Moderator: Redaktörer
paa skrev:Earl Geddes t.ex har väl rekommdenderat tre st subwoofers?
Vargen skrev:Ok!
Jag lär vara nöjd med mina kommande 2st basar men var nyfiken på varför man aldrig hör talas om ojämna antal. Då är det alltså så att fler är bättre än färre oavsett det totala antalet.
schmutziger skrev:Och här har du en annan oberoende länk:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf
Harryup skrev:Jag har bara sett diskussioner ur frekvensgångsaspekten bevisade. Klart man kan köra rosa brus och flytta runt högtalarna så att det blir "rak" frekvensgång på lyssningsplats.
Jag skulle gärna se impulssvarsmätningar ifrån någon som säger att ett antal subbar utplacerade i rummet inte påverkar menligt impulssvaret.
Eller ingår inte impulssvaret i "bättre med flera basar"?
mvh/Harryup
schmutziger skrev:Harryup skrev:Jag har bara sett diskussioner ur frekvensgångsaspekten bevisade. Klart man kan köra rosa brus och flytta runt högtalarna så att det blir "rak" frekvensgång på lyssningsplats.
Jag skulle gärna se impulssvarsmätningar ifrån någon som säger att ett antal subbar utplacerade i rummet inte påverkar menligt impulssvaret.
mvh/Harryup
Om basen spelar ner till 10Hz är det väl rätt klart att det påverkar dina impulssvarsmätningar jämfört med en golvare som går till 42Hz.
Eller vad menar du?
Tänker du på gångvägsskillnaderna?
Delay i delningsfiltret?
Kan man mäta impulssvar i rum som inte påverkas menligt av rummet?
o isf är det någon mening?
Vad som ingår i "bättre med flera basar" beror på det specifika fallet, inget man kan tumregla ut något i.
Vad betyder det för dig?
Harryup skrev:schmutziger skrev:Harryup skrev:Jag har bara sett diskussioner ur frekvensgångsaspekten bevisade. Klart man kan köra rosa brus och flytta runt högtalarna så att det blir "rak" frekvensgång på lyssningsplats.
mvh/Harryup
Om basen spelar ner till 10Hz är det väl rätt klart att det påverkar dina impulssvarsmätningar jämfört med en golvare som går till 42Hz.
Eller vad menar du?
Delay i delningsfiltret?
Vad som ingår i "bättre med flera basar" beror på det specifika fallet, inget man kan tumregla ut något i.
Vad betyder det för dig?
Jo, för mig betyder det att fler basar än 2 (stereo) skulle vara "bättre" utan någon form av försämmring känns tumregligt.
Alla rum är olika och då blir generella lösningar svårt att ge.
Och japp, jag tänker på delayen ifrån olika basar uppmätta på lyssningsplats. Om frekvensgången är rak, vet du att du har fyllt ut dippen men aktuell musik eller kan den på lyssningsplats vara utfylld med gammal musik ifrån en annan subb? Jag har vid ett tillfälle kunnat prova multipla basar och de uppförde sig klart olika. Tyvärr kan jag inte upprepa mätningen då jag inte har tillgång till lokal eller basar.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Med det resonemanget borde allt fler än en basmodul vara potentiell försämring, eller hur?
Och de är frågan om det överhuvudtaget går att spela stereo.
schmutziger skrev:Harryup skrev:schmutziger skrev:Harryup skrev:Jag har bara sett diskussioner ur frekvensgångsaspekten bevisade. Klart man kan köra rosa brus och flytta runt högtalarna så att det blir "rak" frekvensgång på lyssningsplats.
mvh/Harryup
Eller vad menar du?
Delay i delningsfiltret?
Vad betyder det för dig?
Jo, för mig betyder det att fler basar än 2 (stereo) skulle vara "bättre" utan någon form av försämmring känns tumregligt.
Alla rum är olika och då blir generella lösningar svårt att ge.
Och japp, jag tänker på delayen ifrån olika basar uppmätta på lyssningsplats. Om frekvensgången är rak, vet du att du har fyllt ut dippen men aktuell musik eller kan den på lyssningsplats vara utfylld med gammal musik ifrån en annan subb? Jag har vid ett tillfälle kunnat prova multipla basar och de uppförde sig klart olika. Tyvärr kan jag inte upprepa mätningen då jag inte har tillgång till lokal eller basar.
mvh/Harryup
hur lång tid tar det för ljudet att ta sig från resp. bas till ens öron.
Hur många ms är det mellan de olika basarna, hur lång är periodtiderna i basområdet?
Hur lång gångtid har basen som når dina öron efter 1 resp 2 "studsar" osv.
hur lång efterklangstid har du i ditt rum.
vilket påverkar mest?
Tror man måste fundera kring detta lite.
Intressant frågeställning iaf!
Harryup skrev:Absolut, testet jag gjorde blev bättre med monosignal med flera subbar. Hade runt 10 st 18" i olika lådor.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Olika lådor -> olika grupplöptid, olika fasgång och olika frekvensgång.
MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte hur du tänker riktigt.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte hur du tänker riktigt.
Jag tror Harryup menar att han 10st baselement i 10st identiska lådor. Inte att designen på lådorna var olika.
Det kommer vårat test haHarryup skrev:En del sätter ju flera högtalare i samma låda, andra i olika lådor. Huvudsaken är ju aktiv drivning så att man kan justera de olika lådorna individuellt beroende på avståndet akustiskt uppmätt.
schmutziger skrev:Och här har du en annan oberoende länk:
paa skrev:schmutziger skrev:Och här har du en annan oberoende länk:
Oberoende från vadå? Harman är väl största koncernen i branschen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster