Så om någon har tidningen och har lust att scanna artikeln vore jag (och säkert flera andra) ytterst tacksam.
Artikeln heter förövrigt "Högtalaren och lyssningsrummet".

/Erik
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Erik_Johansson skrev:Ska finnas en intressant artikel författad av Stig i det numret. Har funnits uppladdad på Carlssonplanet för många år sedan men är numera borta. Givetvis lagom till att jag vill läsa den.
Så om någon har tidningen och har lust att scanna artikeln vore jag (och säkert flera andra) ytterst tacksam.
/Erik
paa skrev:På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:
"The Loudspeaker and the Listening Room"
Undrar om den svenska artikeln kanske är en bearbetning av den?
Den är fortfarande nerladdningsbar.
Det är även intressant att det finns en skrift av Stig Carlsson som heter "Högtalaren som transmissonselement".
Detta skiljer sig väl en del från uppfattningen att högtalare är en dekoder?
Här finns alla nerladdningsbara filer:
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ct=viewall
MagnusÖstberg skrev:Det är väl ett begrepp för att separera transmissionslänkarna som inte bör påverka signalen mot högtalaren som tillsammans med rummet skall bygga upp den illusionen signalerna bär på.
Det är Ingvar Öhman som framför det ungifär så här, det är hans syn på de olika länkarnas uppgift mot ljuvlig ljudnirvana.
Tror inte han tvingar någon att dela den, men argumenterar för den synvinkeln.
Micke23 skrev:Erik_Johansson skrev:Ska finnas en intressant artikel författad av Stig i det numret. Har funnits uppladdad på Carlssonplanet för många år sedan men är numera borta. Givetvis lagom till att jag vill läsa den.
/Erik
Jag tror att jag kan ha den i en låda på vinden. Ska kolla det och i så fall scanna in den, men jag hinner kanske först framåt helgen.
petersteindl skrev:En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.
Mer om detta i en kommande bok, ja?
petersteindl skrev:Varken högtalare eller rum kan bygga upp en illusion![]()
En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.
MvH
Peter
Erik_Johansson skrev:
/Erik
schmutziger skrev:Är det glimten av trevägaren du ville åt erik?
edit: Jättefint av dig att lägga upp Phon!
paa skrev:På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:
paa skrev:paa skrev:På planeten finns den engelska broschyren från lanseringen av OA51 som heter:
Då stämde det alltså, som jag antog ovan, att det i grunden var samma text Och det ser ju dessutom nästan ut som om den svenska texten har konstigare formuleringar där den engelska texten är ju mer lättflytande, vilket talar för att artikeln troligen är skriven på engelska från början.
paa skrev:petersteindl skrev:Varken högtalare eller rum kan bygga upp en illusion![]()
En illusion är enkom neural och är en yttring av aktionspotentialer och synapsövergångar med transmittorsubstans. En illusion är inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen d v s ett elktrokemiskt fenomen i nervsystem och hjärna.
MvH
Peter
Med bara nervsystem och hjärna, men utan högtalare, så blir det inte mycket till illusion av den inspelade musiken!så
paa skrev:Var det alltså någon redaktör på R&T som översatte texten till svenska, och publicerade den i tidningen menar du? Det skulle ju förklara då att den svenska ser hackigare ut i språket.
Eri skrev:Varsågod här är artikeln.
http://user.faktiskt.io/Eri/H%c3%b6gtalarna%20och%20lyssningsrummet.pdf
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster