MagnusÖstberg skrev:Harryup,
1.Har du basmoduler?
2.Vilken branthet delar du dom med och vid vilken frekvens?
3.Har du testat att mäta övertonerna ett par oktaver över delningen?
Vilket bidrag har de i förhållande till nivån vid delningen?
4.Är ditt mellanregister i fas över delningen, typiskt en till två okaver över under den? I vilka riktningar? Om inte, hur påverkar det taktföljsamheten?
5.Du har inte försänkt mellanregistret. Hur stor tonkurvepåverkan ger det, och vilka följder får det för det direkta och indirekta ljudet?
6.Din diskant sitter över lussningshöjden och är riktad nedåt. Hur påverkar det golv respektive takreflexen?
7.Är din diskant placerad på sådant sätt i förhållande till mellanregistret och delningsfrekvensen att takreflexen är i fas med direktljudet?
8.Hur påverkar det indirekta ljudet hur det spelas i takt hemma hos dig? Du har ju rejält med tillskott hemma från indirekt ljud, betydligt större tillskott än de typiska övertonerna från basmoduler som delas av brant. Dessutom är de högre frekvenserna känsligare för vi blir känsligare ju kortare våglängder det rör sig om.
9.Hur hanterar du den destruktiva golvreflexen?
10.Hur hanterar du den utsläckning som blir pga bakväggsreflexen och dess påverkan på tonkurvan?
11.Hur hanterar du att din vänstra högtalare får mer förstärkning än den högra pga deras placering i rummet?
12.Är det ens möjligt att någon kan spela i takt hemma hos dig med ditt resonemang?
Jag tycker det går rätt bra trots allt, men det är väl placebo

13.Personligen skulle jag föredra ett mer förutsättningslöst förhållningssätt där man dryftar sina frågor istället för påståenden som skall bemötas. Jag tror alla skulle få ut mer av sådana övningar

1. Ja i princip. Eftersom det är 2 subbor som jag använder som basdelar men kanske inte, eller jo kanske.
2. 24dB 100Hz L-R. Har testat några andra filter men inte tillräckligt ännu.
3. Japp, då jag justerat tiden för basarna har jag spelat dom upp till 300Hz i några mätningar för att få säkrare värden.
4. Enligt mätningar ja, jag behöver kunna mäta fasvinkeln för att kunna få bättre symmetri så svaret är att jag vet inte hur bra dom är i fas över ett större område. Ännu.
5. Eftersom jag inte kan jämföra så vet jag inte exakt. Tonkurvemässigt är justeringen inte oväsentlig men dit har jag inte hunnit ännu. Men det krävs itererande för att få fas och frekvengång lämpligt rakt då ändrar man det ena ändrar man det andra.
För trådämnet så ser jag inte att det påverkar diskussionen om avstånd mellan mono subbar sidosystem.
6. Den påverkar inte trådämnet.
7. Diskanten är väsentligt mer riktad än vad en normal dome. Den påverkar den inte trådämnet.
8. Svårt att säga annat än att monosignal till subbarna var inget jag föredrog. Det påverkar inte trådämnet då frågan i grunden är ärligt och generellt menad.
9. Påverkar inte trådämnet. Men jag antar att du har sett att jag använder en ganska tjock matta och soffbord?
10. Har inget med trådämnet att göra. Men jag kommer testa alternativ ifrån Svanå vid tillfälle.
11. Genom att de är individuellt justerade. Har en del med trådämnet att göra men som jag inte tog upp i frågan.
12. Det är inte självklart att det går, men det går att minimera otakten.
Men om man är medveten om att det finns hörbara skillnader så kan man ju försöka göra något.
13. Så kan det absolut vara. Men nu består ju motargementen ofta av gissningar då få ens har testat och ingen vet vad som är hörbart eller inte. Tycker du att en gissning duger som svar om den kommer ifrån rätt håll?
Alexi och MX tyckte jag skulle starta en ny tråd om detta. Jag gjorde det och svaren är desamma som alltid av de som inte testat. Däremot kan man se i tråden om minidsp att en del har börjat testa och funnit att det finns hörbara skillnader. Om man googlar på speaker alignment så är inte ämnet så jättelitet ute i världen.
mvh/Harryup