Kvällen, röken och spikarna: sväng hos bassman!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 12:46

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:
bassman skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Kanske.

mvh/Harryup ;-)

Fast man vet ju inte innan man testat.

Jo, det vet man visst det!

Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.

Absolut, det kan orimligen spela någon som helst roll.

Hårda fötter är nåt helt annat!

Var en del som inte tyckte att man behövde testa hårda fötter heller, eller White Tac på hårda fötter. Jag håller med om att påverkan är troligen ringa. Men om man jämför en fastlimmad fot mot en lös så kan det finnas skillnader som man kanske helst inte vill upptäcka.

mvh/Harryup

Nej

Nej

neJ

Du skriver "White Tac på hårda fötter" vilket är något helt annat. Varför vill du göra sådan jämförelse? Är det för argumentationens skull? Eller är det för retorikens skull?

Hursomhelst, jag tycker du har inga argument som du lyfter fram här ovan. Bara spekulationer. Kom med ett argument så ska jag bemöta det.

När det är enkelt att testa en sak föredrar jag personligen att spara tid genom att testa istället för att saker skall analyseras och sen kommer man fram till att något inte kan fungera med hjälp av kanske en bristfällig argumentering eller pga kanske att uppställningen inte ser ut i praktiken som man tror att den gör.
Så det får stanna med en spekulation byggandes på egna erfarenheter som säger att ibland finns det omständigheter som kanske inte självklart påverkar resultatet så att den ideala lösningen inte är den man föredrar lyssningsmässigt.
mvh/Harryup

Det du skriver är annat som inte har med det vi diskuterar att göra. Du kom inte med några tankar eller argument om saken.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 12:53

The proof of the pudding is in the eating :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 13:05

Harryup har spekulerat om något (eller framfört en slags idé om att det låter olika med mjukfot som bara ligger sammanpressad mellan högtalare och golv, eller är limmad/tejpad(?) mot högtalaren, men han har inte framfört några som helst argument eller bedömning. Bara att man ska prova själv, vilket i mitt tycke är rena rama snömoset. Om man skulle lyssna öppet på sådana saker, är min bedömning att man skulle få alla möjliga konstiga åsikter om hur det låter, rena rama ofaktan m.a.o.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 13:19

BUMP!
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.

... under förutsättning att inte limmet tränger in i SD-foten och ändrar dess egenskaper över ett visst område.

Harryup kanske menar att då man gör en förändring så kan man visserligen åtgärda det man ville, men det kan bli nya och andra problem som uppstår som man inte räknat med. Att skriva om problem som man inte räknat med kan vara lite svårt. Kunde man det så har man ju räknad med dem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-03-20 13:45

Polyuretangummi har sämsta möjliga betyg resistensmässigt mot toluen och xylen, om det nu var lösningsmedelsbaserat kontkaktlim. (Från Technical Handbook - Properties and chemical compatibility of elastomers for seals).

Jag tror inte det spelar någon roll dock. Lösningsmedlet ångar snabbt bort och inget nytt tillförs, vidhäftningen blir troligen bättre av om PU-gummit tillfälligt löses upp i ytan, -som vid lagning av punkade cykelslangar.

Självklart behövs såväl blind- som A/B-test för å komma underfund med vilket lim SD-foten är kompatibelt med! :D :wink:
Senast redigerad av Adhoc 2012-03-20 13:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 13:49

petersteindl skrev:BUMP!
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

... under förutsättning att inte limmet tränger in i SD-foten och ändrar dess egenskaper över ett visst område.

Harryup kanske menar att då man gör en förändring så kan man visserligen åtgärda det man ville, men det kan bli nya och andra problem som uppstår som man inte räknat med. Att skriva om problem som man inte räknat med kan vara lite svårt. Kunde man det så har man ju räknad med dem.

MvH
Peter

Din poäng här var bra.

Däremot tycker jag inte att det verkar som om Harryup är inne på detta eftersom han inte nämnt det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-20 16:37

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:BUMP!
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:

mvh/Harryup ;-)

MvH
Peter

Din poäng här var bra.

Däremot tycker jag inte att det verkar som om Harryup är inne på detta eftersom han inte nämnt det.

Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 17:30

harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.

mvh/Harryup

Det Peter och Johan är innepå är skilt från det du skriver i ditt inlägg harryup. Läs det de skriver om igen, du kan inte hämta stöd i det.

Det Lindroos skriver är Steindl helt överrens om under förutsättning att limmet som sammankopplar dem inte ändrar förutsättningarna för sd-foten.

De är överrens om att vid exemplets två seriekopplade fjädrar domineras egenskaperna fullständigt av sd-foten, frånsett den faktorn - att limmet eventuellt ändrar sd-fotens egenskaper.

Dina sd-kuddar var ju inte påverkade av något limm mellan dem och någon annan yta så det som du frågade/påpekade om och som Johan svarade på - med tillägget av det Peter påpekar - har ingen bäring eller samband med det vi upplevde hos dig.

Så vitt jag kan se.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-20 18:31

Harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.

mvh/Harryup

(och nu har MÖ kommenterat också, innan mig)

Harryup, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang.

Hade det trängt in lim i dina mjukfötter?

Vill du prata fysik eller vill du prata om dina upplevelser?

Jag pratar i alla fall om fysik och inte ett endaste dugg om upplevelser.

Kan du tänka dig att frångå att diskutera dina egna upplevelser?

...den andra tråden har jag inte hunnit med att läsa, den har helt klart haft ett underhållningsvärde.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-03-20 18:43

Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 18:53

skrutten skrev:Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?

Nä skrutten mest espresso här hemma! Men någon enstaka gubbtjuv finns säkert som fortfarande dricker på fat. Men dom gubbtjuvarna har i regel ingen stereo :wink:

Valmet traktorer är nog mer gångbart i dom sällskapen :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-20 19:36

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.

mvh/Harryup

(och nu har MÖ kommenterat också, innan mig)

Harryup, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang.

Hade det trängt in lim i dina mjukfötter?

Vill du prata fysik eller vill du prata om dina upplevelser?

Jag pratar i alla fall om fysik och inte ett endaste dugg om upplevelser.

Kan du tänka dig att frångå att diskutera dina egna upplevelser?

...den andra tråden har jag inte hunnit med att läsa, den har helt klart haft ett underhållningsvärde.

För att börja ifrån slutet, ja vid några tillfällen.

Fysik, vad jag pratade om var inte bara limmet utan SD-även ihop med matta. Vad återstår av SD-fotens kvaliteér om man inte har koll på underlaget? Jag ställde en fråga tidigare i tråden, spelar underlaget någon roll för fotens funktion? Så jämförelsen är att hur kan man vara säker på att alla inblandade fjädringar i mattor, golv, lim, eventuell gucka, högtalarlåda osv inte ändrar fotens funktion? Är fotens fysiska funktion enbart ämnad för avkoppling och har inget med det ljudande resultatet att göra? Eller väljer man SD-foten för att den har en fysisk funktion som gör att återgivningen blir mer ofärgad och riktigare?
Jag har svårt att se att funktionen av SD-foten är till för något helt annat än att ge en hörbart bättre upplevelse genom lägre färgning genom dämpade golvreflexer? Köper man just en SD-fot för att lyfta högatalaren 1 cm eller vad det nu blir och sen får det låta hur det vill? Möjligen förklarar jag dåligt, vilket är troligt, men jag menar att multipla fjädrar alternativt inte måste påverka fotens funktion oavsett var dom finns i uppsättningen. Sen hur hörbara dom är vet man väl först efter test.
Kanske att en viss kombination med matta, fot , högtalarvikt osv gör att högtalaren verkligen står still, mendans en ännu mjukare matta ihop med samma fot kanske börjar göra att multipla fjädrar gör att högtalaren kan röra på sig men överför ändå ingen vibration till golvet.
Typ tankbilsskvalp. Är det absolut helt omöjligt? Är SD-foten okänslig för underlag för att fungera eller vill man ha ett stadigt underlag?
Är jag möjligen något tydligare nu?

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 19:57

Ja, den fungerar oavsett underlag.

Vilket material eller vilket underlag du än kopplar den till så gör den precis samma sak.

Den kan med fördel sänkas ner i högtalarens botten så högtalaren bara ligger några millimeter över underlaget, det är positivt tycker jag eftersom man då slipper se den.

Dess fysiska beteende är däremot helt skillt ifrån hur användaren uppfattar den subjektivt. Jag tycker det är viktigt att skilja på det.

Jag är inte främmande för att det finns en mängd olika omständigheter som kan göra att man inte upplever någon skillnad om man har mjuk fot eller inte, men det har inte grunden i om sd-foten fungerar på olika underlag eller inte att göra.

Det finns många som säkert upplever återgivningen bättre utan en sd-fot också, men även det har inte sin grund i det fysiska utan man får söka anledningen på annat håll.

Ursäkta som den att jag medverkar till trådkapningen :(, det vore skönt om inte alla trådar utvecklas till en mjukfotstråd :oops:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-03-20 20:12

Ett modest förslag:

Mjukfotsfrågor i spikfotstråden
Spikfotsfrågor i bassmantråden
Pipröksfrågor i bassmantråden
Kvällskröksfrågor i bassmantråden
Snöröksfrågor i bassmantråden
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-03-20 20:50

bassman skrev:
skrutten skrev:Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?

Nä skrutten mest espresso här hemma! Men någon enstaka gubbtjuv finns säkert som fortfarande dricker på fat. Men dom gubbtjuvarna har i regel ingen stereo :wink:

Jomenvisst är det så, lyssnade dessa gubbtjyvar på radio så var det väderleksrapporten på P1 - ingen som musik. De sista kaffe på fat drickarna dog nog ut på 70-talet, de tillhörde den sista generationen som luktade man 8O . Dom var lika lätta att följa i spåren som det är svårt att dölja doften av whisky för frugan :roll:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 23:36

skrutten skrev:
bassman skrev:

Jomenvisst är det så, lyssnade dessa gubbtjyvar på radio så var det väderleksrapporten på P1 - ingen som musik. De sista kaffe på fat drickarna dog nog ut på 70-talet, de tillhörde den sista generationen som luktade man 8O . Dom var lika lätta att följa i spåren som det är svårt att dölja doften av whisky för frugan :roll:

Du vet hur farbröderna här uppe är!

Du är välkommen skrutten när du besöker ärans och hjätarnas stad, när helst du vill :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 23:41

MagnusÖstberg skrev:Ja, den fungerar oavsett underlag.

Vilket material eller vilket underlag du än kopplar den till så gör den precis samma sak.

Den kan med fördel sänkas ner i högtalarens botten så högtalaren bara ligger några millimeter över underlaget, det är positivt tycker jag eftersom man då slipper se den.

Dess fysiska beteende är däremot helt skillt ifrån hur användaren uppfattar den subjektivt. Jag tycker det är viktigt att skilja på det.

Jag är inte främmande för att det finns en mängd olika omständigheter som kan göra att man inte upplever någon skillnad om man har mjuk fot eller inte, men det har inte grunden i om sd-foten fungerar på olika underlag eller inte att göra.

Det finns många som säkert upplever återgivningen bättre utan en sd-fot också, men även det har inte sin grund i det fysiska utan man får söka anledningen på annat håll.

Ursäkta som den att jag medverkar till trådkapningen :(, det vore skönt om inte alla trådar utvecklas till en mjukfotstråd :oops:

Äh kom igen, låt oss göra denna till en föttertråd, var det inte det vi utredde :wink:

I mitt rum där betonggolvet + mjukmatta regerar fanns det inget bra som spikar tillförde..!

Användarvisningsbild
pelergra

Inläggav pelergra » 2012-03-23 14:14

Oddbratt?
Frälsningen är nära..

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-23 16:05

bassman skrev:
Äh kom igen, låt oss göra denna till en föttertråd, var det inte det vi utredde :wink:

I mitt rum där betonggolvet + mjukmatta regerar fanns det inget bra som spikar tillförde..!

Det ser ju tufft ut om inte annat! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-23 17:09

eriken skrev:
bassman skrev:

Det ser ju tufft ut om inte annat! :)

Javisst !

Frågan är bara om det inte användes en alltför dålig signalkälla vid testandet, då är det svårt att höra skillnad eftersom det låter så illa från början.
:P

(Pioneer 668 är kanske bra för att spela bakgrundsljud, men det finns bättre signalkällor än denna.)

*Och då spelar det ingen roll vad högtalarna står på , ballonger eller decimeterlånga spikes- det låter illa likt förbannat. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-23 17:14

MagnusÖstberg skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:

Richard borde ha titeln "opålitlig" ... och
Snart är det 1: a april......
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-23 17:18

MagnusÖstberg skrev:

:lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-23 17:18

MagnusÖstberg skrev:

Nu får du sluta med din privata vendetta, vi har väl alla rätt att tycka vad vi vill? Om åsikterna inte passar dig, argumentera i sakfrågan istället. Följ mitt råd från en annan tråd, lägg av under helgen och var extra snäll på måndag!

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-23 17:19

Det enda den här kvällen gjorde var att göra mig fattigare. Nu är basmoduler
på gång även för mig.

Helvetti. 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-03-23 17:27

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Nu får du sluta med din privata vendetta, vi har väl alla rätt att tycka vad vi vill? Om åsikterna inte passar dig, argumentera i sakfrågan istället. Följ mitt råd från en annan tråd, lägg av under helgen och var extra snäll på måndag!

/ B

Jamen, Richards inlägg är ju rena pajaserierna!

P.S. Personligen tycker jag att Richards inlägg gjort forumet stundtals mycket läsvärt och som en rolig underhållning! :D I ren generell mening alltså. D.S.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-23 17:29

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:

/ B

Jamen, Richards inlägg är ju rena pajaserierna!

P.S. Personligen tycker jag att Richards inlägg gjort forumet stundtals mycket läsvärt och som en rolig underhållning! :D I ren generell mening alltså. D.S.

Absolut. Det är väldigt tråkigt att tråden börjat nå någon sorts... avslut, särskilt
nu när det är fredag och jag har laddat upp med öl, chips... eh, ja.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-23 17:30

Johan_Lindroos skrev:Jamen, Richards inlägg är ju rena pajaserierna!

Javisst, precis lika mycket pajaserier som många av oss andra presterar. Med ett visst undantag för dig Johan, du gör bara få inlägg och oftast högst relevanta.

Fortfarande, diskutera sakfrågan och hoppa inte på folk med personliga kommentarer - oavsett vad man tycker.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-23 17:37

Men du fattar inte Bill50x - Richard tycker inte det han skriver, fattar du inte det?

Läs hans signatur för tusan :D

Richard är helt enkelt uttråkad och opålitlig och som sådan borde han få en varningsflagga så ingen som inte känner till bakgrunden blir lurad av det han skrivet :?

Fråga han rakt ut om du inte tror mig - för har du helt missat det kanske du borde ta reda på fakta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-03-23 17:45

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me! :-)

Eller som George W Bush sa:....
"There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again."
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-23 17:46

Fool me trice and I'll open another beer. 8)
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi