Moderator: Redaktörer
norman skrev:Hmmm undrar varför dom har olika utbud i olika länders itune-store? Verkar onödigt och lite retligt... För det verkar ju inte gå att handla i t.ex. usa-affären....
Belker skrev:Intressant! Var går det att hitta mer info kring detta?
Style skrev:
det där med masterband låter som en myt tycker jag. Ser dessutom inte vad man skulle vinna på det.
MP3-kodarna har kontinuerligt utvecklats så jag skulle nog vilja påstå att MP3 är precis lika modernt som AAC. Vilken bitrate kodningen har har betydligt större effekt än om det är WMA, MP3 eller AAC
Thomas_A skrev:Finns det någon som kan jämföra några låtar från iTunes med CD-pressningen? Eller 30s testspåren?
Ryktesvägen har jag också läst om detta, men jag är tveksam till att det är någon skillnad mot CD förutom komprimeringen. Om det är så dock att det skulle finnas skillnader i övrigt (mastring?) så kan iTunes musicstore stå för unika utgåvor. Vilket skulle kunna vara intressant.
norman skrev:Hmmm undrar varför dom har olika utbud i olika länders itune-store? Verkar onödigt och lite retligt... För det verkar ju inte gå att handla i t.ex. usa-affären....
bosco skrev:DAT är ju samma som CD vid samma antal bitar och samplingsfrekvens. Menar du att innehållet på dessa band inte är samma som på skivorna?
Min spekulation är att man inte vill rippa från CD pga svårigheter med just rippningen, Exact Audio Copy finns ju inte på MAC!
Style skrev:de stora skivbolagen har väl inte mastern på DAT heller
Johan Lindroos, du hade lysnsingstester på AAC 128 skrev du tidigare. Vad säger dessa?
Reklam, det är ganska lätt att höra skillnaden mellan CD och AAC 128 om man vet vad man ska lyssna efter. Lyssna på låtar med mycket cymbaler t ex så kommer du att upptäcka skillnaden. Fast vid strölyssning håller jag med om att man inte direkt tänker på att det är komprimerat. Kolla också in www.hydrogenaudio.org för en hel del jämförelser mellan olika format.
reklam skrev:Egen rippade AAC 128 hör jag skillnad på, men inte med de jag köpt ifrån iTMS.
Audix skrev:reklam skrev:Egen rippade AAC 128 hör jag skillnad på, men inte med de jag köpt ifrån iTMS.
Hmm.... om det där stämmer så är det ju i det närmaste sensationellt.
Vad har du för låtar från iTMS? Gärna någon vanlig som man själv kanske har som CD så man kan göra ett eget blindtest.
Alternativt kan jag förstås regga mig och köpa en låt själv, men slipper jag omaket att registrera mig osv så blir jag glad.
__10 skrev:Robyns senaste är väl kopieringsskyddad och därmed kanske defekt redan från start, eller?
reklam skrev:
De flesta CD skivor har väl kopieringsskydd vad jag vet.
reklam skrev:__10 skrev:Robyns senaste är väl kopieringsskyddad och därmed kanske defekt redan från start, eller?
De flesta CD skivor har väl kopieringsskydd vad jag vet.
Audix skrev:Informationen om att iTunes skulle ta källmatrialet från masterband av någon variant och inte från vanliga CDs är såpass intressant att jag inte kunde hålla mig utan registrerade mig och köpte en låt som jag också har på CD.
Sedan läste jag in samma låt från min CD och lät iTunes göra den med samma kvalite (128 Mbps AAC). När jag ändå höll på så gjorde jag även en variant med 128 Mbps mp3 och en som är lossless. Sedan brände jag en CD med samtliga fyra varianter (enda sättet vad jag vet att få ut den köpta AAC-filen till annat format) som jag sedan rippade tillbaks med EAC. Puh...![]()
Jag har lagt upp 20 sekunder av de olika varianterna här.
Lyssna och skriv vad ni tycker.
phon skrev:Jag vet inte i vilken ordning du har låtarna, men jag skulle säga MP3 på 3 och lossless på 4 i vart fall. Jag analyserade lite och kom fram till följande. Det är rätt stor skillnad på frelkvensgången i övre registret. Track 1 till 4 uppifrån och ned, taget random mitt i låten nånstans. Om track 1 är den köpta så blev din egen AAC i track 2 inte lika bra.
reklam skrev:Bränner man ut låten så får man ju inte samma kvalité.
Lyfter man ut dem genom den optiska utgången på mitt ljudkort och kör samma låt ifrån CD, så har ingen som varit uppe hos oss på kontoret hört skillnad.
Sen är inte alla AAC låter på 128kbit längre, en del har de i 160 kbit. Skall bara finna URLen med bara imorgon.
Thomas_A skrev:reklam skrev:Bränner man ut låten så får man ju inte samma kvalité.
Förklara gärna varför?Lyfter man ut dem genom den optiska utgången på mitt ljudkort och kör samma låt ifrån CD, så har ingen som varit uppe hos oss på kontoret hört skillnad.
Jomenvisst kan det mycket väl vara så att många inte hör skillnad. Men troligen hörs det skillnad om man vet vad man ska lyssna efter. AAC egenrippad har en bättre kvalitet.Sen är inte alla AAC låter på 128kbit längre, en del har de i 160 kbit. Skall bara finna URLen med bara imorgon.
Jo, men jag ser mer affären som ett sätt att lagligt och snabbt ladda ner. Många kör idag sin musik via dator och ljudkort.
Prismässigt är ju inte iTunes såå bra alls (90:- per album). Man kan köpa många skivor från 79:- till 119:- och få fodral, tryck och konvolut. Man slipper bränna till CD. Man får kvaliteten, och hållbarheten och man kan alltid rippa om den till det format man vill utan få problem. Om affären kan erbjuda "kopieringsbegränsad" lossless så småningom så är det lite intressantare.
Kör man bara via dator och använder iTunes, så innebär en köpeskiva mer jobb (man måste rippa den). Men det är också enda fördelen, som jag ser det.
reklam skrev:AACn är ju en komprimerat format. Skall man konvertera om den så den skall brännas på CD så konverteras filen och tappar. På samma sätt som om man rippar sin CD samling och sen bränner ut CDs där efter så får man kvalité förluster.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster