DQ-20 skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Varför begränsa sig till högtalaren? Signalen kan väl förvanskas en hel del på vägen dit?Linnar skrev:... men jag anser att "som det är" är så som signalen ser ut när den går in i högtalaren.
/ B
Huvudet på spiken !
En undermålig högtalare, slentrianmässigt uppställd, stående på exempelvis mjuka kuddar med element som inte är åtdragna ordentligt och en resonant låda kan maskera en god signalkälla. Det blir i en sådan anläggning svårt att höra skillnad på två signalkällor där den ena återger det som finns på skivan tydligare än den andra.
Motsatsen är en god högtalare, korrekt uppställd inom någon cm när, med hårt åtdragna element med stark, stabil låda och iövrigt god konstruktion- här finns förutsättningar att signalkällan inte maskeras av den sista länken, högtalaren.
Med en bra signalkälla, en tydlig förstärkare och likaså tydliga högtalare
finns förutsättningar för en återgining som är vanebildande.
Jag talar här om återgivningskvalitet som långt övergår ljuduppdelningen bas, mellanregister och diskantåtergivning. Återgivningen kan bli så bra att du som lyssnare aldrig tänker på denna uppdelning- kvar finns bara musiken, musikerna som spelar och deras intentioner vid inspelningstillfället.
Det blir kul att lyssna till musik.
Ja, nu jäklar börjar det hända saker. Jag kom också på att SD-foten är en fot gjord av svampgummi. Alltså en fotsvamp! Och det vill man inte ha! Än mindre 8 dito!!!Visst kan man springa både fort och långt med fotsvamp med det förhöjer inte direkt upplevelsen.
/DQ-20
Själver så lägger jag mig platt inför ovan å inser att
jag bara är en sketen charlatan å taskspelare . . .