Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 13:58

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
UnholyRishna skrev:
MagnusÖstberg skrev:
UnholyRishna skrev:Alltså faller argumentet att hårda fötter får högtalaren att stå mer stilla.

Känns ju inte så förvånande eftersom det är en grundbult i fysiken.

Jo, men fysikaliska förklaringar har ju inte dugit som "bevis" hittils i tråden, så jag tänkte att detta praktiska experiment skulle vara mer begripligt. :)

Men vad skall bevisas? Att en återgivning som unisont upplevs som sämre är det man skall välja för att det är riktigare? Jag tror absolut att fysiken stämmer, frågan är bara om modellen gör det.

mvh/Harryup
Ja, den stämmer.

Kanske "unisont" är kärnan här eftersom du övergår till subjektiva värderingar på en objektiv frågeställning. Det kan man inte göra. Du kommer aldrig hitta en unison, allmängiltig återgivningsmodell som passar alla.

Jag tror att vi kan komma att hitta saker hemma hos dig som gör att du faktiskt kan få ännu bättre totalåtergivning och där skulle det inte förvåna mig om mjuk koppling mellan golv och högtalare ses som en förutsättning.

Ty vi kan idag inte veta om det verkligen låter så bra som det skulle kunna göra hemma hos dig, vi vet bara att vi subjektivt föredrog den hårda kopplingen - allt annat lika.

Problemet blir ju om vi börjar böka i det där som vi inte ändrade på vid A/B-testet. Det kanske grovt omkullkastar din inriktning här om att "modellen" stämmer. Det tror jag att den gör så länge vi inte hittat någon alternativ fysik och då vill jag ha Nobelpris och en prinsessa!! :P 8)

Det är däremot tillämpningen som kan funderas över och det är om det är okej att subjektivt tycka att det i en viss applikation låter bättre med hård koppling. Jag tycker ju det eftersom ingen kan styra över vad jag tycker. Vi tyckte ju förövrigt alla fyra att det lät bäst så. Det kan ingen förhindra oss att tycka. Och ärligt talat, ingen har väl försökt hindra oss att göra det heller? ;)

Rent objektivt så har vi ingen förklaring heller. Vi har inte ens sökt den. Jag är inte främmande för att säga att jag föredrar mjuka fötter i din anläggning om vi börjar rota lite. Men även det skulle bli en subjektiv bedömning från min sida, och det är inte säkert att vi skulle bli lika överrens som vi blev den här gången.

Jag hoppas du förstår vad jag syftar på; man kan inte dra några objektiva slutsatser från subjektiva värderingar, inte ens om väldigt många tycker likadant.

Ja i slutändan kanske det är SD som gäller jag köpte ju inte SD för dom är ett dåligt val. Det spelar ju ingen roll vilket jag i slutändan väljer då jag är ute efter en naturtrogen återgivning. Men att inte vara nyfiken på hur saker låter verkligen ur anläggning för att man har köpt något som nån rekommenderar gör ju att man kan missa saker. Jag utvärderar gärna "bästa lösningen" mot alternativ för att se om det finns skäl att göra förändringar. Och nu gjorde det ju det, sen får vi se vad som ändras. Till saken hör ju att högtalarna är inte klara så slutgiltig lösning kommer vi kanske inte ens fram till ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 14:03

Nopp, vi får se helt enkelt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-17 14:07

Och kanske rent av höra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 14:09

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-03-17 14:36

Ursäkta ett inlägg från en som dels inte kan fysik, dels inte läst alla trådens sidor (pust!):

Men, är inte golv rent oförskämt olika varandra? Intuitivt så undrar jag om en "hård" koppling verkligen går att förespråka generellt, utan att blanda in vad som ska kopplas till vad?

/en john som säkert missade den diskussionen på sidan 53872 (eller var det nu var) och i så fall ber om överseende

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-17 14:45

enJohn skrev:Ursäkta ett inlägg från en som dels inte kan fysik, dels inte läst alla trådens sidor (pust!):

Men, är inte golv rent oförskämt olika varandra? Intuitivt så undrar jag om en "hård" koppling verkligen går att förespråka generellt, utan att blanda in vad som ska kopplas till vad?

/en john som säkert missade den diskussionen på sidan 53872 (eller var det nu var) och i så fall ber om överseende

Du har helt rätt. Påverkan av en hård koppling till underlaget skiljer kraftigt beroende på underlaget.

Därför det i mina ögon är svårt att rekommendera spikes till folk då resultaten kan skilja sig så olika.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 14:48

IngOehman skrev:Ja, jag lade också märke till att MM faktisk fick med några nyanser i
sina beskrivningar som visade att han har en insikt som KXII saknar.

Noterade också KXII's retoriska Ad hoc-approach på sitt eget felslut.
(Han justerade så till den miljda grad sitt argument att han ändrar
det till sin motsats, genom att komplettera med nya premisser som
motsäger det ursprungliga argumentet, men antyder ändå att det är
oförändrat...)

Noterar att det används tredje person här, så det kanske inte är till mig, men jag går in och svarar ändå:

Sicken rappakalja. :lol:

IngOehman skrev:Det nattmössiga...
KarlXII skrev:Låter det subjektivt sämre så är det ju knappast välåtergivet.

...blev till...
KarlXII skrev:Subjektivt bättre innebär att även hemska och obehagliga ljud låter bättre - återgivna.

...i ett försöka att få det att se ut som om det ursprungliga påståendet
inte hade varit fel från början. Bättre kan du.

Vh, iö

Jajamensan, så är det (min fetning).
Tänk hårdare på saken, och fråga gärna om det är något du inte förstår.
Det är inte så svårt egentligen.
Jag ska hjälpa till med en liten matris:

Ska låta illa, och låter illa -> Låter bra.
Ska låta bra, men låter illa -> Låter illa.
Ska låta illa, men låter bra -> Låter illa
Ska låta bra och låter bra -> Låter bra.

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 14:52

Du är inne på subjektiva bedömningar.

Det finns ingen som kan ha åsikt en dem K12 ;)

Däremot kan man ju ha åsiter om de slutsatser som görs baserat på subjektiva bedömningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 14:54

MagnusÖstberg skrev:Du är inne på subjektiva bedömningar.

Det finns ingen som kan ha åsikt en dem K12 ;)

Däremot kan man ju ha åsiter om de slutsatser som görs baserat på subjektiva bedömningar.

Jag har aldrig sagt något annat... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 15:12

Harryup skrev:Ok, IÖ,
om underlaget inte kan vibrera överhuvudtaget av någon energiöverföring ifrån högtalaren via fötter eller via luften,
spelar det då någon roll vilken fot man använder?

mvh/Harryup

Mja, det har vi väl berört tidigare: vippresonansen åker upp i det hörbara området. Dessutom såg det ut som att andra resonanser i lådans stomme exciterades olika beroende på vilka fötter som användes (de där vattenfallsdiagrammen för många sidor sedan, när tråden var nybumpad).

Om lådan får mothåll kan det mycket väl uppstå vågor i lådans gods som inte skulle ha uppkommit om lådan svävar fritt.

Sen tror jag inte att man ska tro att ens urberget står still, det är återigen ett exempel på hur intuitionen fungerar dåligt för högre frekvenser. Alla har väl hört hur det låter när man slår med en slägga i berg. Och då är det inte bara släggan som låter utan det blir vågutbredning även i berget. Fast det förstås, granplank rör sig nog mer för en given påförd kraft.

/Inte Öhman
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-17 15:14

Men likväl ett utmärkt inlägg, som jag skriver under på till 100%. ;)

Och ett ensamt sågspån rör sig ännu mera än ett plank, om det träffas
av en slägga, men låter det mer än urberget?

Mobilitet är bara en aspekt av många, som påverkar av alstringen av
o-ursprungliga ljud.

- - -

Det finns tydliga tecken på att approximationen att "ljudhastigheten tan-
gerar det oändliga i vissa material" behöver impopulariseras (att åsikter
ofta är populärare än inhämtning av kunskap och viljan att förstå är ett
problem).

Det vill säga att man kanske inte behöver varken tro eller tycka något
om det som man inte ännu har satt sig in i.

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Ja, jag lade också märke till att MM faktisk fick med några nyanser i
sina beskrivningar som visade att han har en insikt som KXII saknar.

Noterade också KXII's retoriska Ad hoc-approach på sitt eget felslut.
(Han justerade så till den miljda grad sitt argument att han ändrar
det till sin motsats, genom att komplettera med nya premisser som
motsäger det ursprungliga argumentet, men antyder ändå att det är
oförändrat...)

Noterar att det används tredje person här, så det kanske inte är till mig, men jag går in och svarar ändå:

Sicken rappakalja. :lol:

IngOehman skrev:Det nattmössiga...
KarlXII skrev:Låter det subjektivt sämre så är det ju knappast välåtergivet.

...blev till...
KarlXII skrev:Subjektivt bättre innebär att även hemska och obehagliga ljud låter bättre - återgivna.

...i ett försöka att få det att se ut som om det ursprungliga påståendet
inte hade varit fel från början. Bättre kan du.

Vh, iö

Jajamensan, så är det (min fetning).
Tänk hårdare på saken, och fråga gärna om det är något du inte förstår.
Det är inte så svårt egentligen.
Jag ska hjälpa till med en liten matris:

Ska låta illa, och låter illa -> Låter bra.
Ska låta bra, men låter illa -> Låter illa.
Ska låta illa, men låter bra -> Låter illa
Ska låta bra och låter bra -> Låter bra.

Om du tycker att ett välåtergivet missljud som skär i öronen låter "subjektivit
bra" så undrar man ju dels hur du är funtad, och dels vad du föreställer dig att
subjektivt betyder.

Att en återgivning är objektivt bra betyder att den har stora likheter med origi-
nalet. Det kan man undersöka om man har möjlighet att jämföra med originalet
(och man behöver inte använda mätinstrument utan kan - rent av bör - studera
likheten med lyssningsexperiment, eftersom det är den uppfattade likheten det
gäller, och att det är subjektiviteter som objektiviserats med experimenten gör
säkert saken svårare att förstå för många).

Har man inte någon möjlighet att jämföra med originalet så kan man inte uttala
sig om återgivningen baserat på vad man upplever.

Då kan man bara veta vad man tycker om det ljud man hör. Och man kan förstås
tro saker om det också, men de som gör det riskerar bara att bedra sig själva och
fylla huvudet med övertygelser som hamnar i vägen för möjligheten att kunna lära
sig något.

Ett bra exempel på en sådan dogmatisk och kunskapsinhämtningsfientlig över-
tygelse är:

"Låter det subjektivt sämre så är det ju knappast välåtergivet."

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-18 14:45, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 15:16

enJohn skrev:Ursäkta ett inlägg från en som dels inte kan fysik, dels inte läst alla trådens sidor (pust!):

Ja, det där är nog det tyngsta argumentet mot spikfötter; att de tvingar slutanvändaren själv att labba fram hur golv och koppling ska se ut för att det ska bli bra. Högtalarkonstruktören har ingen möjlighet att veta hur slutresultatet blir, och det är typiskt dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 15:28

Goldfinger skrev:För att få reda på hur bra återgivet något är måste det ju finnas en känd referens att jämföra mot.

Man kan ju iofs prata om att återge sin imaginära bild av ursprungshändelsen, men det är förstås väldigt långt ifrån att veta hur det verkligen lät.

Men jag håller med phon här, återgivningskvalitet har ingenting med subjektiv ljudkvalitet att göra.
Det kan naturligtvis överensstämma, men att använda sin upplevelse som måttstock är inget bra om man vill veta.

Men som sagt, ju bättre erfarenhet man har över hur återgivningsförstörande egenskaper ter sig, desto lättare är det att detektera detta även vid lyssning.

Det där är väldigt intressant.

En känd referens ? Vilken då ?

Det är som bekant helt omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, vilka monitorer som användes i studion, hur de var placerade och vilka mikrofoner som användes vid inspelningen.

Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

...så den ENDA säkra bedömningsgrunden för om högtalarna återger musiken bättre eller sämre, är dessa två kriterier:

Återges instrumenten så stämda det går ? ( så inte tex. basåtergivningen blir otydlig och svår att följa ).

Återges SAMSPELET mellan musikerna så tydligt som möjligt, eller låter det som att de spelar var för sig, eller är oinspirerade ?

Klarar inte anläggningen av att återge detta " tillräckligt bra" så att musikåtergivningen kan bli en kommunikativ musikalisk upplevelse, och därmed berika lyssnarens liv och musikalitet, så är den enligt mig inte bra nog.

Den är då helt värdelös ( för mig ) att använda för lyssning till musik.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 15:31

Ja, då gäller det att gå all in Richard!

Har du en bild hemifrån hur det ser ut nu så vi kan se hur du nått ditt mål?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-17 15:33

Svante skrev:

Ja, det där är nog det tyngsta argumentet mot spikfötter; att de tvingar slutanvändaren själv att labba fram hur golv och koppling ska se ut för att det ska bli bra. Högtalarkonstruktören har ingen möjlighet att veta hur slutresultatet blir, och det är typiskt dåligt.

Ja, det är i varje fall ett av argumenten.

Jag vill lägga till att man med spikfotsuppställning alltid får en signatur
tilllagd, som beror delvis av underlaget. Alltså oavsett underlag.
Underlaget blir "inblandat".

ALLA underlag påverkar vid spikanvändning - OCH de gör det på olika sätt*.

Tycker egentligen att den första halvan är den som talar mest mot styva
fötter. Den andra är bara en bieffekt, en konsekvens av det första.

Med mjuka fötter så blir inte bara allting lika, utan man blir dessutom i
väldigt hög grad kvitt påverkan.

Vh, iö

- - - - -

*Det är inte alltid så att signaturen är så kraftig att den stör musikåter-
givningen allvarligt, men det är enkelt att kartlägga den och se att varje
underlag påverkar på sitt sätt vid uppställning på spikfötter.

Och även om man bara studerar högtalarens egna rörelser inom audio-
området, så är en uppställning på spikfötter inte att ta miste på. Den
lägger på en enkelt registrerbar signatur.

Med mjukfötter rör sig högtalaren mindre, ickeresonant, och utan influens
från underlaget.
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-17 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 15:36

Svante skrev:
Griff skrev:I dag utförde jag ett litet test där jag ville se om vibrationer från min lilla stativhögtalare överförs till golvet.
För att mäta vibrationerna använde jag en Iphone med apparna ISeisometer samt Seisometer installerade.

Tyvärr hade jag inga spikes att sätta under högtalaren. Istället använde jag tre stycken muttrar. Huruvida muttrar eller spikes gör skillnad på vibrationsöverföring har jag ingen aning om

Golvet är ganska instabilt och byggt av granplankor som var vanligt i lägenheter byggda runt år 1900.

Testet utfördes med musik, lite blandade låtar med Emerson Lake and Palmer, och högtalarna är delade vid 80 Hz

Testets utförande och resultat:
1. Högtalare ståendes på tre stycken muttrar direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav kraftiga utslag på "seisometern"
iPhone placerad på golv bakom högtalare gav relativt stora utslag på "seisometern"

2. Högtalare ståendes på fyra stycken gula SD-fötter direkt mot golv:
Ipone placerad direkt på högtalare gav betydligt mindre utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
iPhone placeradpå golv bakom högtalare gav obetydligt- knappt läsbart- utslag på "seisometern" jämfört med högtalare ståendes på muttrar
Både ISeismometer och Seisometer visade liknande resultat

Jag gör inga anspråk på vetenskapligheten i detta test, men det kanske kan
inspirera andra att testa lite mer vetenskapligt t.ex. med spikes och sinussvep.
Jag har heller ingen uppfattning om det låter bättre eller sämre med de
olika fötterna då jag inte aktivt lyssnat på någon skillnad

/Anders

Det var ett kuligt och klart ingenjörsmässigt experiment, tycker jag. Jag skulle inte tro att det blir några större skillnader mellan muttrar och spikar, utom ifall det skulle skramla om muttrarna (eller spikarna). Försöket visar
väl ganska klart att golvvibrationerna ändras med olika fötter.

Sen kan man förstås gå vidare med kalibrerade accelerometrar och beräkningar av avstrålat ljud, men såna här pilotexperiment säger ändå
ganska mycket.

Ett experiment som skulle vara rätt kul vore att spela in en accelerometersignal alldeles intill högtalaren, och sedan ställa dit en "shaker" med en stor massa ovanpå och sedan spela upp signalen i den. Då skulle man få höra enbart golvet :D .

Det var ett kul experiment, som visade på vibrationer upptagna av en
iphone, men är helt värdelöst vad gäller musikåtergivning ( för mig ).

Jag ska förklara varför.

Ingen lyssning gjordes ju.

Inga ackord spelades heller, och det lyssnades inte efter stämda instrument, det lyssnades inte efter vilka toner någon bassist eller instrumentalist spelade och det lyssnades inte heller efter hur samspelta musikerna upplevdes i återgivningen.

Grundfelet i denna test var att det inte lyssnades alls.

För mig är detta test helt otillräckligt.

Andra må tycka annorlunda.
Senast redigerad av Richard 2012-03-17 15:52, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-17 15:47

Men andra har ju lyssnat. Det har ju gjorts hur mycket korrelationsstudier
som helst av dessa saker. Jag har gjort massor.

Och det man kan konstatera är att vissa gillar färgningarna, och att de rent
av inte hör att musikerna spelar rent utan dem.

En fascinerande sak är att det är först när folk blir spikskadade som de hör
att de inte hörde tidigare... Lite som att inte kunna tänka utan amfetamin.

Det drabbar bara dem som skaffat sig beroendet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-03-17 15:51

IngOehman skrev:Men andra har ju lyssnat. Det har ju gjorts hur mycket korrelationsstudier
som helst av dessa saker. Jag har gjort massor.

Och det man kan konstatera är att vissa gillar färgningarna, och att de rent
av inte hör att musikerna spelar rent utan dem.

En fascinerande sak är att det är först när folk blir spikskadade som de hör
att de inte hörde tidigare... Lite som att inte kunna tänka utan amfetamin.

Det drabbar bara dem som skaffat sig beroendet.

Vh, iö

Frågan är om man vill vara en "svamp" eller "spik-nykter" :wink:

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-17 15:59

Richard skrev:Grundfelet i denna test var att det inte lyssnades alls.

Skit i musiken eller hur det låter för ett ögonblick.

Jag undrar: Anser du att testen är tillräcklig för att du äntligen ska fatta att högtalaren står mindre still med hårda fötter? :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-17 16:00

Richard skrev:Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

...så den ENDA säkra bedömningsgrunden för om högtalarna återger musiken bättre eller sämre, är dessa två kriterier:

Återges instrumenten så stämda det går ? ( så inte tex. basåtergivningen blir otydlig och svår att följa ).

Återges SAMSPELET mellan musikerna så tydligt som möjligt, eller låter det som att de spelar var för sig, eller är oinspirerade ?

Men återigen, vad menar du med "ostämt"?

Du upprepar om och om och om och om igen saker som att instrument som inte låter stämda om högtalaren inte står på spikar, du pratar om att man kan stämma högtalaren vid installation mha att dra åt skruvarna runt högtalaren( :!: ).

Jag tycker mig ha en ganska god uppfattning om vad "ostämt" betyder och framförallt hur det låter och jag har aldrig någonsin ur ett drägligt system förnimmt någonting som skulle kunna beskrivas som "ostämt". Då har jag vuxit upp i en tämlien musikintresserad familj med en mindre konsertflygel i musilrummet och hade dessutom som granne en gammal farbror som byggde fioler, samt renoverade och stämde flyglar och pianon. I hans verkstad spenderade jag en hel del tid regninga sommardagar, och fashinerades av hantverket att renovera och stränga upp olika instrument, och när han förklarade temperering och intonering och hur toner och övertoner hänger ihop, och hur dom inte alltid gör det över hela skalan och vad som påverkar det (t ex varför det ofta är så svårt att få piano och gitarr att låta bra tillsammans).

Använder du verkligen rätt ord, när du säger "ostämd"!?! Är det NÅGON annan här inne som tycker att beroende på vilket system man lyssnar på så låter samma musikstycke mer eller mindre ostämt!?!?

Användarvisningsbild
eljulio

5 000!!!

Inläggav eljulio » 2012-03-17 16:04

Yes!!!

:lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-17 16:05

hevi skrev:... Är det NÅGON annan här inne som tycker att beroende på vilket system man lyssnar på så låter samma musikstycke mer eller mindre ostämt!?!?

Inte jag... kanske en fråga att skapa en omröstning om ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-17 16:09

Hevi, Richard saknar adekvat vokabulär för att beskriva att han egentligen föredrar att höra tonhöjden bättre: Med lite andratonsdist (från hårda kopplingen mot golvet) så blir basens tonhöjd lättare att höra. Inget konstigt eller fel med det. Men det har naturligtvis inget med "ostämt" att göra i den gängse meningen.

Han använder tyvärr musiktermer lika fel som han använder fysiktermer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 16:12

gnypp45 skrev:
Richard skrev:Grundfelet i denna test var att det inte lyssnades alls.

Skit i musiken eller hur det låter för ett ögonblick.

Jag undrar: Anser du att testen är tillräcklig för att du äntligen ska fatta att högtalaren står mindre still med hårda fötter? :)
8O

Det här vore ju bra om Richard ville svara på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 16:17

Svante skrev:
Harryup skrev:Ok, IÖ,
om underlaget inte kan vibrera överhuvudtaget av någon energiöverföring ifrån högtalaren via fötter eller via luften,
spelar det då någon roll vilken fot man använder?

mvh/Harryup

Mja, det har vi väl berört tidigare: vippresonansen åker upp i det hörbara området. Dessutom såg det ut som att andra resonanser i lådans stomme exciterades olika beroende på vilka fötter som användes (de där vattenfallsdiagrammen för många sidor sedan, när tråden var nybumpad).

Om lådan får mothåll kan det mycket väl uppstå vågor i lådans gods som inte skulle ha uppkommit om lådan svävar fritt.

Sen tror jag inte att man ska tro att ens urberget står still, det är återigen ett exempel på hur intuitionen fungerar dåligt för högre frekvenser. Alla har väl hört hur det låter när man slår med en slägga i berg. Och då är det inte bara släggan som låter utan det blir vågutbredning även i berget. Fast det förstås, granplank rör sig nog mer för en given påförd kraft.

/Inte Öhman

Möjligt svaret är bra men inte om man läser hela inlägget. Per automatik så kom det en svar typ spikfötter ger resonanser.
Fast nu gällde frågan, finns det en poäng med SD-oavsett om underlaget vibrerar eller inte? Sen vill jag bestämt påpeka att jag aldrig har funderat om spikar är bra. Det jag testat är en 2-delad hård fot men en keramisk kula emellan. Konstruktionen medger en del skjuvning men är mycket mer dämpad och trögare än SD.
Glöm nu spikar för en stund, tack.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 16:25

Ingvar och Svante,
vad är era erfarenheter av Infinite-elements olika fötter?
Hur tycker ni att dom påverkar ljudet jämfört med spikar i en vanlig uppställning?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 16:36

Dom har ju ingen möjlighet att i egentlig mening förändra något gentemot vanliga spikfötter vad gäller vertikala krafter, dvs kabinettvibrationer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 16:37

Richard skrev:Det där är väldigt intressant.

En känd referens ? Vilken då ?

Det är som bekant helt omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, vilka monitorer som användes i studion, hur de var placerade och vilka mikrofoner som användes vid inspelningen.

Det ENDA vi kan veta med säkerhet, är att musikerna som spelar på skivan TROLIGEN spelar med stämda instrument, samt att de troligen är kompetenta och spelar tillsammans ( om de inte spelar till metronomklick förstås ) .

Det är inte alls omöjligt att veta hur konsertlokalen såg ut, om man var där. Ska man testa återgivningsförmåga bör man tycker jag välja en inspelning som man känner till hur det lät på plats. Eller åtminstone en som är upptagen på ett ställe som man har varit på. Vidare bör inspelningen vara oprocessad, och allra helst bara vara upptagen med 2 mikar.

Så kan man testa återgivningsförmågan.

Det är nog ganska ovanligt med ovanstående typ av inspelning, men man kan ju leta reda på dem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-17 16:45

MagnusÖstberg skrev:Dom har ju ingen möjlighet att i egentlig mening förändra något gentemot vanliga spikfötter vad gäller vertikala krafter, dvs kabinettvibrationer.

Det vet vi inte utan mätningar, dessutom så använder ju vi en aning White Tac så vad den gör för skillnad vet vi ju inte heller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 16:50

Jo, det vet vi. Det finns inget som fångar upp energi i den riktningen och omvandlar den i någon högre omfattning.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-17 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi