Bygga ljudisolerad innervägg med dörr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-16 00:12

Vad tror ni om att krossa gipskivorna i stokastiska mönster för att sedan limma ihop dom igen?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-16 08:31

Fjonkalicious skrev:Var det inte i hassesolos bygge det diskuterades?

Jahaja.... tack för den kompis. Du får INGEN öl nästa gång :wink:
Nu känns det som att det är dags att sälja stereon och skaffa sig nån annan hobby.
Otroligt fint rum hassesolo har byggt. Mindervärdeskomplex... here i am.

För att inte lura varken mig själv eller någon annan så är det inte ett dedikerar ljudrum jag är ute efter. För att nå dit skulle alla väggar och tak behövas byggas om. Jag är ute efter möjligheten att kunna stänga en dörr med så bra totaresultat som möjligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-16 10:03

Fjonkalicious skrev:Vad tror ni om att krossa gipskivorna i stokastiska mönster för att sedan limma ihop dom igen?

Jag gillar hur du tänker. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-17 20:17

Ok hur är det nu.
Krävs en brandklassad/isolerad svindyr dörr eller duger det med en vanlig innerdörr som på något sätt tätas?

Förutsättningarna för övriga ytor är ju framlagda. De är alltså inte de bästa. Att bygga en vägg som klarar hårda krav känns som bortkastade pengar.
Vad säger virtuoser som Adhoc och DQ-20 om det?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-17 20:22

Åk ut till Rivners i Länna och kika efter bullerdämpande dörr!

http://rivners.se/sites/forsalj.html
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-17 22:08

KarlXII skrev:Åk ut till Rivners i Länna och kika efter bullerdämpande dörr!

Härligt :P Ett handfast tips! Jo dit ska jag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 01:00

2-ch skrev:Ok hur är det nu.
Krävs en brandklassad/isolerad svindyr dörr eller duger det med en vanlig innerdörr som på något sätt tätas?

Förutsättningarna för övriga ytor är ju framlagda. De är alltså inte de bästa. Att bygga en vägg som klarar hårda krav känns som bortkastade pengar.
Vad säger virtuoser som Adhoc och DQ-20 om det?

Jag är amatör.

Om man tittar på hur klassade dörrar är konstruerade så har brandklassningen och ljudklassning bara en del beröringpunkter. För brandklassningen är ytskiktet viktigt och det slänger man alltid med upp till El 30 när man ljudklassar. El 60 kostar mer. Ljudklassade dörrar är massiva (och tjockare för 35 dB och uppåt) och säljs ofta komplett med karm och tröskel eftersom tätningen mellan karm och dörr är en av de svaga länkarna. Det är sannolikt svårt att få tätt om inte tätningslisten är fabriksmonterad så att dörren uppfyller klassningen. Har man tidigare tagit överluften från en springa i dörrkarmen får man istället fundera på att ta nya (givetvis ljuddämpade ;) ) ventiler i väggen. Senaste budet jag så på en ljudklassad 35 dB från Byggmax var 3500:- i slätvit. En brandklassad massivdörr är kanske ett snikalternativ, men då har du heller ingen klassning. Känner du kallsvetten? Gör jag rätt nu? Kommer det att bli pannkaka av alltihop? Välkommen till klubben. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 01:14

MagnusÖstberg skrev:Nu har det ju visat sig att de nya 900mm breda skivorna, således c-c 45 faktiskt försämrat ljudisoleringen.

För mig känns det som att två hellimmade skivor med c-c 60 tillför tungd utan att öka resonansvilligheten, medans en förstyvning som de föreslår gör väggen mer åt C-C 45 hållet.

Men jag litar mer på Adhoc än mig på den här fronten.

Vad Adhoc pekar på är ju att man inte bör stirra sig blind på klassningen för konstruktionen eftersom det bara är en enda siffra. Om man tittar på kurvorna för ljudtransmission så ser man att även väggar med hög ljudklass dyker nedåt i frekvens. Jag vill minnas att IÖ tyckte att man kom kanska långt med träreglar cc 300 med två lager OSB och ett lag gips för att få en bra högtalarvägg som håller emot basen. 8O Inget fjösande med lite 450 cc stålregel här inte. En högtalarvägg är förstås ett specialfall men bara för att ge en indikation om problemets art. Liksom.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 02:13

Mjo, men jag ser den väggen som ett verkligt specialfall. Den skall ju vara tung och styv för att ge stöd.

De nya ergonomiska gipsskivorna har effektivt flyttat upp väggresonansen så det huvudsakliga ljudet transmitteras igenom i en högre grad har det sagts mig. Lindroos påpekade det för mig också när jag skulle bygga vägg hemma mellan kök och sovrum. Det har blivit ett problem som inte fanns på den tiden jag var arbetsledare på byggen för sisådär 100 år sedan när den enda gipsbredden som fanns var 120cm.

Nu har jag inte varit i branchen sedan -92 och mina kunskaper må vara rätt förlegade.

Kan också vara så att jag tänker på resten av huset och tror inte det är specifikt basljud som den här väggen skall hindra tycker jag, då jag undrar om det är meningsfullt med tanke på tak och sidoväggar som lär vara en konkurrerande smitväg. Jag tror väggen skall vara så bredbandigt dämpande som möjligt och stabil i sig själv då man inte vill förankra ramen i anläggningsytorna.

Säger Adhoc att olika styvhet på väggsidorna är att föredra så är det säkert så, jag är inte uppdaterad :)

Det avviker från hur vi byggde förr. Då byggde vi en relativt styv 45x90 ram med två gummilister kombinerat med en tjock siliconesträng emellan mot omliggande ytor som precis fick plats. Sedan använde vi 45x70 reglar som var någon cm för långa och slog dem på plats. Reglarna var då 20mm smalare än ramverket och placerades så att motstående sidor av väggen inte hade fysisk kontakt och med c-c 60. Sen slängde vi upp väggbeklädnaden på ena sidan och fyllde utrymmet med isolering innan nästa sida monterades klart. Runt om på varje sida om den färdiga väggen las fog.

Båda sidornas skivor limmades mot regelverket och mot varandra, dubbla skivor på varje sida.

Men som sagt, har inte varit inblandad i några byggen förutom mina egna på typ 20 år nu :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-18 03:32

MagnusÖstberg skrev:Mjo, men jag ser den väggen som ett verkligt specialfall. Den skall ju vara tung och styv för att ge stöd.

Det du skriver låter ju som bonnförstånd och något jag kan relatera till.
Nu är det som du vet inte högtalarväggen utan den motsatta som ska upp. Vad nu det spelar för roll?

Å va e de där med specialfall nu då 8O
Tror inte att jag är något unikt fall på det viset. Många sitter nog som jag i sin gillestuga och försöker avnjuta sin musik.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 03:48

Alltså, högtalarväggen är ett specialfall. Sidoväggar och väggen bakom ryggen vid lyssningsplatsen har jag aldrig sett någon som fått instruktioner om att förstärka den.

Helst skall ju högtalarväggen vara murad för största möjliga stöd i basområdet, men mycket reglar och dubbla eller tredubbla väggbeklädnader kan duga dugligt. Den skall oftast vara betydligt styvare än övriga väggar.

Den är alltså lite särskilld från övriga väggar, ett specifall som vägg :)

Din vägg skall inte vara konstruerad på det viset. Tror jag alltså ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-03-18 21:52

Virtuos? Glöm det, amatör sa DQ-20, det säger jag också.

2-ch, Gå på Kalle12s tips om Rivners. När jag bodde i Stockholm var jag där ibland, dom hade då 100-tals med dörrar. Har du tur, som jag hade, kan du hitta en ljudklassad dörr för akustiksammanhang för en 5-hundring. (Tänk på att sådan är alldeles för tung att hantera ensam!)
Annars köp en solid dörr men se till att den ger möjlighet till avtätning runtom och helst på båda sidor.

MagnusÖstberg skrev:Alltså, högtalarväggen är ett specialfall. Sidoväggar och väggen bakom ryggen vid lyssningsplatsen har jag aldrig sett någon som fått instruktioner om att förstärka den.

Helst skall ju högtalarväggen vara murad för största möjliga stöd i basområdet, men mycket reglar och dubbla eller tredubbla väggbeklädnader kan duga dugligt. Den skall oftast vara betydligt styvare än övriga väggar.

Den är alltså lite särskilld från övriga väggar, ett specifall som vägg :)

Din vägg skall inte vara konstruerad på det viset. Tror jag alltså ;)

(Min fetning). Visst är dom andra väggarna viktiga. Om dom saknar förmågan att reflektera låga frekvenser blir det nog en "fattigare lyssning". Dom som klagar på rum som "käkar bas" har troligen tunna gips- eller brädväggar.

En bra pdf som ur designsynpunkt sammanfattningsvis bl.a. tar upp detta med väggarnas beskaffenhet: http://www.gearslutz.com/board/attachme ... kicker.pdf från den här tråden: http://www.gearslutz.com/board/studio-b ... icker.html (Brandt, Avare, Jens Eklund, Rod Gervais och Jeffrey Hedback är alla gubbar som jag har stort förtroende för)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-18 22:03

När jag jobbade på flyttfirma som liten påg så slängde vi säkert 5 stycken när vi tömde någon källare. Det går nog att hitta om man är lite femjävlig.

Eller såhär:

http://www.blocket.se/stockholm/Ljudkla ... a=23_3&w=3

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 23:09

Adhoc skrev:(Min fetning). Visst är dom andra väggarna viktiga. Om dom saknar förmågan att reflektera låga frekvenser blir det nog en "fattigare lyssning". Dom som klagar på rum som "käkar bas" har troligen tunna gips- eller brädväggar.

Ja, men man murar inte upp dem eller reglar med c-c 30. Eller de kanske förstärks, men bara om de är alldeles för veka.

Att högtalarväggen är specielt viktig att den är styv och tung är däremot alltid sant. Sen är det ju avvägningar.

För tydlighetens skull:

Det jag skriver handlar enbart om den väggen som skall uppföras eftersom inga andra väggar skall förändras.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-19 08:20

Tack för alla tips så här långt :D
Nu har jag lite literatur att läsa in också.

Fjonkalicious skrev:Eller såhär:

Du är väl en klippa :)
Karmen ser jag inte på bilden, men jag antar att en ljudisolerad dörr inte säljs utan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-19 09:07

2-ch skrev:Tack för alla tips så här långt :D
Nu har jag lite literatur att läsa in också.

Fjonkalicious skrev:Eller såhär:

Du är väl en klippa :)
Karmen ser jag inte på bilden, men jag antar att en ljudisolerad dörr inte säljs utan.

Innan du tar upp lädret, försäkra dig dig om vilken klassning du behöver och att den dörren motsvarar detta. Tycker se mig tröskel och ovandel på karm till vänster om dörren? Men det vore knäppt att sälja en dörr utan karm, köp inte utan karm.

Mvh

F

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-19 10:45

Fjonkalicious skrev:Innan du tar upp lädret, försäkra dig dig om vilken klassning du behöver och att den dörren motsvarar detta.

Uff... det var just det ja. Vad jag "behöver".
Knepigt att svara på när man inte begriper vilka parametrar som har betydelse.
Att det är helheten som ger det slutgiltiga resultate är inte så svårt att förstå, men vägen känns så lång att hela idén riskerar att falla ihop till ingenting. Och alternativet ingenting känns sämre än alternativet någonting :)

Visst löper jag risken att det kan bli sämre än vad det kunde blivit. Men ibland är en chansing det alternativ man har.
Nåja jag ska läsa på lite mer innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Men bygget ligger i pipen nu.
Så har ni några förslag på vad jag åtminstånde ska undvika är dessa ytterst välkomna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-29 09:56

Kikar på beggade dörrar och hittar en som heter Nordic 572 stämplad med 25db.
Vad betyder det egentligen, alltså vad är rimligt?
Vilken dämpning kan man förvänta sig av den "dubbelreglade" väggen.
Det bör ju vara balans mellan vägg/dörr. Ingen ide att skjuta över målet med den ena tänker jag.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-03-29 11:54

Som glad amatör kan jag bara tycka, tro och spekulera. En rättbyggd vägg kommer (bör) ha bättre dB-värden (dämpning / isolation) än dörren som blir den svaga länken. Dörren skulle jag gradera som hyfsad men inte jättebra. När jag bodde i lägenhet hade jag en s.k. säkerhetsdörr i stål i tamburen, den var märkt 32 eller 34 dB har jag för mig. Krämade man på ordentligt hördes det ”lite” i trapphuset men inte in till grannarna, -för dom hade ju likadana dörrar som dämpade 32-34 dB mot inkommande buller från trapphuset.

Du kan vända på steken också. Hur mycket buller du har i gillestugan från omgivningen bestämmer hur högt du behöver vrida upp volymen för att inte störa ditt musiklyssnande. Någon större glädje med skyhöga dynamikvärden på en skiva är det inte om omgivningsbullret sätter gränsen nedåt. 2 st 25 dB-dörrar kan funka bra men skulle vara onödig overkill i gillestugan om bullret mest kommer utifrån via fönster och tunna väggar, däremot kanske familjen uppskattar 2st ljudisolerande dörrar in mot resten av huset.

Klassningen 25 dB på dörren, tror jag gäller inom 125-4000 Hz. Den dämpar säkert väsentligt sämre vid Infected Mushroom-frekvenser.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-29 13:14

Adhoc skrev:Som glad amatör kan jag bara tycka, tro och spekulera. En rättbyggd vägg kommer (bör) ha bättre dB-värden (dämpning / isolation) än dörren som blir den svaga länken.

Ditt tyckande, troende och spekulerande värderas högt och är precis på den nivå jag kan ta till mig :D
Jag söker vidare efter en dörr med högre dämpning.
Bullret från utsidan är inte det som stör mig, det här handlar om hur jag stör de andra i huset och därigenom mig själv.
Frekvenser av typen Infected Mushroom går rakt upp genom taket till övervåningen ändå, så det är inte det heller jag försöker komma åt.
Att knöka in dubbla dörrar är... hur ska jag säga... inte i "förhandlingsbart".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-29 13:54

Ta och titta på vad för ljudisoleringseffekt väggen ger. Det är helt onödigt att välja en dörr med mångfalt högre dämpvärde.

Ljudisoleringsdörren vi satte in till Lindroos från vår port tror jag mig minnas var en 40dB dörr som jämförelse.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2012-03-29 15:25

Jag köpte 2 sådana här dörrar,har inte hunnit montera dom än men dom var gedigna & tunga med rejäla gummitätningar i flera plan.
http://www.hemfint.se/innerdorrar/klass ... massiv-vit

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-03-29 20:47

Någon som har erfarenhet av ljudisolerande skjutdörrar ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
egerskog

Inläggav egerskog » 2012-03-29 21:39

i skrev:Någon som har erfarenhet av ljudisolerande skjutdörrar ?

svårt att tro att det finns några.
Tomas Egerskog
Jamo classic 8 || RSW-10 sub x4 || Denon 4308 || Behringer INUKE 1000 || miniDSP "nu på main out"|

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-29 22:11

i skrev:Någon som har erfarenhet av ljudisolerande skjutdörrar ?

Sannolikt inte.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-03-29 23:37

egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-30 07:48

RMA skrev:Jag köpte 2 sådana här dörrar

Det där är säkert en utmärkt dörr. Köpte du 2 för att placera dom i samma öppning eller två olika?
40+40 verkar overkill om man inte har en betongbunker förståss.
i skrev:egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.

Skjutdörr var min första tanke, och det skulle passa huset bättre. Men efter lite fundering sågade jag den iden. Det mäste vara nästintill omöjligt att få en sån ens någorlunda tät.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2012-03-30 09:53

2-ch skrev:
RMA skrev:Jag köpte 2 sådana här dörrar

Det där är säkert en utmärkt dörr. Köpte du 2 för att placera dom i samma öppning eller två olika?
40+40 verkar overkill om man inte har en betongbunker förståss.
i skrev:egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.

Skjutdörr var min första tanke, och det skulle passa huset bättre. Men efter lite fundering sågade jag den iden. Det mäste vara nästintill omöjligt att få en sån ens någorlunda tät.

Nejdå 2 olika öppningar är det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-30 11:12

Tror nog att det finns hyggligt ljudsiolerande skjutdörrar, typ ytterdörrar från Hajom, http://www.hajom.com/skjutdorrar/ Det ska vara den typ som är "lyft och skjut", som sluter tätt via tätning.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-03-30 11:47

RogerGustavsson skrev:Tror nog att det finns hyggligt ljudsiolerande skjutdörrar, typ ytterdörrar från Hajom, http://www.hajom.com/skjutdorrar/ Det ska vara den typ som är "lyft och skjut", som sluter tätt via tätning.

köpte nyligen ett sådant glasparti till uterummet. (lyft och skjut)
1800 bredd jag vet inte om man är beredd att lägga
~ + 30 000 kanske finns det partin utan glas det var kanske fel
att utgå att det inte finns, det vore högst osanolikt att det
finns för en trevlig inköpssumma.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum