Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.
Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.
/DQ-20
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Men - "goda råd" var ju för en massa år sedan t ex att man skulle testa
Peter Belts produkter.
Och små mässingsklockor att sätta på väggarna för att ta hand om rums-
akustiska problem finns det ju många som talar sig varma för idag. Det
är produkter som omsätter stora belopp.
Något att testa?
Vh, iö
Tack för förslaget, men nej tack. Just den produktkategorin känns inte speciellt lockande av olika anledningar.
Ett litet tips bara. Jag blir litet orolig över att det kan tolkas (från såna som sysslar med sånt, det finns tydligen såna på forumet fortfarande) att du nu försöker förlöjliga vår lilla hobbytestverksamhet genom att föreslå idiotprodukter. Så är det naturligtvis inte, du vill självklart bara föreslå testobjekt av ren omtänksamhet och i kamratlig anda, men jag blir som sagt aning orolig över vad andra kan tänka. Förslag mottages med glädje över pm istället.
Harryup skrev:Jag börjar faktiskt tycka att det mest intressanta med SD-foten är att det finns en så gedigen låsning hos vissa att SD-foten under alla betingelser skulle vara "Alla Fötters Moder" att den är helt ofelbar.
StefanL skrev:Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.
Vad är det egentligen ni debatterar om, känns som ni pratar olika saker.
Harryup skrev:Kalle har du SD-fötter?
Under högtalarna vill säga.![]()
Tänk om det skulle gå att hitta en anläggning till i Galaxen där SD-fötter inte är optimalast.
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag inte att du är riktigt rättvis när du säger att du inte får gehör för dina intryck.
/DQ-20
KarlXII skrev:Harryup skrev:Kalle har du SD-fötter?
Under högtalarna vill säga.![]()
Tänk om det skulle gå att hitta en anläggning till i Galaxen där SD-fötter inte är optimalast.
mvh/Harryup
Nej, jag har hjul.
Mest av praktiska skäl då de flyttas på titt som tätt.
Däremot lät det betydligt bättre om dem med SD-fot än utan.
Har inte gjort nån jämförelse med SD och hjul. Ännu.
Harryup skrev:Åhh, herregud. Klart att du förlorade senaste battlet. Högtalarna kommer ju röra sig ifrån dig genom låten i takt med musiken. Klart att du måste flytta fram dom då och då.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Harryup skrev:Åhh, herregud. Klart att du förlorade senaste battlet. Högtalarna kommer ju röra sig ifrån dig genom låten i takt med musiken. Klart att du måste flytta fram dom då och då.
mvh/Harryup
Njae. Det är ganska inlevelsefullt att se dem jucka ivrigt till musiken.
DQ-20 skrev: Rimligtvis kan de inte ytterligare reducera fenomenen. Återstår att de tillför något. Frågan är då "Hur påverkar denna tillförsel av vibrationer återgivningen och är det i alla lägen av ondo?" Vissa försök till svar finns faktiskt redan i tråden.
DQ-20 skrev:Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.
/DQ-20
MagnusÖstberg skrev:Men med de där förutsättningarna, i det rummet med dess öppning sidledes och sviktande golv och eftersläppliga väggar - så hade du aldrig föredragit sd-foten under bashögtalarna. Det finns inte en chans.
Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.
mx skrev:StefanL skrev:Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.
Hur konstruerar man en högtalare för att stå på spikes? Tillverkaren kan ju
omöjligt veta vilket golv och rum lyssnaren har.
StefanL skrev:mx skrev:StefanL skrev:Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.
Hur konstruerar man en högtalare för att stå på spikes? Tillverkaren kan ju
omöjligt veta vilket golv och rum lyssnaren har.
De utgår väl från en typ av standardrum kanske, eller rekommenderar nåt. Ett par sidor bak diskuterades just det här med 'förväntat' rum.
Varför skickar annars en del tillverkare med spikes om det inte är tänkt att användas?
Fast i denna tråden är inte det ens ett koncensus i fall högtalaren rör sig mer eller mindre mellan spikes/SD-kuddar.
JanBanan skrev:Vad gör man om man funderar på att införskaffa t.ex. ett par Wilson Alexandria XLF och byta ut de värdelösa spikarna? Högtalarna väger ju nästan 300 kg och SD-fötterna finns bara i utföranden anpassade för burkar upp till 200 kg om jag förstår det rätt.
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.
/DQ-20MagnusÖstberg skrev:Men med de där förutsättningarna, i det rummet med dess öppning sidledes och sviktande golv och eftersläppliga väggar - så hade du aldrig föredragit sd-foten under bashögtalarna. Det finns inte en chans.
Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.
DQ-20
Vad säger testen egentligen om mig då? Var testen meningslös?
Är det lekmannamässigt att tro att något är bättre än SD?
mvh/Harryup
JanBanan skrev:Vad gör man om man funderar på att införskaffa t.ex. ett par Wilson Alexandria XLF och byta ut de värdelösa spikarna? Högtalarna väger ju nästan 300 kg och SD-fötterna finns bara i utföranden anpassade för burkar upp till 200 kg om jag förstår det rätt.
DQ-20 skrev:Att experimentera utan någon form av hypoteser kallar jag själv inte "öppet sinne" utan mer "planlöst irrande".
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster