Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-07 14:21

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:Jag håller alltså med du

Öhh... :)

Vaddå? Säger du aldrig "Jag håller med du?" Lantis. 8)

/DQ-20

Bild

Bild
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-07 14:27

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
LasseA skrev:
John Atkinson skrev:As a rule of thumb, if you want to suppress cabinet resonances the least, you should support your speaker on upward-pointing spikes or cones. If you want to suppress resonances the most, you should use thin pads of Blu-Tack about the size of a nickel.

Haha... som gjort för att missförstås genom att invertera skrivsättet! Mannen har humor också. :D

Det beror snarast på om man har engelska som modersmål. Det är helt korrekt skrivet av Atkinson. I princip alla vetenskapliga artiklar med mätningar som är skrivna på engelska uttrycker sig på liknande sätt. Man får verkligen som ickeanglosaxisk vara allert på alla syftningar och se upp med vad som egentligen står. Ibland har jag rådfrågat min vän Donald North på Aurasound angående sådana syftningar som jag är lite tveksam inför.

Då han förklarar blir det helt uppenbart och det är rent språkligt.

MvH
Peter

Humorn är ju inte att ta den sämre lösningen först, utan att inleda med
frasen "om du VILL undertrycka resonansen så lite som möjligt...".

Maximala resonansproblem är ett sällsynt mål. Det vill säga medveten-
het om det. Någon kan däremot självklart "gilla soundet" av resonan-
serna från spikfötter, och någon kan även tänkas vara suggererad att
tycka att det låter tight, eftersom deras intuition leder dem vilse.

Men värt att påminna om är att mätningarna som JA gjorde inte var på
varken transmitterad energi ned i statv eller golv, eller på lådans reak-
tions-rörelser, utan bara på lådans panelresonanser.

De verkligen problemen med spikar syns mycket bättre när man tittar
på de faktorer som JA inte visade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-07 14:46

Svante skrev:
KarlXII skrev:Finns inte en chans att svampfotsfolket ska kunna applicera några vetenskapliga argument på varför en mjukupphängd högtalare skulle låta bättre än en spikförsedd vid varje givet tillfälle. Det kan ju vara så att spikarnas effekt kompenserar för brister i rum eller högtalarkonstruktion, eller rentav ingår som ett designkriterium i konstruktionen.

Åjo, nu får du läsa vad jag har skrivit.

Ja, eller vad jag skrivit, långt före Svante. ;)
(Runt 1990 skrev jag väl den första spikfotsartikeln.)

Att överväga att spikar kan kompensera det ett rum gör är som att tro
att man kan kompensera ett felvält objektiv på kameran med hjälp av
en skitig lins.

Saker kompenserar inte varandra om de inte är varandras inverser.

(A kompenseras av B om B=1/A, eftersom A*B då blir 1.)

- - -

Och som jag skrivit tidigare i tråden, det hjälper inte heller om spikar
ingår som designkriterium. Det finns ju ingen kompensation för det de
ställer till. Men det hindrar inte att någon föredrar spikarna.

Frågan har dock vid det laget lämnat de objektiva domänerna och är
helt subjektiv. Någon kan gilla vad som helst.

- - -

Men allt detta sagt vill jag ändå ge KXII rätt i att "vid varje tillfälle" gör
problemet oställningstilltagbart. Det går inte att ta ställning till någon
som saknar ramar. Oändliga ramar kan ju innehålla både det ena och
det andra. Men - den filosofiska aspekten ställd åt sidan så kanske man
kan nöja sig med att säga att det inte finns några förnuftiga skäl att tro
att spikar som förbindning mellan konventionella högtalare och golv är
en bra ide.

Att påstå att man inte kan veta att det alltid är så, blir bara en floskel,
när den inte kompletteras med något exempel, ett konkret skäl att tro
att sådana fall skulle kunna finnas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:12

Svante skrev:
Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under
GISSAR medans jag VET, det är fakta! 8)

Här saknas en viktig uppgift, nämligen vad fakta ÄR.

Det du vet är att din upplevelse är att spikarna är bättre.

Punkt.

Det har ingen ifrågasatt tror jag.

Det som det tvistas om är förklaringen till det. Där vet du lika lite som jag, tror jag.

Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.

Tvisten är väl snarare att vissa påstår att jag: -har fel, tycker om färgat ljud, placebo, snarare än försök till en förklaring på varför det är så.

En fråga till, om du vid en provlyssning hade kommit fram till samma resultat/åsikt som jag, hur hade din förklaring på varför sett ut då?

med andra ord, hade du letat efter den fysiska förklaringen på det eller hade du letat efter förklaringen hos dig själv?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:16

Miper skrev:Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.

Inte tillräckligt, du måste lägga på "enligt mitt tycke" dessutom. Och det är fortfarande bara subjektivt - inte fakta.

Ja, det är fakta att du tycker så, men att du tycker så gör inte det du tycker till fakta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-07 15:17

Hur låter fakta?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:29

Nattlorden skrev:
Miper skrev:Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.

Inte tillräckligt, du måste lägga på "enligt mitt tycke" dessutom. Och det är fortfarande bara subjektivt - inte fakta.

Ja, det är fakta att du tycker så, men att du tycker så gör inte det du tycker till fakta.

Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-07 15:31

Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:35

Miper skrev:Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?

Så länge du pratar om att tycka är det inte fakta. Hur många av de som lyssnar vet hur det skall låta? Gör man bara ett antagande om vad som är rätt beroende på personlig smak är det definitivt inget man kan faktabilda på.

Var nöjd med vad du gillar och sätt punkt där.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:38

petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.

Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta? Om hela jordens befolkning skulle tycka likadant, blir det fakta då?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-03-07 15:39

Miper skrev:
petersteindl skrev:Fakta är att du tycker att det låter bättre med spikes än med de andra sakerna du provat.

Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta? Om hela jordens befolkning skulle tycka likadant, blir det fakta då?

Ja, det skulle bli fakta att hela jorden tycker likadant.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:40

Miper skrev:Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta?

Till att börja med det, backa upp det med mätningar på att mjukfötterna på något sätt förstör ljudvågformerna, publicera mätmetodiken på ett fullständigt samt reproducerbart sätt. Och sen får andra försöka skjuta hål på resultatet och så länge ingen lyckas så borde man rimligen få lov att klassa det som fakta.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:44

Nattlorden skrev:
Miper skrev:Hur många skulle behöva tycka att det låter bättre med spikes i detta specifika fall för att det skulle bli fakta?

Så länge du pratar om att tycka är det inte fakta. Hur många av de som lyssnar vet hur det skall låta? Gör man bara ett antagande om vad som är rätt beroende på personlig smak är det definitivt inget man kan faktabilda på.

Hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra,
det är fakta,

men det betyder inte att det förhåller sig så. Är det korrekt uppfattat?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:45

bomellberg skrev:
Miper skrev:

Ja, det skulle bli fakta att hela jorden tycker likadant.

Yep, got it...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 15:46

mx skrev:Hur låter fakta?

När illusioner spricker låter det så här, det är fakta:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eSMZkF8JDuk#t=233s
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-07 15:51

Det är klara fakta. Inte bara subjektivt, utan även objektivt.

Fakta är också att det finns ett helt överlägset mätinstrument för att avgöra det här, och det är våra öron samt vår hjärnas förmåga att avgöra musikalisk kvalitet.

Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra, det ger ett gott utbyte av musiken och man längtar inte längre efter att byta låt stup i kvarten.

Är det bättre så är det bättre. Upplevs instrumenten mera välstämda för dig med spikes så är det bättre. Sedan kan de som gillar att mäta sig fram göra det. Mätandet är tidskrävande och högst omusikaliskt- och vad värre är, helt utan mening. Vi lyssnar ju inte med ett oscilloskop....

Det finns en enklare metod, som tar bara några sekunder:

Det räcker med ett ackord.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:51

Miper skrev:Hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra,

det är fakta,

Det betyder inte heller motsatsen, det är bara inte bevisat - men förhoppningsvis troliggjort.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:52

Richard skrev:Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra

Inte om det är en blek fotokopia som är inspelad. Då görs ju grova fel om det som kommer ut låter som musik.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-07 15:53

Men visst, då finns det ju ingen sanning att hitta här.

Att högtalare låter bättre med SD är ju heller ingen fakta, INGET låter bäst helt enkelt, härmed slutdiskuterat...:)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-07 15:53

Nattlorden skrev:
Miper skrev:Precis, "att jag tycker", vad behövs för att man skall kunna kalla det för enbart fakta?

Till att börja med det, backa upp det med mätningar på att mjukfötterna på något sätt förstör ljudvågformerna, publicera mätmetodiken på ett fullständigt samt reproducerbart sätt. Och sen får andra försöka skjuta hål på resultatet och så länge ingen lyckas så borde man rimligen få lov att klassa det som fakta.

Vad sägs om att lyssna till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar ?

Då finner du att det ofta blir svårare med mjuka fötter under högtalaren.
Ivärstafall blir det bara bakgrundsmusik, muzak.
Senast redigerad av Richard 2012-03-07 15:57, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-07 15:55

Miper skrev:Men visst, då finns det ju ingen sanning att hitta här.

Att högtalare låter bättre med SD är ju heller ingen fakta, INGET låter bäst helt enkelt, härmed slutdiskuterat...:)

Med hjälp av lyssning kan man avgöra om det är bättre eller sämre...

Att lyssna är det mest förnämsta mätinstrumentet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-07 15:55

Miper skrev:

Ja då blir det fakta att hela jordens befolkning tycker likadant :) Enbart fakta vet jag inte vad som menas med. Man kanske skulle kunna tänka sig att det vore fysikaliska fakta, men fysikaliska fakta är fysikaliska fakta och subjektiva fakta är subjektiva fakta även då total konsensus finns hos hela jordens befolkning. Frågeställningen är om det subjektiva kan anses vara objektivt om det finns en enhällighet. Nu är vi inne på det filosofiska Bild Rings a bell? Plingepling. Jag återommer då jag deklarerar det andra vetenskapliga postulatet 8) :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-07 15:55

Richard skrev:Vad sägs om att lyssna till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar ?

Då finner du att det blir svårare med mjuka fötter under högtalaren.

Nej. Och det är fakta att jag har gjort det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-07 15:59

Miper skrev:
Nattlorden skrev:

Hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra,
det är fakta,

Nej, det är fel uppfattat :)

Om hela jordens befolkning tycker att det ena låter bättre än det andra så betyder det att det förhåller sig så :) och det är fakta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 16:03

Richard skrev:

Fakta är också att det finns ett helt överlägset mätinstrument för att avgöra det här, och det är våra öron samt vår hjärnas förmåga att avgöra musikalisk kvalitet.

Låter det som musik, och inte som en blek fotokopia så är det bra, det ger ett gott utbyte av musiken och man längtar inte längre efter att byta låt stup i kvarten.

Är det bättre så är det bättre. Upplevs instrumenten mera välstämda för dig med spikes så är det bättre. Sedan kan de som gillar att mäta sig fram göra det. Mätandet är tidskrävande och högst omusikaliskt- och vad värre är, helt utan mening. Vi lyssnar ju inte med ett oscilloskop....

Att du tycker det låter bättre i ett fall innebär inte att det gör det för alla andra musiker, hundar eller kaniner på planeten i alla sammanhang. Det är fakta.

Att det låter bättre för dig i de fall du anser att det gör det, det är fakta

Om en grupp på 8 personer i blint förfarande får ett utfall där en person i gruppen tycker att det låter bättre med spikes så innebär det att i det specifika fallet tyckte 1 av 8 att spikes var bäst i det fallet. Det i sig innebär inte att den personen har fel eftersom 7 andra tycker annorlunda. Det handlar om subjektiva upplevelser.

Att du inte vet skillnaden mellan en subjektiv bedömning och fakta är fakta.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-07 16:06

Ett ackord räcker, MagnusÖstberg. :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 16:12

Jobbigt för phon då som bara lyssnar på svep :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-03-07 16:28

Richard skrev:

Örat är inget mätinstrument. Det kan inte förmedla sina mätresultat till någon annan än dig själv. Resultatet är vad du tycker och inget annat.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-07 16:30

Richard skrev:Ett ackord räcker, MagnusÖstberg. :P

Du får gärna komma hem till mig igen och lyssna på din musik. Om det låter
bumligt så kan vi pröva byta till spikes.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-07 16:57

MagnusÖstberg skrev:Jobbigt för phon då som bara lyssnar på svep :?

:lol: :lol:

Imorse lyssnade jag på dragspels-bumpa-bumpa som bakgrund till en låt.
Där skulle man behövt spikes, att slå rakt genom högtalaren ... 8O
Senast redigerad av phon 2012-03-07 16:59, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi