Bill50x skrev:Rent teoretiskt borde väl en högtalare låta bäst om det var totalt fast förankrad i omgivningen, typ fastbultad i en bergvägg. / B
Du har missat precis samma fysiklektion som mig.
Var du också och cyklade på den genomgången?

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Rent teoretiskt borde väl en högtalare låta bäst om det var totalt fast förankrad i omgivningen, typ fastbultad i en bergvägg. / B
MagnusÖstberg skrev:Bill50x skrev:Rent teoretiskt borde väl en högtalare låta bäst om den var totalt fast förankrad i omgivningen, typ fastbultad i en bergvägg. / B
Du har missat precis samma fysiklektion som mig.
Var du också och cyklade på den genomgången?
phon skrev:Richard skrev:Nej, fatta att INGEN heller ännu lyssnat till om instrumenten upplevs mer, eller mindre välstämda, trots att tråden numera nästan är 200 sidor.*
Mina instrument stämmer perfekt hela tiden, oberoende av vad dom står på. Tongeneratorn visar rätt ton, och distorsionsmetern är som den skall. Inget ostämt här, instrumenten fungerar bara bra. man behöver inte heller lyssna till dom, titta går bra.
Griff skrev:Richard skrev:Någon har dessutom lagt en iphone på en högtalare för att mäta resonanser.
...och jag har gjort det för att mäta vibrationer...
/Anders
mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
Richard skrev:mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
Jag talar om upplevelsen av stämda instrument. Naturligtvis är inspelningen som den är, mera stämt än på inspelningen blir det aldrig.
Jag upplever att instrumenten ofta upplevs en aning mera stämda med spikes under högtalaren.
Min upplevelse i vartfall.
Detta vid snabb A/B test mjuka fötter kontra spikes.
Lyssna tex på elbasens toner, upplevs de tydligare med spikes än med SD- kuddar ?*
*Perceived pitch.
Richard skrev:mx skrev:Jag kanske är dum, men jag har faktiskt fortfarande inte förstått det där med
instrumenten.
Jag talar om upplevelsen av stämda instrument. Naturligtvis är inspelningen som den är, mera stämt än på inspelningen blir det aldrig.
Jag upplever att instrumenten ofta upplevs en aning mera stämda med spikes under högtalaren.
Lyssna tex på elbasens toner, upplevs de tydligare med spikes än med SD- kuddar ?*
*Perceived pitch.
Richard skrev:scottsk whiskey
instrumenten.
*Perceived pitch.
gnypp45 skrev:
(1) Högtalarna står inte still med spikes, (2) den hårda kopplingen till golvet är inte linjär, och (3) golvet lägger därför till övertoner.
Ah, letade på ICA nyss, men det var meningslöst.mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Var hittar jag ett svep som motsvarar det?
På Way Out West!
Bill50x skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu när du säger det, jag skall faktiskt göra en styv koppling av en regel mot en vägg nu
Ställ inte högtalaren så att den nuddar väggen bara, då låter det sämre, mera ostämt.
Ungefär lika illa som att använda spikes.
Är du säker ? Har du ens provat ?
Någon rapporterade att en 16,5 Hz-ton fick ett par högtalare stående på tätningslist helt synligt började att wobbla. Skulle de gjort detta även stående på spikes?
Svar: Det vet vi inte, i alla fall inte vi som inte testat.
/ B
Njae, han över driver lite, är inte seriös i det han skriver och påpekar i sin signatur att det snart är 1:a april.Svante skrev:Har Richard börjat om?
Richard skrev:
*Perceived pitch.
DQ-20 skrev:Richard skrev:scottsk whiskey
Hur fan stavar du! Var är Nattlorden? Det här är ju rent horribelt.
Objektivisten skrev:Har noterat att många jazzskägg gärna kör strumplöst?
Richard skrev: mera stämt än på inspelningen blir det aldrig.
instrumenten.
*Perceived pitch.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster