Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-12 10:41

Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.

Vad är det egentligen ni debatterar om, känns som ni pratar olika saker.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 10:42

DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.

Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.

/DQ-20

Det skulle man kunna prova. Vi hann inte med det helt enkelt.
Vill du vara med och undersöka själv kan du ju höra av dig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 10:45

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Men - "goda råd" var ju för en massa år sedan t ex att man skulle testa
Peter Belts produkter.

Och små mässingsklockor att sätta på väggarna för att ta hand om rums-
akustiska problem finns det ju många som talar sig varma för idag. Det
är produkter som omsätter stora belopp.

Något att testa?

Vh, iö

Tack för förslaget, men nej tack. Just den produktkategorin känns inte speciellt lockande av olika anledningar.

Ett litet tips bara. Jag blir litet orolig över att det kan tolkas (från såna som sysslar med sånt, det finns tydligen såna på forumet fortfarande) att du nu försöker förlöjliga vår lilla hobbytestverksamhet genom att föreslå idiotprodukter. Så är det naturligtvis inte, du vill självklart bara föreslå testobjekt av ren omtänksamhet och i kamratlig anda, men jag blir som sagt aning orolig över vad andra kan tänka. Förslag mottages med glädje över pm istället. :)

Kalle har du SD-fötter?

Under högtalarna vill säga. :twisted:
Tänk om det skulle gå att hitta en anläggning till i Galaxen där SD-fötter inte är optimalast.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-12 10:46

Harryup skrev:Jag börjar faktiskt tycka att det mest intressanta med SD-foten är att det finns en så gedigen låsning hos vissa att SD-foten under alla betingelser skulle vara "Alla Fötters Moder" att den är helt ofelbar.

Själv tycker jag att SD-foten har fått klä onödigt mycket skott för vad som egentligen är en fysikalisk modell, nämligen att en så mjuk koppling som möjligt mellan högtalare och omvärld är det som minimerar vibrationerna i lådan respektive stomöverförda ljud via golvet. De som driver Sonic Design är ju MYCKET modesta i sin framtoning. Men om det nu är så att en supermjuk koppling verkligen är det som a) minimerar vibrationer i lådor och b) minimerar stomljud - vad skall då hårda fötter förändra? Rimligtvis kan de inte ytterligare reducera fenomenen. Återstår att de tillför något. Frågan är då "Hur påverkar denna tillförsel av vibrationer återgivningen och är det i alla lägen av ondo?" Vissa försök till svar finns faktiskt redan i tråden.

För övrigt tycker jag inte att du är riktigt rättvis när du säger att du inte får gehör för dina intryck. Vad du inte får gehör tycker jag mest faller tillbaka på "betydelsen av återgivining/hifi"-debatten som ju har tröskats i oräkneliga trådar på faktiskt.se.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 10:46

StefanL skrev:Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.

Hur konstruerar man en högtalare för att stå på spikes? Tillverkaren kan ju
omöjligt veta vilket golv och rum lyssnaren har.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 10:46

Snart kommer HD-foten och då blir det mycket bättre upplösning. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 10:50

Harryup skrev:Kalle har du SD-fötter?

Tänk om det skulle gå att hitta en anläggning till i Galaxen där SD-fötter inte är optimalast.

mvh/Harryup

Nej, jag har hjul. :)
Mest av praktiska skäl då de flyttas på titt som tätt.
Däremot lät det betydligt bättre om dem med SD-fot än utan.
Har inte gjort nån jämförelse med SD och hjul. Ännu.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 10:57

DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag inte att du är riktigt rättvis när du säger att du inte får gehör för dina intryck.

/DQ-20

Nu är det ju inte bara mina intryck. Vi var 4 samstämmiga. Jag har aldrig sagt att jag tror detta gäller överallt, men det räcker för mig att det fungerar så på ett ställe av någon anledning oavsett vad för att man skall;

säga "jaha, mina erfarenheter är motsatta"

säga " hmm, säger du det. Intressant vad var det för produkt ni testade"

säga "kul att ni har kul men jag bryr mig inte"

Det roliga är när det kombineras i jag bryr mig inte om erat resultat för det strider mot mina egna erfarenheter och övertygelser och samtidigt så kan man inte låta bli att kommentera ändå för att försöka förringa upplevelsen för annars så känns det lite som om jag har fel själv och det har jag inte för jag är ingenjör och vet hur allt fungerar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 11:00

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Kalle har du SD-fötter?

mvh/Harryup

Mest av praktiska skäl då de flyttas på titt som tätt.
Däremot lät det betydligt bättre om dem med SD-fot än utan.
Har inte gjort nån jämförelse med SD och hjul. Ännu.

Åhh, herregud. Klart att du förlorade senaste battlet. Högtalarna kommer ju röra sig ifrån dig genom låten i takt med musiken. Klart att du måste flytta fram dom då och då.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-12 11:01

Harryup skrev:... för jag är ingenjör och vet hur allt fungerar.

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:01

Det blir helt klart ett rundare ljud med hjul.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 11:05

Harryup skrev:Åhh, herregud. Klart att du förlorade senaste battlet. Högtalarna kommer ju röra sig ifrån dig genom låten i takt med musiken. Klart att du måste flytta fram dom då och då.

mvh/Harryup

Njae. Det är ganska inlevelsefullt att se dem jucka ivrigt till musiken.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-12 11:06

KarlXII skrev:

Självklart skall det vara hjul, finns inget annat. :)

Den viktiga frågan är: har du diagonaldäck eller inte?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:07

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Åhh, herregud. Klart att du förlorade senaste battlet. Högtalarna kommer ju röra sig ifrån dig genom låten i takt med musiken. Klart att du måste flytta fram dom då och då.

mvh/Harryup

Njae. Det är ganska inlevelsefullt att se dem jucka ivrigt till musiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Günther_(singer)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 11:10

DQ-20 skrev: Rimligtvis kan de inte ytterligare reducera fenomenen. Återstår att de tillför något. Frågan är då "Hur påverkar denna tillförsel av vibrationer återgivningen och är det i alla lägen av ondo?" Vissa försök till svar finns faktiskt redan i tråden.

Mycket möjligt. Troligen kompenserar de för brister i högtalaren, alternativt accentuerar dess fördelar vilka antagligen är bristvara på i det rum där de spelar.

Man kan alltså se det som en anpassning av högtalaren till rummet.
Sånt måste väl vara i den goda boken även hos den mest ivrige transparensförespråkare. Antar jag.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 11:11

phon skrev:
KarlXII skrev:

Ssssslicks. 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:11

KarlXII skrev:
phon skrev:
KarlXII skrev:

Ssssslicks. 8)

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-12 11:12

Fusk, det är säkert vulktejp ... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 11:14

Funderade på slitbana i SD, men det känns lite trögrullat. :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:15

Verkar vara fler än jag som inte har så mycket att göra om dagarna. Skönt
att se. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 11:21

DQ-20 skrev:Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.

/DQ-20

MagnusÖstberg skrev:Men med de där förutsättningarna, i det rummet med dess öppning sidledes och sviktande golv och eftersläppliga väggar - så hade du aldrig föredragit sd-foten under bashögtalarna. Det finns inte en chans.

Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.

DQ-20
Vad säger testen egentligen om mig då? Var testen meningslös?
Är det lekmannamässigt att tro att något är bättre än SD?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-12 11:26

mx skrev:
StefanL skrev:Om högtalaren är konstruerad för att stå på spikes, så bör de väl göra det, i alla fall inititalt? Skulle man inte gilla det är det väl bara att byta? Och vice versa.

De utgår väl från en typ av standardrum kanske, eller rekommenderar nåt. Ett par sidor bak diskuterades just det här med 'förväntat' rum.

Varför skickar annars en del tillverkare med spikes om det inte är tänkt att användas?

Fast i denna tråden är inte det ens ett koncensus i fall högtalaren rör sig mer eller mindre mellan spikes/SD-kuddar.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:30

StefanL skrev:
mx skrev:

De utgår väl från en typ av standardrum kanske, eller rekommenderar nåt. Ett par sidor bak diskuterades just det här med 'förväntat' rum.

Varför skickar annars en del tillverkare med spikes om det inte är tänkt att användas?

Fast i denna tråden är inte det ens ett koncensus i fall högtalaren rör sig mer eller mindre mellan spikes/SD-kuddar.

Enligt en kontakt jag har med anslutning till Dynaudio (vill inte säga mer än
så) menar att de skickar med spikes för att marknaden efterfrågar det och om
den inte skickar med spikes så tror många kunder och återförsäljare att deras
högtalare är sämre än andra. Så där har du en möjlig förklaring.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:31

Angående golvet så är det ju svårt eftersom högtalaren blir en del av golvet
med spikes. Därför är, som jag skrivit tidigare, spikes inte "en lösning" utan
en unik lösning för varje golv. SD-kuddar däremot är densamma på alla golv.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-12 11:37

Vad gör man om man funderar på att införskaffa t.ex. ett par Wilson Alexandria XLF och byta ut de värdelösa spikarna? Högtalarna väger ju nästan 300 kg och SD-fötterna finns bara i utföranden anpassade för burkar upp till 200 kg om jag förstår det rätt.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 11:38

JanBanan skrev:Vad gör man om man funderar på att införskaffa t.ex. ett par Wilson Alexandria XLF och byta ut de värdelösa spikarna? Högtalarna väger ju nästan 300 kg och SD-fötterna finns bara i utföranden anpassade för burkar upp till 200 kg om jag förstår det rätt.

Då är det HD-fötter som gäller.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-12 12:00

Harryup skrev:
DQ-20 skrev:Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.

/DQ-20

MagnusÖstberg skrev:Men med de där förutsättningarna, i det rummet med dess öppning sidledes och sviktande golv och eftersläppliga väggar - så hade du aldrig föredragit sd-foten under bashögtalarna. Det finns inte en chans.

Jag vet inte varför. Men jag vet att så är det.

DQ-20
Vad säger testen egentligen om mig då? Var testen meningslös?
Är det lekmannamässigt att tro att något är bättre än SD?

mvh/Harryup

Ja, det var ju ett antal sidor sedan jag kom med den kanske väl syrliga piken. Jag hade nästan glömt bort den. Fast bara nästan. Vad jag menar är, och det borde stämma till eftertanke, är att du ofta verkar sakna förklaringsmodeller för mycket av det du företar dig inom hifi trots lång empirisk erfarenhet. Att experimentera utan någon form av hypoteser kallar jag själv inte "öppet sinne" utan mer "planlöst irrande".

Brist på mer generella förklaringsmodeller kan också slå över i ett överdrivet resonemang som går ut på "det beror så" i högre utsträckning än det skulle behövas. Och då mer på en ontologisk nivå än en epistemologisk. Att man har varierande empiriska invärden (som man behöver ta reda på) som gör att lösningarna kan se olika ut i olika situationer betyder inte att grundläggande samband ändras från situation till situation. Det är det senare som jag ibland tycker mig skönja när du framhåller att lösningar är situationsberoende. IÖ protesterar också mot det han kallar tumregler, men som jag ser det av andra skäl. Dels för att just förutsättningarna är olika vilket ställer olika krav på lösningar trots samma grundläggande förklaringsmodeller, men också för att hans allmänna råd lätt upphöjs till allomfattande lag. Man kan tydligt se att vissa av hans artiklar i MoLTs uppfattades mer som generellt tillämpbara algoritmer än som exempel. Jag misstänker att han helt enkelt upptäckt "the hard way" att han inte vill ha 10 misslyckade dämpväggar sitt samvete för varje lyckträff som åstadkommits på av honom utlämnade generella råd (tumregler). Det självupplevda brukar sätta spår i själen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 12:02

Jag tycker nog att man kan fundera på om man skall generallisera spikes som enbart spikes.
Det finns spikes som sitter lite sisådär infästade i en träsarg undr högtalaren.
Det finns spikes som sitter direkt i högtalaren.
Det finns spikes som sitter i metallutriggare (ja ni förstår)
Det finns spikes som sitter i dämpade metallutriggare.
Sen finns dte ju olika underlagsplattor i olika material för att lägga på golvet också etc etc.
Och sen finns det säkert andra utförandeformer också.

Känns det bra att klumpa ihop det till spiken spikes?

Om jag skall definiera bättre och transientrikare och vad som helst kanske spikes också borde definieras och undersökas i olika grupper.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-12 12:12

JanBanan skrev:Vad gör man om man funderar på att införskaffa t.ex. ett par Wilson Alexandria XLF och byta ut de värdelösa spikarna? Högtalarna väger ju nästan 300 kg och SD-fötterna finns bara i utföranden anpassade för burkar upp till 200 kg om jag förstår det rätt.

Sannolikt kan man fördubbla antalet fötter, alternativt specialbeställa (till ytan) större fötter. Viktanpassningen för just SD-fötter beror ju dels på materialets hårdhet i sig (det finns olika hårdheter), dels av hur stor yta som kraften fördelar sig på, dvs hur stor själva "puckens" yta är. Fast när högtalarna blir sådär tunga får man nog väga in bjälklagets fjädring. Om den är i samma storlekordning som fötterna så är det kanske inte så mycket vunnet. Vilka as till högtalare förresten!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-12 12:15

DQ-20 skrev:Att experimentera utan någon form av hypoteser kallar jag själv inte "öppet sinne" utan mer "planlöst irrande".
/DQ-20

Det kan säkert verka helt planlöst ibland, men jag har ju någon form av plan känns det som. ;-)
I regel har den uppstått utanför faktiskt då de grejor som intresserar mig är jag tämligen ensam om på faktiskt så när som då det gäller resultatet.
Jag tycker att det finns en stor damm av kunskap att fiska i då det gäller faktiskt men det finns också en hel del väldigt grunda områden då nyfikenheten och öppenhet för alternativa lösningar känns lite skrämmade verkar det. Bäst att tycka som de flesta andra det kan aldrig bli fel.
Att testa fötter fick jag för mig efter att ha bytt ut originalfötterna till den bättre SD-foten och fått sämre återgivning.
När det gäller modeller så är det svårt att sätta upp något innan, precis som Magnus så vet ju inte jag heller varför SD får stryk men så är det.
Dessutom så verkar ju den vägen ha en blandad framgång också eftersom ingen ingenjör i så fall skulle testat fötter eftersom dom redan visste att använde den optimala lösningen.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi