
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:
Detta med hårt eller löst åtdragna element i stabila ( eller ostabila) lådor hör nämligen ihop med spikes eller mjuka fötter under en högtalare.
Linnar skrev:
Utesluter man subjektiviteten är det dock bara punkt 2 som gäller, alltså inget glidande mellan de båda punkterna över huvudtaget. I objektivitetens värld är det kategoriskt.
Linnar skrev:Harryup skrev:Linnar skrev:Harryup skrev:Linnar skrev:Vad är det vi är ute efter i denna tråd?
Vill vi beskriva hur man bäst får fram ett vackert ljud med olika fötter eller vill vi höra hur det är inspelat?
Och vem skulle sitta med svaret menar du? Någon överstepräst?
Tills folk själva testar lite lokalt så känns centralt utskickade rätt och fel som lite kontraproduktivt. När inte SD-foten passar hos mig så kommer en lång lista på vad som kan vara orsaken. Vilka standardköpare av SD har ens valt dom efter egna tester? Man antar att de ger bäst resultat, eftersom dom borde göra det eftersom dom stämmer med tilltalande teorier.
Fast praktiska tillkortakommanden i vanliga hem kanske är större eller mer differentierade än vad som rakt av alltid passar en SD-fot.
Det får man veta först efter egna tester. Att man är nöjd med den fot man har betyder ju inte att man inte kan bli nöjdare, med ett annat alternativ.
Men som jag ser det finns det ingen strikt koppling till att man får höra vad som finns på skivan endast då man har SD-fötter. Bevisa gärna det först innan det upprepas fler gånger. Känns svårt.
mvh/Harryup
Du quotar en av mina frågor och svara på något helt annat.
Jag har ingen som helst tankar om SD-underlägg. Har aldrig använt dem och tänker förmodligen aldrig använda dem. Jag har bara i min amatörhjärna försökt att räkna ut hur man får fram oförvanskat ljud ur högtalaren. Jag har kommit fram till att det får man genom att högtalaren har så lite kontakt med omgivningen som möjligt. Bara membranen skall ha kontakt med omgivingen, dvs luften. Dit når man aldrig men det går att undanröja en hel del hinder på vägen som ex.vis vibrationer som fortplantar sig ut i golvet och en del annat.
Detta är inte samma sak som ljud man tycker om även om det för en del KAN vara så.
Alltså pratar vi om två olika saker i denna tård där en del pratar förbi varandra:
1. Hur man får fram tilltalande ljud med hjälp av underlag.
2. Hur får man fram oförvanskat ljud beträffande underlag.
Det behövs ingen överstepräst för att räkna ut så elementära punkter.
.
.
Och om det oavsett underlag inte fungerar så lyssningsmässigt?
Om man måste välja mellan teorierna eller praktiskt lyssningresultat, väljer du sämre återgivning för att teorierna skall stämma?
Mvh/Harryup
Funderar man på vad som "fungerar lyssningsmässigt" är man ute på den subjektiva isen, dvs punkt 1.
Man behöver inte välja mellan de båda punkterna. Man gör det som känns riktigt helt enkelt. Ibland hamnar man i punkt 1 och ibland i punkt 2. Det går också utmärkt att hamna någonstans mellan de båda pungterna. Subjetivt lyssnande har inga gränser.
Utesluter man subjektiviteten är det dock bara punkt 2 som gäller, alltså inget glidande mellan de båda punkterna över huvudtaget. I objektivitetens värld är det kategoriskt.
IngOehman skrev:Hur vet du att ett ljud du ogillar har med en SD-fot att göra?
Ja, misstankar, det är ju ungifär det man kan ha med den givna informationen. Allt annat vore snömosgissningar.IngOehman skrev:Okej, Ja jag vet ju varken bu eller bä heller (även om jag förstås, baserat på fysikens lagar, har vissa misstankar).
Ja, det kan man och det är mycket mer intressant än snömosfunderingar.IngOehman skrev:(Hur vet du att han inte vet?)
Men vad jag vill få fram var bara att man (talar nu inte om något speciellt fall, utan helt allmänt) faktiskt kan ta reda på det!![]()
Du verkar faktiskt ha missförstått det mesta av det som skrivits känns det somIngOehman skrev:Och om man gör det så kan man oftast även hitta en lösning på det verkliga problemet - istället för att behöva springa runt i blindo, i cirklar, styrd av stundernas ingivelser och aha-effekter, och efterstundernas krankare blekhet, och i dennas svarta sken, ett fortsatt sökande, i blindo.
StefanL skrev:Vad trist med högtalare som är fel monterade och kräver stämgaffeleffekt för att låta bra![]()
Tur jag har högtalare som inte lider av såna defekter.
phon skrev:Richard skrev:
Detta med hårt eller löst åtdragna element i stabila ( eller ostabila) lådor hör nämligen ihop med spikes eller mjuka fötter under en högtalare.
Jag funderade på dom där rx6, sitter (bas-)elementen fast bara med bulten rakt igenom, eller sitter dom även skruvade fram runt kanten?
Richard skrev:StefanL skrev:Vad trist med högtalare som är fel monterade och kräver stämgaffeleffekt för att låta bra![]()
Tur jag har högtalare som inte lider av såna defekter.
Du har aldrig tänkt på att det kanske är dina högtalare som är felkonstruerade ? ( eftersom du nu påstår att mina och Ivorisobariks är det ) .
MagnusÖstberg skrev:Harryup upplever jag har deklararerat (och försökt vara extremt tydlig med) att han ifrågasätter det rimmliga med att mjuka fötter i alla sammanhang - särskillt när ett byte kan ge en sådan upplevd förbättring som det här skalll förespråkas. Han har inte letat pseudo-snömosförklaringar.
Alltså, harryups fråga är en bra fråga helt skild från både vetenskap och flummeri; Om det som är fel upplevs som rätt - och det som är rätt upplevs som fel - vad skall någon välja som inte är djupt insatt i fysik?
Så upplever jag hans fråga iallafall, varken mer eller mindre.
Således kan man vara jäkligt medveten om att en mjuk fot är det som borde ge det korrekta resultatet i teorin men på grund av en rad omständigheter man inte kan förstå eller behärskar att åtgärda så väljer man "fel" därför att man då får ett resultat man kan överleva med. Märk väl att jag pratar om en rätt liten del av de ljudintresserade nu, även kanske bara en minoritet av de som är på det här nördiga forumet.
ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.
Richard skrev:Det förvånar mig inte det minsta att man verkligen kan HÖRA hur basåtergivningen ändrar karaktär beroende på åtdragningen ( som i keltik sker med tjocka bultar, genomgående islagsmuttrar ) av baselementen.
Högtalaren är så välkonstruerad att om det slarvas med placering på cm när, eller att diskanterna inte dras åt " supertight" så hörs det direkt.
Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.
Det där är ju väldigt intressant !
Keltik är extremt välkonstruerade rent mekaniskt, jag tror inte jag träffat på några högtalare där konstruktören gått igenom hela konstruktionen så noggrant. Men så kostade den också över 100000:- i början av 90- talet inklusive det aktiva filtret.
Det förvånar mig inte det minsta att man verkligen kan HÖRA hur basåtergivningen ändrar karaktär beroende på åtdragningen ( som i keltik sker med tjocka bultar, genomgående islagsmuttrar ) av baselementen.
Högtalaren är så välkonstruerad att om det slarvas med placering på cm när, eller att diskanterna inte dras åt " supertight" så hörs det direkt.
En riktigt god signalkälla kan döljas av en dålig högtalare ( dålig= där ingen hänsyn tagits till extrem mekanisk stabilitet, löst åtdragna element, ostabil låda, mjuka fötter, osv. )
Resultatet med en sådan dålig högtalare som inte kan återge tonhöjden i musiken rätt, är att ALLA signalkällor tenderar att låta ungefär likadant..
Känns det igen ?
...sedan börjar klagandet på att Bob Dylans inspelningar är kassa- medan det i verkligheten, med riktigt bra signalkällor, en tydlig förstärkare och en mekaniskt stabil högtalare stående på hårda fötter istället är precis tvärtom.
Bob Dylan is the shit.
Bob Dylan svänger skjortan.
Jansson skrev:Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Richard:det är en klart hörbar skillnad mellan åtdragningsmomenten. Därtill tidsödande operation. Vi snabbade på förloppet genom att ta en lite bättre mindreaktig skruvdragare och körde på "momentrappet" från jättelöst till så hårt att musiken dog. Därefter ökade vi momentet ytterligare för att säkerställa att det inte hände mer högre upp om vi ökade,det gjorde det emellertid inte. släppte och gjorde om. Vi körde ett element och register åt gången. Från åskliknande muller ändrades basen till att man kände igen Bob Dylan.
Det där är ju väldigt intressant !
Keltik är extremt välkonstruerade rent mekaniskt, jag tror inte jag träffat på några högtalare där konstruktören gått igenom hela konstruktionen så noggrant. Men så kostade den också över 100000:- i början av 90- talet inklusive det aktiva filtret.
Det förvånar mig inte det minsta att man verkligen kan HÖRA hur basåtergivningen ändrar karaktär beroende på åtdragningen ( som i keltik sker med tjocka bultar, genomgående islagsmuttrar ) av baselementen.
Högtalaren är så välkonstruerad att om det slarvas med placering på cm när, eller att diskanterna inte dras åt " supertight" så hörs det direkt.
En riktigt god signalkälla kan döljas av en dålig högtalare ( dålig= där ingen hänsyn tagits till extrem mekanisk stabilitet, löst åtdragna element, ostabil låda, mjuka fötter, osv. )
Resultatet med en sådan dålig högtalare som inte kan återge tonhöjden i musiken rätt, är att ALLA signalkällor tenderar att låta ungefär likadant..
Känns det igen ?
...sedan börjar klagandet på att Bob Dylans inspelningar är kassa- medan
det i verkligheten, med riktigt bra signalkällor, en tydlig förstärkare och en mekaniskt stabil högtalare stående på hårda fötter istället är precis tvärtom.
Bob Dylan is the shit.
Bob Dylan svänger skjortan.
Annars kan man ju alltid använda tillverkarens specifikationer för Keltik.
Det skulle jag göra.
Torque settings:
Treble: 0,35 Nm
Mid: 0,80 Nm
Bass: 1,075 Nm
MagnusÖstberg skrev:
Hos harryup lät det nu bäst med konerna. Vi vet inte varför - för det har vi inte bekymmrat oss om - än
Jag skulle också tro att det finns mångfalt mångfalt fler som har spikar under högtalarna och som inte vet om vilken skillnad de skulle kunna få med mjuka fötter.
Om den här tråden, eller vårt lilla test, öppnar upp ögonen (och öronen) för några att det kan bli verkligt påverkbara förändringar och det får dem att få tummen ur att undersöka lite själva så är det ju bara bra tycker jag
Richard skrev:ivor-isobarik skrev:"Hä gå int förklar för en som int begrip"
Nej, det där Ingemar- uttalandet är ju en klassisker.
I det här fallet är det bara att lyssna på musik, istället för " ljud" .
Torque settings:
Treble: 0,35 Nm
Mid: 0,80 Nm
Bass: 1,075 Nm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster