Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-12 16:55

phloam skrev:När man stagar upp inuti högtalarlådor kanske man skulle sätta SD-kuddar mellan stag och lådvägg? :)

Den tanken har slagit mig, och den slutade med att om man vill dämpa lådresonanser så ska man i stället dämplimma.

Typ.

Det finns utrett i en gammal tråd med Isidor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 16:56

IngOehman skrev:Jag kan inget annat än att hålla med.

Jo jag kan berätta en sak till - rent subjektivt kändes det upplyftande
att läsa dina ord. Jag tycker det finns något vackert i det klarsynta.

Vh, iö

Å herregud. :)
Detta måste vara det skiraste exemplet på ryggdunkarklubb någonsin. Male bonding när det är som finast. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-12 16:56

Naim har dragit konsekvensen med att ljudet blir bättre med spikes genom att sätta spikes i alla register, separat för varje element, i separata lådor. Ger enligt dem mera korrekt " pace, rythm and timing " .

http://forums.naimaudio.com/displayForu ... 8607304635
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 16:57

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Jag kan inget annat än att hålla med.

Jo jag kan berätta en sak till - rent subjektivt kändes det upplyftande
att läsa dina ord. Jag tycker det finns något vackert i det klarsynta.

Vh, iö

Å herregud. :)
Detta måste vara det skiraste exemplet på ryggdunkarklubb någonsin. Male bonding när det är som finast. :lol:

Dags att sprätta ölen? 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 16:57

Richard skrev:Naim har dragit konsekvensen med att ljudet blir bättre med spikes genom att sätta spikes i alla register, separat för varje element, i separata lådor. Ger enligt dem mera korrekt " pace, rythm and timing " .

Du kör hårt just nu. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 16:58

Richard skrev:Naim har dragit konsekvensen med att ljudet blir bättre med spikes genom att sätta spikes i alla register, separat för varje element, i separata lådor. Ger enligt dem mera korrekt " pace, rythm and timing " .

Hahahaha
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 16:59

MagnusÖstberg skrev:

Hahahaha

8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 17:00

Varför har man spikes separat? Lådan sitter ju ändå ihop fysiskt? Eller?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-12 17:00

Svante skrev:
phloam skrev:När man stagar upp inuti högtalarlådor kanske man skulle sätta SD-kuddar mellan stag och lådvägg? :)

Den tanken har slagit mig, och den slutade med att om man vill dämpa lådresonanser så ska man i stället dämplimma.

Typ.

Detdär är nog ingen bra ide alls. :?

Som att göra en högtalarlåda av modellera. Låter illa.
Stabilt, lätt och styvt ska det vara- inget dämplim heller. Då låter det ostämt. :?

Newtons lag gäller även högtalarekonstruktioner.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-12 17:02

mx skrev:Varför har man spikes separat? Lådan sitter ju ändå ihop fysiskt? Eller?

Nej, de är separata. Naim ( liksom linn ) är rädda för att diskantåtergivningen ska störas pga frekvensmodulation som det ju blir med mjuka kuddar, eller en resonant baffel med alla element sittande på samma...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 17:03

Richard skrev:
mx skrev:Varför har man spikes separat? Lådan sitter ju ändå ihop fysiskt? Eller?

Nej, de är separata. Naim ( liksom linn ) är rädda för att diskantåtergivningen ska störas pga frekvensmodulation som det ju blir med mjuka kuddar, eller en resonant baffel med alla element sittande på samma...

Motverkar inte mjuka kuddar att frekvenser fortplantar sig i lådan?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-12 17:05

Har alla kommit fram till konsensus nu? Eller skall man titta in lite senare? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 17:06

petersteindl skrev:Har alla kommit fram till konsensus nu? Eller skall man titta in lite senare? :)

Jag tittar ständigt in och fattar inte mycket.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-12 17:07

Å andra sidan kan du som förstår dig på de här grunkorna bidra med lite
brödtext medan jag diskar. 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-12 17:09

Harryup skrev:
DQ-20 skrev:Jag tror det kan vara värt att fundera lite på det där med de multipla resonanssystemen i Harryups stapel. IÖ har ju varit inne lite på detta (att man gärna bör undvika det) men Harryup verkar inte ha tagit upp det som möjlig förklaring. Det fanns ju en rolig illustration här på faktiskt (som jag inte hittar just nu) om vad som händer när man sätter flera metronomer (som spelar olika takt) på ett gemensamt rörligt underlag.

Ett förslag till prov för Harryup et al. skulle alltså kunna vara att behålla kuddarna under basarna men att ha styva kopplingar mellan övriga delar. Som jag har uppfattat det är det tre lådor staplade på varandra. Man skulle alltså då kunna prova med stel koppling mellan bas-mellan och mellan-diskant. Vad som helst borde duga som inte fjädrar eller skallrar mot lådan yttre. Träklossar med White Tac? Fast detta kanske redan är prövat? Ni verkade ju experimentlystna till tusen under senaste mötet.

/DQ-20

För ordningens skull kan nämnas att IÖ har varit hemma hos mig 2ggr utan att protestera något mot uppställningen. Johan har också varit hemma 2 ggr utan att protestera. Och MÖ har varit hemma flera ggr tidigare utan att protestera.

När jag varit hos dig har jag inte ens vetat om detta. Desutom så
berättade du ju att det var tillfälliga uppställningar.

Harryup skrev:I sak håller jag med, jag vill inte ha en tankbilshögtalare som välter. det är protoprovlådor som blivit mer permanenta än dom borde blivit.

Du behöver inte ursäkta dig. Jag tror de flesta här har erfarenhet av
hur tillfälliga lösningar sträckt ut tillfällighetsbegreppet. ;)

Harryup skrev:Och visst är elementet inte nerfräst av den enkla anledningen att jag inte hade någon fräs, däremot hade jag bråttom att bara testa lite för nu kanske 3 år sedan.

Som sagt.

Harryup skrev:Jag börjar faktiskt tycka att det mest intressanta med SD-foten är att det finns en så gedigen låsning hos vissa att SD-foten under alla betingelser skulle vara "Alla Fötters Moder" att den är helt ofelbar..

Och nu är du där igen. Varför skriver du sådant där?

Du vet väl inte på vilka grunder andra vilar sina åsikter och fattar sina
beslut? Varför skriver du att folk har gedigna låsningar, och varför på-
står du att någon skrivit saker som ingen formulerat före dig?

Om du har några invändningar mot något som någon skrivit, så berätta
VAD du invänder emot, och varför du gör det. Vad som är din tekniska
invändning. För om det är tekniska påståenden du angriper så har du
väl tekniska invändningar?

Harryup skrev:Jag är van att inte bli tagen på allvar med min anläggning här på faktiskt för alla vet ju att den inte kan ge bra återgivning pga så mycket osanktionerad utrustning.

"Alla vet ju"? Vad menar du med det?

Finns det överhuvudtaget något skäl att haspla ur sig sådana där sar-
kasmer? Har någon skrivit ens ett enda ord som påminner om vad du
antyder att de har för inställningar?

Harryup skrev:Så någon prestige har jag inte att alla måste tycka att jag har rätt.

Vad var isåfall sarkasmerna?

Harryup skrev:Men detta ingejörsbeteende att till varje pris försvara sin lösning mot en lösning man inte ens känner till har jag stött på många ggr tidigare. Alla förklaringar blir möjliga till och med att SD-foten är rätt och den andra foten låter för "bra".

Är mera intresserad av om du har några sakiunvändningar mot de
saker som någon faktiskt har skrivit (vilket mig veterligt inte inkluderar
att någon använt orden "för bra", mer än du i dina försök att löjliggöra

dem du kritiserar).

Harryup skrev:Vad är då viktigast, är musikupplevelsen underordnad produktvalet?

Menar du att det måste det finnas ett enkelt svar på den frågan?

Jag tror ingen eller rätt så få tycker att "produktvalet" har något egen-
värde. Men jag tror det finns de som bryr sig upplevelsen utan hänsyn
till ursprungstroheten eller fonogramtroheten (alltså fideliteten). Och
andra som bryr sig om fideliteten mera än att maximera upplevelsen.

Och sen tror jag även att det finns många som ligger någonstans där-
emellan och andra som känner sig osäkra på saken och kanske är ute efter fidelitet men inte till vilket pris som helst.

Kan även tänka mig att det finns dom som låtit sig övertygas om att
hög fidelitet står i någon sorts motsatsförhållande till stora musikupp-
levelser - baserat på upplevelser av anläggningar som innehåller någon
apparat som är bra, men som inte levererat en hög fidelitet totalt.

Att baserat på det dra en förhastad slutsats om att en strävan efter en
större fonogram-fidelitet är "fel väl till stora upplevelser", kan vara lite
synd, men det är lätt att tänka så om man inte gått hela vägen till en
anläggning som utgör en fungerande helhet.

Att förbättra en del av en anläggning och uppleva en försämring är ju
ingen märklighet alls då sambanden är komplexa och att göra en för-
bättring på en punkt både kan och ökar inte sällan hörbarheten för
andra fel.

Men backar man för minsta sådan "avslöjande" revolution så kommer
man att gå runt i cirklar för alltid.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-12 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:09

IngOehman skrev:Jo jag kan berätta en sak till - rent subjektivt kändes det upplyftande att läsa dina ord. Jag tycker det finns något vackert i det klarsynta.

Vh, iö
Om du förstår hur det svenska språket fungerar förstår du kanske att det här indirekt kan uttrycka att den han svarade kan anses vara rena motsatsen i sitt skrivsätt och sin tankegång.

Tror inte du menar det.

Därför är den här sortens ryggdunkeri fullständigt irrelevant informatione och kan bara vara negativt för kommunikationen i tråden. bättre att skippa allt som inte är direkt kopplat till frågeställningarna.

I all välmening.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-12 17:10

Richard skrev:
Svante skrev:

Typ.

Stabilt, lätt och styvt ska det vara- inget dämplim heller. Då låter det ostämt. :?

Ovanstående är gallimatias.

Just nu infann sig en insikt. Jag bävar för att skriva det, för senaste tiden som folk har skrivit det så har de fått på pälsen.

Men jag tror Richard har blivit ett troll. (OBS att detta är alldeles sant. Jag tror.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-03-12 17:14

Richard skrev:
Svante skrev:

Typ.

Inlägg av denna typ kan ge en nytillkommen läsare intrycket av att du stöder dig på vetenskap. Först när man läst samtliga inlägg får man insikt.

Hur många högtalarlådor av modellera har du studerat för att kunna säga att de "låter illa"? Dessutom, även om du har studerat flera tusen högtalarlådor av modellera så kan du inte generalisera enligt ovan, eftersom det strider mot FVT.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:17

mx skrev:
Richard skrev:

Motverkar inte mjuka kuddar att frekvenser fortplantar sig i lådan?

Naim kanske inte vet något om fysik, eller så vet deras marknadsavdelning att folk inte vet det ;)

En diskant i sig genererar ingen luftförflyttning och diskantens rörliga massa är i sammanhanget helt ovässentlig. Man vill alltså hindra att andra registers eventuella lådresonanser fortplantar sig till diskantlådan.

Det behövs inte särdeles mycket tanke för att förstå att en stum koppling är det bäst sättet att överföra en lådresonans och därmed det sämsta sättet att använda för att minska diskantens påverkan av dessa lådresonanser.

Jag skulle tro att de hoppas att hela lådan skall hoppa runt lika mycket resonansmässigt :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-12 17:19

bomellberg skrev:Hur många högtalarlådor av modellera har du studerat för att kunna säga att de "låter illa"? Dessutom, även om du har studerat flera tusen högtalarlådor av modellera så kan du inte generalisera enligt ovan, eftersom det strider mot FVT.

Vad är FVT?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-12 17:19

En högtalarelåda av modellera är lika dumt som att sätta högtalaren på mjuka, svajande fötter, och det låter lika illa om jag får gissa.

Kanske rentav högtalarelådan av modellera låter sämre . :?

Resultatet borde bli åt liknande håll som med mjukfötter- baselementet får inget stabilt lådfundament att ta spärn emot och därför låter hela grundtonsområdet dynamikfattigt illa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:21

Svante skrev:
Richard skrev:
Svante skrev:

Typ.

Ovanstående är gallimatias.

Just nu infann sig en insikt. Jag bävar för att skriva det, för senaste tiden som folk har skrivit det så har de fått på pälsen.

Men jag tror Richard har blivit ett troll. (OBS att detta är alldeles sant. Jag tror.)

Du får nog se Richard som en skadeskjuten kråka.

Han har blivit trampad på tårna och blandar sköna musikinlägg (som inte har med tråden att göra men som han tror ger honom status som en musikälskare som bryr sig om musik till skillnad från dig och phon som bara gillar sinuskurvor) med inlägg där han föreställer sig kunna något och stödjer sig på precis vad som helst för att rättfärdiga det.

Det behövs bara en rad för att förstå det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:24

Richard skrev:Resultatet borde bli åt liknande håll som med mjukfötter- baselementet får inget stabilt lådfundament att ta spärn emot och därför låter hela grundtonsområdet dynamikfattigt illa.

Du är medveten om att det du skriver här är lögn som du medvetet tar till.

Trollvarning.

Richard pratar inte längre om sin upplevelser utan ger sig in i en djungel av faktaförvanskningar och dribblande med fysikaliska fakta på ett sätt som kan vara direkt skadligt för nytillkomna medlemmar på forumet.

Jag tycker det är dags att utförda en allmän varning för att läsa Richards inlägg. Så jag gör det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-12 17:24

Ni kan gärna diskutera vad Richard skriver, men inte Richard som person.
Detta är mycket viktigt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-12 17:27

KarlXII skrev:Ni kan gärna diskutera vad Richard skriver, men inte Richard som person.
Detta är mycket viktigt.

Jag är inget troll. :? Jag har ingen svans.
Jag är ingen kråka heller, har inga vingar.
Skriver bara det jag upplever.

Herregud, här finns det ju folk som på fullt allvar påstår att högtalarelådor av modellera eller löst åtdragna element i en högtalare låter bra ?

Det är ju vansinne. :?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-03-12 17:35

Richard skrev:Herregud, här finns det ju folk som på fullt allvar påstår att högtalarelådor av modellera eller löst åtdragna element i en högtalare låter bra ?

Det är ju vansinne. :?

Källhänvisning, tack.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-12 17:36

JanBanan skrev:
bomellberg skrev:Hur många högtalarlådor av modellera har du studerat för att kunna säga att de "låter illa"? Dessutom, även om du har studerat flera tusen högtalarlådor av modellera så kan du inte generalisera enligt ovan, eftersom det strider mot FVT.

Vad är FVT?

IÖ har ju fått kritik för namnet på det han kallar den första vetenskapliga tesen, så han kallar den för FVT.
Senast redigerad av PerStromgren 2012-03-12 17:37, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:36

Richard skrev:Skriver bara det jag upplever.

Nej, du skriver "hur det är" - inte hur du upplever det.

Alternativt gör du det med vilje eller så bör du lyssna på alla som förklarar för dig att det är skillnad på objektivt och subjektivt, på vilken upplevelse du har och hur du tolkar det och vad du faktiskt vet.

Jag är ledsen, men du har passerat alla gränser för det här och du riskerar att det finns de som uppfattar det du tror/upplever som om det är obeskrivliga fakta så till den grad att man bör varna för det.

Jag är helt öppen för olika upplevelser och utfall - precis som det jag upplevde hos harryup - men steget därifrån till att påstå allmängiltiga och dra förhastade/ogenomtänkta slutsatser är långt - och skall vara långt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-12 17:37

PerStromgren skrev:
JanBanan skrev:

Vad är FVT?

Se trådrubriken.

"Öhman och mjuka fötter m.m.". :?:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-12 17:40

PerStromgren skrev:
JanBanan skrev:

Vad är FVT?

IÖ har ju fått kritik för namnet på det han kallar den första vetenskapliga tesen, så han kallar den för FVT.

Det är den senaste varianten av den "första vetenskapliga lagen" som numera kallas "Första Vetenskapliga Tesen"

Jag är inte nöjd med någon av dem, men det är fel tråd att utveckla det i.

Nöjd med svaret?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi