En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-10 02:19

Lilla objektiva gruppen denna dag förstärkt med Frank gjorde bara lite lyssningar med Oppo'n över nätverk. Den spelar snällt och glatt med ett i princip obefintligt användarinterface. Mer tester kommer framöver mot Touch och 3 .0.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-03-11 23:02

Mycket linnrevirpink i denna tråd...själv jämförde jag en Sneaky mot en Duet med Quad 99 DAC. Slutsats: inte värt prisskillnaden.
Nu kör jag en Touch, med linjär nätdel, igenom samma DAC.
Skulle aldrig komma på tanken att jämföra med en Majik DS, eftersom det är utanför min prisnivå. Lycklig och ovetande, men det låter bra...puss på er alla...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-03-15 02:33

Harryup skrev:Den spelar snällt och glatt med ett i princip obefintligt användarinterface. Mer tester kommer framöver mot Touch och 3 .0.

Mina hamstrar är alltid snälla och glada men är inte så bra på cymbaler. Har ni några tips för välljud?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 03:02

Byt hamster.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-15 03:08

Byt till dansmus, för h-e!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-15 04:41

pLudio skrev:
Harryup skrev:Den spelar snällt och glatt med ett i princip obefintligt användarinterface. Mer tester kommer framöver mot Touch och 3 .0.

Mina hamstrar är alltid snälla och glada men är inte så bra på cymbaler. Har ni några tips för välljud?

Är det deras spelteknikdu klagar över? För höga stativ till cymbalerna? Hamstrar är väl som andra intagna, är dom alltid snälla och glada kan dom ha en plan? Se upp.

Mvh/Harryup

Lennart

Inläggav Lennart » 2012-04-10 19:42

Stödjer Logitech Duet FLAC med 5.1 DTS-HD? Dvs. att den läser och skickar vidare som bitstream till min bioprocessor?
Har försökt men min Duet:en hänger sig direkt när man kör ovanstående filformat, och då krävs att man gör den strömlös för att återställa den.

/Lennart

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-10 23:12

Lennart skrev:Stödjer Logitech Duet FLAC med 5.1 DTS-HD? Dvs. att den läser och skickar vidare som bitstream till min bioprocessor?
Har försökt men min Duet:en hänger sig direkt när man kör ovanstående filformat, och då krävs att man gör den strömlös för att återställa den.

/Lennart

Ingen aning och kan inte testa nu då jag inte är hemma.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-12 10:56

Harryup:

Cambridges nya nätverkspelare verkar intressanta- kan ni testa en sådan ?

Prismässigt är cambridges billigare nätverkspelare ju bara en liten bit ovanför SB Touch, trots det har cambridgen betydligt dyrare och bättre dacar.
De har dessutom satt en rejäl routerantenn på spelarna. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-12 12:42

Ingen aning om det går. Kanske.
Trådlöst är jag allergisk emot. Ser som IT-ansvarig ingen som helst poäng i något sammanhang med trådlöst om det inte är just trådlöst som sökes. Alla omgivningar är individuella så om det funkar hos nån så behöver det inte funka hos nästa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-04-17 10:04

Richard skrev:Harryup:

Cambridges nya nätverkspelare verkar intressanta- kan ni testa en sådan ?

Prismässigt är cambridges billigare nätverkspelare ju bara en liten bit ovanför SB Touch, trots det har cambridgen betydligt dyrare och bättre dacar.
De har dessutom satt en rejäl routerantenn på spelarna. :)

Är det denna du menar: http://www.hifiklubben.se/produkter/str ... _svart.htm
Den är ju nästan dubbelt så dyr som en touch, men du menar att den är nästan dubbelt så bra också, eller?

Anl att jag frågar är, att min classic dog i går, och jag går i köpastankar.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-17 11:22

Vad vi kommer testa härnäst är http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ital-Ouput

24/192 ur Touchen och sen jämföra 24/96 över TT3.0 mot 24/192 över denna mod.
Och den har vi också möjlighet att testa mot en Oppo 95 som spelar över nätverk men mot en DNLA-server så det som är skillnad är serverprogramvaran däremot är det samma filer som streamas på 2 olika sätt. Finns också möjligheter att köra DNLA ifrån Squeezeboxservern så kanske det går att t.o.m. testa 2 olika serverprogram fast båda körandes över DNLA. T.o.m Frank tyckte att det skulle bli kul.
Kommer testa tidigast nästa vecka då denna är full av arbete.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-21 08:14

Harryup skrev:Vad vi kommer testa härnäst är http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ital-Ouput

24/192 ur Touchen och sen jämföra 24/96 över TT3.0 mot 24/192 över denna mod.
Och den har vi också möjlighet att testa mot en Oppo 95 som spelar över nätverk men mot en DNLA-server så det som är skillnad är serverprogramvaran däremot är det samma filer som streamas på 2 olika sätt. Finns också möjligheter att köra DNLA ifrån Squeezeboxservern så kanske det går att t.o.m. testa 2 olika serverprogram fast båda körandes över DNLA. T.o.m Frank tyckte att det skulle bli kul.
Kommer testa tidigast nästa vecka då denna är full av arbete.

mvh/Harryup

Hur gick testet ?

Det vore mycket intressant för att se om det ens är lönt att gå på någon dyrare spelare än touchen- analogt ut .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-21 09:46

Så där, dvs på grund av jobb har det inte hunnits med. Så det blir tidigast nästnästa vecka. Analogt ut kommer vi dock inte testa med annat än Oppon för att förmå en Touch spela 24/192 så blir det digitalt ut. Möjligen via USB.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-21 16:25

Richard:
Nackdelen med Cambridge nätverkspelare är att den mig veterligt inte har direktstöd för Spotify och inte Aiff.

Harry:
Om du bara kör via ethernet så måste du väl ändå ha en ipod eller ipad som kör trådlöst för att styra spelaren. Man vill ju inte tumma för mycket på skärmen. Det finns en fjärr men hur bra är den.

Jag har kommit fram till att nästa steg och som verkligen uppgraderar Touch är Naim Dac. ND5X-S är i princip en Naim Dac med nätverk så den kan man också köra men den klarar inte Spotify direkt och det är mycket tveksamt om den är värd prisskillnaden gentemot Touch.
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-21 16:41

Brumel; ?

Jag kör ipeng eller Squeezepad på en iPad.

Hur menar du?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-22 02:23

Jag får alltid det trådlösa att fungera. Efter lite handpåläggningar och omstarter liksom alla datorprodukter.
Du skrev att du var allergisk mot trådlöst. Själv tycker jag att det är det bästa med SB. Skulle aldrig köpa en trådbunden nätverkspelare.
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-22 11:14

brumel skrev:Jag får alltid det trådlösa att fungera. Efter lite handpåläggningar och omstarter liksom alla datorprodukter.
Du skrev att du var allergisk mot trådlöst. Själv tycker jag att det är det bästa med SB. Skulle aldrig köpa en trådbunden nätverkspelare.

Ok, vi har lite olika erfarenheter förmodligen. Jag är IT-ansvarig på jobbet och en kabel fungerar i prinicp alltid, ett trådlöst nätverk fungerar förmodligen nästa gång också, kanske.
Dessutom så beror det på hur många grunkor som skall kopplas och in vad man delar på för något. Så jag styr gärna en apparat trådlöst men jag kopplar in den med tråd för nyttosignalen.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi