Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
skall hålla tempot, för att trummisen skall kunna ha en mer
"drivande roll", som dessutom fixar lite mer typ krumelurer
å utsmyckningar . . . verkar finnas minst två skolor . . .
mx skrev:Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
Red Hot Chili Peppers har ganska mycket driv i basen. Det finns så klart inget
svartvitt svar på hur musiker interagerar med varandra. Även om vissa
försöker måla upp en sådan bild.
Richard skrev:mx skrev:Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
Red Hot Chili Peppers har ganska mycket driv i basen. Det finns så klart inget
svartvitt svar på hur musiker interagerar med varandra. Även om vissa
försöker måla upp en sådan bild.
Nej, det finns inget sådant. Läs mitt inlägg ovan, mx.
Det kan lika gärna vara bassisten som sätter drivet.
mx skrev:bassman skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:Javisst är det så.
Och skall man vara noga brukar faktiskt basister bara mera beoende av att
höra batteristen än tvärtom. Trummisar är bättre på att ta rollen som en
oomkullrunkelig metronom.
Men visst är det fördel för båda att höra varandra. Men mest för basisten.
Vh, iö
Pratade nyligen med en trummis som säger precis så. Han kan inte tänka sig att vara tvungen att lyssna på basisten och dela taktpinnen med honom så att säga. Det räcker med att trummisen räknar in och håller takten. Klarar inte basisten det så byter man ut honom var den enkla lösningen.
mvh/Harryup
Så kan också göra, säger inte att det är rätt men nåt funkar dåligt om man inte spelar ihop och det måste även en trummis göra!
Sedan har en trummis ett ljudnivåmässigt övertag, tills batteristen möter en basist med en 50 kilos rör Ampeg med en låda hög som en garderob fullsmetad i 10" element.
Men det handlar inte om att spela starkast utan tillsammans
JOHO!
mx skrev:Ofta handlar musik mer om känslor och spelar man tillsammans med musiker
som de "klickar" med, så behöver man inte räkna in, någon dirigent eller
knappt arrangera någonting. Än mindre lyssna vad de andra spelar.
Tror ni mig inte? Då har ni aldrig upplevt det.
Harryup skrev:Samma trummis som jag pratade med är väl förtrogen med hifi. Livekänslan hittar han i ändera äldre Altec A7 eller så är det Linn, Naim eller Meridian som han gillar. Monosubbar är han inte sugen på. Utan han söker en mera markerad takt. Han har haft SD-fötter men föredrar spikar.
Kanske det finns en annan acceptans för spikar eller att möjligen likartad färgning hos musiker för att dom upplever ingen färgning utan mera transientrikt ljud.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Han har haft SD-fötter men föredrar spikar.
Kanske det finns en annan acceptans för spikar eller att möjligen likartad färgning hos musiker för att dom upplever ingen färgning utan mera transientrikt ljud.
nadifierad skrev:bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.
Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.
Du som har sakerna för att mäta upp det, varför har du inte justerat in sakerna än?
Jag använder XTZ´s variant för att mäta upp här hemma, och tycker att subbarna integreras snyggare efter man har justerat efter den.
Jag tycker inte att det finns någon mening med det.
Om jag inte stör mej på det, varför ska jag då börja rota i det ?
Risken finns ju alltid att man får hjärnspöken, vilket många tydligen lider av...
Jag har så många andra problem i rummet som är så mycket större än ett gäng centimetrar i basen.
För tillfället sitter jag nöjd och ägnar tid åt att se på film och lyssna på musik istället för att jaga knappt teoretiska "problem".
Det handlar inte om några centimeterNär jag mäter hos mig, så har subbarna stuckit iväg upp mot ett par meter efter digital delning och eq.
Jag läser tråden av nyfikenhet och undran om jag missat något, eftersom jag inte har någon delay i min rigg.IngOehman skrev:Skrivet: mån mar 26, 2012 2:59
--- jag tog mig friheten att klippa i början på citatet som handlar om annat än det jag vill kommentera ---
Exempel på fall där ifas-beteende är ett hyfsat entydigt entydigt önskemål är
när båda ljudkällorna är väldigt nära varandra, säg mindre än 1/8 våglängd ifrån
varandra i alla dimensioner eller i varje fall avlyssnade från alla lyssningsplatser
i rummet. 1/8 våglängd är lite mer än 50 cm vid 80 Hz. Med tanke på att det i
många fall finns fördelar med att använda bassystem vars utbredning i rummet
flera gånger om överskrider detta (för att möjliggöra en god artikulation även
när våglängderna växer mot låga frekvenser) så säger det sig själv att det inte
är säkert att bas och topp befinner sig mindre än 50 cm ifrån varandra.
Och om de nu inte gör det - vad betyder det?
Jo, det betyder att en ifasdelning ger en diskontinuitet i sprigningsegenskaperna,
eftersom en ifasdelning skapar en lob som spelar mot lyssningsplatsen, OCH på
samma gång alltså en svacka i energikurvan om direktludet är rakt.
Men kan alltså argumentera för att det finns fall där det är bättre med en fasskillnad på 90 grader mellan registren, således att summan av dem blir dubbla ljudeffekten mot var och en av dem.
När det är bättre med en fasskillnad och när det inte är det, det beror på väldigt
många kringförutsättningar, och dessa kan jag inte reda ut här och nu, men det
jag vill säga, som är viktigt, är att tumregelsanningar inte är kunskap utan de är
snarare motsatsen - och de gör det bara osannolikare att man skall nå fram till
en optimal lösning.
Ju fler förenklade och färdigförpackade tumregelsvar man samlar på sig och tror
på utan att reflektera över dem - desto längre har man upp till nollnivån, alltså
till den punkt från vilken man kan börja lära sig något på riktigt.
Vh, iö
30Hzbone skrev:Det där med timing och volym i ett delat system kan vara svårt nog att få till.
Vid det lilla försök jag en gång gjorde så upptäckte jag ytterligare ett problem nämligen:
skillnaden i sound/klang mellan topp och botten.
Om man lyssnar på en basist där tonerna från den lägsta strängen växlar mellan högtalarna, under resp över delningsfrekvensen,
så kan det låta som om två olika basister spelar dvs. det blir inte samma klang.
Så min fråga är, hur hanteras den skillnad i färgning som kan förekomma/förekommer mellan olika högtalarelement
och i detta fallet också av olika storlek, t.ex 5,25" resp 12".
MagnusÖstberg skrev:Däremot finns inget som säger att slutet mot slutet, basreflex mot slutet eller att basreflex mot basreflex är dåligt/bra. Det beror helt på, och jag tror säkert paa kan fiska fram sin eminenta tråd med simuleringar på det här.
bomellberg skrev:I mitt försök att med öronen ställa en lämplig delay använde jag elektronisk musik med tydlig, pumpande bas. Jag rattade tills jag tyckte att det var bäst "punch" i basen helt enkelt.
Det jag har funderat på i efterhand är om jag inte har kompenserat för helt fel sak. Det jag upptäckte var att vid vissa delayer så lät det mer svampigt om basen, och tvärtom vid andra delayer, då kändes det som tightare sammanhållet.
Men mitt rum är väldigt dåligt akustikreglerat, med lång efterklang och mycket rumble framför allt i basen. Jag misstänker att jag helt enkelt har försökt dölja mitt dåliga rum genom att sätta en delay på frontarna, så att basarnas långa efterklang maskeras. Min misstanke kommer av den långa delay-tiden jag kände var bäst, vilken inte stämmer alls överens med avstånden till frontar respektive basar.
Jag tror att jag hade fått ett betydligt bättre resultat genom att akustikreglera istället.
Harryup skrev:Bom Ellberg,
om jag inte kan mäta exakt utan kanske med en dB app i en iPhone eller nått så skulle jag testa att vända basen ur fas och mäta för lägsta dB.
Att lyssna sig fram har jag personligen skippat.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Nu tycker jag att det börjar flumma iväg lite![]()
Förmodligen för att trådtiteln inte täcker dess innehåll.Nattlorden skrev:Varför har denna tråden blivit så lång, den går ju att svara kort och koncist "nej" på? Räcker inte det?
nadifierad skrev:Undrar om man fått samma uppmätta delay, om man mätt utomhus, utan några närliggande väggar? Kan det kanske vara så att rummets reflexioner spökar till mätdata vid långa våglängder?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster