Absolut. Vi får se när de börjar säljas och om någon mäter upp dem
ordentligt.

Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
16 st SB Acoustics SB34SWNRX-S75 duger nog åt er.
För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Komorok skrev:Ah, där var tråden. Allt försvinner så fort i DIY-delen på detta forum.
Jo, nu åker Lambdabasarna iväg efter ett par års trogen tjänst. Vad ska
man ersätta dem med då, Aerob? Jag ser väldigt få alternativ:
Aura Sound NS18
Nya CSS SDX2-15 eller vad den nu kan tänkas få för namn.
IST UXL-18
TC LMS 5400 Ultra
---
Auran har vi inte funnit oberoende mätningar på.
CSS SDX2-15 finns inte ännu.
IST UXL-18 är slutsåld för tillfället.
Så det finns bara LMS5400 Ultra kvar.
---
Men jag har ändå inte råd att skaffa nya basar på ett tag, så förut-
sättningarna har antagligen ändrats när pengar finns.
Någon som har några andra vettiga förslag?
jonasz skrev:Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Vad har du för glädje av låg Le om du ändå ska dela runt 80hz?
Aerob skrev:Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Effekttålighet och slaglängd borde väl knappast vara ett problem om man har 16 stycken?
AntFra skrev:Aerob skrev:Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Effekttålighet och slaglängd borde väl knappast vara ett problem om man har 16 stycken?
Jag föredrar element med så stor slaglängd som möjligt; mest dB per högtalarliter. En viktig parameter enligt mig
Aerob skrev:AntFra skrev:Aerob skrev:Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Jag föredrar element med så stor slaglängd som möjligt; mest dB per högtalarliter. En viktig parameter enligt mig
Självklart kan det vara en faktor, men med 16 element spelande så krävs det
inte så mycket slaglängd. Ingenting i en högtalardesign kommer gratis, och
med enorm Xmax så kommer alltid en eller flera andra parametrar bli lidande.
Det innebär också mindre kraftfaktor per konyta och således mindre konkontroll, mer effekt in i talspolen, lägre känslighet och högre lådtryck.AntFra skrev:Jag föredrar element med så stor slaglängd som möjligt; mest dB per högtalarliter. En viktig parameter enligt mig
AntFra skrev:Aerob skrev:AntFra skrev:Aerob skrev:Alexi skrev:För hög Le och Q, för låg effekttålighet och slaglängd.MagnusÖstberg skrev:Och jag anser fortfarande att multipla 12" basar med lagom slaglängd är det bästa valet i hemmiljö då man kan få en anständig verkningsgrad på systemet och lättare kan hantera rumsproblem![]()
Självklart kan det vara en faktor, men med 16 element spelande så krävs det
inte så mycket slaglängd. Ingenting i en högtalardesign kommer gratis, och
med enorm Xmax så kommer alltid en eller flera andra parametrar bli lidande.
Precis det krävs inte så mycket xmax men det blir många liter högtalare om du använder 16 st element
!
MagnusÖstberg skrev:Ditt var lättare att läsa
Undrar om lågt Le är en indikation på bra motordesign, eller om det verkligen är en ickefaktor vid delning runt 80..
Om disten inte är hörbar då?Alexi skrev:Låg Le betyder att man använder kortslutningsringar och jag tror kortslutningsringar har betydelse för att minska hörbara disten vid långa konutslag.
Varför chansa? Jag tycker mig höra skillnad i dist i infra området mellan Lambda PB15 och Ino Y.MagnusÖstberg skrev:Om disten inte är hörbar då?Alexi skrev:Låg Le betyder att man använder kortslutningsringar och jag tror kortslutningsringar har betydelse för att minska hörbara disten vid långa konutslag.
Alexi skrev:Varför chansa? Jag tycker mig höra skillnad i dist i infra området mellan Lambda PB15 och Ino Y.
Y har mer dist.Nattlorden skrev:Alexi skrev:Varför chansa? Jag tycker mig höra skillnad i dist i infra området mellan Lambda PB15 och Ino Y.
Åt vilket håll?
åtta räcker inte mot två Lambda, men tyvärr räcker inte två Lambda heller.Nattlorden skrev:ok... då får jag sänka den genom att skaffa många då...
Det är inget problem, inte mer problem än 4 utspridda som i sig inte är ett problem. Rumsradie.NiklasF skrev:Hur skall det justeras in så att alla ligger i fas med varandra om man har 16st?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nijo och 25 gäster