Audix skrev:Tycker det är rätt imponerande för att vara en liten digitalkamera. Man hör alla frågor m.m. tämligen klart.
Men togs det inte en inspelning till med väldigt bra grejer?
Ja, jag hade också en känsla av att det var fina grejor på plats.
Moderator: Redaktörer
Audix skrev:Tycker det är rätt imponerande för att vara en liten digitalkamera. Man hör alla frågor m.m. tämligen klart.
Men togs det inte en inspelning till med väldigt bra grejer?
berma skrev:Men hur gör man i en Kyrka? I verkligheten kan det ju låta underbart bra, om man sitter någorlunda nära musikerna, så att man får en rimligt stor andel direktljud. Här finns ju verkligen ett original, helt akustiskt, inga högtalare!
Thomas_A skrev:Jag undrar vad som avses med "remastered & expanded" som det står på en del skivor idag. Vad menas med expanded? Högre utnivå bara?
Thomas_A skrev:Jag undrar vad som avses med "remastered & expanded" som det står på en del skivor idag. Vad menas med expanded? Högre utnivå bara?
LypsylateX skrev:On topic...
Peace, Love & Pitbulls (Thåströms industrigrupp) verkar ha varit inne tidigt på det där med The loudness race. Redan 1992 såg det ut såhär i låten Be my TV...

RogerJoensson skrev:Alltså.
Du kan inte jämföra grafer mellan Cd och vinyl hur som helst och dra säkra slutsatser att det du ser motsvarar det du hör.
Graferna behöver inte visa ett skit av det du vill att de ska visa!
subjektivisten skrev:Jaså, varför går inte det att se hur dynamiskt ett spår är med detta grafer? Som Morello sa, signalen är redan RIAA korrigerat.
Lust skrev:Till att börja med bör man väl använda sig av samma ljuredigeringsprogram och även ha samma ljudnivå på filerna.
Lust skrev:Först då kan du se eventuella dynamikskillnader. Och som det redan sagts så kommer eventuella skillnader i diskantområdet att maskeras bakom de mer lågfrekventa och starkare signalerna.
subjektivisten skrev:
Så du menar att Audacity lr cool edit pro inte visar rätt?
Ljudnivån kan du inte sätta på CDn, den är redan satt. Ljudnivån på vinylen sätter jag så jag får så högt jag kan utan att insignalen i kortet klipper.
Lust skrev:subjektivisten skrev:
Så du menar att Audacity lr cool edit pro inte visar rätt?
Ljudnivån kan du inte sätta på CDn, den är redan satt. Ljudnivån på vinylen sätter jag så jag får så högt jag kan utan att insignalen i kortet klipper.
Vad menar du med "rätt"? Graferna är relativa och inte absoluta.
Om man grafiskt vill åskådliggöra skillnaderna mellan den svagaste och starkaste signalen i två inspelningar bör man väl åtminstone ha samma skala att utgå ifrån.
Tycker att Roger Joensson redan förklarat det här i sitt tidigare inlägg.
Thomas_A skrev:
Om man visar den nivån man får ut innan de högst utstyrda signalerna klipper från vinylen så är figurerna jämförbara.
Thomas_A skrev:Om man visar den nivån man får ut innan de högst utstyrda signalerna klipper från vinylen så är figurerna jämförbara. En felkälla är om knäpp och knaster gör att utstyrningen och grafens utseende blir annorlunda. Man kan alltid komplettera med RMS/peak-värden, vilket är bra.
Lust skrev:Det man visar då är att man inte kan styra ut en vinylinspelning lika mycket som en digital dito innan det börjar låta illa. Det säger inte så mycket om själva dynamiken i inspelningen.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Alltså.
Du kan inte jämföra grafer mellan Cd och vinyl hur som helst och dra säkra slutsatser att det du ser motsvarar det du hör.
Graferna behöver inte visa ett skit av det du vill att de ska visa!
Jaså, varför går inte det att se hur dynamiskt ett spår är med detta grafer?
Som Morello sa, signalen är redan RIAA korrigerat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster