Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-13 11:56

Det finns lägen och ställen där hårda kopplingar låter bättre så är det bara, mina högtalare står på massiva mahognyblock med endast ett lager filt mellan högtalarfot och detta block som ligger direkt på golvet.
Subben står däremot på en hylla av rostfritt stål fyra lager MDF ett lager bly allt limmat med viskoelastiskt lim och en limmad topplatta av granit allt hårt kopplat med soudcare spikar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-13 13:21

.n
Senast redigerad av phon 2012-03-13 23:04, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-13 13:26

Apropå trådämnet; Jag har just nu inga fötter alls under högtalarna i musikrummet. De står direkt på heltäckningsmattan. Jag har prövat såväl de medföljande spikesen, som sonic design-fötter men hör ingen skillnad. Det kan iofs bero på högtalarnas sandwichkonstruktion. De har en extremt hög egendämpning av resonanser m.m. jämfört med många andra högtalare. Min hypotes är att de därför inte heller är så känsliga för kontakten med underlaget. Omvänt skulle det kunna innebära att ljudet från en högtalare med ljudligare resonanser i kabinettet påverkas mer av olika sorters fötter.

Hur är det för er som tycker er höra skillnader på olika fötter? Låter det om kabinettet när ni spelar musik? Och är det i så fall vissa frekvenser som "slår igenom"? Och ni som inte hör skillnader; har ni (liksom jag) tysta (=väldämpade) kabinett?

Hälsn. Michael

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-13 14:44

Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-13 14:51

adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!

Det där med avsaknad av lådljud och kabinettresonanser hos magnetostater är lite av en myt. Magnepan mår bättre av att förse dem med stabilare bafflar. Låter man dessutom bafflarna ge de perforerade plåtarna lite bättre stöd är en del vunnet.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-13 14:53

RogerGustavsson skrev:
adagio skrev:Jag har magnetostater Mao inte så mycket problem med vare sig lådljud eller kabinettresonanser, inte så mycket rumsproblem heller, ganska lycklig!

Det där med avsaknad av lådljud och kabinettresonanser hos magnetostater är lite av en myt. Magnepan mår bättre av att förse dem med stabilare bafflar. Låter man dessutom bafflarna ge de perforerade plåtarna lite bättre stöd är en del vunnet.

+1

Kan rekommendera dessa: http://www.myesound.com/
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-03-13 15:37

MichaelG skrev:
Bill50x skrev:Javisst är det upprörande att folk i gemen inte förstår teorierna och ändå föredrar det som teoretiskt/mätmässigt borde vara sämre. Det finns ju till och med de som röstar på socialdemokraterna... ;-)

/ B

Och här tänkte jag fylla på med ytterligare en lustighet med politisk anknytning, men insåg att jag i och med det riskerade trigga igång en politisk diskussion. Och det vill vi ju inte!

Kan man få en guldstjärna någonstans för sin självdisciplin? :)

Hälsn. Michael

Jag vill också ha en guldstjärna eftersom jag också avstod från en politisk gliring, triggad av Bill.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 15:44

Morello skrev:
MichaelG skrev:
Bill50x skrev:Javisst är det upprörande att folk i gemen inte förstår teorierna och ändå föredrar det som teoretiskt/mätmässigt borde vara sämre. Det finns ju till och med de som röstar på socialdemokraterna... ;-)

/ B

Och här tänkte jag fylla på med ytterligare en lustighet med politisk anknytning, men insåg att jag i och med det riskerade trigga igång en politisk diskussion. Och det vill vi ju inte!

Kan man få en guldstjärna någonstans för sin självdisciplin? :)

Hälsn. Michael

Jag vill också ha en guldstjärna eftersom jag också avstod från en politisk gliring, triggad av Bill.
Jag med som inte bara i farten skrev den gliring till den gliringen jag förutsatte att Morello skulle skriva!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-13 15:50

Fasen vilka fina killar vi är! :D

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 15:52

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-13 15:54

Nattlorden vad du är gullig!

Kram, Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-13 16:14

Om man skall gå på att man i blindtester kan avgöra vad som låter som man anser naturligast och samtidigt "får" man inte göra A/B-tester hur skulle ni föreslå att man testar för att nån oberoende skulle säga att det är en juste och objektiv test?

Idag är skillnaden så stor så att om det nu är så att SD-fötter ger det som krävs för att kunna lyssna på det som finns i skivan så kommer ingen vilja ha det om man lyssnar hemma hos mig. Som Magnus skriver det finns inte en chans att man föredrar SD i en blindtest.

Då kan man ju tänka sig att min anläggning färgar så mycket så bättre med SD ger ett totalt dåligt ljud eftersom man hör alla andra felen. Fast så dåligt tycker jag ju inte att det låter egentligen. För om SD är rätta medicinen till vilken högtalare som helst så måste ju mina högtalare vara sämre än alla andra? För inte lockar väl SD fram att det är så att jag har sämre elektronik än en 2105? Om så nu skulle vara fallet så är ju skillnader beskrivna i F/E där folk ofta frapperas av hur liten skillnad som finns mellan olika apparater om än hörbar.

Elementen är ju inte direkt dåliga så jag tror inte heller att de skulle vara sämst i landet. SÅ återstår då kanske golvet? Kan jag ha ett så dåligt golv att det avslöjas av SD-fötter som sämst i Sverige? Fast är inte SD-foten bra mot dåliga golv eftersom den isolerar högtalaren ifrån golvet? Vad blir det kvar då som lockar fram det dåliga med att använda SD-foten i just denna setup?

Om man vänder på steken, ni som är helt övertygade om att SD är det rätta, under vilken betingelse är SD-sämst? Vad finns det för möjlighet att få dåligt ljud med en SD-fot. Har den alltid låtit bäst vid jämförelser eller har det hänt att man i något läge uppmärksammat samma situation. Hoppsan, här är den inte bra.

mvh/Harryup

Tackar på förhand för att ni glömmer bort konstruktioner om att en del vill ha extra skärpt bas osv. Det är inte så i detta fallet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 16:26

Jag tror att det är många olika samverkande faktorer och det är direkt svårt att bena ut vilka dom är. Men jag är klart med på den resan bara för att det är kul att umgås med dig då du "tänker på utsidan av lådan" och är helt öppen inför olika lösningar, om du vill ta den. Säg bara till :)

Först och främst tror jag att vi skulle behöva bryta mönstret, byta miljö eller placering på högtalarna och ta bort de olika nivåerna av sd-kuddarna som ligger mellan varje register. Sen kan vi börja bena för att se om just de två faktorerna har betydelse stor nog.

Desutom har jag ju tre pizzor till godo på er pöjkar så vi kan köra på rätt länge ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-13 16:28

adagio skrev:Otroligt att detta ämne alltid är så "hett", att förespråkarna för ena eller andra lösningen är så säkra på sin sak.
Det finns gott om både mätningar och empiriska experiment som visar att i en ideal värld borde den mjuka lösningen alltid vara den bästa, men som vanligt är det inte alltid det som låter bäst i örat eller huvudet på den som lyssnar.

Om jag får skriva "nästan" framför ditt "alltid" så håller jag med om allt
det där.

adagio skrev:Det måste helt enkelt provas och avgöras på plats av den som ska lyssna.

Men det håller jag inte med om. Det "måste" inte alls provas. Det beror
ju på vad personen har för mål. Man "behöver" bara prova det om man
är nyfiken på utfallet av provet.

Annars behöver man inte.

Om man är ointresserad av att tillföra det ena eller andra soundet så
behöver man sålunda faktiskt inte prova hur en massa olika sound som
går att skapa. låter.

Och tur är det, för annars hade man behövt prova oändligt många olika
saker.

Men den som är ute efter en lösning som är så fri från färgningar som
möjligt, och därför vill att högtalaren helt enkelt skall stå rimligt stilla
och inte skaka om golvet, behöver kanske inte prova hur de lösningar
som inte uppfyller dessa önskemål låter.

Man kan välja vad man vill prova själv. :)

Jag är motsatsen till en motståndare till att prova saker, men jag menar
att man ofta gör sig själv en tjänst genom att på ett intelligent sätt välja
vad man anser att man behöver prova.

Således att man får mera tid över att lyssna på musik. Och dessutom så
får man ju mera tid över till att prova de saker som är viktiga att prova
och som därför ger mest. Och vad det är beror på vem man är och vilka
mål man har.

adagio skrev:Det är ju som att diskutera dubb vs dubbfritt, alla har bestämda åsikter och man kan bevisa bådas positiva eller negativa egenskaper efter eget intresse eller smak.

Tycker inte att det är samma sak.

"Återgivning" är ibland jämförbart med lite andra saker, men det är på
många sätt något rätt så distinkt och urskiljbart från sådant som bara
är fråga om smak, eftersom återgivning till sin natur relaterar till något,
och därför inte behöver vara en rent subjektiv fråga för alla.

Men om frågan inte är återgivningens ackuratess så sådan, utan bara
hur man upplever resultatet av den, så är det förstås lättare att jämföra
med vad som helst som man kan uppleva och tycka si eller så om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-13 16:38

Harryup skrev:Om man skall gå på att man i blindtester kan avgöra vad som låter som man anser naturligast och samtidigt "får" man inte göra A/B-tester hur skulle ni föreslå att man testar för att nån oberoende skulle säga att det är en juste och objektiv test?

Hur man testar är en sekundär fråga, som dessutom oftast löser sig
mer eller mindre av sig själv när man väl svarat på den primära frågan:

Vad det är man vill lära sig av studien?

Om man INTE börjar med att bena ut vad det är för frågor man vill ha
svar på så är det omöjligt att veta någonting om vad som är lämpliga
test att göra.

Vetenskaplig fundamenta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-13 16:56

JanBanan skrev:
RogerGustavsson skrev:

+1

Nja, vet inte om de verkligen styvar upp på rätt ställen. De stagar upp och gör att skärmarna upplevs stå mera stadigt men det är inte det som är problemet. Själva baffeln är ett stycke MDF med urfräsningar för drivelementen och den i sig är inte stadig. Myesound-stöden verkar heller inte råda bot på den perforerade plåtens svängningar. Själva baffeln är för lätt i förhållande till de rörliga massorna. Den statiska massan bör vara ungefär 1000 gånger den rörliga. Det innebär att skärmarna ska väga långt mera än vad de gör.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-13 16:56

Jag skulle vilja lära mig att få bättre ljud.

Nu menar jag inte att rota i setupen dvs t.ex. ta bort ett extra lager SD osv.det är ju enkelt utan jag menar hur gör man för att göra en A/B test på bästa sätt i detta fallet då det tar runt 5-8 minuter att byta fötter innan man kan lyssna igen. Är det ett tillräckligt gap för att nollställa sinnena på ett hyfsat sätt? Vid läge A så är det ju rätt ok tills man kopplar in läge B och läge A är i jämförelse totalt ointressant att lyssna vidare på som det är nu. Sen kan man kanske alltid gå vidare med B och vinna än mer kvalité men hur skall man göra en A/B test. Och om nu efterföljande tester ger vid hand att det faktiskt inte spelar någon roll vad vi gör CeraBall är bättre då är jag förstås intresserade av hur låter andra fötter dels finns det ju större ifrån Infinte Element dels möjligen andra, beror ju på vad man kan låna. Så hur A/B testar man fötter på ett bra sätt, förmodligen kommer det alltid ta 5-8 minuter att byta då det är lite tungt och vingligt med olika höjder.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-03-13 17:33

RogerGustavsson skrev:
JanBanan skrev:
RogerGustavsson skrev:

+1

Nja, vet inte om de verkligen styvar upp på rätt ställen. De stagar upp och gör att skärmarna upplevs stå mera stadigt men det är inte det som är problemet. Själva baffeln är ett stycke MDF med urfräsningar för drivelementen och den i sig är inte stadig. Myesound-stöden verkar heller inte råda bot på den perforerade plåtens svängningar. Själva baffeln är för lätt i förhållande till de rörliga massorna. Den statiska massan bör vara ungefär 1000 gånger den rörliga. Det innebär att skärmarna ska väga långt mera än vad de gör.

Det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå att förbättringen är mycket stor. De står verkligen stabilt! Dessutom är ju operationen att montera ställningarna helt reversibel, till skillnad från om man gav sig i kast med att modda baffeln.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-03-13 18:16

JanBanan skrev:Det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå att förbättringen är mycket stor. De står verkligen stabilt! Dessutom är ju operationen att montera ställningarna helt reversibel, till skillnad från om man gav sig i kast med att modda baffeln.

Jag har inte så mycket att säga i sakfrågan, men jag vill nämna att jag blir glad av att se meningsfulla, "riktiga", inlägg från dig, JanBanan! Kudos! :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-13 20:20

bomellberg skrev:
JanBanan skrev:Det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå att förbättringen är mycket stor. De står verkligen stabilt! Dessutom är ju operationen att montera ställningarna helt reversibel, till skillnad från om man gav sig i kast med att modda baffeln.

Jag har inte så mycket att säga i sakfrågan, men jag vill nämna att jag blir glad av att se meningsfulla, "riktiga", inlägg från dig, JanBanan! Kudos! :D

Försöker du fjäska in honom i Klubben :)

JanBanan är en fin kille.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-13 20:34

Nusåsahanintesnominarepliker mm . . . :evil: :evil: :evil: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-03-13 20:40

Harryup skrev:Om man vänder på steken, ni som är helt övertygade om att SD är det rätta, under vilken betingelse är SD-sämst? Vad finns det för möjlighet att få dåligt ljud med en SD-fot. Har den alltid låtit bäst vid jämförelser eller har det hänt att man i något läge uppmärksammat samma situation. Hoppsan, här är den inte bra.

mvh/Harryup

Tackar på förhand för att ni glömmer bort konstruktioner om att en del vill ha extra skärpt bas osv. Det är inte så i detta fallet.

Nu är jag möjligen orätt man att svara eftersom jag inte äger sd fötter alls. Har dock en hypotetisk diagnos att börja att rota i.
<hypotes start>
Det är tydligt att kombinationer rum-högtalare-placeringar-fötter kan bli ogynnsamma med sd-foten så att det ger bumlig bas därför att den ger en rättså förlustfri återgivning i basområdet. Om man dämpar basen som helehet eller selektivt med basfällor eller peq kan man bli av med problemen svårare behöver det inte vara - bumlet är oftast en rumsegenskap som exiteras av högtalaren och hänger kvar samt maskerar registren ovan bummelfrekvenserna. Spikes å andra sidan om de hamnar rätt bör kunna införa en lämplig basförlust inom ett begränsat frekvensspann i basen som gör att rummet inte längre beter sig lika illa och detaljerna i musiken återkommer (utan att skärpa basen) utan att ge något avkall på det upplevda djupet i basen. <hypotes slut>
Enligt mina egna erfarenheter - Högtalare med slankare basgång som mindre stativare, drabbas mindre ofta av ovanstående oavsett vilka fötter de står på (om inte rummet är galet överdämpat).
Som helhet så hoppas jag nästan att det är mer komplicerat än jag skriver men innan någon bevisat att det är felaktigt så tyckar jag att det verkar rimligt om spikfötterna kan "resonera" i området som behöver dämpas för att vinna klarhet och detalj, dock troligen på någon annan (mindre viktig?) bekostnad - finns inget gratis...
Rent allmänt är det sedan länge väl känt att spikfötter kan minska bummel, men jag inte tidigare (förrän igår) funderat på det utifrån mina egna erfarenheter av bummelbekämpning.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-13 22:33

Richard skrev:Vargen :

Subwoofers på mjuka fötter är ingen bra ide' . Jag tycker skillnaden mot spikes är stor- det blir mycket bättre med spikes.

Kom också ihåg att teknokraterna i detta forum vill få dig att dela upp musikfrekvensområdet i bas, mellaregister och diskant område. I verkligheten så existerar inte dessa områden med riktiga instrument. Lyssnar du till en kontrabas så har den övertoner långt uppe i diskantområdet. den spelar inte bara i " basregistret" utan i hela det hörbara och ohörbara registret.

Vad värre är, den otydlighet som alltid upplevs med subwoofers stående på mjuka fötter beror inte på att ljudet " bumlar" och är allmänt otydligt på det sätt de flesta skulle tro då man läser.

Otydligheten beror istället på att det är svårt att höra tonhöjden på det bassisten spelar. Och det är allvarligt, eftersom du som lyssnare inte kan ta till dig musiken om tonerna låter otydliga och falska i basregistret hela tiden.

Prova med en vanlig pianoskiva. Lyssna på inledningsackordet, lyssna till hur vänsterhanden spelar ( grundtons- handen ) .
Kan du höra hur det spelas, inte bara att det spelas ?

Det blir lättare med spikes under enligt min erfarenhet.

Jösses, har du bytt sida igen?

för info, vet du om att Linn INTE har sina subbar på spikes?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-13 22:34

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:Vargen :

Subwoofers på mjuka fötter är ingen bra ide' . Jag tycker skillnaden mot spikes är stor- det blir mycket bättre med spikes.

Kom också ihåg att teknokraterna i detta forum vill få dig att dela upp musikfrekvensområdet i bas, mellaregister och diskant område. I verkligheten så existerar inte dessa områden med riktiga instrument. Lyssnar du till en kontrabas så har den övertoner långt uppe i diskantområdet. den spelar inte bara i " basregistret" utan i hela det hörbara och ohörbara registret.

Vad värre är, den otydlighet som alltid upplevs med subwoofers stående på mjuka fötter beror inte på att ljudet " bumlar" och är allmänt otydligt på det sätt de flesta skulle tro då man läser.

Otydligheten beror istället på att det är svårt att höra tonhöjden på det bassisten spelar. Och det är allvarligt, eftersom du som lyssnare inte kan ta till dig musiken om tonerna låter otydliga och falska i basregistret hela tiden.

Prova med en vanlig pianoskiva. Lyssna på inledningsackordet, lyssna till hur vänsterhanden spelar ( grundtons- handen ) .
Kan du höra hur det spelas, inte bara att det spelas ?

Det blir lättare med spikes under enligt min erfarenhet.

Jösses, har du bytt sida igen?

för info, vet du om att Linn INTE har sina subbar på spikes?

Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 22:45

mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet. :)
Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.

Spikes låter mer musikaliskt för Richard. Det tog bara ett ackord för honom att upptäcka det. Synd att han inte provade tidigare, men bättre sent än aldrig!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-13 22:46

MagnusÖstberg skrev:
mx skrev:Ja, vi är många som ställer oss förvånade till sidbytet. :)
Nä, det ligger i sakens natur när man söker sanningen och har vaknat upp efter tio förlorade år.

Spikes låter mer musikaliskt för Richard. Det tog bara ett ackord för honom att upptäcka det. Synd att han inte provade tidigare, men bättre sent än aldrig!

Han har ju provat tidigare, men förkastat det synsättet. Nu har han ju bytt
tillbaka igen. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 22:52

Det viktiga är väl att han hittat det som ger honom glädje efter alla dessa år!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-13 22:52

Ja, det är tråkigt att inte ha njutit av musik på tio år. :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-13 22:53

Jag njuter oftast av musik i mina hörlurar och min iPhone. Oftast när jag
vandrar runt i mina egna tankar. Är nog för att jag inte blir distraherad av en