
GISSAR medans jag VET, det är fakta!
Här saknas en viktig uppgift, nämligen vad fakta ÄR.
Det du vet är att din upplevelse är att spikarna är bättre.
Punkt.
Det har ingen ifrågasatt tror jag.
Det som det tvistas om är förklaringen till det. Där vet du lika lite som jag, tror jag.
Miper skrev:Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.
Nattlorden skrev:Miper skrev:Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.
Inte tillräckligt, du måste lägga på "enligt mitt tycke" dessutom. Och det är fortfarande bara subjektivt - inte fakta.
Ja, det är fakta att du tycker så, men att du tycker så gör inte det du tycker till fakta.
Miper skrev:Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?
petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Miper skrev:petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta? Om hela jordens befolkning skulle tycka likadant, blir det fakta då?
Miper skrev:Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta?
Nattlorden skrev:Miper skrev:Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?
Så länge du pratar om att tycka är det inte fakta. Hur många av de som lyssnar vet hur det skall låta? Gör man bara ett antagande om vad som är rätt beroende på personlig smak är det definitivt inget man kan faktabilda på.
Var nöjd med vad du gillar och sätt punkt där.
bomellberg skrev:Miper skrev:petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta? Om hela jordens befolkning skulle tycka likadant, blir det fakta då?
Ja, det skulle bli fakta att hela jorden tycker likadant.
mx skrev:Hur låter fakta?
petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Miper skrev:Hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra,
det är fakta,
men det betyder inte att det förhåller sig så. Är det korrekt uppfattat?
Richard skrev:Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra
Nattlorden skrev:Miper skrev:Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta?
Till att börja med det, backa upp det med mätningar på att mjukfötterna på något sätt förstör ljudvågformerna, publicera mätmetodiken på ett fullständigt samt reproducerbart sätt. Och sen får andra försöka skjuta hål på resultatet och så länge ingen lyckas så borde man rimligen få lov att klassa det som fakta.
Miper skrev:Men visst, då finns det ju ingen sanning att hitta här.
Att högtalare låter bättre med SD är ju heller ingen fakta, INGET låter bäst helt enkelt, härmed slutdiskuterat...
Miper skrev:petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Richard skrev:Vad sägs om att lyssna till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar ?
Då finner du att det blir svårare med mjuka fötter under högtalaren.
Miper skrev:Nattlorden skrev:Miper skrev:Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?
Så länge du pratar om att tycka är det inte fakta. Hur många av de som lyssnar vet hur det skall låta? Gör man bara ett antagande om vad som är rätt beroende på personlig smak är det definitivt inget man kan faktabilda på.
Var nöjd med vad du gillar och sätt punkt där.
Hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra,
det är fakta,
men det betyder inte att det förhåller sig så. Är det korrekt uppfattat?
Att du tycker det låter bättre i ett fall innebär inte att det gör det för alla andra musiker, hundar eller kaniner på planeten i alla sammanhang. Det är fakta.Richard skrev:petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Det är klara fakta. Inte bara subjektivt, utan även objektivt.
Fakta är också att det finns ett helt överlägset mätinstrument för att avgöra det här, och det är våra öron samt vår hjärnas förmåga att avgöra musikalisk kvalitet.
Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra, det ger ett gott utbyte av musiken och man längtar inte längre efter att byta låt stup i kvarten.
Är det bättre så är det bättre. Upplevs instrumenten mera välstämda för dig med spikes så är det bättre. Sedan kan de som gillar att mäta sig fram göra det. Mätandet är tidskrävande och högst omusikaliskt- och vad värre är, helt utan mening. Vi lyssnar ju inte med ett oscilloskop....
Det finns en enklare metod, som tar bara några sekunder:
Det räcker med ett ackord.
Richard skrev:petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
Det är klara fakta. Inte bara subjektivt, utan även objektivt.
Fakta är också att det finns ett helt överlägset mätinstrument för att avgöra det här, och det är våra öron samt vår hjärnas förmåga att avgöra musikalisk kvalitet.
Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra, det ger ett gott utbyte av musiken och man längtar inte längre efter att byta låt stup i kvarten.
Är det bättre så är det bättre. Upplevs instrumenten mera välstämda för dig med spikes så är det bättre. Sedan kan de som gillar att mäta sig fram göra det. Mätandet är tidskrävande och högst omusikaliskt- och vad värre är, helt utan mening. Vi lyssnar ju inte med ett oscilloskop....
Det finns en enklare metod, som tar bara några sekunder:
Det räcker med ett ackord.
MagnusÖstberg skrev:Jobbigt för phon då som bara lyssnar på svep
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster