bassman skrev:mx skrev:På väg hem från Piteå nu. Utförligt test hos bassman resulterade i en enig
jury. SD fungerade absolut bäst även under Linn. Fem personer lyssnade.
Orkar inte skriva mer från min iPhone, återkommer senare, även med bilder.
bassman, ivor-isobarik eller någon annan får skriva tills vidare kanske.
Jag tror att samtliga lyssnare är rätt slut i kolan efter denna shootout och därför lite fåordiga

Jävligt kul att få tillbringa en hel kväll med engagerade musikälskare! Drömde om att Richard skulle slutit upp men tyvärr så fick vi klara oss utan honom..
Medverkande, värd bassman, järnet, Ivor Isobarik, och tillresta från Umeå (endast 19 mil enkel väg) mx, eriken..
Förutsättningar. Ino-rum mjukmatta på betongsula, Linn Keilidh i fullrange ståendes på betongsten direkt på mjukmatta för att få så styvt underlag som möjligt för broddarna att stå på. SD-kuddar montage (mx bilder kommer att visa hur detta monterades).
Inga jättestora men dock hörbara skillnader kunde dekteras! Kan säkert bero på underlaget men vinnare är i en jämn kamp.... SD-FOTEN!
Richard skulle säkert fått lite att fundera på ifall han medverkat.. (nämner dig eftersom du väckte björnen som sov

)
Spikar funkar säkert i ditt rum betvivlar inte vad du hör, men här uppe i
mitt rum gör dom inte mycket nytta, det kunde en välstämd lyssningpanel
fastslå! Sorry Richard..
Antar att mx skapar en bildtråd där afton sammanfattas i ett bildkollage
God Natt å låt det välstämda ljudet vara med er, kalla det perfect pitch eller vad ni vill bara det låter bra för just er

Intressant test !
En eloge och hommage speciellt till eriken och mx som tog sig omaket att åka 38 mil för att lyssna ...... Riktiga entusiaster !
Några frågor bara:
Ok, hur hade ni ställt in högtalarna från början ?
Användes tunemethod vid uppställningen- eller var högtalarna bara slentrianmässigt uppställda, 23 grader ?
Jag kommer inte att fråga om ni lyssnade efter melodierna istället för " ljudet " för då kommer ni att gå i taket. Så jag frågar inte efter det, utan förutsätter det.
Vilken signalkälla användes ?
Eftersom ni var eniga ( det blir kul att höra de andras beskrivningar av ljudet ) så innebär det ju att det subjektivt lät bäst med SD- fötter i bassmans rum, därtill dessutom på ett par linnhögtalare. Jag betvivlarminte detta utan det är så.
Detta torde i sin tur innebära att i ett akustikreglerat rum som bassmans, så blir " den rapporterade extra basvolymen som uppfattas som otydlig i ett vanligt vardagsrum " med SD- kuddar ( se Harryups erfarenheter )
tvärtom en förbättring mot återgivningen på spikes.
Läs gärna ovanstående mening en gång till.
Eftersom jag, meanmachine och harryup lyssnat i vanliga vardagsrum och samtliga föredrar spikes så är vår upplevelse ivartfall inte fel i våra rum.
Hade vi haft akustikreglerade rum hade resultatet troligen blivit de ni upplevde i Piteå- att SD- kuddar låter bättre än spikes !
Detta innebär i sin tur ( läs gärna detta en gång till ) att
SD - kuddar låter bättre än spikes vid optimala, akustikreglerade rum !
Jag tror inte att 5 personer hade åkt 38 mil för att undersöka både SD- kuddar och spikes om jag inte lyft denna tråd. Jag har blivit kallad både det ena och det andra för att jag gjort det, men det bjuder jag på.
Hade diskussionen inte haft de retoriska motpolerna som det nu blev- hade det aldrig blivit grundligt utrett !
Tack för att detta blev undersökt med lyssning, - jag ser fram emot övriga lyssnares lyssningsintryck från Piteå !