MagnusÖstberg skrev:Ja, den stämmer.Harryup skrev:UnholyRishna skrev:MagnusÖstberg skrev:UnholyRishna skrev:Alltså faller argumentet att hårda fötter får högtalaren att stå mer stilla.
Känns ju inte så förvånande eftersom det är en grundbult i fysiken.
Jo, men fysikaliska förklaringar har ju inte dugit som "bevis" hittils i tråden, så jag tänkte att detta praktiska experiment skulle vara mer begripligt.
Men vad skall bevisas? Att en återgivning som unisont upplevs som sämre är det man skall välja för att det är riktigare? Jag tror absolut att fysiken stämmer, frågan är bara om modellen gör det.
mvh/Harryup
Kanske "unisont" är kärnan här eftersom du övergår till subjektiva värderingar på en objektiv frågeställning. Det kan man inte göra. Du kommer aldrig hitta en unison, allmängiltig återgivningsmodell som passar alla.
Jag tror att vi kan komma att hitta saker hemma hos dig som gör att du faktiskt kan få ännu bättre totalåtergivning och där skulle det inte förvåna mig om mjuk koppling mellan golv och högtalare ses som en förutsättning.
Ty vi kan idag inte veta om det verkligen låter så bra som det skulle kunna göra hemma hos dig, vi vet bara att vi subjektivt föredrog den hårda kopplingen - allt annat lika.
Problemet blir ju om vi börjar böka i det där som vi inte ändrade på vid A/B-testet. Det kanske grovt omkullkastar din inriktning här om att "modellen" stämmer. Det tror jag att den gör så länge vi inte hittat någon alternativ fysik och då vill jag ha Nobelpris och en prinsessa!!![]()
![]()
Det är däremot tillämpningen som kan funderas över och det är om det är okej att subjektivt tycka att det i en viss applikation låter bättre med hård koppling. Jag tycker ju det eftersom ingen kan styra över vad jag tycker. Vi tyckte ju förövrigt alla fyra att det lät bäst så. Det kan ingen förhindra oss att tycka. Och ärligt talat, ingen har väl försökt hindra oss att göra det heller?
Rent objektivt så har vi ingen förklaring heller. Vi har inte ens sökt den. Jag är inte främmande för att säga att jag föredrar mjuka fötter i din anläggning om vi börjar rota lite. Men även det skulle bli en subjektiv bedömning från min sida, och det är inte säkert att vi skulle bli lika överrens som vi blev den här gången.
Jag hoppas du förstår vad jag syftar på; man kan inte dra några objektiva slutsatser från subjektiva värderingar, inte ens om väldigt många tycker likadant.
Ja i slutändan kanske det är SD som gäller jag köpte ju inte SD för dom är ett dåligt val. Det spelar ju ingen roll vilket jag i slutändan väljer då jag är ute efter en naturtrogen återgivning. Men att inte vara nyfiken på hur saker låter verkligen ur anläggning för att man har köpt något som nån rekommenderar gör ju att man kan missa saker. Jag utvärderar gärna "bästa lösningen" mot alternativ för att se om det finns skäl att göra förändringar. Och nu gjorde det ju det, sen får vi se vad som ändras. Till saken hör ju att högtalarna är inte klara så slutgiltig lösning kommer vi kanske inte ens fram till ändå.
mvh/Harryup