Alexi skrev:Hyfsade kandidater är helt ointressant, tråden handlar om bästa kandidaten.
Det är ju du som skapat tråden och när jag läser första inlägget så tolkar jag dig som att frågan gäller vilka småsignalparametrar som elementet bör ha? Har jag förstått dig rätt då?
Det finns så klart många sätt att se på saken, men följande kriterier tycker jag det är intressant att filosofera över:
1.
"Det element med småsignalparametrar som passar bäst, när även infrafrekvenser skall återges."
2.
"Det koncept som ger lägst distorsion för en given summa pengar, när även infrafrekvenser skall återges."
3.
"Det koncept som ger lägst distorsion för en given lådvolym, när även infrafrekvenser skall återges."
4.
"Det element som ger lägst distorsion, när även infrafrekvenser skall återges."
Ovanstående kan vara svårt att hålla isär helt och själv så kikar jag på ett mellanting mellan dessa punkter, men med fallande rangordning 2, 4, 1, 3.
För punkt 1 så verkar det ju (vilket du också skriver om i första trådinlägget) som att:
a. Låg resonansfrekvens. (Typ under 25 Hz)
b. Extremt stark motor. (Typ BL över 25 T)
c. Låg resonansvillighet. (Typ Qts 0,15-0,3)
d. Mjuk upphängning i förhållande till storleken.
e. Lång användbar slaglängd.
... är rätt väg att gå. Men frågan är hur intressant det är att ha ett element som på pappret ser väldigt väl lämpat, om det ändå inte återger ljudet med låg distorsion?
----
För punkt 4 så har jag länge letat efter trovärdiga mätningar, men inte hittat något element som slår LMS-5400 på fingrarna. Det är dyrt och det kräver enormt med effekt för att leverera ljudtryck, men faktum kvarstår: Ingen har snokat fram mätningar på ett element som har lika låg distorsion för ett givet ljudtryck.