EDIT: bara för att få något som helst perspektiv
Moderator: Redaktörer
ag har för mig att jag har hört talas om studier där de har undersökt folk som har långtidsexponerats för lågintensivt (relativt det ni pratar om) infraljud och att de fann ökad benägenhet till hjärt- kärlsjukdomar.
Ragnwald skrev:Jag har avlyssnat ett minst sagt infrakapabelt system, som tillfälligt var uppriggat i en biograf i centrala Stockholm.
Tror det var petersteindl jag var i sällskap med och tidpunkten mitten på 70-talet.
Minns att vi innan skrattade åt de löjligt grova kraftkablar de dragit från en större elcentral i gatan utanför bion.
Högtalarna stod tätt utplacerade runt i hela salongen och scengolvet var helfyllt med stora effektförstärkare.
Starkaste intrycket, det enda jag minns i dag, var att kroppens egen andningskontroll upphörde att fungera, bröstkorgen pumpade med de makalösa ljudvågorna, det gick inte att andas helt enkelt.
Tur att det var filmdemo och inte ihållande dödlig sinus.![]()
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vningen
NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Även om bilarna/låda är gjorda för att spela en viss frekvens så tror jag nog att dom skulle kunna få till hyfsade spl neråt 20Hz med.
Någon som vet om något sådant bygge är gjort?
sökte som snabbast nu och såg en kille som fixade 152Db @ 26Hz, bör ju finnas lite vassare kan man tycka
MagnusÖstberg skrev:Klart man kan dö av infraljud. Men det finns nog ingen som har en sådan anläggning.
Jag har dock haft svårt att fokusera blicken en gång och såg suddigt vid ett test i USA, men det var vid nivåer jag inte varit i närheten av i Sverige.
Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp
avr7000 skrev:MagnusÖstberg skrev:Klart man kan dö av infraljud. Men det finns nog ingen som har en sådan anläggning.
Jag har dock haft svårt att fokusera blicken en gång och såg suddigt vid ett test i USA, men det var vid nivåer jag inte varit i närheten av i Sverige.
Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp
Både du och jag kan ju somna gott oavsett hur det låter![]()
Svante skrev:NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Även om bilarna/låda är gjorda för att spela en viss frekvens så tror jag nog att dom skulle kunna få till hyfsade spl neråt 20Hz med.
sökte som snabbast nu och såg en kille som fixade 152Db @ 26Hz, bör ju finnas lite vassare kan man tycka
Alltså, det rekordet slår jag varje dag som jag startar bilen. I motorns cylindrar.
boom skrev:Då måste den knacka något för djävligt.
NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
RogerGustavsson skrev:Klarar inte de fyra basmodulerna hos Studio Blue 145 dB med långt mindre effekt?
adzer skrev:Självklart kan du dö av höga lufttrycksförändringar; är ju så sprängämnen fungerar. Att man skulle kunna ta skada av infrabasen hemma i stereon är jag dock tveksam till. Krävs bra feta doningar då.
Vargen skrev:adzer skrev:Självklart kan du dö av höga lufttrycksförändringar; är ju så sprängämnen fungerar. Att man skulle kunna ta skada av infrabasen hemma i stereon är jag dock tveksam till. Krävs bra feta doningar då.
Bra! Då vågar jag höja till -20dB på receivern med min Audiopro B1.28...
Vargen skrev:"adzer"
Nä, det är inte speciellt högt (men den nivå jag använder oftast vid film, om jag är ensam hemma..) och jag vet att jag överlever. Försökte va lite kul.. Tack ändå för att du sakligt tar dig tid att besvara ett inlägg skrivet av en som, om skämtet gicks förbi, måste uppfattats som riktigt..långsam..
Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..
boom skrev:Svante skrev:NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Alltså, det rekordet slår jag varje dag som jag startar bilen. I motorns cylindrar.
Då måste den knacka något för djävligt.
Och själv försöker man att minska infran spångolvet börjar att ge sig.
Naqref skrev:boom skrev:Svante skrev:NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Då måste den knacka något för djävligt.
Och själv försöker man att minska infran spångolvet börjar att ge sig.
Mja, asså. 194dB motsvarar 1 bar i övertryck. Har man en kompression på 11:1 så kommer man få ett övertryck på 10 bar (om man bortser från pumpförluster och kamtider och att det inte blir en ren isoterm kompression) även om man inte har någon förbränning. Det motsvarar ett tryck på 214dB. Medeltrycket blir dock bara 5 bar så medelljudtrycket kommer att bli ca 208dB.
bakerman22 skrev:JaHHAAAG kannnnn liiiRRRRRRRRa lite InFrA HÄÄÄmmma, och JAAAAAAAG HAr inTEEE mÄRkT aaav någgRRA diiREkta hälsorIIIISkEr....![]()
MagnusÖstberg skrev:Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp
Vargen skrev:Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster