Någon som har Radio & Television nr 3 1982?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Någon som har Radio & Television nr 3 1982?

Inläggav Erik_Johansson » 2012-03-20 14:23

Ska finnas en intressant artikel författad av Stig i det numret. Har funnits uppladdad på Carlssonplanet för många år sedan men är numera borta. Givetvis lagom till att jag vill läsa den.

Så om någon har tidningen och har lust att scanna artikeln vore jag (och säkert flera andra) ytterst tacksam.

Artikeln heter förövrigt "Högtalaren och lyssningsrummet". :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 15:55

Kommer inte artikeln fram, kan man ju i alla fall på Studio Blue få se Stigs enda föreläsning där, på film. :)
http://studioblue.se/forskning/stig-carlsson
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-20 16:15

Kan man möjligen få en länkning till själva "tittningen" . . . ? :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 16:23

Du får allt ta på dig mössan och åka dit. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-20 16:57

Trodde jag hade den men det visade sig vara en artikel med samma namn men av Olle Mirsch från R&T nr10 1979...^^

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2012-03-20 23:20

Kungliga Biblioteket kanske kan kopiera åt dig om du ber snällt. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-20 23:45

På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:
"The Loudspeaker and the Listening Room"
Undrar om den svenska artikeln kanske är en bearbetning av den?
Den är fortfarande nerladdningsbar.

Det är även intressant att det finns en skrift av Stig Carlsson som heter "Högtalaren som transmissonselement".
Detta skiljer sig väl en del från uppfattningen att högtalare är en dekoder?
Här finns alla nerladdningsbara filer:
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ct=viewall

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Någon som har Radio & Television nr 3 1982?

Inläggav Micke23 » 2012-03-21 00:41

Erik_Johansson skrev:Ska finnas en intressant artikel författad av Stig i det numret. Har funnits uppladdad på Carlssonplanet för många år sedan men är numera borta. Givetvis lagom till att jag vill läsa den.

Så om någon har tidningen och har lust att scanna artikeln vore jag (och säkert flera andra) ytterst tacksam.

/Erik

Jag tror att jag kan ha den i en låda på vinden. Ska kolla det och i så fall scanna in den, men jag hinner kanske först framåt helgen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 01:23

paa skrev:På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:
Den är fortfarande nerladdningsbar.

Det är även intressant att det finns en skrift av Stig Carlsson som heter "Högtalaren som transmissonselement".
Detta skiljer sig väl en del från uppfattningen att högtalare är en dekoder?
Här finns alla nerladdningsbara filer:
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ct=viewall

Vad är det högtalaren skall dekoda?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-21 02:32

Det är väl ett begrepp för att separera transmissionslänkarna som inte bör påverka signalen mot högtalaren som tillsammans med rummet skall bygga upp den illusionen signalerna bär på.

Det är Ingvar Öhman som framför det ungifär så här, det är hans syn på de olika länkarnas uppgift mot ljuvlig ljudnirvana.

Tror inte han tvingar någon att dela den, men argumenterar för den synvinkeln.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 03:18

MagnusÖstberg skrev:Det är väl ett begrepp för att separera transmissionslänkarna som inte bör påverka signalen mot högtalaren som tillsammans med rummet skall bygga upp den illusionen signalerna bär på.

Det är Ingvar Öhman som framför det ungifär så här, det är hans syn på de olika länkarnas uppgift mot ljuvlig ljudnirvana.

Tror inte han tvingar någon att dela den, men argumenterar för den synvinkeln.

Varken högtalare eller rum kan bygga upp en illusion :)

En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-03-21 08:21

Micke23 skrev:
Erik_Johansson skrev:Ska finnas en intressant artikel författad av Stig i det numret. Har funnits uppladdad på Carlssonplanet för många år sedan men är numera borta. Givetvis lagom till att jag vill läsa den.

/Erik

Jag tror att jag kan ha den i en låda på vinden. Ska kolla det och i så fall scanna in den, men jag hinner kanske först framåt helgen.

Ta all tid du behöver på dig. Jag håller tummarna att den finns där. ;)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-21 09:51

petersteindl skrev:En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.

Mer om detta i en kommande bok, ja? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 10:02

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.

Mer om detta i en kommande bok, ja? :D

Japp, illusion av ljudobjekt och lokalkänsla är en springande punkt inom ljudåtergivning som bygger på fantomprojicering.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-21 11:05

petersteindl skrev:Varken högtalare eller rum kan bygga upp en illusion :)

En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.

MvH
Peter

Med bara nervsystem och hjärna, men utan högtalare, så blir det inte mycket till illusion av den inspelade musiken!så

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-21 11:06

Erik_Johansson skrev:
/Erik

Medan vi väntar på en bra scan av sidorna så kanske det går att läsa min avfotografering?
Det blev visst lite väl stora filer .... 8O

Sida 1
Sida 2
Sida 3
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-03-21 11:09

Är det glimten av trevägaren du ville åt erik? ;)
edit: Jättefint av dig att lägga upp Phon!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-21 11:55

Intressant att det nämns om kommande 4-vägare. 8O

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-03-21 12:37

schmutziger skrev:Är det glimten av trevägaren du ville åt erik? ;)
edit: Jättefint av dig att lägga upp Phon!

Nej jag hade faktiskt ingen aning om vad artikeln innehöll. :)

Bara läste en hänvisning till den på CP och kände att jag ville läsa den. Men visst var det kul att det både skrevs om trevägaren samt även att man så en glimt av dess topp. :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-03-21 12:53

phon skrev:
Erik_Johansson skrev:
/Erik

Medan vi väntar på en bra scan av sidorna så kanske det går att läsa min avfotografering?
Det blev visst lite väl stora filer .... 8O

Sida 1
Sida 2
Sida 3

Det gick utmärkt att läsa, tack! :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-21 13:56

paa skrev:På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:

Då stämde det alltså, som jag antog ovan, att det i grunden var samma text Och det ser ju dessutom nästan ut som om den svenska texten har konstigare formuleringar där den engelska texten är ju mer lättflytande, vilket talar för att artikeln troligen är skriven på engelska från början.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 14:57

paa skrev:

Då stämde det alltså, som jag antog ovan, att det i grunden var samma text Och det ser ju dessutom nästan ut som om den svenska texten har konstigare formuleringar där den engelska texten är ju mer lättflytande, vilket talar för att artikeln troligen är skriven på engelska från början.

Stig Carlsson personligen skrev texten själv på engelska. Stig ringde fortlöpande under tiden han skrev och frågade mig vad jag tyckte om vissa uttryck. Vi samtalade mycket om detta dokument. Ingen säljare, marknadsförare, designer, distributör eller ens tillverkaren d v s Skillingaryd var inblandad i detta dokument. Stig jobbade väldigt intensivt och länge med detta dokument. Det var skrivet i första hand till reviewers i England och USA. Han skrev ingen svensk översättning.

Det är så att jag har de ursprungliga originalen, dels det original som Stig skickade till Wilhelm Lilliehöök på LEAB för tryck, dels första tryckoriginalet som Stig korrekturläste och gjorde rättningar i innan den i rättat skick gick i tryck.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-21 15:54

Var det alltså någon redaktör på R&T som översatte texten till svenska, och publicerade den i tidningen menar du? Det skulle ju förklara då att den svenska ser hackigare ut i språket.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 16:57

paa skrev:
petersteindl skrev:Varken högtalare eller rum kan bygga upp en illusion :)

MvH
Peter

Med bara nervsystem och hjärna, men utan högtalare, så blir det inte mycket till illusion av den inspelade musiken!så

Det som jag diskuterat är vad som kodas upp d v s dekodningsprocessen. Själva illusionen är en dekodningsprocess och det är en upplevelse av kodningen i mikrofonernas upptagning. Inget annat än illusionen har jag diskuterat. I själva avkodningen ingår varken rum eller högtalare som avkodare. Det betyder inte att högtalare eller rum skulle vara transmissionslänkar.

Vad kod är för något är en springande punkt att veta. Vad det är som kodas, vad det är som dekodas och vad själva dekodern är bör först definieras om man skall kunna förstå processen från intrument som spelar och alstrar akustiska ljudvågor vid en autentisk real live händelse fram till ljudupplevelse, dels om man befunnit sig på plats och lyssnat irl, dels då man lyssnar på återgivningen via högtalare.

Svaret är att i själva dekodningsprocessen så ingår varken högtalaren eller rummet. Däremot ingår de som ett extra steg i kodningsprocessen. De tillför alltså ytterligare information som utgör kod och därför sker ytterligare en akustisk kodningsprocess innan hörseln dekodar. Därför är de heller inte transmissionslänkar.

Det finns en korrelation mellan information som finns före mikrofonerna och som kodas i mikrofonupptagningen och som kodas vidare i mixning och mastring. Därefter skickas denna kod vidare på ett eller annat sätt fram till högtalarklämmorna. Observera att en övervägande del av koden inom stereofoni d v s kod innehållande fantomljudkällor utgör den del av båda kanalernas kod som är differentiell mellan kanalerna (förutsättningen är 2 kanaler).

Högtalarna tillsammans med rumsreflexer lägger till kod som skall skapa de rätta förutsättningarna för hörseln att koda upp den kodifierade inspelningen så att hörseln får den information om man varit på plats i inspelningslokalen vid inspelningstillfället. Hörlurar lägger inte till denna kod. Mycket mer kan sägas men jag nöjer mig så här.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-21 17:18

paa skrev:Var det alltså någon redaktör på R&T som översatte texten till svenska, och publicerade den i tidningen menar du? Det skulle ju förklara då att den svenska ser hackigare ut i språket.

Jag kan inte säga hur det gick till i varje enskilt fall, men R&T fick troligtvis den engelska texten och översatte denna. Stig har möjligtvis i så fall fått korrekturläsa. Det kan även vara så att det föregick diskussioner angående texten mellan Stig och UBS/R&T.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-03-21 18:49

Medlem i MEK

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-03-21 18:52

Jag tar en kopia o lägger in i OA51-faqen, o hoppas att alla tycker det är ok

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-21 18:59

Bra gjort, alla! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Carlsson Illuminati