Moderator: Redaktörer
Vogel skrev:Jag håller just på att spela in en platta, och kommer att be skivbolaget att singellåtarna mastras i två versioner. Då kan man skicka en volymmaxad version till radiostationer och TV, och ha en välljudande version på själva skivan. Wish me luck...
Hälsningar/Henrik
Thomas_A skrev:Kan man inte införa kvalitetsmärkning på CD-skivorna?
En liten logga som ser ut som en "vågform" som indikerar att fonogrammet inte genomgått ljudförstörande "kompression" eller likn efter slumixen?
När allting annat är svanmärkt, gröna nyckethålet, miljömärkt, kvalitetsmärkt, varför inte musik? Det är ju dyrt at handla musik idag.

subjektivisten skrev:Californication är en riktigt bra skiva men uruselt ljud. Och detta är inte p g a inspelningen utan av viljan att ha sånt "bilradioljud".
IngOehman skrev:subjektivisten skrev:Californication är en riktigt bra skiva men uruselt ljud. Och detta är inte p g a inspelningen utan av viljan att ha sånt "bilradioljud".
Och detta har inte med inspelningen att göra menar du?![]()
Jag skulle vilja påstå att viljan att förstöra (...ha sånt "bilradioljud"...) är det som leder till att man handgripligen ser till att göra just dåliga inspelningar/produktioner! Man utgår näppeligen från en prima inspelning för att sedan "vilja sönder den".![]()
Vh, iö
Svante skrev:Vi borde alltså se det som en uppgift att få ner bakgrundsbullret i bilarna om vi ska få bättre fonogram...

niklas skrev:Paneldebatten finns nu att ladda ner från lts webbplats under 'Teknik' -> 'Föredrag'.
Johan_Lindroos skrev:För att den "högkvalitativa inspelningsutrustningen", d.v.s. digitalkameran spelar in med det formatet. Att omvandla filen till vanlig 16-bitars WAV var svårt. Jag hittade ingen bra dekoder för jobbet. Bitraten är endast 32 kbit/s, så jag är tveksam till om MP3 hade gjort filen så mycket mindre. Ljudkvaliteten är ändå rätt kass, så man bör ha visst överseende med den.
Johan_Lindroos skrev:För att den "högkvalitativa inspelningsutrustningen", d.v.s. digitalkameran spelar in med det formatet. Att omvandla filen till vanlig 16-bitars WAV var svårt. Jag hittade ingen bra dekoder för jobbet. Bitraten är endast 32 kbit/s, så jag är tveksam till om MP3 hade gjort filen så mycket mindre. Ljudkvaliteten är ändå rätt kass, så man bör ha visst överseende med den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster