Nattlorden skrev:Fanns det någon länk till artikeln? Det har jag missat, tyckte bara det citerats från någonstans. Vilket inlägg var det i?
Richard skrev:http://www.stereophile.com/features/806/index.html
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:...utan fortsätter predika sina inlärda ståndpunkter som ett mantra.
Richard skrev:... först måste ni elda upp de där mjukfötterna som gör allting så otydligt och falskt i basområdet.
Richard skrev:Detta är sannerligen ett lustigt forum.
Richard skrev:Dags att avsluta tråden för min del.
Det har varit ett spännande experiment, eftersom det tog hela 2,5 dagar innan någon ( LasseA ) ens läste HELA artikeln av John Atkinsson.
Helt plötsligt är alla vän med John, efter att ha spytt galla i nästan tre dagar. Han gillar ju blutac.
Detta är sannerligen ett lustigt forum.
Folk orkar inte ens läsa igenom en artikel, utan fortsätter predika sina inlärda ståndpunkter som ett mantra.
Nej då, jag läste den i princip omedelbart, du menar att det tog 2,5 dagar innan någon skrev något som visade att de hade läst hela artikeln...Richard skrev:Det har varit ett spännande experiment, eftersom det tog hela 2,5 dagar innan någon ( LasseA ) ens läste HELA artikeln av John Atkinsson.
Det här är Richard i ett nötskal. Totalt okritisk mot den informationen han får under förutsättning att han ser en öppning mot att det passar honom och det synsätt han för tillfället har. Han är mycket kategoriskt år ett håll, tills han helt byter synsätt och förkastar det tidigare.DQ-20 skrev:Richard skrev:Dags att avsluta tråden för min del.
Det har varit ett spännande experiment, eftersom det tog hela 2,5 dagar innan någon ( LasseA ) ens läste HELA artikeln av John Atkinsson.
Helt plötsligt är alla vän med John, efter att ha spytt galla i nästan tre dagar. Han gillar ju blutac.
Folk orkar inte ens läsa igenom en artikel, utan fortsätter predika sina inlärda ståndpunkter som ett mantra.
Men vad du hittar på! Just de sista raderna tycker jag faktiskt känns monumentalt skitnödiga när man ser lite i backspegeln. Bara för att du själv inte förstår så mycket av den bakomliggande fysiken och därmed är beroende av färdiga förklaringar betyder ju inte att andra har samma problem. Att hålla fast vid en och samma uppfattning behöver inte betyda att man är en testuggande papegoja, vilket du antyder. Det kan ju vara så att man har grundligt fog för sin ståndpunkt och bedömer, på goda grunder, att det inte finns någon objektiv anledning att överge den.
/DQ-20
LasseA skrev:Nattlorden skrev:Fanns det någon länk till artikeln? Det har jag missat, tyckte bara det citerats från någonstans. Vilket inlägg var det i?Richard skrev:http://www.stereophile.com/features/806/index.html
roggaro skrev:helt fantastiskt! å du har provat allt förmodar jag?
roggaro skrev:Nattlorden skrev:roggaro skrev:helt fantastiskt! å du har provat allt förmodar jag?
Nej, jag har inte provat noshörningsben.
vill du de å i så fall varför
Nattlorden skrev:roggaro skrev:Nattlorden skrev:roggaro skrev:helt fantastiskt! å du har provat allt förmodar jag?
Nej.
roggaro skrev:Nattlorden skrev:roggaro skrev:Nattlorden skrev:roggaro skrev:helt fantastiskt! å du har provat allt förmodar jag?
Nej.
varför ta upp just noshörningsben som en möjlig lösning på ett problem.. för det verkar ju vara så att SD inte KANSKE duger
roggaro skrev:så förutom noshörningsben HAR du provat (läst) allt (nästan)
MagnusÖstberg skrev:Det här är Richard i ett nötskal. Totalt okritisk mot den informationen han får under förutsättning att han ser en öppning mot att det passar honom och det synsätt han för tillfället har. Han är mycket kategoriskt år ett håll, tills han helt byter synsätt och förkastar det tidigare.
Jag är inte förvånad över att det är forumets fel att han har fel - det är mycket prestige i den pojken och mycket lite öppet sinne.
Jo, jag läste hela artikeln. Och det här utvecklades väl nästan till den där boken jag nämnde..
Johan_Lindroos skrev:MagnusÖstberg skrev:Det här är Richard i ett nötskal. Totalt okritisk mot den informationen han får under förutsättning att han ser en öppning mot att det passar honom och det synsätt han för tillfället har. Han är mycket kategoriskt år ett håll, tills han helt byter synsätt och förkastar det tidigare.
Jag är inte förvånad över att det är forumets fel att han har fel - det är mycket prestige i den pojken och mycket lite öppet sinne.
Jo, jag läste hela artikeln. Och det här utvecklades väl nästan till den där boken jag nämnde..
Så så, var lite snäll tycker jag!
Till Miper och Richard:
Jag har funderat på en förklaringsmodell som kan förklara era upplevelser. Jag tror till fullo att era upplevelser är precis så som ni tycker.
Mina tankar är följande: Föreställ er att högtalarna med spikfötter monterade skickar ner vibrationer i golvet. Ni har bägge skrivit att ni har parkettgolv. Parkettgolv har inom byggnadsakustiken ganska dåligt rykte då de ger försämrad ljudisolering! Japp, så är det. Det beror på att parkettgolvet har en utbredd massa och det oftast ligger på något mjukt, typ aerolenfolie, som agerar luftfjäder. Den resonans som uppkommer brukar ligga vid och omkring 400 Hz.
När man mäter luftljudsisolering är det t.o.m. otillåtet enligt mätstandarden att mäta i vertikal riktning nedåt med sändarrum ovanför mottagarrummet. Man måste mäta tvärtom. Det är för att en högtalare som står på golvet i rummet ovanför exciterar parkettresonansen mer, både för att den står på golvet och för att ljudtrycksexciteringen av parkettresonansen blir hög på grund av . "Nya" mätstandarden som finns nu föreskriver högtalare på stativ, vilket gör att det går bra att mäta både "uppåt och nedåt".
Om vi då vänder oss till ett lyssningsrum med högtalare på spikfötter. Parkettresonansen exciteras både av ljudtryck och mekaniskt överförda vibrationer via spilfötterna. Jag har däremot ingen direkt känsla för hur mycket av vardera som uppkommer då jag egentligen inte har intresserat mig särsklit mycket för spik/mjukfotsdebatten. Troligt är dock att vibrationerna kring 400 Hz torde öka med spikfötter jämfört med mjuka fötter.
Nästa grej i detta är att golvhögtalare placerade med elementen som genererar 400 Hz normalt är placerade en bit upp, således att golvreflexen interfererar med direktljudet vilket ger en dipp hos frekvensgången vid lyssningsplats. Denna dipp hamnar på lite olika frekvenser beroende på elementens höjd över golv. Det blir också en minskad golvreflex om det är flera element som genererar ljud vid "golvreflexfrekvensen".
Parkettresonansen i samverkan med golvreflexen skulle kunna tänkas samverka och därmed ge ökad nivå kring golvreflexfrekvensen eftersom utstrålat ljud från parkettgolvet är högre vid runt 400 Hz. Starkare ljud uppfattar vi människor ofta som "bättre". En nackdel med parkettgolvsvibrationer är att de sannolikt ger ljud från golvet under en längre tid jämfört med högtalrelementen, om de slutat låta. Däremot om man betänker att det är musik som pågår är det inte omöjligt att maskeringseffekter kan uppträda, således att "eftersvängningar" i parkettgolvet inte direkt stör uplpevelsen, snarare så att det bidrar till ett möjligtvis "fylligare" ljud.
Sedan har även högtalaren + golvets fjädring ihop med spikfötterna (underlaget är det som fjädrar mest) en systemresonansfrekvens (högtalarens "gungfrekvens" vilken jag inte vet var den brukar hamna i frekvens, men ofta i det hörbara basområdet, kanske inte uppe vid 400 Hz dock. Kanske någon annan kan fylla på med mer information här?
Sammanfattningsvis, tror jag att det kan vara en gynnsam effekt i vissa kombinationer av golv och högtalarkonfigurationer tillsammans med spikfötter. Däremot skulle det kunna vara bättre återgivning på riktigt genom att minska golvvibrationer och hantera golvreflexen på ett annat vis istället. Ett bra sätt att minska golvreflexens destiktiva inverkan är att använda sig av ett ganska stort soffbord. Det gör att golvreflexens nivå minskar. På detta sätt kan man nå ytterligare mer naturtrogen återgivning kan jag föreställa mig. Om sedan spik/mjukfotsdebattörerna skulle göra lite mer åt sina rum genom att fixa med de rumsakustiska egenskaperna, så ger det enligt mig mycket mer verkan än att hålla på och mickla med spik- eller mjukfötter. Personligen har jag inga mjukfötter, men mina högtalare står på heltäckningsmatta och det blir ungefär som mjukfötter. När jag hade parkettgolv stod högtalarna på handdukar eftersom de var lätta att justera in exakt som jag vill, vilket ju är ett rent helvete om man ska flytta runt på spikfotsförsedda högtalare på parkettgolv. Det är jätteviktigt att högtalarna står korrekt placerade anser jag och det kan jag helhjärtat rekommendera alla att vara ytterst noggranna med.
Miper och Richard och andra, vad tror ni om detta?[/b]
Richard skrev:Det har varit ett spännande experiment, eftersom det tog hela 2,5 dagar innan någon ( LasseA ) ens läste HELA artikeln av John Atkinsson.
Linnar skrev:Jag läste lit ur en äldre skrift om nymodigheten- spikfötter. Där skrev de att dessa spetsiga spikar skall tränga ner en bit i golvet för att stabilisera högtalaren och göra den till ett med underlaget.
Genom att spikarna tränger ner i golvet är det tänkt att högtalaren skall stå stadigt så att den inte vibrerar. Effekten skall vara den att golvets vikt tillförs högtalaren. Tanken är god om golvet var en del av urberget. Dessutom hade det fungerat med att skruva fast högtalaren i golvet, alltså inga spikes.
Det finns också en teori om att spikes höjer vibrationernas frekvens till så hög frekvens att de inte orkar vibrera en högtalare. Vad jag vet har ingen lyckats mäta upp en sådan transformering av vibrationerna, rent struntprat alltså.
Tyvärr så är inga golv stumma som ett urberg, inte ens betonggolv. Till detta kommer det faktum att högtalarens vibrationer mestadels kommer från återkoppling av ljudvågorna i rummet. Detta tillsammans gör att högtalare med spikes faktiskt vibrerar mer än utan spikes. Det hela förvärras av att tillverkarna numera också skickar med en liten platta med urgröpning för spetsen att stå på. I ett slag har själva teorin bakom spikes gått förlorad (å andra sidan fungerade dom ju inte utan plattan heller).
Jag tror det bättre ljudet med spikes handlar om en missriktad syn på vad som är rätt ljud ur högtalaren. Man tycker helt enkelt att det mer färgade ljudet med den "distingta basen" är det bättre ljudet medan ljudet från högtalare som står mjukt är det sämre.
Men tycke och smak råder ingen över däremot kan man konstatera att det mest rätta ljudet borde vara det mest rätta även om mitt öra tycker det andra ljudet är mer rätt. Dvs mellan tro och vetenskap råder ingen förbrödring, där är det kallt krig. Lika fullt får man förmodligen anse att ett opåverkat ljud är mer rätt än ett påverkat ljud. Det borde man kunna enas om även om de olika öronen säger annat. Eller hur?
MagnusÖstberg skrev:Helt rätt, men kan man inte fysiken eller förstår sambanden måste man, precis som om man nu skulle förstå fysiken, vara öppen för att undersöka varje specifik situation för sig och inte kategoriskt söka "den helige sanningen".
Det man finner passar bäst är bäst - men bara för den förutsättning man vid tillfället arbetar med.
Ljud är subjektivt på en många gånger subtil nivå och ibland finner man att det man inte trodde skulle vara lösningen är det - för den nivån man nöjjer sig med.
Harryup skrev:Tycker det är mycket förutfattade meningar om att SD alltid ger en bättre total återgivning och är det inte så så går det att ändra på med lite ombyggnad. Vissa saker kan man av olika skäl inte göra något åt även om man vill.
Harryup skrev:Nyfikenhet är inte av ondo.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster