Världens bästa element för infra bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-03-17 17:27

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, elementet skall vara designat för användning i multipla konfigurationer. Det ger vissa förutsättningar.

Jag anser att jämförelser med element som finns/funnits kan ge information om vad man skall sikta på.

LMS är inte det för mig.

Så här skrev du (Jag tittar alltså på ljudligt resultat i första hand.) Och är det så så är dist du hör för infra kan man inte höra.

Vad som är "infra" beror ju på person och ljudtryck. Trodde själv att min gräns gick vid ca. 17Hz tidigare men har hört ner till 14-15 eller så.

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-17 17:34

Piotr skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, elementet skall vara designat för användning i multipla konfigurationer. Det ger vissa förutsättningar.

Jag anser att jämförelser med element som finns/funnits kan ge information om vad man skall sikta på.

LMS är inte det för mig.

Så här skrev du (Jag tittar alltså på ljudligt resultat i första hand.) Och är det så så är dist du hör för infra kan man inte höra.

Vad som är "infra" beror ju på person och ljudtryck. Trodde själv att min gräns gick vid ca. 17Hz tidigare men har hört ner till 14-15 eller så.

/Peter

Dist och övertoner.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-03-17 18:11

Mich skrev:Jag bjuder på en liten tabell...

//Michael
Tack för den! Jag tyckte detta element verkade extremt intressant!
http://www.precision-devices.com/asps/u ... per/16.pdf
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 18:13

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Fan är du full boom?? :D

Nix behöver inte nyttja sprit eller andra bedövande droger.

Dåså, då känns det meningsfullt att svara på din fråga även om den var konstig för mig.

Du har plockat ut något som du och Ragnwald läste utan att fundera riktigt.

För att återge infratoner behöver ett element slå mycket eller många element slå lite mindre vart av ett av de. Det är därför tråden pratar om element som skall användas i omfattning av 8 eller fler element. Med det har man angivit att ma är intresserad av fler parametrar än största luftflyttningsförmågan.

Ett system som återger infrationer måste som sagt flytta mycket luft.

Ett element som flyttar mycket luft och inte får hjälp av en port kommer att vara tvungen att hantera rätt mycket effekt. En port kan inte användas för att nå låga infrafrekvenser. Effekt ger mycket värme och värme måste ventileras bort. Är motorsystemet riktigt riktigt bra så medför stora konutslag vid hög ineffekt att kylningen är adekvat och den luft som används och som passerar i motorsystemet vid kylningen inte avger egenljud. Det handlar inte om dist pga att parametrar ändras eller att det blir termisk kompression utan om rent mekaniskt ljud från elementets mekaniska delar och kylningen.

Sedan får ju elementet inte drabbas av termisk kompression heller eftersom det ju såklart ger dist. Ju lägre känslighet och ju större slaglängd ett element desto mer effekt krävs för att elementets fulla potential skall kunna användas, eller hur? Mer effekt ger såklart större krav på kylning (termisk massa) men risken för termisk kompression ökar ordentligt med effekten. Det är inte lätt att kyla bort mängder av watt utan att något påverkas.

Så om man då vill undvika detta och ha god kontroll - hur löser man det då?

Jag förespråkar element som inte ger ifrån sig det minsta egenljud vid sin maximala slaglängd ens i de mest pressade situationerna. Det element som alexi hade, Lambda Acosutics PB15 var ett sådant element, det bästa jag stött på. Vad kunde man kanske lära sig av det? Det byggdes inte för största möjliga slaglängd, men med en väldigt stark motor och därmed relativt hög känslighet i förhållande till den i sammanhanget faktiskt måttligt angivna slaglängden. Motorsystemet kan hantera massivt med effekt under korta perioder och slaglängden, inte effekttåligheten är dess begränsande faktor. Dess parametrar passar dessutom väldigt bra för ett element som skall återge infratoner i en lådvolym som med avsende på elementets slaglängd inte drabbas av distorsion pga av högt lådtryck

Men det låter ju inte så kul när slaglängden inte räcker till? Man skaffar fler!

Jag tror alltså på multipla element för att hantera infraområdet eftersom det faktiskt ger så stora fördelar. Fler talspolar som hanterar effekten och dessutom måste elementen inte slå lika mycket vilket ger mindre lufthastighet i motorernas kylkanaler med minimerad risk för biljud. Dessutom är det ju inte så konstigt att ju mindre olinjära system rör sig desto linjärare blir slutresultatet.

Fler lådor ger också fler spegelkällor och ju fler strålningspunkter man har desto jämnare basutbredning i rummet om lådorna placeras klokt.

Och ovanpå det så blir systemets verkningsgrad såpass mycket bättre att det för varje fördubbling av antalet krävs massivt mycket mindre ineffekt för samma akustiska utnivå. Och det ger ju ännu mindre belastning för de enskillda elementen.

Det här sammantaget är anledningen till att jag föreslår hela 16 stycken 12" basar istället för två stycken 18" basar med massiv slaglängd och imponerande fysisk upplevelse. Det kommer inte krävas särskillt mycket större total lådvolym och den volymen kommer dessutom medge att dist från olinjäriteter från luften i lådorna är helt eliminerad.

Så nej, infratoner säger en del att de inte hörs utan bara känns. Andra säger andra saker. Men oavsett det så är det få infrasystem som inte ger ifrån sig dist eller biljud när de pressas lite under längre tid. Och den här tråden finns ju för att man vill undvika/eliminera alla sådana faktorer och risker.

Jag har ju inte själv så här höga krav utan nöjjer mig med totalt 320 liter baslåda fördelat på 8 lådor med ett ynka 10" element i varje, även om jag inte är främmande för att någon gång dubblera det om jag skaffar hus. Men det är fortfarande massivt mindre än det system jag rekommenderar här för de som inte vill känna sig så begränsade som mig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 18:15

MagnusÖstberg skrev:Jag har ju inte själv så här höga krav utan nöjjer mig med totalt 320 liter baslåda fördelat på 8 lådor med ett ynka 10" element i varje, även om jag inte är främmande för att någon gång dubblera det om jag skaffar hus. Men det är fortfarande massivt mindre än det system jag rekommenderar här för de som inte vill känna sig så begränsade som mig.

Är ni alldeles från vettet? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 18:20

Alexi skrev:

//Michael

Det tycker jag med, men visst känns en lådvolym om 150 liter som de rekommenderar liten? Har du simulerat?

4 stycken sådana skulle duga för mig eftersom känsligheten är hög och slaglängden lagom, behövs ju inte så mycket med den diametern.

Någon som har prisbild?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 18:23

PerStromgren skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har ju inte själv så här höga krav utan nöjjer mig med totalt 320 liter baslåda fördelat på 8 lådor med ett ynka 10" element i varje, även om jag inte är främmande för att någon gång dubblera det om jag skaffar hus. Men det är fortfarande massivt mindre än det system jag rekommenderar här för de som inte vill känna sig så begränsade som mig.

:D

Det krävs galet, galet mycket för att ha nytta av att systemet kan spela infratoner.

IÖ tycker jag borde skita i det nästan och köra basreflex. Antar att han tycker att jag ligger på gränsen till då det är meningsfullt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-03-17 18:31

MagnusÖstberg skrev:
Alexi skrev:

//Michael

Det tycker jag med, men visst känns en lådvolym om 150 liter som de rekommenderar liten? Har du simulerat?

4 stycken sådana skulle duga för mig eftersom känsligheten är hög och slaglängden lagom, behövs ju inte så mycket med den diametern.

Någon som har prisbild?
Rekomenderad låda står det 130-350liter å det känns sunt. 130liter räcker gott om man kör portat för PA med hög avstämning.

Här säljs de: http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd2150.htm

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 18:41

Läste fel, 350 liter låter ju definitivt bra. Men vilket q-värde ger det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-17 18:51

PerStromgren skrev:

Om du tycker att det systemet är lite galet, vad tycker du då om mitt? Vad tänker du när jag säger att jag faktiskt använder min kapacitet och inte skulle vilja ha mindre även om jag överlevde innan jag byggde min andra låda?

Min poäng: Det är lätt att utgå från sina egen upplevelser och klassa allt som är mindre som "för litet" och allt som är större som "onödigt". Det är först när man lyssnat på ett system som är avsevärt MYCKET större än vad man tror behövs som jag tror att man får tillräckligt med underlag för att göra den bedömningen.
Om man sen tycker att det är värt att bygga (ja, det går praktiskt taget inte att köpa) ett liknande system är ju en helt annan femma. Det kostar en del, tar plats och effekt.

För oss som passerat den vägen så är det omöjligt att gå tillbaka till det som anses vara "tillräckligt".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-17 18:52

En fråga då det handlar om superlåga frekvenser, har ni aldrig tänkt på buttkickers då det just är känslan ni/man vill åt?

Man får rätt så många såna för kostnaden av vad ett bra högtalarelement kostar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-17 18:55

NiklasF skrev:En fråga då det handlar om superlåga frekvenser, har ni aldrig tänkt på buttkickers då det just är känslan ni/man vill åt?

Man får rätt så många såna för kostnaden av vad ett bra högtalarelement kostar.

Buttkickers ger bara skakningar i soffan och inte tryckförändringen i luften. Helt värdelöst tycker jag att det är i alla fall.

EDIT: Enda platsen jag skulle kunna tänka mig att installera buttkickers är om jag bodde i lägenhet eller inte ville störa familj eller liknande.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-03-17 19:14

Precision Devices PD.2150

MagnusÖstberg skrev:Någon som har prisbild?
Bluearan £469
thomann 4938sek

MagnusÖstberg skrev:Läste fel, 350 liter låter ju definitivt bra. Men vilket q-värde ger det?
350 liter : 0,27 31Hz
100 liter : 0,4 49Hz
55 liter : 0,5 63Hz

Finns även en 24tummare PD.2450

//Michael

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-17 19:17

Mich skrev:Precision Devices PD.2150

thomann 4938sek

//Michael

"220 oz. ceramic magnet"

Det var nytt för mig, hur producerad en keramisk magnet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 19:21

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-03-17 19:29

Mich skrev:Precision Devices PD.2150

MagnusÖstberg skrev:Någon som har prisbild?
Bluearan £469
thomann 4938sek

MagnusÖstberg skrev:Läste fel, 350 liter låter ju definitivt bra. Men vilket q-värde ger det?
350 liter : 0,27 31Hz
100 liter : 0,4 49Hz
55 liter : 0,5 63Hz

Finns även en 24tummare PD.2450

//Michael
Temperatur?
24" har inte lika bra T/S.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2012-03-17 22:27

Alexi skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Alexi skrev:

//Michael

Någon som har prisbild?
Rekomenderad låda står det 130-350liter å det känns sunt. 130liter räcker gott om man kör portat för PA med hög avstämning.

Här säljs de: http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd2150.htm

http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... b_copy.pdf

Ett bygge med den. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-03-17 23:19

Tack läste om hans projekt på ett forum men det här var skrivet några år senare. Kul läsning!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 23:26

steveo1234 skrev:Min poäng: Det är lätt att utgå från sina egen upplevelser och klassa allt som är mindre som "för litet" och allt som är större som "onödigt". Det är först när man lyssnat på ett system som är avsevärt MYCKET större än vad man tror behövs som jag tror att man får tillräckligt med underlag för att göra den bedömningen.
Om man sen tycker att det är värt att bygga (ja, det går praktiskt taget inte att köpa) ett liknande system är ju en helt annan femma. Det kostar en del, tar plats och effekt.

För oss som passerat den vägen så är det omöjligt att gå tillbaka till det som anses vara "tillräckligt".

Då inställer sig genast frågan: har du hört något system som är mycket större än ditt eget? Är ditt system tillräckligt som det är eller kan det behövas större?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-18 00:23

PerStromgren skrev:
steveo1234 skrev:Min poäng: Det är lätt att utgå från sina egen upplevelser och klassa allt som är mindre som "för litet" och allt som är större som "onödigt". Det är först när man lyssnat på ett system som är avsevärt MYCKET större än vad man tror behövs som jag tror att man får tillräckligt med underlag för att göra den bedömningen.

Då inställer sig genast frågan: har du hört något system som är mycket större än ditt eget? Är ditt system tillräckligt som det är eller kan det behövas större?

Nej, det har jag inte men skulle mycket gärna göra. Det kanske är meningsfullt att göra mitt system dubbelt så stort som det är idag och jag bara inte vet om det.

Om mitt nuvarande system är tillräckligt eller inte får jag nog vänta med att bedömma tills jag hört ett som är runt dubbelt så kapabelt. Jag kan inte påstå att jag upplever några begränsningar i dagsläget, men, det har jag inte heller gjort med någon subwoofer jag någonsin haft. Inte förrän jag provat något med lite mer Oompf har det stått klart att det varit meningsfullt att uppgradera. Jag har haft en del system de senaste 20 åren så det börjar bli ett antal uppgraderingar nu. Samtliga av dem har jag haft funderingar på om de var meningsfulla att göra innan jag byggt/köpt dem men aldrig efteråt.
Så, någon med ett 25m^2 stort rum med typ 30-40 Peerless XLS 12?
:)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-03-18 01:13

boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:

LMS är inte det för mig.

/Peter

Dist och övertoner.

Nej jag pratar om lägsta ton som kan detekteras med hörseln.

Om du studerar en grupp människor så upptäcker du att sinnenas absoluta förmåga att detektera skillnader och extremer skiljer sig. Om du vidare studerar hörseln generellt så upptäcker du att förmågan att höra låga och höga frekvenser beror på ljudtrycksnivån.

Din respons på mitt inlägg indikerar att du inte fördjupat dig i dessa frågor.

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-18 01:24

Piotr skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:

LMS är inte det för mig.

/Peter

Dist och övertoner.

Om du studerar en grupp människor så upptäcker du att sinnenas absoluta förmåga att detektera skillnader och extremer skiljer sig. Om du vidare studerar hörseln generellt så upptäcker du att förmågan att höra låga och höga frekvenser beror på ljudtrycksnivån.

/Peter

Då skall man minst ha 16 basar som MÖ förespråkar och det du beskriver är en tryckförändring och det är inget ett öra kan uppfatta som ett ljud eller så är dom som har skrivit om det på wiki ett gäng klantar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 01:39

Jag ser att du inte förstod det jag skrev boom.

Då hoppas jag någon annan kan förklara bättre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-03-18 01:52

boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:

LMS är inte det för mig.

/Peter

Dist och övertoner.

/Peter

Då skall man minst ha 16 basar som MÖ förespråkar och det du beskriver är en tryckförändring och det är inget ett öra kan uppfatta som ett ljud eller så är dom som har skrivit om det på wiki ett gäng klantar.

Tryckförändringar är precis vad som krävs för att vi skall uppfatta det vi kallar ljud. Jag har inte hänvisat till Wikipedia och vad som krävs för att uppnå hörbarhet av toner i infraområdet beror på volymen av det "rum" som skall trycksättas. Rummet kan tex. vara din öronkanal som förseglats av en kapabel in ear hörlur. Ska du trycksätta en stort boningsrum så behöver du flytta ca. 50000000 ggr. mer luft än med en in ear tex.

Annars är väl just 16 basar en bra idé. Inte nödvändigtvis för ljudtrycksförmåga men för att undertrycka vibrationer i kabinett samt för att undertrycka rumsresonanser.

/Peter

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-18 02:16

Jag är lite småfull och har kanske missat något, men förutom att det är "ganska" dyrt, skulle inte fyra eller åtta LMS räcka till för era krav ?
Det torde ju bara gå på tomgång vid "normal" lyssning i ett "standardrum".
Väldigt lite effekt skulle gå åt tack vare hög systemkänslighet.

Den roliga uppsidan skulle ju vara att när man är på humör, och lite extra dist inte spelar lika stor roll, då går det att näsblodsspela. :)

Jag har förmodligen inte lika höga krav eller lika bra hörsel som ni har, för för min del räcker fyra LMS ganska väl :)
Även att man ALLTID önskar att man hade mer... :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 02:24

För mig skulle det räcka och bli över ljudtrycksmässigt med 4 stycken :D , men så hög verkningsgrad blir det inte ;)

Jag föredrar en massa pluttbasar istället.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-18 09:37

Piotr skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:

LMS är inte det för mig.

/Peter

Varför räknas då inte en tryck förändring i ett flygplan som ljud då?
Dist och övertoner.

/Peter

Tryckförändringar är precis vad som krävs för att vi skall uppfatta det vi kallar ljud. Jag har inte hänvisat till Wikipedia och vad som krävs för att uppnå hörbarhet av toner i infraområdet beror på volymen av det "rum" som skall trycksättas. Rummet kan tex. vara din öronkanal som förseglats av en kapabel in ear hörlur. Ska du trycksätta en stort boningsrum så behöver du flytta ca. 50000000 ggr. mer luft än med en in ear tex.

Annars är väl just 16 basar en bra idé. Inte nödvändigtvis för ljudtrycksförmåga men för att undertrycka vibrationer i kabinett samt för att undertrycka rumsresonanser.

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-18 09:39

Piotr skrev:
/Peter

Då skall man minst ha 16 basar som MÖ förespråkar och det du beskriver är en tryckförändring och det är inget ett öra kan uppfatta som ett ljud eller så är dom som har skrivit om det på wiki ett gäng klantar.[/quote]

/Peter[/quote]'
Varför räknas då inte en tryck förändring i ett flygplan som ljud då?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-18 09:41

MagnusÖstberg skrev:Jag ser att du inte förstod det jag skrev boom.

Då hoppas jag någon annan kan förklara bättre.

Du skrev
Det här sammantaget är anledningen till att jag föreslår hela 16 stycken 12" basar istället för två stycken 18" basar med massiv slaglängd och imponerande fysisk upplevelse. Det kommer inte krävas särskillt mycket större total lådvolym och den volymen kommer dessutom medge att dist från olinjäriteter från luften i lådorna är helt eliminerad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-18 10:30

steveo1234 skrev:Jag har haft en del system de senaste 20 åren så det börjar bli ett antal uppgraderingar nu. Samtliga av dem har jag haft funderingar på om de var meningsfulla att göra innan jag byggt/köpt dem men aldrig efteråt.
Så, någon med ett 25m^2 stort rum med typ 30-40 Peerless XLS 12?
:)

OK. Jag vilar min väska. :)

PS. Liknelsen med månadslön är inte långt borta: många som tillfrågas om hur mycket lön som skulle behövas för att de skulle känna sig nöjda är dubbla nuvarande lönen. Detta oavsett hur stor den nuvarande lönen är.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum