Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kan delade högtalare spela i takt med monosubbar då övertonerna kommer vara i stereo men inte grundtonerna?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
+1, allra enklast blir det om topparna är konstruerade för det specifika ändamålet.petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
Vem gör så?
MrQaffe skrev:Eftersom du verkar fråga förutsättningslöst ....
Harryup skrev:petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt, så klart vill man ha en fasvinkel som är gemensam över ett så stort områden som möjligt vid delningen om det är det du menar.
mvh/Harryup
Harryup skrev:paa skrev:Om man har delningsfilter av typ Duelund Synchron, så spelar alla register i fas vid alla frekvenser! Linkwitz har bekräftat den teorin på sin hemsida.
Oavsett avstånd?
mvh/Harryup
Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
Harryup skrev:På allmän begäran;
Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?
Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?
Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.
I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.
Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.
Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.
Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.
Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.
Varför tror du? Du har aldrig funderat på att mäta upp hur det verkligen är.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.
I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.
Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.
Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.
Har du mätt akustiskt gångtid?
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
Har du mätt akustiskt gångtid?
mvh/Harryup
På vad?
MagnusÖstberg skrev:Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: lazpete och 18 gäster