Moderator: Redaktörer
eksund skrev:Jag har en Marantz CD6004 som jag spelar av cd skivor med.
Jag gissar att i apparaten finns en inbyggd DAC, vars prestanda jag inte har en aning om.
Skulle jag vinna något på att istället ansluta en extern (bättre?) DAC till cd-spelaren?
I så fall hur ska jag ansluta den, via optisk eller coax kabel?
Och kommer det att fungera?
Intresset och därmed frågeställningen kommer sig av att HiFi Musik i senaste numret testar
(nåja, berskriver) ett antal DAC:ar. Men snabbt konstaterar men som nybörjare i den digitala tonskalan
att det finns mängder med andra fabrikat av DAC:ar.
Så vilken rekommenderas i prisläget 2.000 - 6.000kr
Så här ser CD6004 specen ut i manualen:
Digital output:
output level (cinch JACK): 0.5 Vp-p (75 Ω)
output level (optical): -19 dBm
Optical Readout System
Laser: AlGaAs
Wave length: 780 nm
Signal type: 16-bit linear PCM
Sampling frequency: 44.1 kHz
adzer skrev:Att koppla via usb kopplar inte förbi windowsmixen. Du behöver kernel streaming eller asio drivrutiner för det.
På osx finns hog mode.
eksund skrev:adzer skrev:Att koppla via usb kopplar inte förbi windowsmixen. Du behöver kernel streaming eller asio drivrutiner för det.
På osx finns hog mode.
Hjälp!
kernel streaming ???
asio ???
hog mode ???
Nu är jag lat, men finns det månne någon vettig länk att kika på?
adzer skrev:eksund skrev:adzer skrev:Att koppla via usb kopplar inte förbi windowsmixen. Du behöver kernel streaming eller asio drivrutiner för det.
På osx finns hog mode.
Hjälp!
kernel streaming ???
asio ???
hog mode ???
Nu är jag lat, men finns det månne någon vettig länk att kika på?
Kernel streaming och asio drivrutiner är två sätt att på Windows få mjukvaran att kommunicera direkt med ljudkortet och koppla förbi os mixen.
Hog mode är liknande för Mac/osx.
Du får nog googla e jag rädd. All mjukvara och hårdvara klarar inte av detta så man får kolla vad man behöver sas.
StefanH skrev:Bra förklarat med inställningar för win 7.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=251203
adzer skrev:Cambridge dacmagic plus finns på hifiklubben. Låna hem en sådan och testa är mitt tips.
Jag följde den precis, men det går fortfarande via volymen i Windows
hifikg skrev:Spotify kastrerar musiken. Det förvånar mig att så många "audiofiler" verkar nöja sig. Jag menar, en del kan hävda att de hör en stor skillnad när deras subwoofer flyttas 0,5 mm (!) o ändå lyssna på Spottad musik. Logiskt?
paa skrev:En del tror att vilken som helst DAC som kopplas till en CD-spelare gör att den låter bättre.
Andra tror att det är nästan omöjligt att få en extern dac att synka jitterfritt utan att det nästan alltid blir sämre.
Några tycker att det inte hörs någon skillnad.
Och vissa tycker att digitalinformationen inte ska ligga på skivor som ska snurras och som det kan vara svårt att läsa korrekt ifrån, utan att det låter bäst om man har filinformationen på ett statiskt minnne.
Jag glömde minst ett alternativ.
Take your pick!
PerStromgren skrev:Men nog tycker jag att Spotify-strömmad musik låter rätt bra! Betalar man 99 spänn i månaden får man rätt hyggligt kvalitet.
eksund skrev:
Jag gissar att i apparaten finns en inbyggd DAC, vars prestanda jag inte har en aning om.
phon skrev:eksund skrev:
Kan det bli så mycket bättre än vad den inbyggda DAC-en klarar av?
Det sitter en Cirrus CS439824bit 192kHz DAC i spelaren.
Du kan ladda hem datablad och applikationer under "Resources". Det finns även ett evaluation board att köpa om du vill försöka optimera applikationen.
2-ch skrev:PerStromgren skrev:Men nog tycker jag att Spotify-strömmad musik låter rätt bra! Betalar man 99 spänn i månaden får man rätt hyggligt kvalitet.
Tycker jag med.
celef skrev:2-ch skrev:PerStromgren skrev:Men nog tycker jag att Spotify-strömmad musik låter rätt bra! Betalar man 99 spänn i månaden får man rätt hyggligt kvalitet.
Tycker jag med.
jag upplever att spotify har nån form av artificiell rumsligt/ambient oljud adderad. rena testtoner ser nedsmutsade ut i spotify, liknande signaler uppspelade via annan mjukvara ser jämförande helt rena ut, om det finns något samband vet jag ju inte
ni som har fina dacar upplever inte alls detta oljud i spotify?
Audio quality: Characteristic artifacts
As with most modern formats, the most consistently cited problem with Vorbis is pre-echo, a faint copy of a sharp attack that occurs just before the actual sound (the sound of castanets is commonly cited as causing this effect).
When the bitrate is too low to encode the audio without perceptible loss, Vorbis exhibits an analog noise-like failure mode, which can be described as reverberations in a room or amphitheater. Vorbis's behavior is due to the noise floor approach to encoding; see technical details.
2-ch skrev:celef skrev:2-ch skrev:PerStromgren skrev:Men nog tycker jag att Spotify-strömmad musik låter rätt bra! Betalar man 99 spänn i månaden får man rätt hyggligt kvalitet.
Tycker jag med.
jag upplever att spotify har nån form av artificiell rumsligt/ambient oljud adderad. rena testtoner ser nedsmutsade ut i spotify, liknande signaler uppspelade via annan mjukvara ser jämförande helt rena ut, om det finns något samband vet jag ju inte
ni som har fina dacar upplever inte alls detta oljud i spotify?
Intressant.
Hur skulle en rättvis jämförelse gå till då. Rippad cd, konverterad till Mp3 320 och sedan spela upp det?
Eller jämför jag bara OGG mot Mp3 och min rip/konverterare då?
Hur vet jag ens vilken utgåva det är som jag råkar få tag i på Spotify?
Jag får intrycket av att det är samma låt/mix/utgåva oavsett skivan jag väljer.
Problemen hopar sig.
Gör man en egen test så brukar just testförfarandet vara det som det utsätts för hårdast prövning av forumets medlemar
Hmm... testtoner kanske inte är så dumt ändå
StefanH skrev:Såhär står det beskrivet om OGG Vorbis i Wiki...Audio quality: Characteristic artifacts
As with most modern formats, the most consistently cited problem with Vorbis is pre-echo, a faint copy of a sharp attack that occurs just before the actual sound (the sound of castanets is commonly cited as causing this effect).
When the bitrate is too low to encode the audio without perceptible loss, Vorbis exhibits an analog noise-like failure mode, which can be described as reverberations in a room or amphitheater. Vorbis's behavior is due to the noise floor approach to encoding; see technical details.
Känns det igen?
celef skrev:när jag har jämfört egna skivor med de som finns på spotify så tycker jag att det stått klart att musiken via spotify har en sameness över sig som inte finns på dom egna skivorna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster