Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Var det inte i hassesolos bygge det diskuterades?
KarlXII skrev:Åk ut till Rivners i Länna och kika efter bullerdämpande dörr!
2-ch skrev:Ok hur är det nu.
Krävs en brandklassad/isolerad svindyr dörr eller duger det med en vanlig innerdörr som på något sätt tätas?
Förutsättningarna för övriga ytor är ju framlagda. De är alltså inte de bästa. Att bygga en vägg som klarar hårda krav känns som bortkastade pengar.
Vad säger virtuoser som Adhoc och DQ-20 om det?
MagnusÖstberg skrev:Nu har det ju visat sig att de nya 900mm breda skivorna, således c-c 45 faktiskt försämrat ljudisoleringen.
För mig känns det som att två hellimmade skivor med c-c 60 tillför tungd utan att öka resonansvilligheten, medans en förstyvning som de föreslår gör väggen mer åt C-C 45 hållet.
Men jag litar mer på Adhoc än mig på den här fronten.
MagnusÖstberg skrev:Mjo, men jag ser den väggen som ett verkligt specialfall. Den skall ju vara tung och styv för att ge stöd.
MagnusÖstberg skrev:Alltså, högtalarväggen är ett specialfall. Sidoväggar och väggen bakom ryggen vid lyssningsplatsen har jag aldrig sett någon som fått instruktioner om att förstärka den.
Helst skall ju högtalarväggen vara murad för största möjliga stöd i basområdet, men mycket reglar och dubbla eller tredubbla väggbeklädnader kan duga dugligt. Den skall oftast vara betydligt styvare än övriga väggar.
Den är alltså lite särskilld från övriga väggar, ett specifall som vägg![]()
Din vägg skall inte vara konstruerad på det viset. Tror jag alltså
Adhoc skrev:(Min fetning). Visst är dom andra väggarna viktiga. Om dom saknar förmågan att reflektera låga frekvenser blir det nog en "fattigare lyssning". Dom som klagar på rum som "käkar bas" har troligen tunna gips- eller brädväggar.
Fjonkalicious skrev:Eller såhär:
2-ch skrev:Tack för alla tips så här långt
Nu har jag lite literatur att läsa in också.Fjonkalicious skrev:Eller såhär:
Du är väl en klippa![]()
Karmen ser jag inte på bilden, men jag antar att en ljudisolerad dörr inte säljs utan.
Fjonkalicious skrev:Innan du tar upp lädret, försäkra dig dig om vilken klassning du behöver och att den dörren motsvarar detta.
Adhoc skrev:Som glad amatör kan jag bara tycka, tro och spekulera. En rättbyggd vägg kommer (bör) ha bättre dB-värden (dämpning / isolation) än dörren som blir den svaga länken.
i skrev:Någon som har erfarenhet av ljudisolerande skjutdörrar ?
RMA skrev:Jag köpte 2 sådana här dörrar
i skrev:egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.
2-ch skrev:RMA skrev:Jag köpte 2 sådana här dörrar
Det där är säkert en utmärkt dörr. Köpte du 2 för att placera dom i samma öppning eller två olika?
40+40 verkar overkill om man inte har en betongbunker förståss.i skrev:egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.
Skjutdörr var min första tanke, och det skulle passa huset bättre. Men efter lite fundering sågade jag den iden. Det mäste vara nästintill omöjligt att få en sån ens någorlunda tät.
RogerGustavsson skrev:Tror nog att det finns hyggligt ljudsiolerande skjutdörrar, typ ytterdörrar från Hajom, http://www.hajom.com/skjutdorrar/ Det ska vara den typ som är "lyft och skjut", som sluter tätt via tätning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster