Miper skrev:IngOehman skrev:Miper skrev:Svante skrev:Miper skrev:Alla som inte har lyssnat på ett par B&W 802D med mjuka fötter under
GISSAR medans jag VET, det är fakta!

Här saknas en viktig uppgift, nämligen vad fakta ÄR.
Det du vet är att din upplevelse är att spikarna är bättre.
Punkt.
Det har ingen ifrågasatt tror jag.
Det som det tvistas om är förklaringen till det. Där vet du lika lite som jag, tror jag.
Korrekt, den uppgiften saknas, trodde att "hur det låter"(bättre med spikes) var underförstått.
Ja, det var det.
Och från det kan vi inte veta något annat säkert än vad du tycker.
Nej, det är förstås helt riktigt.
IngOehman skrev:Miper skrev:Tvisten är väl snarare att vissa påstår att jag: -har fel, tycker om färgat ljud, placebo, snarare än försök till en förklaring på varför det är så.
Jag tror jag förstår att du kanske ogillar att vara liksom "inblandad" i
förklaringsförsöken på det där sättet, men det är svårt att inte blanda
in dig när du sjävl gjort det. Det är du som tyckt något.
Flera av de där exemplen (gillar färningen, placebo) ÄR ju försök att för-
klara din upplevelse, som inte kommer i konflikt med vad man VET om
hur spikfötter under högtalare påverkar dem.
Är det en känslig fråga för dig, och i så fall varför? Vad är det som gör
att du tar illa vid dig över möjlgheten att det du gillar kan vara den på-
verkan på ljudet som spikarna (defacto) ger, eller att placebo kan spela
en roll?
Du måste ju minnas att ingen har något annat att gå på än din upplev-
else, du inkluderad. Och från den kan man inte utesluta varken att det
som spikresonanserna gör är något som du uppskattar eller att din upp-
levelse kan vara påverkad av suggestion. Det är ju inget påhopp på dig
utan bara en redovisning av möjligheter baserad på att studier i ämnet
indikerar att det kan vara så att ALLA människor är påverkbara av sug-
gestion.
Jag vill först av allt säga att jag inte skulle ta illa vid mig om det skulle visa sig att det det ljudet jag föredrar är färgat ljud. Jag har heller inte haft som mål att uppnå ett "korrekt ljud" troget ursprungshändelsen i mina val av elektronik och högtalare.
Med andra ord så avskriver jag inte möjligheterna att det är färgningar som är orsaken till ljudet jag föredrar.
Bra.
Miper skrev:Men, det jag upplever med SD är en försämring av ljudet, inte en förminskning. Det är alltså inte imponatoreffekter som spelar in här, det var länge sen jag växte ifrån det, jag lovar
Tvärtom snarare, ljudet sväller ut och blir "basigare" med SD
Det spelar ingen roll vad du lovar. Du lovar ju det du tror på, och jag
misstror varken dina upplevelser eller vad du tror att de beror på.
Men jag ser inget skäl att dela din tro. Problemet är att det du besk-
river att du upplever är rätt typiskt för hur färgningen från spikfötter
uppfattas, om de når över hörtröskeln. Konturerna förstärks och man
tycker basen får en tydlighet. Jämför med med att inte tillföra samma
karaktärer så tycker man att det låter faddare, suddigare, basigare
och mindre detaljerat. Det är inte konstigt alls utan precis vad man kan
vänta sig när man inte tillför den hårda kontakten med glvet, som kan
tillföra både distorsion och övertonsförstärkande resonanser.
Och när du inte presenterar något argument för att jag skall tro att din
tolkning av vad som måste vara rätt och vad som inte kan vara det, så
återstår bara att utgå ifrån hur de beskriver det du upplever, och då
kan min slutsats bara vara att den rimligaste förklaringen är att du
gillar den skärpning av soundet som spikarna tillför.
Du behöver inte dela min uppfattning, men jag vill gärna berätta att
det du upplever är rätt typiskt och precis vad man kan vänta sig om
man vet hur spikfötter kan förvränga ljudet.
Miper skrev:Så här upplever jag skillnaderna (klipper in från mitt tidigare inlägg här)
"Med spikes får jag alltså en bas som är tight, melodiös, lätt att följa med i tongångarna, en betydligt bättre detaljeringsgrad där små detaljer (som med SD maskeras) får en bättre skärpa och kropp, kort sagt det blir en extremt trovärdig presentation av det spelade materialet.
Jag har egentligen ingen invändning och inget annat att tillföra än att
det är mycket lätt att blanda ihop skärpa med upplösning.
MÅNGA uppfattar skärpande åtgärder som att detaljeringsgraden ökar,
trots att den rent analytiskt inte påverkas eller försämras. Det gäller för
både bilder och ljud.
Miper skrev:Med SD blir det (till att börja med) alldeles för mycket(!!??) bas, den blir otydlig och mer entonig, enskilda instrument och röster flyter liksom ihop och får en hinna över sig, sämre precision i ljudbilden. "
Ja, det blir helt enkelt verkligare. Ett oskärpt ljud. För luddigt för den
som vill ha hjälp att höra detaljerna, kanske?
Men det betyder även att rummet kan få chans att ställa till det upplev-
elsemässigt mera. Den som provar att spela musik i en anlägging med
mycket hög distorsion och en bandbredd som bara sträcker sig till säg
250 Hz, kommer att höra basen tydligt som attan, och rumsresonanser
blir ett ickeproblem. Inte för att det ena problemet kompenserar för det
andra, utan för att de nämnda felen maskerar det andra.
Miper skrev:Att den skillnaden jag upplever skulle bero på att jag föredrar färgat ljud håller jag för osannolikt.
Jag tror dig. Du håller det säkert som osannolikt.
Men ändå stämmer dina upplevelser precis med vad jag väntar mig av
de problem som spikfötter ställer till med. Det är just så man upplever
det.
I själva verket är skillnaderna för det mesta klart mindre än vad man
kan få intrycket av när man läser det du beskriver, men det gör bara
att jag blir allt mera övertygad om att det du hör kan vara verkligt och
inte är några suggestionseffekter. Men Jag utesluter ingenting.
Dock tror jag att dina beskrivningar är lite överdrivna, men så gör man
ju. Hör man en skillnad och lyssnar noga på den, så växer den i med-
vetenadet, och allt det som är lika förlorar sin roll i sammanhanget. Då
blir beskrivningarna lätt lite överdrivna.
Miper skrev:Finns det någon fysisk förklaring till varför spikes fungerar bättre än SD i detta specifika fall?
De fungerar sämre. Men de fysikaliska beskrivningar av vad de gör
stämmer bra med det du beskriver när du redovisar dina upplevelser.
Problemet är bara att du använder termen "fungerar bättre" istället för
att skriva att du "gillar det du hör bättre". Därmed gör du gällande att
något är objektivt bättre.

Däremot indikerar alla fysikaliska analyser man kan göra på spikfots-
beteenden, att upplevelser som de du beskriver borde förekomma. Det
du beskriver stämmer med vad man kan vänta sig. De försämringar som
spikfötterna ställer till med kan förväntas uppfattas så just som du be-
skriver dem. Inklusive att man kan uppfatta "spik-soundet" som en sub-
jektiv förbättring.
Det finns inget inbyggt i vår hörsel som gör att vi "borde" föredra det
som är mest ursprungslikt eller naturligt. Vi har en viss förmåga att be-
döma ursprungstroheten, en som är olika stark hos olika människor och
som även kan tränas, men hos ingen är den så bra att den är omöjlig
att lura.
Vad man kan säga lite mera säkert är att vi föredrar det som är njut-
barast - oavsett vad det beror på, och det kan vara olika saker bero-
ende på vem vi är.
Så även om vi inte är överens om vad som låter bäst så har vi alla rätt
när vi redovisar vår ärliga mening om vad vi tycker, men det är inte alls
säkart att det vi tycker bäst om är det som är mest naturligt.
Och jag tror alla inser att verkliga ljud representerar både väldigt fina
ljud - och väldigt fula.
Så hur man än vrider och vänder på det så är våra gissningar om vad
för samband som råder mellan äkthet och preferenser utan värde. De
visar vad vi tror, inte hur det är.
Men framförallt så är detta till stor del en filosofisk fråga.
Vill vi höra våra fonogram så att vi gillar hur det låter, eller vill vi höra
dem som de "är"?
Det ena är inte bättre än det andra, men den som föredrar det andra
lurar sig själv in på irrfärder om den subjektiva upplevelsen ändå får
styra alla val. För sådan är inte vår hörsel att den är ett sanningsvittne
om ursprungstrohet, bara med avseende på vad vi föredrar.
Men inget är svart eller vitt, och människor är dessutom olika. Så det
finns förstås klara gränser för när det med stor säkerhet går att skilja
sant från falskt med bara hörseln, också.
Miper skrev:Något jag har funderat på är att jag var tvungen att sätta (de viktanpassade) SD kuddarna på den tunna träplattan som delningsfiltret är monterat på under högtalarfoten, här fanns inget alternativ då det blev stora hål efter demonteringen av spikesen (de är vändbara)
Högtalaren blev extremt svajig med SD monterat. Kan orsaken till "pannkakan" ligga där?
Ju svajigare desto bättre. Optimalt får gärna högtalaren vara och hållet
frisvävande.
Miper skrev:IngOehman skrev:Miper skrev:En fråga till, om du vid en provlyssning hade kommit fram till samma resultat/åsikt som jag, hur hade din förklaring på varför sett ut då?
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag har upplevt likande saker som
de du beskriver, och är helt främmande för att underkänna möjlighet-
erna att det beror på preferenser och/eller suggestionseffekter. Det är
tvärtom komponenter som jag ALLTID har med som plausibla förklar-
ingar, ändå tills det att de genom experiment eventuellt kan uteslutas.
Men när man studerat sådana här fenomen så mycket som jag, så fin-
ner man att det är rätt vanligt att de inte blir uteslutna, utan att det
tvärtom är den förklingar som kan bekräftas.
Absolut medhåll från min sida, man skall aldrig utesluta sina preferenser eller suggestionseffekter/placebopåverkan hos sig själv. Men i vissa fall kan man göra det, tänk felmonterad pickup, felfasade högtalare, rejäla rumsproblem etc.
Njae. Jag vet inte om jag missförstår dig, men det jag menade var bara
att man aldrig bör utesluta alternativet suggestion INNAN man hittar
den faktiska orsaken. Och rätt så ofta betyder det att man kan ute-
sluta suggestion först när man visat en detekterbarhet i blindtest.
Så på sätt och vis är blindtest snarare till för att visa hörselns förmåga,
än att visa suggestionens förmåga.
Att suggestion finns och ofta skapar vilseledande uppfattningar om
hörbarheter, det vet man ju redan från början, så blindtestets främsta
funktion är att visa att man kan höra på riktigt också!
Att sätta gränsen för när man behöver blindtesta och när man inte be-
höver göra det, är inte alltid trivialt. Men ju fler blindtester man själv
gjort, desto bättre blir de flesta på att dra gränsen. Häpnadsväckande
ofta kan man se att de som är mest övertygade om sin immunitet mot
suggestion också är de som är mest påverkbara av den.
Inte så konstigt egentligen, men det är svårt att övertyga just dem
som tillhör den gruppen, om det.
Miper skrev:IngOehman skrev:Miper skrev:med andra ord, hade du letat efter den fysiska förklaringen på det eller hade du letat efter förklaringen hos dig själv?
Man själv är en del av den fysiska världen.
Om man gillar något på grund av att det tillför en färgning som uppfat-
tas som tilltalande så är det en i allra högsta grad fysikaliskt relaterad
situation!
Både färgningen och preferensen hör hemma i den fysiska världen.
Och att hålla det öppet att sådana fenomen kan vara gällande är inte
onda spekulationer. Det är förnuftsbaserade teser, som inte kan bort-
ses ifrån innan de falsifierats.
Konstigare än så är det inte. Och det finns inget skäl att ta det person-
ligt att någon pekar på möjligheten att en människa kan gilla en färg-
ning. Det är inte en moralfråga. Det är som människor är bara, och att
påtala en möjlighet är inte att beskylla någon för att just detta är det
faktiska fallet.
Min uppmaning till alla anblandade är att hålla saken öppen tills saken
har undersökts. Och att hålla öppet inkluderar att INTE avskriva några
rimliga möjligheter.
Vh, iö
Nu är det ju så att för mig så är det glasklart! (vad jag föredrar då)
Men vad orsaken är till att jag föredrar spikes, det håller jag vidöppet, jag lovar!

Bra!
Fast det finns faktiskt några ord av det du skrivit som gör att jag kan
tänka mig att det kan finnas utrymme för dig, att hålla det ännu lite
öppnare. T ex detta:
Miper skrev:Att den skillnaden jag upplever skulle bero på att jag föredrar färgat ljud håller jag för osannolikt.
Det ser snarast ut som om du INTE håller det alldeles helt öppet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).