Är infrabas en hälsorisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-12 19:40

hur e de med jordplattorna som vi går å står på? 1-2 Hz :?

EDIT: bara för att få något som helst perspektiv :idea:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-03-12 22:17

ag har för mig att jag har hört talas om studier där de har undersökt folk som har långtidsexponerats för lågintensivt (relativt det ni pratar om) infraljud och att de fann ökad benägenhet till hjärt- kärlsjukdomar.

Om jag inte minns fel vad det i Danmark och testet gällde huruvida människor blev påverkade av infraljuden från en fabrik då flera påstod sig få problem.. Dom byggde väl upp ett speciellt testrum som i det närmaste var hermetiskt slutet för att kunna producera extremt låga frekvenser..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-12 22:53

Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Även om bilarna/låda är gjorda för att spela en viss frekvens så tror jag nog att dom skulle kunna få till hyfsade spl neråt 20Hz med.

Någon som vet om något sådant bygge är gjort?

sökte som snabbast nu och såg en kille som fixade 152Db @ 26Hz, bör ju finnas lite vassare kan man tycka :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-12 23:01

Inte lär man må så bra iaf....

http://www.youtube.com/watch?v=GmTc8jTvZ7E
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-03-12 23:25

Ragnwald skrev:Jag har avlyssnat ett minst sagt infrakapabelt system, som tillfälligt var uppriggat i en biograf i centrala Stockholm.
Tror det var petersteindl jag var i sällskap med och tidpunkten mitten på 70-talet.
Minns att vi innan skrattade åt de löjligt grova kraftkablar de dragit från en större elcentral i gatan utanför bion.
Högtalarna stod tätt utplacerade runt i hela salongen och scengolvet var helfyllt med stora effektförstärkare.
Starkaste intrycket, det enda jag minns i dag, var att kroppens egen andningskontroll upphörde att fungera, bröstkorgen pumpade med de makalösa ljudvågorna, det gick inte att andas helt enkelt.
Tur att det var filmdemo och inte ihållande dödlig sinus. 8O

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vningen

Jag har en av de baslådorna stående hemma, men ej med originalelementet i. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-12 23:55

NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.
Även om bilarna/låda är gjorda för att spela en viss frekvens så tror jag nog att dom skulle kunna få till hyfsade spl neråt 20Hz med.

sökte som snabbast nu och såg en kille som fixade 152Db @ 26Hz, bör ju finnas lite vassare kan man tycka :)

Alltså, det rekordet slår jag varje dag som jag startar bilen. I motorns cylindrar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-13 02:38

MagnusÖstberg skrev:Klart man kan dö av infraljud. Men det finns nog ingen som har en sådan anläggning.

Jag har dock haft svårt att fokusera blicken en gång och såg suddigt vid ett test i USA, men det var vid nivåer jag inte varit i närheten av i Sverige.

Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp :D

Både du och jag kan ju somna gott oavsett hur det låter :D :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-03-13 09:38

Kan ju tillägga att under tävlingar i billjud ska lyssningsbedömningen göras i runt 90 dB vill jag minnas och i dB Drag så får man inte sitta inne i bilen överhuvudtaget utan kontrolleras utifrån.
Detta är just av hälsoskäl och då inte bara hörseln
Linn LK lådor i alla dess former :)
70 tals Hitachi

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-13 12:10

avr7000 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Klart man kan dö av infraljud. Men det finns nog ingen som har en sådan anläggning.

Jag har dock haft svårt att fokusera blicken en gång och såg suddigt vid ett test i USA, men det var vid nivåer jag inte varit i närheten av i Sverige.

Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp :D

Både du och jag kan ju somna gott oavsett hur det låter :D :wink:

:D

Notera "sova gott".

Bäst har jag somnat hemma hos Wolfie.]
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-13 17:01

Rätt många trådar har väl bevisat här att folk mår inte bra om dom inte får sina infra-byggen klara. Men det kanske är en annan problematik?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 17:18

Brist på ... är en hälsorisk, ja. (Och ekonomisk)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-03-13 17:30

Helvete, nu blev jag inspirerad att lira lite med stereon!!!!!!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-13 17:47

Falkis skrev:Helvete, nu blev jag inspirerad att lira lite med stereon!!!!!!

+1, men jag kopplar nog ur topparna först och bara kör subwoofers
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-13 18:26

Svante skrev:
NiklasF skrev:Hade visst fel ang dbrace rekordet, 182,4 db låg det jag kunde hitta iaf.

Alltså, det rekordet slår jag varje dag som jag startar bilen. I motorns cylindrar.

Då måste den knacka något för djävligt.
Och själv försöker man att minska infran spångolvet börjar att ge sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-13 18:51

boom skrev:Då måste den knacka något för djävligt.

Nä, nä... det där knackande är Svantes trummande på ratten! 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-13 20:10

Klarar inte de fyra basmodulerna hos Studio Blue 145 dB med långt mindre effekt?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-03-13 21:00

RogerGustavsson skrev:Klarar inte de fyra basmodulerna hos Studio Blue 145 dB med långt mindre effekt?

den mättningen var gjord 3-4 meter ifrån högtalarna och kom upp i runt 134 db, teoretiskt ljudtryck framme vid högtalaren var runt 145db. mäktiga siffor men eftersom att det var flera subwoofers är det lite svårt att räkna den teoretiska nivån från "en" antagen punkt. sen så ger gamla db mätare helt andra resultat än de nya term-lab, det är mycket svårare nu! :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-13 22:15

Hur görs mätningarna på billjudet? Inne i kupen blir det enklare att åstadkomma höga ljudtryck än på 3-4 m.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-03-14 12:10

Kort och gott är det så att ljud du inte själv kan påverka kan bli en hälsorisk. Då ligger basljud från grannar och tung trafik rätt högt på irritationsskalan. För mig i alla fall.

:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-14 12:41

Självklart kan du dö av höga lufttrycksförändringar; är ju så sprängämnen fungerar. Att man skulle kunna ta skada av infrabasen hemma i stereon är jag dock tveksam till. Krävs bra feta doningar då.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 13:01

adzer skrev:Självklart kan du dö av höga lufttrycksförändringar; är ju så sprängämnen fungerar. Att man skulle kunna ta skada av infrabasen hemma i stereon är jag dock tveksam till. Krävs bra feta doningar då.

Bra! Då vågar jag höja till -20dB på receivern med min Audiopro B1.28... :D
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-14 13:13

Vargen skrev:
adzer skrev:Självklart kan du dö av höga lufttrycksförändringar; är ju så sprängämnen fungerar. Att man skulle kunna ta skada av infrabasen hemma i stereon är jag dock tveksam till. Krävs bra feta doningar då.

Bra! Då vågar jag höja till -20dB på receivern med min Audiopro B1.28... :D

Ja det kan du allt göra. -20dB är ju inte så farligt högt, om förstärkaren är korrekt kalibrerad dvs.

Vi har ju folk på detta forumet som överlevt +20dB ;)

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 13:30

"adzer"
Nä, det är inte speciellt högt (men den nivå jag använder oftast vid film, om jag är ensam hemma..) och jag vet att jag överlever. Försökte va lite kul.. Tack ändå för att du sakligt tar dig tid att besvara ett inlägg skrivet av en som, om skämtet gicks förbi, måste uppfattats som riktigt..långsam..

Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-14 13:39

Vargen skrev:"adzer"
Nä, det är inte speciellt högt (men den nivå jag använder oftast vid film, om jag är ensam hemma..) och jag vet att jag överlever. Försökte va lite kul.. Tack ändå för att du sakligt tar dig tid att besvara ett inlägg skrivet av en som, om skämtet gicks förbi, måste uppfattats som riktigt..långsam..

Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..

Ahh fattade inte alls att du skämtade. Visste inte om din förstärkare var felkalibrerad eller om du bara hade en tankevurpa ^^
Inga problem. Skulle aldrig driva med någon bara för att de är lite okunniga. Frågar man ingenting får man ingenting veta som jag brukar säga. kunskap är till för att föras vidare :)
Själv brukar jag ligga mellan -20 och -10dB beroende på film och tid på dygnet.

Bas påverkan när det gäller byggnadsstrukturer är dock en intressant fråga. Det är ju så otroligt beroende på hur huset är byggt och hur högt du spelar med vilka frekvenser.
Jag har inget infrasystem, mina basar rullar av vid 18-19Hz men det var ändå tillräckligt för att ena väggen i mitt förra lyssningsrum skulle börja oscillera såpass kraftigt att tavlor och speglar på väggen hördes tydligt genom musiken. La man handen på den så kände man hur hela väggen rörde sig ^^
Mitt nya rum har inte alls de problemen.
Så som vanligt när man pratar om fysik: "det beror på" ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-14 13:52

boom skrev:
Svante skrev:

Mja, asså. 194dB motsvarar 1 bar i övertryck. Har man en kompression på 11:1 så kommer man få ett övertryck på 10 bar (om man bortser från pumpförluster och kamtider och att det inte blir en ren isoterm kompression) även om man inte har någon förbränning. Det motsvarar ett tryck på 214dB. Medeltrycket blir dock bara 5 bar så medelljudtrycket kommer att bli ca 208dB.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-14 20:00

Naqref skrev:
boom skrev:
Svante skrev:

Mja, asså. 194dB motsvarar 1 bar i övertryck. Har man en kompression på 11:1 så kommer man få ett övertryck på 10 bar (om man bortser från pumpförluster och kamtider och att det inte blir en ren isoterm kompression) även om man inte har någon förbränning. Det motsvarar ett tryck på 214dB. Medeltrycket blir dock bara 5 bar så medelljudtrycket kommer att bli ca 208dB.

Men nu pratar du om vakuum om du kommer ihåg och hur skall man kunna jhöra något som är i vakuum ??? 8O 8O

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-14 22:13

JaHHAAAG kannnnn liiiRRRRRRRRa lite InFrA HÄÄÄmmma, och JAAAAAAAG HAr inTEEE mÄRkT aaav någgRRA diiREkta hälsorIIIISkEr.... 8O :?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-15 04:02

bakerman22 skrev:JaHHAAAG kannnnn liiiRRRRRRRRa lite InFrA HÄÄÄmmma, och JAAAAAAAG HAr inTEEE mÄRkT aaav någgRRA diiREkta hälsorIIIISkEr.... 8O :?

ne usch de räcker med vanliga störmomenten i gôtet å på natten gäller det att vagga med i ca:1-2Hz annars blir det trötta ögon hela daaan :x

EDIT: har förresten äntligen hittat en säng.. så GO NATT!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-15 08:53

MagnusÖstberg skrev:Jag kan ju somna gott vid 110dB medelnivå om det låter rent, och där kan det finnas toppar 10-15 dB upp :D

Det där är ingen bra parameter att jämföra med. Du kan ju somna var/när som helst :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-15 09:26

Vargen skrev:Hur är egentligen kraftigt infraljuds påverkan rent strukturellt på väggar och saker som är monterade i rummet? Nu verkar det klarlagt att inte ens extrema system på ett direkt sätt är "farliga" men man bör nog tänka sig för när det kommer till andra saker, eller? Jag är t.ex inte säker på att jag skulle vilja få Steveo123:s system demonstrerat för mig om det hängde en kristallkrona över soffan..

Klart du vill. Det är en upplevelse som är rätt ovanlig :)

Jag har faktiskt haft, för mig, oväntat lite problem med att gipsskivor och liknande fått sprickor. Mest överraskad är jag att fönsterna hållt faktiskt.
Jag har för övrigt en projektor rakt ovanför soffan (nästan i alla fall). Den är rejält inskruvad i taket med metallplugg och M6. Projektorn är dessutom ganska tung, men, om jag vill kan jag få bilden att hoppa 3-4dm i höjdled genom att höja volymen en bit över ref-nivå. Taket är ändå förstärkt med 12mm trä.

DÅ är det kul :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi