pekka71 skrev:Se högtalaren som en fiol, våldsdrar du fast strängarna i fiolen dödar du klangen i i fiolen, samma fenomen får du i högtalaren om det är tänkt att den ska använda kabinetet för att återge musik, det är inte endast elementen som svarar på detta sätt utan även hur hårt du drar fast foten i högtalaren.
Här kommer fördelen med en momentnyckel eftersom det oftast är 2 st högtalare och det är svårt att dra lika hårt vilket i sin tur kommer att kunna ge olika resulltat
Ja, det där är kanske svårt för de som inte hört effekten av det.
Jag vet ju att du äger ett par Keltik och de är ju extremt mekaniskt stabila med en tung bottenplatta i krossad marmor ( kustone) som spikesen sitter monterade i.
Justerar man spiksen en aning ojämt på dessa blir det direkt otydligare återgivning och " mindre pitch accurate" . Detta är något som väldigt lätt kan demonstreras med musik.
Ägare av sämre högtalare ( läs: nästan alla här ) har ju inte en susning om hur mycket bättre ljudet kan bli om man använder " attention to detail" dvs ALLT har betydelse för ljudet i en högtalarekonstruktion, framförallt den mekaniska stabiliteten.
Kör man då som de flesta gör här med mekaniskt undermåliga högtalare stående på mjukfötter låter ju signalkällorna tyvärr ungefär likadant.
Signalkällan maskeras alltså av alltför dåliga högtalare. En pioneer 668 låter lätt som en Linn cd- 12 med högtalare på mjukfötter.
Det är först då en högtalare av Keltiks kvalitet som du kan höra att skillnaden är rätt stor till cd12 : s favör, skillnaden i om stereon har en egen fas från proppskåpet, skillnaden i ljud om högtalaren installeras med bara några millimeters förflyttning.
De flesta på detta forum kan aldrig förstå skillnaderna, därför att man kör med för dåliga grejor för att höra skillnader som hörs med bättre grejor.
