Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 20:00

meanmachine skrev:Viss är vi väl alla överens om att högtalarna är dekodrar? Två dekodrar finns i systemet andra delar är länkar.

En dekoder är en Tolk. En tolk skall göra vad? Tolka den som vill bli tolkad och så korrekt som möjligt. :) Vad ha PA riggen med det att göra? ÄR det inte Gitarren som är den som skall tolkas?

Näe.

Dekoder? Var är enkodern dårå?
Och vari ligger själva koden? Att musik är kod är ju en sak, men det är ju knappast högtalaren som ska uttolka och framföra den. Möjligen skulle man kunna säga att en D/A är en dekoder och en A/D en enkoder. Möjligen.

Högtalarna ska bara göra om elektricitet till ljud, dvs svängningar och tryck i luften. De ska inte hålla på och tolka någonting. En elektroakustisk grunka helt enkelt.

All information är inte kod.
Men: är all kod information?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 20:13

Ovetenskapligt test avsnitt 2

Nu har jag fyra små märken av spikes i mina granplankor.

Idag så införskaffades en MDF-skiva som sågades till måtten 280x165 mm, dvs samma basmått som min högtalare. Jag köpte dessutom islagsmuttrar (M6) som monterades i plattans hörn.
I dessa skruvade jag fast spikes så hårt jag vågade. Spikesen hittade jag i mina gömmor och de medföljde en Audio Pro sub som jag hade en gång i tiden.

Jag sågade även till en likadan platta som jag ställde på fyra stycken gula SD-kuddar, detta för att kunna flytta över högtalaren med spikes för jämförande mätningar.

Jag ställde högtalaren på den spikeförsedda plattan och fäste ett spännband runt högtalare och platta för att säkerställa god kontakt mellan högtalare och platta. Jag tryckte till arrangemanget så att spikesen blev väl förankrade mot golvet, därav mina fyra märken i granplankorna.

Mätningen utfördes enligt exakt samma metod och med samma musik som jag beskrivit ett par sidor bakåt.

Slutsats:
Amplituden på vibrationerna i både golv och på högtalarkabinettet ökade jämförd med högtalare ståendes på på tre muttrar.

Då jag flyttade den spikesförsedda högtalaren till plattan med SD-kuddar minskade amplituden på högtalarkabinettet till nästan ingenting och på golvet kunde jag knappt registrera några utslag.

Jag kan alltså konstatera att spikesförsedd högtalare skapar betydligt mer vibrationer än högtalare ståendes på på tre stycken rostfria M8-muttrar, både i kabinett och golv.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 20:15

Snyggt jobbat, Griff! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-17 20:17

Men vad lät bäst?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 20:28

meanmachine skrev:Viss är vi väl alla överens om att högtalarna är dekodrar? Två dekodrar finns i systemet andra delar är länkar.

En dekoder är en Tolk. En tolk skall göra vad? Tolka den som vill bli tolkad och så korrekt som möjligt. :) Vad ha PA riggen med det att göra? ÄR det inte Gitarren som är den som skall tolkas?

Nej :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 20:30

meanmachine skrev:Men vad lät bäst?

Richard upprepar i vart och varannat inlägg att man ska lyssna på ett ackord.

Sagt o gjort!
Jag slog an ett Fiss på min nystämda akustiska Ibanez. Ackordet klingade ut väldigt vackert som ett Fiss som sig bör.

Slog an ackordet igen o tryckte den lilla knappen på gaveln av gitarren (den som är avsedd för att fästa axelbandet vid) mot den spikförsedda plattan och vips blev det ett G 8O

/Anders

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 20:31

KarlXII skrev:Snyggt jobbat, Griff! :)

Tack :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 20:32

:lol: :lol: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-17 20:37

Richard skrev:/../
Jag tror den världsvida spridningen av spikes på nästa alla högtalarefabrikat av klass beror på att folk upplever att musiken helt enkelt låter bättre med spikes.

Nja, jag tror du trampar lite snett här.
Spikar är ett försäljningsargument, de är snygga och det ger status åt uppställningen med en snygg vagga under som är försedd med spikes.

Det är helt enkelt ett försäljningstrix på samma sätt som priset i sig kan vara ett försäljningstrix. Tänk dig högtalarkablar för runt en mille..., jo, det finns högtalarkablar för det priset. Hur mycket utveckling och vilka material betingar ett sådant pris? Nä, de står inte alls i paritet med varandra. Priset är alltså ett försäljningsargument. Det är inte heller en nackdel att priset ökar effekten av placebo. För de som använder priset som en del av försäljningstrixen.

Alltså, spikar används som ett försäljningsargument eftersom tillverkaren inte tror på sina egna skapelser.

"Högtalaren är en jävla skit men nu har vi baxat den ända hit, släng under spik annars säljer den som skit"

Tja, nått'sånt...

PS
Rimmet är en traversering av Kjell Olof Feldt's rim om löntagarfonder.
DS

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-17 20:40

Griff skrev:
Richard skrev:Det var ett kul experiment, som visade på vibrationer upptagna av en
iphone, men är helt värdelöst vad gäller musikåtergivning ( för mig ).

Du har rätt Richard, jag borde naturligtvis inte inte ha skrivit att jag använde en Iphone, jag skulle ha skrivit att jag använde en accelerometer istället. Det hade gett mera tyngd åt försöket

Jag är nu i slutfasen av ett nytt synnerligen ovetenskapligt experiment där jag även har lyssnat till resultatet . Jag återkommer lite senare då jag är klar med mätningarna.

/Anders

Grymt Griff!
Jag gillar ditt upptåg!

Observera att iPhone skrivs iFåne i respektabla sammanhang...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 20:42

Linnar skrev:
Griff skrev:
Richard skrev:Det var ett kul experiment, som visade på vibrationer upptagna av en

Du har rätt Richard, jag borde naturligtvis inte inte ha skrivit att jag använde en Iphone, jag skulle ha skrivit att jag använde en accelerometer istället. Det hade gett mera tyngd åt försöket

Jag är nu i slutfasen av ett nytt synnerligen ovetenskapligt experiment där jag även har lyssnat till resultatet . Jag återkommer lite senare då jag är klar med mätningarna.

/Anders

Grymt Griff!
Jag gillar ditt upptåg!

Finns det ByPhone? :)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-17 20:43

Griff skrev:

Sagt o gjort!
Jag slog an ett Fiss på min nystämda akustiska Ibanez. Ackordet klingade ut väldigt vackert som ett Fiss som sig bör.

Slog an ackordet igen o tryckte den lilla knappen på gaveln av gitarren (den som är avsedd för att fästa axelbandet vid) mot den spikförsedda plattan och vips blev det ett G 8O

/Anders

Är du helt säker på att det inte blev ett ännu mer välstämt fiss? :o

Annars får jag inte Richards teorier att gå ihop...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-03-17 20:47

petersteindl skrev:Finns det ByPhone? :)

:mrgreen:

*kass*

:D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 20:47

Griff skrev:Ovetenskapligt test avsnitt 2

Idag så införskaffades en MDF-skiva som sågades till måtten 280x165 mm, dvs samma basmått som min högtalare. Jag köpte dessutom islagsmuttrar (M6) som monterades i plattans hörn.
I dessa skruvade jag fast spikes så hårt jag vågade. Spikesen hittade jag i mina gömmor och de medföljde en Audio Pro sub som jag hade en gång i tiden.

Jag sågade även till en likadan platta som jag ställde på fyra stycken gula SD-kuddar, detta för att kunna flytta över högtalaren med spikes för jämförande mätningar.

Jag ställde högtalaren på den spikeförsedda plattan och fäste ett spännband runt högtalare och platta för att säkerställa god kontakt mellan högtalare och platta. Jag tryckte till arrangemanget så att spikesen blev väl förankrade mot golvet, därav mina fyra märken i granplankorna.

Mätningen utfördes enligt exakt samma metod och med samma musik som jag beskrivit ett par sidor bakåt.

Slutsats:
Amplituden på vibrationerna i både golv och på högtalarkabinettet ökade jämförd med högtalare ståendes på på tre muttrar.

Då jag flyttade den spikesförsedda högtalaren till plattan med SD-kuddar minskade amplituden på högtalarkabinettet till nästan ingenting och på golvet kunde jag knappt registrera några utslag.

Jag kan alltså konstatera att spikesförsedd högtalare skapar betydligt mer vibrationer än högtalare ståendes på på tre stycken rostfria M8-muttrar, både i kabinett och golv.

Snyggt!

När du säger att det blir mer eller mindre, kan du sätta siffror på det också? Alltså ger iphonen siffror, eller någon skala?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-17 20:48

Jax skrev:
petersteindl skrev:Finns det ByPhone? :)

:mrgreen:

*kass*

iPhone, som gjord att släppa på tån.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-17 20:51

Ja, nu har vi sett diverse mer eller mindre tokiga förklaringsmodeller till varför det är bättre (eller sämre) med spikes, eller mjukfötter. Dessvärre kan vi nog konstatera att församlingen är helt ute och cyklar.

Sanningen (som vi nog alla kan se om vi anstränger oss litet) är att ibland låter det bättre med spikfötter och ibland låter det bättre med mjukfötter. Orsaken till detta är helt enkelt att spikfotsalverna som bor i golvet transformerar högtalarvibrationerna till välljud. Och som vi alla (med mer ansträngning för vissa) inser så blir mer välljud helt enkelt = mer välljud!

Varför låter det då inte alltid bättre med spifötter? Jo, i en del golv har helt enkelt mjukfotsalverna tagit över. Och detta - inser vi raskt - medför då att de saboterar högtalarvibrationerna och transformerar dessa till att låta sämre.

Sammanfattningsvis ger detta att om du först tar reda på vilken typ av alver som bor i ditt golv, så ger detta förutsättningarna för om du ska ställa högtalarna på spikar, eller mjukfötter.

Hälsn. Michael

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-17 20:53

petersteindl skrev:
Linnar skrev:
Griff skrev:

/Anders

Grymt Griff!
Jag gillar ditt upptåg!

Finns det ByPhone? :)

Nej, men däremot får byfånen en upprättelse, det handlade hela tiden om byns centrala och enda telefon.

Äh, den var kass åxå!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 21:09

pekka71 skrev:Se högtalaren som en fiol, våldsdrar du fast strängarna i fiolen dödar du klangen i i fiolen, samma fenomen får du i högtalaren om det är tänkt att den ska använda kabinetet för att återge musik, det är inte endast elementen som svarar på detta sätt utan även hur hårt du drar fast foten i högtalaren.

Här kommer fördelen med en momentnyckel eftersom det oftast är 2 st högtalare och det är svårt att dra lika hårt vilket i sin tur kommer att kunna ge olika resulltat

Ja, det där är kanske svårt för de som inte hört effekten av det.

Jag vet ju att du äger ett par Keltik och de är ju extremt mekaniskt stabila med en tung bottenplatta i krossad marmor ( kustone) som spikesen sitter monterade i.
Justerar man spiksen en aning ojämt på dessa blir det direkt otydligare återgivning och " mindre pitch accurate" . Detta är något som väldigt lätt kan demonstreras med musik.

Ägare av sämre högtalare ( läs: nästan alla här ) har ju inte en susning om hur mycket bättre ljudet kan bli om man använder " attention to detail" dvs ALLT har betydelse för ljudet i en högtalarekonstruktion, framförallt den mekaniska stabiliteten.

Kör man då som de flesta gör här med mekaniskt undermåliga högtalare stående på mjukfötter låter ju signalkällorna tyvärr ungefär likadant.

Signalkällan maskeras alltså av alltför dåliga högtalare. En pioneer 668 låter lätt som en Linn cd- 12 med högtalare på mjukfötter.

Det är först då en högtalare av Keltiks kvalitet som du kan höra att skillnaden är rätt stor till cd12 : s favör, skillnaden i om stereon har en egen fas från proppskåpet, skillnaden i ljud om högtalaren installeras med bara några millimeters förflyttning.

De flesta på detta forum kan aldrig förstå skillnaderna, därför att man kör med för dåliga grejor för att höra skillnader som hörs med bättre grejor. :P
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 21:17

:lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 21:20

Svante skrev:
Griff skrev:Ovetenskapligt test avsnitt 2

Slutsats:

Snyggt!

När du säger att det blir mer eller mindre, kan du sätta siffror på det också? Alltså ger iphonen siffror, eller någon skala?

Tack för uppskattningen Svante,
min datainsamling består i att jag tokstirrat på den artificiella nålen i programmet.
Det går att "spela in" vibrationerna och exportera i *.cvs-format. Det skulle möjliggöra en kvantifiering av mina iakttagelser.
Problemet är att jag inte vet hur man får ut *.cvs-filen ur Ipho... flåt accelerometern men jag jobbar på det

/Anders

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 21:30

KarlXII skrev:

Näe.

Dekoder? Var är enkodern dårå?
Och vari ligger själva koden? Att musik är kod är ju en sak, men det är ju knappast högtalaren som ska uttolka och framföra den. Möjligen skulle man kunna säga att en D/A är en dekoder och en A/D en enkoder. Möjligen.

Högtalarna ska bara göra om elektricitet till ljud, dvs svängningar och tryck i luften. De ska inte hålla på och tolka någonting. En elektroakustisk grunka helt enkelt.

All information är inte kod.

Men: är all kod information?

Högtalaren förvandlar elektriciteten till ljudvågor. Det är ingen lätt uppgift. Mekanisk stabilitet är A och O, eftersom det är rätt stora krafter som sätts i rörelse, via luften och reaktion kräver motreaktion.
Högtalaren måste därför stå still vid så många hörbara frekvenser som möjligt.

Med spikes står högtalaren still, kopplad till golvet vid åtminstone låga frekvenser.

Med mjuka kuddar står inte högtalaren still, kopplad till golvet, vid några frekvenser. Den är helt frikopplad från underlaget.

Hypotetiskt:

Tex är en högtalare gjord helt i modellera ingen bra ide, den kommer att låta riktigt illa. Den är inte mekaniskt stabil. Elementen kommer här inte att ha en stabil bas att ta spjärn mot för att kunna återge " pace, rythm and dynamics" ( se artikeln på första trådsidan av Martin Collums .)

Det som är ganska kul är att det finns folk på detta forum som påstår att modellera nog skulle kunna vara en ganska bra ide' , eller att man skulle kunna använda SD- kuddar som stag inuti en högtalare. :P
Senast redigerad av Richard 2012-03-17 21:36, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 21:30

Linnar skrev:
Grymt Griff!
Jag gillar ditt upptåg!

Ja vad gör man inte för vetenskapen?
Sen undrar jag om inte det egentligen heter Ajfån? Fsat numera använder jag accelerometer i mina mätningar :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-03-17 21:36

MagnusÖstberg skrev::lol:

+1
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 21:36

Richard skrev:[
---för att kunna återge " pace, rythm and dynamics" ( se artikeln på första trådsidan av Martin Collums .)

Richard, på tal om det skulle vara trevligt om du kunde svara på mina frågor lite tidigare upp i tråden.

/Anders

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 21:41

Richard skrev:Med spikes står högtalaren still, kopplad till golvet vid åtminstone låga frekvenser.

Med mjuka kuddar står inte högtalaren still, kopplad till golvet, vid några frekvenser. Den är helt frikopplad från underlaget.

Fan, snubben börjar bli komisk nu!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-17 21:42

Griff skrev:
---för att kunna återge " pace, rythm and dynamics" ( se artikeln på första trådsidan av Martin Collums .)

Richard, på tal om det skulle vara trevligt om du kunde svara på mina frågor lite tidigare upp i tråden.

/Anders
Det funkar inte, ty de passar inte in i "teorin"
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-03-17 21:43

MagnusÖstberg skrev:
Griff skrev:

/Anders
Det funkar inte, ty de passar inte in i "teorin"

Vilken teori? Jag har bara läst blandat svammel.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 21:48

gnypp45 skrev:
Griff skrev:

Sagt o gjort!

/Anders

Är du helt säker på att det inte blev ett ännu mer välstämt fiss? :o

Annars får jag inte Richards teorier att gå ihop...

Nu blev jag väldigt osäker... måste nog kolla med en stämapp i min accelerometer :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-17 21:50

meanmachine skrev:Har testat vidare idag och med Tommy Emmanuel Center stage är det där mest skillnad kommer. Gitarren är det som primär avgör. Spikar är bättre :)

Ja, det är ju bara att lyssna. :P

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-03-17 21:55

Griff skrev:
Richard skrev:Ja, jag använder rätt ord för den upplevda musikåtergivningen, den sk. Perceived pitch- återgivningen.

Jag har några frågor till Richard:
1. Jag har förstått att du spelar klaviatur i ett band. Har ni PA-anläggningens högtalare ståendes på spikes för att undvika att din klaviatur/bandet låter ostämt?
Att bara ställa PA-högtalarna direkt på scengolvet utan spikes kan ju i värsta fall leda till att ett Fiss nästan blir ett G, eller åt andra hållet nästan ett C?

2. Då det enligt dig är ytterst viktigt med högtalarplacering, några millimeter hit eller dit kan ju göra att det låter ostämt.
Hur gör ni med PA-anläggningen för att placeringsmässigt pricka rätt så att publiken inte uppfattar spelningen som ostämd?

3.Hur gör ni i studion? sätter ni även studiomonitorerna på på spikes för att undvika att det låter ostämt då ni lyssnar av? om så är fallet har jag definitivt missat något och har mycket att lära.

Förklara gärna så att även en musikälskande människa som jag förstår, jag har full kläm på noter och har ett hyffsat gehör.
Jag kan alltså för mitt liv inte förstå varför det låter stämt i en studio men inte i mitt hem, jag har vridit och vänt på mina små högtare men inte sjutton kan jag få det till att det blir mindre stämt med högtalarplaceringsförändringar?
Då jag lyssnar på musik sitter jag ofta och spelar med med min gitarr. Jag har aldrig upplevt att jag behöver stämma om den vid förflyttning i rummet.

Emotser tacksamt svar och förklaringar av Dig Richard

/Anders

Richard, jag tänker upprepa frågorna lika ofta som du upprepar dina teorier om stämt och ostämt. jag är verkligen genuint intresserad av dit svar.

/Anders

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi