Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Jag frågar för att när jag mäter har jag hyggliga RT-60 värden (ca:0,35ms)
RogerGustavsson skrev:2-ch skrev:Jag frågar för att när jag mäter har jag hyggliga RT-60 värden (ca:0,35ms)
Har tidigare uttalat viss skepsis mot de låga värden som visats, ofta mäts ju inte RT60 utan endast RT15 med många mätgrunkor.
2-ch skrev:Vad är det man söker efter med att klappar i händerna i ett rum.
KarlXII skrev:Att ge uppmuntran till den som uppträder.
Har du fler frågor?
2-ch skrev:Vad är det man söker efter med att klappar i händerna i ett rum.
Vad kan det ge för indikationer?
Jag frågar för att när jag mäter har jag hyggliga RT-60 värden (ca:0,35ms) men när jag klappar i händerna hörs en tydlig... hmm... efterringning.
Var kommer den ifrån och hur motverkas den på bästa sätt.
paa skrev:Fladdereko. Sökfunktionen kan ge svar.
MichaelG skrev:Fladdereko, eller klappeko. Jag vet inte om detta gäller generellt, men jag kom åt störande klappeko hemma hos mig genom att inte ha några större kala, parallella ytor i rummet.
2-ch skrev:paa skrev:Fladdereko. Sökfunktionen kan ge svar.
Fladdereko, då har jag ett namn på elendet i alla fall![]()
Sökfunktionen jo hrm... Den hanterar jag med varierande framgång.
site:faktiskt.se fladdereko
2-ch skrev:MichaelG skrev:Fladdereko, eller klappeko. Jag vet inte om detta gäller generellt, men jag kom åt störande klappeko hemma hos mig genom att inte ha några större kala, parallella ytor i rummet.
I lyssningsrummet har jag inte så stora paralella kala väggytor, golv-tak kan det möjligen vara.
Tycker dock att missljudet kommer bakifrån. Där har jag en öppning mot en hall med generösa paralella ytor.
2-ch skrev:
I lyssningsrummet har jag inte så stora paralella kala väggytor, golv-tak kan det möjligen vara.
PekkaJohansson skrev:Man behöver inte nödvändigtvis använda textilier eller annan dämpning för att åtgärda fladdereko. Funktionen att bryta ljudvågorna kan mycket väl fyllas av någon form av oregelbundenhet på den ena av två plana ytor, till exempel valfri väggdekoration eller några skivor.
Med vänlig hälsning
Pekka
phon skrev:Ja, fast golvet har väl en tjock heltäckningsmatta, då gör det inget att golvet är parallellt med taket.
Harryup skrev:...madrass eller filt och testa att flytta runt och se om det ändras.
petersteindl skrev:Fladderekon brukar jag försöka åtgärda med tavlor. Jag brukar vinkla tavlorna något så att ramen är ung 5cm från vägg längst upp. Det räcker med en tändsticksask bakom ramen mellan vägg och ram.![]()
Jag vill inte införa absorbtion mot fladderekon.
MvH
Peter
eriken skrev:petersteindl skrev:Fladderekon brukar jag försöka åtgärda med tavlor. Jag brukar vinkla tavlorna något så att ramen är ung 5cm från vägg längst upp. Det räcker med en tändsticksask bakom ramen mellan vägg och ram.![]()
MvH
Peter
Varför vill du inte använda absorbtion mot fladderekon?
Jag har själv tagit bort all absorbtion förutom en heltäckningsmatta och har istället tänkt åtgärda fladderekon och liknande med diffusion. Är just nu i experimenteringsstadiet och det vore intressant att höra din syn på saken.
Så har jag uppfattat det också.celef skrev:dom rika använder väl startpistol för att mäta efterklangen, den fattige får använda handklapp och uppskatta efterklangen, eller så beror dom olika teknikerna på rumsvolymen
petersteindl skrev:eriken skrev:petersteindl skrev:Fladderekon brukar jag försöka åtgärda med tavlor. Jag brukar vinkla tavlorna något så att ramen är ung 5cm från vägg längst upp. Det räcker med en tändsticksask bakom ramen mellan vägg och ram.![]()
MvH
Peter
Varför vill du inte använda absorbtion mot fladderekon?
Jag har själv tagit bort all absorbtion förutom en heltäckningsmatta och har istället tänkt åtgärda fladderekon och liknande med diffusion. Är just nu i experimenteringsstadiet och det vore intressant att höra din syn på saken.
Jag vill gärna gå till roten med problemet. Därefter eliminerar man problemet utan att tillföra nya andra problem.
Peter
celef skrev:Jax skrev:Prova att klippa till några liksidiga trianglar av kartong eller wellpapp med 15-20 cm sida och sätt dem i hörnen uppe vid taket.
menar du att det är väldigt effektivt eller luras du bara?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster