Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-18 01:24

mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.

Jag tror att samtliga lyssnare är rätt slut i kolan efter denna shootout och därför lite fåordiga :)

Jävligt kul att få tillbringa en hel kväll med engagerade musikälskare! Drömde om att Richard skulle slutit upp men tyvärr så fick vi klara oss utan honom..

Medverkande, värd bassman, järnet, Ivor Isobarik, och tillresta från Umeå (endast 19 mil enkel väg) mx, eriken..

Förutsättningar. Ino-rum mjukmatta på betongsula, Linn Keilidh i fullrange ståendes på betongsten direkt på mjukmatta för att få så styvt underlag som möjligt för broddarna att stå på. SD-kuddar montage (mx bilder kommer att visa hur detta monterades).

Inga jättestora men dock hörbara skillnader kunde dekteras! Kan säkert bero på underlaget men vinnare är i en jämn kamp.... SD-FOTEN!

Richard skulle säkert fått lite att fundera på ifall han medverkat.. (nämner dig eftersom du väckte björnen som sov ;-) )

Spikar funkar säkert i ditt rum betvivlar inte vad du hör, men här uppe i mitt rum gör dom inte mycket nytta, det kunde en välstämd lyssningpanel fastslå! Sorry Richard..

Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage :D

God Natt å låt det välstämda ljudet vara med er, kalla det perfect pitch eller vad ni vill bara det låter bra för just er 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-03-18 01:25

KarlXII skrev:Ameh för helvete.

Är vi tillbaka på PINGISBORDET!??!!!?!???? 8O

Jag tror jag dör

:mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-18 01:32

Jag tror jag dör
Så blir det när man söker stöd hos auktoriteter och köper förklaringar baserat på vem det är som skriver, snarare än vad de skriver.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 01:38

Upplys mig, vem hittade på det där med pingisbordet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 02:04

Jag tror jag dör

Japp. Full circle.

Förresten: har inte du redan dött en gång? Du ser nämligen märkligt lik ut en snubbe jag känner, Vite Gandalf. Han, typ, dog en gång av en Balrog på foten. Men, han pigga på sig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 02:06

Svante skrev:Upplys mig, vem hittade på det där med pingisbordet?

Djävulen?

/DQ-20

EDIT: My Bad!

Det var den 22 juni 2009 på sidan 40 som Goran_Rudling för första gången förde pingis på tal när han skrev:<B> Lustiga mätningar, del 12 </b>
Ni ska inte tro att ni har monopol på lustiga mätningar. Jag har också gjort några. Men har inte berättat om det förrän nu. Men jag är inte ännu säker på hur jag ska tolka resultaten.

Spelar ibland pingis. Är inte så bra på det. Är bättre på att snacka. Men jag har noterat vissa fenomen när det gäller pingisbord och studs beroende på underlaget.

Ett bord ska vara ”styvt” så att bollen studsar bra. Ett pingisbord kan man ställa in höjden på, oftast med skruvfötter. Fötterna är i metall. Det finns inga mjukfötter på pingisbord.

Om man spelar på ett bra uppsatt bord, på ett hårt trägolv, studsar bollen bra. Studsar på ett visst sätt. Om man nu lägger in en heltäckningsmatta med gummibaksida (har inte provat SDfötter) under benen på bordet så studsar bollen sämre. Bordet ”svarar” inte lika bra. (Har jag aldrig lagt in mjukfötter mellan skivan och stativet men det borde rimligen innebära att bollen studsar ännu sämre.)

En pingisboll väger 2,7 gram. Ett bordtennisbord ca 120 kg. En 9 tums högtalarkon med spole väger runt 38 gram. Så en högtalare med ett 9 tums baselement borde med samma massrelation väga 1,69 ton. Ett par nästan 3,4 ton. Så kallad tung hi-fi.

En högtalare med ett 9 tums element väger 50 kg. Om det var samma massrelation mellan pingisbollen och pingisbordet som mellan konen och högtalaren skulle bordet väga 3,55 kg. Vad är bäst för studsen på ett 3,55 kg tungt pingisbord? Spikfötter eller mjukfötter?

Och, vad betyder detta för debatten om mjukfötter och spikfötter?
Måste väl betyda att en pingisboll studsar sämre på en högtalare med mjukfötter.

Och vad betyder det?
Senast redigerad av DQ-20 2012-03-18 02:17, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 02:16

Göran Rudling gillar sånt och introducerade det i tråden. Men han har sagt betydligt märkligare saker än så 8) Jag har redan skrivit om vissa. Eftersom man inte får ha andra högtalare i samma rum som de man spelar på och inga digitalklockor så upplyste jag om att mikrofoner borde väl också vara tabu 8) Sagt och gjort. Mikrofonerna skulle bort från konserthuset 8O Spelet från musikerna blir rytmförvirrat :) Tja, trist historia, men det är bara att gilla läget och slänga ut alla mikrofoner så att musikerna kan spela bättre melodier ihop. Mikrofoner kan ställa till det. Fast det fanns ju långt fler små absurditeter på 80-talet inom radio&tvnasarnas domäner. Innan jag kommer fram till Deus Ex Machina så stannar jag här vid Jubilate.

Hmm, såg jag inte skäggiga damen titta förbi nånstans.

MvH
Dante
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-18 02:41

bassman skrev:Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage :D

Absolut. Det ska jag ordna. Men nu! SOVA.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-03-18 03:07

Snälla! Bara en godnattsaga först...
Jag vill så gärna höra om den där episoden där en viss någon demonstrerade hur illa det gick att dansa till en icke Linn skivspelare och trampade sönder kundens vinylsvarv..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 08:48

bassman skrev:
mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.

Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.

Jag tror att samtliga lyssnare är rätt slut i kolan efter denna shootout och därför lite fåordiga :)

Jävligt kul att få tillbringa en hel kväll med engagerade musikälskare! Drömde om att Richard skulle slutit upp men tyvärr så fick vi klara oss utan honom..

Medverkande, värd bassman, järnet, Ivor Isobarik, och tillresta från Umeå (endast 19 mil enkel väg) mx, eriken..

Förutsättningar. Ino-rum mjukmatta på betongsula, Linn Keilidh i fullrange ståendes på betongsten direkt på mjukmatta för att få så styvt underlag som möjligt för broddarna att stå på. SD-kuddar montage (mx bilder kommer att visa hur detta monterades).

Inga jättestora men dock hörbara skillnader kunde dekteras! Kan säkert bero på underlaget men vinnare är i en jämn kamp.... SD-FOTEN!

Richard skulle säkert fått lite att fundera på ifall han medverkat.. (nämner dig eftersom du väckte björnen som sov ;-) )

Spikar funkar säkert i ditt rum betvivlar inte vad du hör, men här uppe i
mitt rum gör dom inte mycket nytta, det kunde en välstämd lyssningpanel
fastslå! Sorry Richard..

Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage :D

God Natt å låt det välstämda ljudet vara med er, kalla det perfect pitch eller vad ni vill bara det låter bra för just er 8)

Intressant test !

En eloge och hommage speciellt till eriken och mx som tog sig omaket att åka 38 mil för att lyssna ...... Riktiga entusiaster !

Några frågor bara:

Ok, hur hade ni ställt in högtalarna från början ?
Användes tunemethod vid uppställningen- eller var högtalarna bara slentrianmässigt uppställda, 23 grader ?

Jag kommer inte att fråga om ni lyssnade efter melodierna istället för " ljudet " för då kommer ni att gå i taket. Så jag frågar inte efter det, utan förutsätter det.

Vilken signalkälla användes ?

Eftersom ni var eniga ( det blir kul att höra de andras beskrivningar av ljudet ) så innebär det ju att det subjektivt lät bäst med SD- fötter i bassmans rum, därtill dessutom på ett par linnhögtalare. Jag betvivlarminte detta utan det är så. :)

Detta torde i sin tur innebära att i ett akustikreglerat rum som bassmans, så blir " den rapporterade extra basvolymen som uppfattas som otydlig i ett vanligt vardagsrum " med SD- kuddar ( se Harryups erfarenheter )
tvärtom en förbättring mot återgivningen på spikes.

Läs gärna ovanstående mening en gång till. :)

Eftersom jag, meanmachine och harryup lyssnat i vanliga vardagsrum och samtliga föredrar spikes så är vår upplevelse ivartfall inte fel i våra rum.

Hade vi haft akustikreglerade rum hade resultatet troligen blivit de ni upplevde i Piteå- att SD- kuddar låter bättre än spikes !

Detta innebär i sin tur ( läs gärna detta en gång till ) att
SD - kuddar låter bättre än spikes vid optimala, akustikreglerade rum !

Jag tror inte att 5 personer hade åkt 38 mil för att undersöka både SD- kuddar och spikes om jag inte lyft denna tråd. Jag har blivit kallad både det ena och det andra för att jag gjort det, men det bjuder jag på.

Hade diskussionen inte haft de retoriska motpolerna som det nu blev- hade det aldrig blivit grundligt utrett !

Tack för att detta blev undersökt med lyssning, - jag ser fram emot övriga lyssnares lyssningsintryck från Piteå !
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 09:48

DQ-20 skrev:

Djävulen?

Intressant, och någonstans runt s 80 gör jag en utläggning ungefär som den jag skrev igår. Jag hade inte en susning om att jag hade skrivit det. Noll. Nada.

Skrämmande vilka minnesluckor man kan få, men jag hade väl roligt antar jag.

Kvarstår frågan varför Richard tog upp pingisbordet igen. Det står ju där alltihop. Jag får känslan att Richard har fest och så sitter de framför datorn och säger: "Du, ta pingisbordet igen så får vi se vad som händer" "Ja, yes, det blir kul" "Hahaha, han nappade på den enkla igen!".

Menmen, så länge man glädjer någon så är det väl bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 10:03

Richard skrev:Några frågor bara:

Du kanske skulle fundera på att svara på några av de frågor som ställts till dig.

Richard skrev:Ett proffspingisbord har som bekant spikes på benen. Detta har man för att bollen ska kunna studsa så bra som möjligt. Bollen väger otroligt litet jämfört med bordet.

Oj då!?! Det räcker inte med att du svalt hela Rudlings ytterst märkliga förklarigar om tingens ordning med hull och hår -nu har du ju tamejfan börjat EXTRAPOLERA dessa märkligheter helt på egen hand! Inte ens Rudling är så vansinnig och verklighetsförvrängande att han påstår att pingisbord har spikfötter!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 10:04

Svante skrev:
DQ-20 skrev:

Djävulen?

Intressant, och någonstans runt s 80 gör jag en utläggning ungefär som den jag skrev igår. Jag hade inte en susning om att jag hade skrivit det. Noll. Nada.

Skrämmande vilka minnesluckor man kan få, men jag hade väl roligt antar jag.

Kvarstår frågan varför Richard tog upp pingisbordet igen. Det står ju där alltihop. Jag får känslan att Richard har fest och så sitter de framför datorn och säger: "Du, ta pingisbordet igen så får vi se vad som händer" "Ja, yes, det blir kul" "Hahaha, han nappade på den enkla igen!".

Menmen, så länge man glädjer någon så är det väl bra.

....jag tror forumets skarpaste hjärna har genomskådat mig- det tog ett tag. :wink:

Nu har vi utrett SD- kuddar kontra spikes så grundligt det går på ett forum.
SD- fötter är bättre än spikes tekniskt, och låter även under vissa förutsättningar bättre, även under högtalare som från början är avsedda för spikfötter.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 10:10

Svante skrev:Kvarstår frågan varför Richard tog upp pingisbordet igen. Det står ju där alltihop. Jag får känslan att Richard har fest och så sitter de framför datorn och säger: "Du, ta pingisbordet igen så får vi se vad som händer" "Ja, yes, det blir kul" "Hahaha, han nappade på den enkla igen!".

Om det ändå vore så väl...

Kommer osökt att tänka på min sambo som för många år sedan jobbade på backoffice (telefonsupport till kunder på en storbank). Det var samtidigt som Hassangänget var på topp med sina busringningar till olika ställen. Jag tyckte det var ganska roligt, men sambon tyckte att det inte var så speciellt -"såna där samtal, fast tio gånger värre, hanterar ju jag dagligen...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 10:14

hevi skrev:
Svante skrev:Kvarstår frågan varför Richard tog upp pingisbordet igen. Det står ju där alltihop. Jag får känslan att Richard har fest och så sitter de framför datorn och säger: "Du, ta pingisbordet igen så får vi se vad som händer" "Ja, yes, det blir kul" "Hahaha, han nappade på den enkla igen!".

Om det ändå vore så väl...

Kommer osökt att tänka på min sambo som för många år sedan jobbade på backoffice (telefonsupport till kunder på en storbank). Det var samtidigt som Hassangänget var på topp med sina busringningar till olika ställen. Jag tyckte det var ganska roligt, men sambon tyckte att det inte var så speciellt -"såna där samtal, fast tio gånger värre, hanterar ju jag dagligen...

...vi var tre personer som hade väldigt kul i lördags. :wink:

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-18 10:38

Verkar som att jag var först in på faktiskt av oss deltagare här på morgonkvisten så jag skriver väll en kort rapport då medan jag sörplar i mig morgonkaffet.

Exakt hur testet gick till och detaljer om sd kuddar osv kommer nog mx att berätta om så jag hoppas över den biten.

Stort tack till bassman för det första för att vi fick komma dit och sitta och vända skivor i pipröksdimman i hans förträffliga källare, ingen entonsbas där inte :D

Jag var den den person av oss alla som hade svårast att beskriva några skillnader vi testet. Det lät rent utsagt skitbra vare sig Kelidh stod på spikes eller SD kuddar. Den effekt som sd-kuddarna hade i mitt tycke på musiken var att den blev lättare att följa och ta till sig rent rytmiskt, kalla det stampa takten känsla eller vad ni vill jag kan nog tyvärr inte beskriva det så mycket bättre än så vilket jag vet att de andra kan och kommer göra.

Det spelades sedan musik och pratades både på Keilidh och mina pi60 som jag hade tagit med från Umeå. De två högtalarna hade lite olika spelstil men lät båda väldigt bra. Pi60 varsanlöst bra på att mejsla ut och ta fram varenda liten detalj som fanns i musiken, speciellt ner i de riktigt låga registren och Kelidh hade en lite mera framdriven spelstil med en höjd mellanbas som jag i sammanhanget lät väldigt tilltalande i mina öron. Sist av allt gjorde vi ett besök hos grannen som hade byggt egna dipoler som spelade väldigt fint.

Summa summarum: Mera träffar och musikspelande! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 10:39

...alternativt så var det så att jag just erbjöd Richard ett sätt att ta sig ur debatten med någon slags heder i behåll.

Vilket det var lär vi aldrig få veta.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-18 10:45

Svante skrev:...alternativt så var det så att jag just erbjöd Richard ett sätt att ta sig ur debatten med någon slags heder i behåll.

Exakt.

Användarvisningsbild
eljulio

Var tog Göran Rudling vägen?

Inläggav eljulio » 2012-03-18 11:00

Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 11:03

Richard skrev:...vi var tre personer som hade väldigt kul i lördags. :wink:

Jag kommer osökt att tänka på ett gammalt djungelordspråk som lyder: "Ingen har så roligt som tre runkpellar som röker fentanylplåster en lördagskväll." Men det finns säkert andra scenarier.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 11:05

hevi skrev:
Svante skrev:...alternativt så var det så att jag just erbjöd Richard ett sätt att ta sig ur debatten med någon slags heder i behåll.

Exakt.

Vilken goja, om Richard har heder så påverkas väl den inte i någon riktning av om han har fel eller inte? Den påverkas väl av om Richard medvetet ljuger vilket jag aldrig har upplevt?
Diskutera Richard mindre och spikar eller kuddar mera. Jag ser ingen koppling till att folk med heder föredrar SD-fötter.
Tycker ni Richard ljuger eller tycker ni att det är trist att han har bytt åsikter några ggr?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-18 11:07

Richard skrev:
eriken skrev:Richard: Här hemma låter det nog allt annat än "korrekt" om man ser till begreppet återgivning men jag är ändå väldans nöjd och vänder bara skivor utan att reflektera över ljudet numera.

Det viktiga är att min stereo får musiken att stå i fokus, sen om det låter si eller så bryr mig mig inte om. Jag kan lyssna via olika ljudande stereos och ändå kunna ta till mig musiken fullt ut. Något har dem nog gemensamt fast det är inte tonalitet eller transparens..

Vissa kanske kallar det musikalitet eller att det låter stämt eller kanske något annat, själv vet jag inte vad jag ska kalla det utan jag lägger nog bara på en ny skiva och spelar vidare istället :)

Jag menar inte att du ska vara mindre nöjd med återgivningen pga mina inlägg, tvärtom. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Du kan se mina inlägg endast som motpoler till andra inlägg...

Du har uppnått tillräckligt bra ljud, dvs musikintresset tar över " hifi- intresset" vid en viss nivå. Då är man oftast nöjd.

Jag har hört tre högtalare som låtit väldigt bra med sd- kuddar, dina pi60 är en av dem.

Läs detta inlägg ett par, tre gånger Svante och Hevi mfl.....

Det skrevs på sidan 132 och är en ledtråd till eriken ( som jag varit hemma och lyssnat på musik hos ) att INTE ta mina inlägg på allvar.

Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *

* kolla gärna den engelska översättningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Var tog Göran Rudling vägen?

Inläggav Harryup » 2012-03-18 11:09

eljulio skrev:Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Mycket trist inlägg. Richard är verkligen inget troll. Inte Göran Rudling heller för den delen. Däremot behöver man inte hålla med eller köpa hans förklaringar men det är en helt annan sak.

mvh/Harryup

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-03-18 11:10

Harryup skrev:
hevi skrev:

Exakt.

Vilken goja, om Richard har heder så påverkas väl den inte i någon riktning av om han har fel eller inte? Den påverkas väl av om Richard medvetet ljuger vilket jag aldrig har upplevt?
Diskutera Richard mindre och spikar eller kuddar mera. Jag ser ingen koppling till att folk med heder föredrar SD-fötter.
Tycker ni Richard ljuger eller tycker ni att det är trist att han har bytt åsikter några ggr?

mvh/Harryup
Vilken goja... Om en person argumenterar kraftfullt åt ett håll och använder argumentation som är fullständigt felaktig då han gör det sedan upptäcker att han har haft fel så kan det vara "smidigare" att säga "jag skämtade ju bara med er" än att erkänna att man haft fullständigt fel och pratat i nattmössan. Då kan man "komma undan med hedern i behåll" trots att man sagt en massa tokigheter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 11:14

LasseA skrev:
Harryup skrev:
hevi skrev:

Exakt.

mvh/Harryup
Vilken goja... Om en person argumenterar kraftfullt åt ett håll och använder argumentation som är fullständigt felaktig då han gör det sedan upptäcker att han har haft fel så kan det vara "smidigare" att säga "jag skämtade ju bara med er" än att erkänna att man haft fullständigt fel och pratat i nattmössan. Då kan man "komma undan med hedern i behåll" trots att man sagt en massa tokigheter.

Man skall inte säga en massa saker för att komma undan med hedern i behåll, man skall hålla sig till sanningen som man upplever den i det ögonblicket. Sen kan det ju gå upp för en att man har fel men det är ju en annan sak. Jag ser inte att man behåller någon heder för att man slingrar sig ur något. Är det förvirrat låt det vara förvirrat, hellre än ljuga ihop något på slutet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-18 11:16

Men hur mycket har vi "lärt" oss i tråden. Jo, att fötter låter olika ihop med olika underlag och det är inte självklart vilket man föredrar i en setup, även om man har som mål att sträva efter naturlig återgivning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-18 11:20

Harryup skrev:
hevi skrev:

Exakt.

mvh/Harryup

Ändra åsikt ska man förstås göra om man finner skäl till det. Hedern rörde närmast oviljan att göra det när fakta kom på bordet. Som debatten gick kom Richard med en massa fysikaliska låtsasförklaringar till varför han upplevde spikfötterna bättre. Polariseringen, den totala omsvängningen tydde på att förklaringen åtminstone delvis låg på det psykologiska planet och de fysikaliska förklaringar som vi trots allt fann föll honom inte på läppen. Att han tyckte spikfötterna var bättre var det ingen som ifrågasatte, det går ju liksom inte.

Nu har Richard själv sagt några inlägg upp att alltihop har varit ljug. Om det är sant eller inte får vi aldrig veta. Men det spelar kanske inte så stor roll. Det spelar ingen roll om det är Richard som har trott på (eller låtsastrott på) de här pseudofysikaliska förklaringarna eller om det är någon annan. Argumenten har blivit synade och varje vettig människa kan dra sina egna slutsatser.

Och det är väl gott så.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-18 11:24

Richard skrev:Intressant test !

En eloge och hommage speciellt till eriken och mx som tog sig omaket att åka 38 mil för att lyssna ...... Riktiga entusiaster !

Några frågor bara:

Ok, hur hade ni ställt in högtalarna från början ?
Användes tunemethod vid uppställningen- eller var högtalarna bara slentrianmässigt uppställda, 23 grader ?

Jag kommer inte att fråga om ni lyssnade efter melodierna istället för " ljudet " för då kommer ni att gå i taket. Så jag frågar inte efter det, utan förutsätter det.

Vilken signalkälla användes ?

Eftersom ni var eniga ( det blir kul att höra de andras beskrivningar av ljudet ) så innebär det ju att det subjektivt lät bäst med SD- fötter i bassmans rum, därtill dessutom på ett par linnhögtalare. Jag betvivlarminte detta utan det är så. :)

Detta torde i sin tur innebära att i ett akustikreglerat rum som bassmans, så blir " den rapporterade extra basvolymen som uppfattas som otydlig i ett vanligt vardagsrum " med SD- kuddar ( se Harryups erfarenheter )
tvärtom en förbättring mot återgivningen på spikes.

Läs gärna ovanstående mening en gång till. :)

Eftersom jag, meanmachine och harryup lyssnat i vanliga vardagsrum och samtliga föredrar spikes så är vår upplevelse ivartfall inte fel i våra rum.

Hade vi haft akustikreglerade rum hade resultatet troligen blivit de ni upplevde i Piteå- att SD- kuddar låter bättre än spikes !

Detta innebär i sin tur ( läs gärna detta en gång till ) att
SD - kuddar låter bättre än spikes vid optimala, akustikreglerade rum !

Jag tror inte att 5 personer hade åkt 38 mil för att undersöka både SD- kuddar och spikes om jag inte lyft denna tråd. Jag har blivit kallad både det ena och det andra för att jag gjort det, men det bjuder jag på.

Hade diskussionen inte haft de retoriska motpolerna som det nu blev- hade det aldrig blivit grundligt utrett !

Tack för att detta blev undersökt med lyssning, - jag ser fram emot övriga lyssnares lyssningsintryck från Piteå !

Oavsett uppriktigheten i ovanstående inlägg tycker jag det kunde vara på sin plats med en kommentar från det filosofiska hållet. Richards inlägg är en bra illustration på hur det är i princip omöjligt att med hjälp av "fakta" tvinga någon till en viss uppfattning om vad dessa fakta betyder. Det är ett välkänt problem inom forskning att "data är underbestämd" (underdetermination), dvs. att data inte själva kan bestämma i vilket teoretiskt sammanhang de passar in. Därför kan olika teorier tävla om att tolka resultaten utan att data kan fälla något utslag. I ovanstående exempel använder Richard "ad hoc" eller "post hoc" hypoteser, dvs. hypoteser som man kan hänga på i efterhand som förslag på hur resultaten skall tolkas. Och så kan man alltid göra även om man blir tvingade till att ta till de små gröna tomtarna. Vad jag ville säga med denna långrandiga kommentar är att det finns vetenskapteoretiska skäl till att man aldrig med fakta logiskt kan tvinga någon att bli överens som inte vill det. Gemensamma tolkningar av fakta handlar om ömsesidig övertalning, vilket är ett socialt fenomen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Var tog Göran Rudling vägen?

Inläggav Svante » 2012-03-18 11:27

Harryup skrev:
eljulio skrev:Han måste ju vara det ultimata trollet som har lyckats åstadkomma denna tråd... :lol:

Mycket trist inlägg. Richard är verkligen inget troll. Inte Göran Rudling heller för den delen. Däremot behöver man inte hålla med eller köpa hans förklaringar men det är en helt annan sak.

mvh/Harryup

Fast nu säger han ju själv att han har trollat.

Richard skrev:Om ni läst inläggen litet noggrannare och inte bara kört snabba one- liners hade ni alla förstått att jag " drog er i benen" *
* kolla gärna den engelska översättningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-18 11:28

Richard skrev: Mera stämt än vad det var vid inspelningstillfället blir det naturligtvis inte.

Jag tyckte nästan att du avslöjade dig själv redan här. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi