Harryup skrev:DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.
Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.
/DQ-20
För ordningens skull kan nämnas att IÖ har varit hemma hos mig 2ggr utan att protestera något mot uppställningen. Johan har också varit hemma 2 ggr utan att protestera. Och MÖ har varit hemma flera ggr tidigare utan att protestera.
När jag varit hos dig har jag inte ens vetat om detta. Desutom så
berättade du ju att det var tillfälliga uppställningar.
Harryup skrev:I sak håller jag med, jag vill inte ha en tankbilshögtalare som välter. det är protoprovlådor som blivit mer permanenta än dom borde blivit.
Du behöver inte ursäkta dig. Jag tror de flesta här har erfarenhet av
hur tillfälliga lösningar sträckt ut tillfällighetsbegreppet.

Harryup skrev:Och visst är elementet inte nerfräst av den enkla anledningen att jag inte hade någon fräs, däremot hade jag bråttom att bara testa lite för nu kanske 3 år sedan.
Som sagt.
Harryup skrev:Jag börjar faktiskt tycka att det mest intressanta med SD-foten är att det finns en så gedigen låsning hos vissa att SD-foten under alla betingelser skulle vara "Alla Fötters Moder" att den är helt ofelbar..
Och nu är du där igen. Varför skriver du sådant där?
Du vet väl inte på vilka grunder andra vilar sina åsikter och fattar sina
beslut? Varför skriver du att folk har gedigna låsningar, och varför på-
står du att någon skrivit saker som ingen formulerat före dig?
Om du har några invändningar mot något som någon skrivit, så berätta
VAD du invänder emot, och varför du gör det. Vad som är din tekniska
invändning. För om det är tekniska påståenden du angriper så har du
väl tekniska invändningar?
Harryup skrev:Jag är van att inte bli tagen på allvar med min anläggning här på faktiskt för alla vet ju att den inte kan ge bra återgivning pga så mycket osanktionerad utrustning.
"Alla vet ju"? Vad menar du med det?
Finns det överhuvudtaget något skäl att haspla ur sig sådana där sar-
kasmer? Har någon skrivit ens ett enda ord som påminner om vad du
antyder att de har för inställningar?
Harryup skrev:Så någon prestige har jag inte att alla måste tycka att jag har rätt.
Vad var isåfall sarkasmerna?
Harryup skrev:Men detta ingejörsbeteende att till varje pris försvara sin lösning mot en lösning man inte ens känner till har jag stött på många ggr tidigare. Alla förklaringar blir möjliga till och med att SD-foten är rätt och den andra foten låter för "bra".
Är mera intresserad av om du har några sakiunvändningar mot de
saker som någon faktiskt har skrivit (vilket mig veterligt inte inkluderar
att någon använt orden "för bra", mer än du i dina försök att löjliggöra
dem du kritiserar).
Harryup skrev:Vad är då viktigast, är musikupplevelsen underordnad produktvalet?
Menar du att det måste det finnas ett enkelt svar på den frågan?
Jag tror ingen eller rätt så få tycker att "produktvalet" har något egen-
värde. Men jag tror det finns de som bryr sig upplevelsen utan hänsyn
till ursprungstroheten eller fonogramtroheten (alltså fideliteten). Och
andra som bryr sig om fideliteten mera än att maximera upplevelsen.
Och sen tror jag även att det finns många som ligger någonstans där-
emellan och andra som känner sig osäkra på saken och kanske är ute efter fidelitet men inte till vilket pris som helst.
Kan även tänka mig att det finns dom som låtit sig övertygas om att
hög fidelitet står i någon sorts motsatsförhållande till stora musikupp-
levelser - baserat på upplevelser av anläggningar som innehåller någon
apparat som är bra, men som inte levererat en hög fidelitet totalt.
Att baserat på det dra en förhastad slutsats om att en strävan efter en
större fonogram-fidelitet är "fel väl till stora upplevelser", kan vara lite
synd, men det är lätt att tänka så om man inte gått hela vägen till en
anläggning som utgör en fungerande helhet.
Att förbättra en del av en anläggning och uppleva en försämring är ju
ingen märklighet alls då sambanden är komplexa och att göra en för-
bättring på en punkt både kan och ökar inte sällan hörbarheten för
andra fel.
Men backar man för minsta sådan "avslöjande" revolution så kommer
man att gå runt i cirklar för alltid.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).