boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Fan är du full boom??

Nix behöver inte nyttja sprit eller andra bedövande droger.
Dåså, då känns det meningsfullt att svara på din fråga även om den var konstig för mig.
Du har plockat ut något som du och Ragnwald läste utan att fundera riktigt.
För att återge infratoner behöver ett element slå mycket eller många element slå lite mindre vart av ett av de. Det är därför tråden pratar om element som skall användas i omfattning av 8 eller fler element. Med det har man angivit att ma är intresserad av fler parametrar än största luftflyttningsförmågan.
Ett system som återger infrationer måste som sagt flytta mycket luft.
Ett element som flyttar mycket luft och inte får hjälp av en port kommer att vara tvungen att hantera rätt mycket effekt. En port kan inte användas för att nå låga infrafrekvenser. Effekt ger mycket värme och värme måste ventileras bort. Är motorsystemet riktigt riktigt bra så medför stora konutslag vid hög ineffekt att kylningen är adekvat och den luft som används och som passerar i motorsystemet vid kylningen inte avger egenljud.
Det handlar inte om dist pga att parametrar ändras eller att det blir termisk kompression utan om rent mekaniskt ljud från elementets mekaniska delar och kylningen.
Sedan får ju elementet inte drabbas av termisk kompression heller eftersom det ju såklart ger dist. Ju lägre känslighet och ju större slaglängd ett element desto mer effekt krävs för att elementets fulla potential skall kunna användas, eller hur? Mer effekt ger såklart större krav på kylning (termisk massa) men risken för termisk kompression ökar ordentligt med effekten. Det är inte lätt att kyla bort mängder av watt utan att något påverkas.
Så om man då vill undvika detta och ha god kontroll - hur löser man det då?
Jag förespråkar element som inte ger ifrån sig det minsta egenljud vid sin maximala slaglängd ens i de mest pressade situationerna. Det element som alexi hade, Lambda Acosutics PB15 var ett sådant element, det bästa jag stött på. Vad kunde man kanske lära sig av det? Det byggdes inte för största möjliga slaglängd, men med en väldigt stark motor och därmed
relativt hög känslighet i förhållande till den i sammanhanget faktiskt
måttligt angivna slaglängden. Motorsystemet kan hantera massivt med effekt under korta perioder och slaglängden, inte effekttåligheten är dess begränsande faktor. Dess parametrar passar dessutom väldigt bra för ett element som skall återge infratoner i en lådvolym som med avsende på elementets slaglängd
inte drabbas av distorsion pga av högt lådtryck
Men det låter ju inte så kul när slaglängden inte räcker till? Man skaffar fler!
Jag tror alltså på multipla element för att hantera infraområdet eftersom det faktiskt ger så stora fördelar. Fler talspolar som hanterar effekten och dessutom måste elementen inte slå lika mycket vilket ger mindre lufthastighet i motorernas kylkanaler med minimerad risk för biljud. Dessutom är det ju inte så konstigt att ju mindre olinjära system rör sig desto linjärare blir slutresultatet.
Fler lådor ger också fler spegelkällor och ju fler strålningspunkter man har desto jämnare basutbredning i rummet om lådorna placeras klokt.
Och ovanpå det så blir systemets verkningsgrad såpass mycket bättre att det för varje fördubbling av antalet krävs massivt mycket mindre ineffekt för samma akustiska utnivå. Och det ger ju ännu mindre belastning för de enskillda elementen.
Det här sammantaget är anledningen till att jag föreslår hela 16 stycken 12" basar istället för två stycken 18" basar med massiv slaglängd och imponerande fysisk upplevelse. Det kommer inte krävas särskillt mycket större total lådvolym och den volymen kommer dessutom medge att dist från olinjäriteter från luften i lådorna är helt eliminerad.
Så nej, infratoner säger en del att de inte hörs utan bara känns. Andra säger andra saker. Men oavsett det så är det få infrasystem som inte ger ifrån sig dist eller biljud när de pressas lite under längre tid. Och den här tråden finns ju för att man vill undvika/eliminera alla sådana faktorer och risker.
Jag har ju inte själv så här höga krav utan nöjjer mig med totalt 320 liter baslåda fördelat på 8 lådor med ett ynka 10" element i varje, även om jag inte är främmande för att någon gång dubblera det om jag skaffar hus. Men det är fortfarande massivt mindre än det system jag rekommenderar här för de som inte vill känna sig så begränsade som mig.