Vad låter bäst, sluten låda eller basreflex med basmoduler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vad låter bäst, sluten låda eller basreflex med basmoduler?

Inläggav paa » 2012-03-28 17:23

Ni som provat samma element i sluten topplåda och basreflexlåda, vad har låtit bäst tillsammans med basmoduler?
Det brukar ju ska vara slutna toppar enligt någon sorts konvention, eller tumregel, men är det säkert att det låter bäst?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mangs

Inläggav mangs » 2012-03-28 17:30

Jag hamnar alltid på slutna toppar. Tyycker det både låter, mäter och integrerar bäst

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-03-28 18:06

För min del har jag upplevt att just slutna lådor integrerar bättre med basmoduler.

Fast konstigt nog verkar det inte gälla mina jbl l110 som är basreflex det är verkligen jätte-enkla att få till oavsett basmodul. De används visserligen ej längre så det är ju strunt samma :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-28 18:12

Det måste väl till syvende och sist ha med huruvida elementet trivs i den ena lådan eller andra, snarare än att det skall delas till basmoduler...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-28 18:53

Nattlorden skrev:Det måste väl till syvende och sist ha med huruvida elementet trivs i den ena lådan eller andra, snarare än att det skall delas till basmoduler...

Nog borde man kunna generalisera lite utifrån principernas fasbeteende?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-28 19:03

Man vill ju använda element med olika parametrar för dessa två olika applikationer, så det är kanske lite krystat att jämföra rakt av.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-28 19:27

Nu blir jag osäker på vad paa egentligen menar. Vad för basreflexhögtalare? Avstämd till vilken frekvens?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-28 19:32

jonasp skrev:Vad för basreflexhögtalare?

Shit! Han kanske felaktigt menar en kvartsvågspipa?! Eller en teoretisk helmholtz? :mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-28 19:33

En basreflexhögtalare är en högtalare med reflexer i basen 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-28 19:35

Jag har för mig att jag labbade med simuleringar av det där och att det var svårt att få till en vettig basavskärning i filtret tillsammans med den extra fasvridning som basreflexen ger mot lägre frekvenser.

Jag tror att jag utgick från tanken att basreflexen skulle ge basområdet en rakare tonkurva för topparna och att det därför skulle vara lättare att dela mot bashögtalaren, men att det tvärtom blev svårare pga den ökande fasvridningen.

...men jag kan inte säga att jag redde ut det där helt och hållet, det finns säkert smartheter man kan göra med basreflextoppar som jag inte kom på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-28 19:52

Jag har för mig att iö, sa att det funkar om man stämmer av topparna ner mot 20 hz 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-28 19:54

Svante skrev:Jag har för mig att jag labbade med simuleringar av det där och att det var svårt att få till en vettig basavskärning i filtret tillsammans med den extra fasvridning som basreflexen ger mot lägre frekvenser.

Jag tror att jag utgick från tanken att basreflexen skulle ge basområdet en rakare tonkurva för topparna och att det därför skulle vara lättare att dela mot bashögtalaren, men att det tvärtom blev svårare pga den ökande fasvridningen.

...men jag kan inte säga att jag redde ut det där helt och hållet, det finns säkert smartheter man kan göra med basreflextoppar som jag inte kom på.

Det finns väl en pol som lådan med element utgör som man kan inkludera och ta hänsyn till i delningsfiltrets HP-länk. Exempel: Om toppens port har en avstämningsfrekvens fp= 35 Hz och element i låda har f0 in closed box= 65 Hz med Q in closed box= 0,5 enligt Basta :) så lägger man in polen för sluten låda i beräkningen om man t.ex. vill ha L-R;24dB/oct vid 80 Hz som slutresultat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-28 19:55

nadifierad skrev:Jag har för mig att iö, sa att det funkar om man stämmer av topparna ner mot 20 hz 8)

IÖ har också rekommenderat en avstämning vid... 65 Hz, i ett delat system som delas vid 80 Hz.

Sedan finns det andra som i praktiken har implementerat en liknande lösning, med med en avstämning ännu närmare delningen. Jag råkar känna en sådan person. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-28 20:28

jag har inte hört så jättemånga basreflexlådor men samtliga har iallafall lidit av ett rungande ljud som varit otroligt störande, endast tungt dämpade slutna lådor har varit fritt från detta missljud

därför väljer jag den slutna lådan sex dagar i veckan
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-28 22:04

Svante skrev:Jag har för mig att jag labbade med simuleringar av det där och att det var svårt att få till en vettig basavskärning i filtret tillsammans med den extra fasvridning som basreflexen ger mot lägre frekvenser.

Jag har för mig att jag tvärtemot kom fram till att det borde vara lättare att få en basreflexsub att dela snyggt mot en basreflextopp än mot en sluten topp!
Men, det var egentligen inte det jag menade, utan mer hur man upplever klangen i mellanregistret i de olika fallen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-28 22:09

Nattlorden skrev:Det måste väl till syvende och sist ha med huruvida elementet trivs i den ena lådan eller andra, snarare än att det skall delas till basmoduler...
Du som kör Ino kanske känner till att det är samma element i iP och piP? Hur är det i ett sådant fall, menar du?
Numera pensionär.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-04-01 01:00

celef skrev:jag har inte hört så jättemånga basreflexlådor men samtliga har iallafall lidit av ett rungande ljud som varit otroligt störande, endast tungt dämpade slutna lådor har varit fritt från detta missljud

därför väljer jag den slutna lådan sex dagar i veckan

Jättekonstigt ! Vad är det för högtalare som du har lyssnat på ?

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-01 02:33

jannemannen skrev:
celef skrev:därför väljer jag den slutna lådan sex dagar i veckan
Jättekonstigt ! Vad är det för högtalare som du har lyssnat på ?

I knappt 15% av fallen föredrar han ju reflexlösningen :wink:
Det är väl inte så jättekonstigt.

Återgå till Generellt om hifi