Ni som provat samma element i sluten topplåda och basreflexlåda, vad har låtit bäst tillsammans med basmoduler?
Det brukar ju ska vara slutna toppar enligt någon sorts konvention, eller tumregel, men är det säkert att det låter bäst?
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Vad för basreflexhögtalare?
Svante skrev:Jag har för mig att jag labbade med simuleringar av det där och att det var svårt att få till en vettig basavskärning i filtret tillsammans med den extra fasvridning som basreflexen ger mot lägre frekvenser.
Jag tror att jag utgick från tanken att basreflexen skulle ge basområdet en rakare tonkurva för topparna och att det därför skulle vara lättare att dela mot bashögtalaren, men att det tvärtom blev svårare pga den ökande fasvridningen.
...men jag kan inte säga att jag redde ut det där helt och hållet, det finns säkert smartheter man kan göra med basreflextoppar som jag inte kom på.
nadifierad skrev:Jag har för mig att iö, sa att det funkar om man stämmer av topparna ner mot 20 hz
Svante skrev:Jag har för mig att jag labbade med simuleringar av det där och att det var svårt att få till en vettig basavskärning i filtret tillsammans med den extra fasvridning som basreflexen ger mot lägre frekvenser.
Jag tror att jag utgick från tanken att basreflexen skulle ge basområdet en rakare tonkurva för topparna och att det därför skulle vara lättare att dela mot bashögtalaren, men att det tvärtom blev svårare pga den ökande fasvridningen.
...men jag kan inte säga att jag redde ut det där helt och hållet, det finns säkert smartheter man kan göra med basreflextoppar som jag inte kom på.
Du som kör Ino kanske känner till att det är samma element i iP och piP? Hur är det i ett sådant fall, menar du?Nattlorden skrev:Det måste väl till syvende och sist ha med huruvida elementet trivs i den ena lådan eller andra, snarare än att det skall delas till basmoduler...
celef skrev:jag har inte hört så jättemånga basreflexlådor men samtliga har iallafall lidit av ett rungande ljud som varit otroligt störande, endast tungt dämpade slutna lådor har varit fritt från detta missljud
därför väljer jag den slutna lådan sex dagar i veckan
jannemannen skrev:Jättekonstigt ! Vad är det för högtalare som du har lyssnat på ?celef skrev:därför väljer jag den slutna lådan sex dagar i veckan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster