Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!
RogerGustavsson skrev:adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!
Det där med avsaknad av lådljud och kabinettresonanser hos magnetostater är lite av en myt. Magnepan mår bättre av att förse dem med stabilare bafflar. Låter man dessutom bafflarna ge de perforerade plåtarna lite bättre stöd är en del vunnet.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Javisst är det upprörande att folk i gemen inte förstår teorierna och ändå föredrar det som teoretiskt/mätmässigt borde vara sämre. Det finns ju till och med de som röstar på socialdemokraterna...
/ B
Och här tänkte jag fylla på med ytterligare en lustighet med politisk anknytning, men insåg att jag i och med det riskerade trigga igång en politisk diskussion. Och det vill vi ju inte!
Kan man få en guldstjärna någonstans för sin självdisciplin?![]()
Hälsn. Michael
Jag med som inte bara i farten skrev den gliring till den gliringen jag förutsatte att Morello skulle skriva!Morello skrev:MichaelG skrev:Bill50x skrev:Javisst är det upprörande att folk i gemen inte förstår teorierna och ändå föredrar det som teoretiskt/mätmässigt borde vara sämre. Det finns ju till och med de som röstar på socialdemokraterna...
/ B
Och här tänkte jag fylla på med ytterligare en lustighet med politisk anknytning, men insåg att jag i och med det riskerade trigga igång en politisk diskussion. Och det vill vi ju inte!
Kan man få en guldstjärna någonstans för sin självdisciplin?![]()
Hälsn. Michael
Jag vill också ha en guldstjärna eftersom jag också avstod från en politisk gliring, triggad av Bill.
adagio skrev:Otroligt att detta ämne alltid är så "hett", att förespråkarna för ena eller andra lösningen är så säkra på sin sak.
Det finns gott om både mätningar och empiriska experiment som visar att i en ideal värld borde den mjuka lösningen alltid vara den bästa, men som vanligt är det inte alltid det som låter bäst i örat eller huvudet på den som lyssnar.
adagio skrev:Det måste helt enkelt provas och avgöras på plats av den som ska lyssna.
adagio skrev:Det är ju som att diskutera dubb vs dubbfritt, alla har bestämda åsikter och man kan bevisa bådas positiva eller negativa egenskaper efter eget intresse eller smak.
Harryup skrev:Om man skall gå på att man i blindtester kan avgöra vad som låter som man anser naturligast och samtidigt "får" man inte göra A/B-tester hur skulle ni föreslå att man testar för att nån oberoende skulle säga att det är en juste och objektiv test?
JanBanan skrev:RogerGustavsson skrev:adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!
Det där med avsaknad av lådljud och kabinettresonanser hos magnetostater är lite av en myt. Magnepan mår bättre av att förse dem med stabilare bafflar. Låter man dessutom bafflarna ge de perforerade plåtarna lite bättre stöd är en del vunnet.
+1
Kan rekommendera dessa: http://www.myesound.com/
RogerGustavsson skrev:JanBanan skrev:RogerGustavsson skrev:adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!
+1
Kan rekommendera dessa: http://www.myesound.com/
Nja, vet inte om de verkligen styvar upp på rätt ställen. De stagar upp och gör att skärmarna upplevs stå mera stadigt men det är inte det som är problemet. Själva baffeln är ett stycke MDF med urfräsningar för drivelementen och den i sig är inte stadig. Myesound-stöden verkar heller inte råda bot på den perforerade plåtens svängningar. Själva baffeln är för lätt i förhållande till de rörliga massorna. Den statiska massan bör vara ungefär 1000 gånger den rörliga. Det innebär att skärmarna ska väga långt mera än vad de gör.
JanBanan skrev:Det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå att förbättringen är mycket stor. De står verkligen stabilt! Dessutom är ju operationen att montera ställningarna helt reversibel, till skillnad från om man gav sig i kast med att modda baffeln.
bomellberg skrev:JanBanan skrev:Det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå att förbättringen är mycket stor. De står verkligen stabilt! Dessutom är ju operationen att montera ställningarna helt reversibel, till skillnad från om man gav sig i kast med att modda baffeln.
Jag har inte så mycket att säga i sakfrågan, men jag vill nämna att jag blir glad av att se meningsfulla, "riktiga", inlägg från dig, JanBanan! Kudos!
Harryup skrev:Om man vänder på steken, ni som är helt övertygade om att SD är det rätta, under vilken betingelse är SD-sämst? Vad finns det för möjlighet att få dåligt ljud med en SD-fot. Har den alltid låtit bäst vid jämförelser eller har det hänt att man i något läge uppmärksammat samma situation. Hoppsan, här är den inte bra.
mvh/Harryup
Tackar på förhand för att ni glömmer bort konstruktioner om att en del vill ha extra skärpt bas osv. Det är inte så i detta fallet.
Richard skrev:Vargen :
Subwoofers på mjuka fötter är ingen bra ide' . Jag tycker skillnaden mot spikes är stor- det blir mycket bättre med spikes.
Kom också ihåg att teknokraterna i detta forum vill få dig att dela upp musikfrekvensområdet i bas, mellaregister och diskant område. I verkligheten så existerar inte dessa områden med riktiga instrument. Lyssnar du till en kontrabas så har den övertoner långt uppe i diskantområdet. den spelar inte bara i " basregistret" utan i hela det hörbara och ohörbara registret.
Vad värre är, den otydlighet som alltid upplevs med subwoofers stående på mjuka fötter beror inte på att ljudet " bumlar" och är allmänt otydligt på det sätt de flesta skulle tro då man läser.
Otydligheten beror istället på att det är svårt att höra tonhöjden på det bassisten spelar. Och det är allvarligt, eftersom du som lyssnare inte kan ta till dig musiken om tonerna låter otydliga och falska i basregistret hela tiden.
Prova med en vanlig pianoskiva. Lyssna på inledningsackordet, lyssna till hur vänsterhanden spelar ( grundtons- handen ) .
Kan du höra hur det spelas, inte bara att det spelas ?
Det blir lättare med spikes under enligt min erfarenhet.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Vargen :
Subwoofers på mjuka fötter är ingen bra ide' . Jag tycker skillnaden mot spikes är stor- det blir mycket bättre med spikes.
Kom också ihåg att teknokraterna i detta forum vill få dig att dela upp musikfrekvensområdet i bas, mellaregister och diskant område. I verkligheten så existerar inte dessa områden med riktiga instrument. Lyssnar du till en kontrabas så har den övertoner långt uppe i diskantområdet. den spelar inte bara i " basregistret" utan i hela det hörbara och ohörbara registret.
Vad värre är, den otydlighet som alltid upplevs med subwoofers stående på mjuka fötter beror inte på att ljudet " bumlar" och är allmänt otydligt på det sätt de flesta skulle tro då man läser.
Otydligheten beror istället på att det är svårt att höra tonhöjden på det bassisten spelar. Och det är allvarligt, eftersom du som lyssnare inte kan ta till dig musiken om tonerna låter otydliga och falska i basregistret hela tiden.
Prova med en vanlig pianoskiva. Lyssna på inledningsackordet, lyssna till hur vänsterhanden spelar ( grundtons- handen ) .
Kan du höra hur det spelas, inte bara att det spelas ?
Det blir lättare med spikes under enligt min erfarenhet.
Jösses, har du bytt sida igen?
för info, vet du om att Linn INTE har sina subbar på spikes?
Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet.
MagnusÖstberg skrev:Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet.
Spikes låter mer musikaliskt för Richard. Det tog bara ett ackord för honom att upptäcka det. Synd att han inte provade tidigare, men bättre sent än aldrig!
mx skrev:Ja, det är tråkigt att inte ha njutit av musik på tio år.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster